tag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post6548976386675320879..comments2024-02-09T10:30:33.471+02:00Comments on Kultuurieugeenika: Marek Tamm - Teini EestiMihkel Kunnushttp://www.blogger.com/profile/07197345515526119495noreply@blogger.comBlogger19125tag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-45357496265698122832011-04-14T14:00:57.155+03:002011-04-14T14:00:57.155+03:00Ma ei tea, kas samust tendentsi saab tegelikult te...Ma ei tea, kas samust tendentsi saab tegelikult teismelistega siduda, pigem on tegemist üleüldise tarbimissuunitlusega ja noore interneti demokraatliku šokiga. Selline täiskasvanulikkus, nagu siin osutatakse - tegemist on vähemuse ja nišigrupiga ja võib-olla on alati olnudki. Perekool ei ole oluliselt arukam koht kui rate.ee, online-päevalehti komenteerivad peaasjalikult täiskasvanud inimesed, täiskasvanud mees ja kahe lapse isa ronib autost välja, et tänaval "pede" karjuda. Peab tunnistama, et selline täiskasvanulikkus ei äralda usaldust, ei evi autoriteeti ega paku eeskuju. Protest on antud juhul muidugi raskendatud, sellepärast et väärtustekomplekt on amorfne.<br /><br />Teismelised ise on kummalisel kombel viimase kümne aasta jooksul arenenud - nad on sihikindlamad, paremini struktureeritud ja täielikumate teadmistega ja väljendavad ennast paremini, kui see omal ajal oli. Antud andmed toetuvad muidugi ainult neljale-viiele katseisikule, kuid näitavad sellegipoolest midagi. <br /><br />Konservatiivsus ja radikaalsus on suurel määral autistlikud maailmavaated, mis spetsialiseeruvad väga kitsalt (tuumaperekonna kaitse, karusloomakasvanduste ebainimlikkus) ja kehtestavad ennast lõpuks sellesama naisteajakirja veergudel, ühes muu juurdekäiva ballastiga. Ma ei tea, kas neil kummalgi on ülepea tulevikku. Ma arvan, et vaja oleks filosoofilisi süsteeme koos käitumisjuhenditega ja autoriteedi tagasitulekut. Autoriteet on täiesti alla käinud ja levinud on mõtlemine "ise tean, ise mõtlen, ise olen tark", mille tulemusena jõutakse kahtlaselt palju samadele jääreldustele ning lastakse ennast kahtlaselt palju mõjutada.Martin Luigahttps://www.blogger.com/profile/06997692638520589926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-57060374526760832882011-04-06T20:12:11.163+03:002011-04-06T20:12:11.163+03:00Tõsi, on lõbus, aga... see on ju..
NÄRITUD KONT!Tõsi, on lõbus, aga... see on ju..<br /><br />NÄRITUD KONT!Mihkel Kunnushttps://www.blogger.com/profile/07197345515526119495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-46404076903251188832011-04-06T18:38:42.232+03:002011-04-06T18:38:42.232+03:00See on lõbus, kui te vaidlete, siis ma mõtlesin, e...See on lõbus, kui te vaidlete, siis ma mõtlesin, et viskan uue kondi.P.P.http://www.lakoonia.eenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-58334825399013510032011-04-06T17:29:53.496+03:002011-04-06T17:29:53.496+03:00Mis sellega on, P.P.?
Kiireima viipena:
"
7....Mis sellega on, P.P.?<br /><br />Kiireima viipena:<br />"<br />7.<br />Juri Lotmanilt võib leida ka ühe käepärasema käsitluse teatri toimest argikäitumisele („Vestlusi Vene kultuurist“ 1. kd, e.k. 2003 ja 2006). Juri Lotman kirjutab: „Teatriga võrreldes hakkas argielu paistma tardununa: sündmusi, ootamatuid vahejuhtumeid polnud seal kas üldse või siis oli üksnes hälbimustena normist.[...] Reaalse elu käsitamine näitemänguna andis inimesele võimaluse valida individuaalse käitumise ampluaad, kuid pani ta ka sündmusi ootama“ ning elu hakkas matkima kunsti st teatrit (üpris tuntud on Žižeki analoogne näide TV kohta: TV ei kujuta elu, vaid elu matkib TV-d jne)."<br />(http://mihkelkunnus.blogspot.com/2011/01/miks-maailm-oleks-teatrita-parem-paik.html)Mihkel Kunnushttps://www.blogger.com/profile/07197345515526119495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-4686254110995169602011-04-06T01:10:10.592+03:002011-04-06T01:10:10.592+03:00http://za-um.blogspot.com/2011/04/midagi-huvitavat...http://za-um.blogspot.com/2011/04/midagi-huvitavat-ei-juhtunud-tana.html#commentsP.P.http://www.lakoonia.eenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-60717429277922588072011-04-05T12:06:25.539+03:002011-04-05T12:06:25.539+03:00No mingeid dialoogialgmeid siin siiski on, aga, il...No mingeid dialoogialgmeid siin siiski on, aga, ilma igasuguse pahatahtlikkuseta!, ma lihtsalt keeldun tunnistamast võimalikuks tunnetuslikke shortcut'e, mis devalveerivad hariduse ja töökuse, mis arvavad, et nn teravnenud tundlikkus on olulisem kui informeeritus.Mihkel Kunnushttps://www.blogger.com/profile/07197345515526119495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-83723703107106015852011-04-05T11:57:18.998+03:002011-04-05T11:57:18.998+03:00Ohjah, see ei ole dialoog niikuinii, keda me petam...Ohjah, see ei ole dialoog niikuinii, keda me petame. Pea vastu.Siim Nnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-22399389909593150982011-04-04T21:20:40.702+03:002011-04-04T21:20:40.702+03:00Noh, eks mõnes kohas ole see kõrge üldistuspürgimu...Noh, eks mõnes kohas ole see kõrge üldistuspürgimusega stiil väga asjakohane. Nt rõhutatult isiklike (esma)kogemuste sõnastamisel ("pärast seda üledoosi ei maitsenud viski enam iial endiselt", "kõik naised on litsid!"[SEE klassiõde läks hoopis selle kaks aastat vanema poisga tantsima], "see oli elu-kaiff!!!", "mitte kunagi ei suudle ma enam nii!"..), aga isikuüleste ajalooprotsesside sõnastamisel on see ikka täiesti sobimatu formaat.<br />No tõesti, KEDA see veenab?? ("võid ahvide ja laste ees/ küll tark ja sügav näida...)<br />[nojaa.. see võib mõnda sarnast hinge VAIMUSTADA, aga see esteetiline kõdi on hoopis midagi muud]Mihkel Kunnushttps://www.blogger.com/profile/07197345515526119495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-12375419777520659872011-04-04T20:48:41.332+03:002011-04-04T20:48:41.332+03:00Ma usun, et ma näen elu siiski üsna komplitseeritu...Ma usun, et ma näen elu siiski üsna komplitseeritult. Just, usun. Musi.<br /><br />http://www.youtube.com/watch?v=ezut4049mcMSiim Nnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-78364473890888379852011-04-04T20:41:58.356+03:002011-04-04T20:41:58.356+03:00Siia sobib ka päris hästi järgmine üldistus:
„[N]o...Siia sobib ka päris hästi järgmine üldistus:<br />„[N]oor inimene [on] sageli aforismidesse armunud. See tuleb sellest, et ta näeb maailma alles romantiliselt, ja enamik aforisme ongi loomuldasa romantilised. Mitte konkreetse sisu poolest – selle poolest, mille kohta nad käivad –, vaid abstraktsemalt, modaalsuse tasandil. Tänu oma lühidusele ja löövusele käsitlevad nad maailma kategooriliselt ja maksimalistlikult. Näiteks sedastatakse midagi kõikide ühise grupitunnusega nähtuste kohta. Ega jäeta ruumi eranditele, pooltoonidele, teisitimõtlemistele. „Kõik“ või „mitte miski“, „alati“ või „ei iialgi“ - see ongi väga wertherlik. Veidi laiemalt võetuna kehtib aforismi kohta öeldu ka valmi, parabooli ja müüdi puhul. Säärane kõrge üldistuspürgimusega stiil võib kaotada osa oma võlust, kui endal tekib aastatega võime või pigem nõrkus elu mitmekülgsemalt ja komplitseeritumalt näha“.<br />(Mihkel Mutt, Looming, 2010, nr 4)Mihkel Kunnushttps://www.blogger.com/profile/07197345515526119495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-7538336710203168832011-04-04T20:37:14.359+03:002011-04-04T20:37:14.359+03:00Tõsi, on teemad, mille puhul oskus artikuleerida k...Tõsi, on teemad, mille puhul oskus artikuleerida kogemusi on olulisem erudeeritusest - armuvõbelustest unenägudeni, aga vaata seda sissekannet ja oma kommentaare - "ajaloos pole tõenäoliselt olnud hetke, kus minevik on kaugemal, olevik irdunum ja tulevik võimatum, kui see reaalsuse/ebareaalsuse keeris, kuhu praegu sattunud oleme", "konservatiivsus kui radikalism on vaimselt ja poliitiliselt praeguseks täiesti kokku jooksnud: vajadus mõlema järele pole kunagi olnud nii karjuv - ja olukord nii lootusetu" - kangesti meenutavad erudiidi võimsaid üldistusi... ometi on tegu pigem lüürilise modaalsusega - VAIMUSTUMISEGA (oma fantaseeritud) TRAGÖÖDIA SUURUSEST (ei iial, pole kunagi + mingi äärmus).Mihkel Kunnushttps://www.blogger.com/profile/07197345515526119495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-69396380946305567962011-04-04T20:19:31.685+03:002011-04-04T20:19:31.685+03:00Väikese irooniaga: kas ma siis eksin või?
Aga, pi...Väikese irooniaga: kas ma siis eksin või?<br /><br />Aga, pigem üritan ma viia tähelepanu sellele, et see on teema, mille vaatlemine kaugelt ja minevikust, "erudeeritult" ja "ajalooteadvuslikult", teistsugusest elufaasist ja taustast lähtuvalt, ei pruugi anda päris selliseid eeliseid kui tavaliselt, ja paljud neist isegi ümber pöörata.<br /><br />Igatahes, ma ei näe vajadust tuua sisse mingisugune "Poeedi Tundlikkus", kui võime rääkida kaasaegsest kultuurist, poliitikast, ärist, meediast, meelelahutusest, tehnoloogiast, teadusest jne. (Raamatuid ma, tõsi küll, enam kuigi tihti lõpuni ei loe, aga ma eeldan, et sa ei arva, et ma jalutan lihtsalt päevad läbi tallinna tänavatel ringi ja "tunnetan modernsust"..)<br /><br />Sest on ju ometi mõeldav, et eksisteerivad osad teemad, mille mõistmisel on tagasi ulatuvast eruditsioonist ja klassikalisest mõttemallist märksa vähem kasu kui pilgust ja kogemusest, mille aluseks, fookuseks ja määrajaks on perioodi enda erinevad tahud, protsessid ja nähtused?Siim Nnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-91531809644955489932011-04-04T19:20:27.389+03:002011-04-04T19:20:27.389+03:00Olgu, oletame, et härrased Tamm ja Lotman lahmivad...Olgu, oletame, et härrased Tamm ja Lotman lahmivad huupi ning neil puudub vähimgi aim ja huvi.<br /><br />Aga millele tuginevad härra Siim N.-i võimsad üldistused ("ajaloos pole tõenäoliselt olnud hetke, kus minevik on kaugemal, olevik irdunum ja tulevik võimatum, kui see reaalsuse/ebareaalsuse keeris, kuhu praegu sattunud oleme", "konservatiivsus kui radikalism on vaimselt ja poliitiliselt praeguseks täiesti kokku jooksnud: vajadus mõlema järele pole kunagi olnud nii karjuv - ja olukord nii lootusetu")?<br />Kuna nii Mihhail Lotmani kui Marek Tamme ületamine ajalooteadvusliku eruditsiooni osas tundub pehmelt öeldes vähetõenäoline, siis kipub vägisi va Poeedi Tundlikkuse peale asi sihtima, või mis? Tundlik ja puhas hing tunnetab asjade tõelist seisu vahetult, või?<br /><br />Ilma irooniata: millele tuginevad nii vägevad üldisused?Mihkel Kunnushttps://www.blogger.com/profile/07197345515526119495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-47926412921323687192011-04-04T17:22:41.266+03:002011-04-04T17:22:41.266+03:00See Lotmani artikkel ju kordab seda sama. Sorry, a...See Lotmani artikkel ju kordab seda sama. Sorry, aga kui keegi taandab kõik põhjused, miks noored ei taha kohe pärast ülikooli lapsi saada, maja osta ja 'korralikuks' hakata, "lapsikule hirmule võtta vastutus elu ees", on minu esmareaktsioon tahes-tahtmata, et sellel inimesel ei ole vähimatki aimu, ega huvi.<br /><br />Ma saan aru, ja teatud määral isegi austan seda, et konservatiivne hing vajab kontseptuaalset korda ja stabiilsust, kuid ajaloos pole tõenäoliselt olnud hetke, kus minevik on kaugemal, olevik irdunum ja tulevik võimatum, kui see reaalsuse/ebareaalsuse keeris, kuhu praegu sattunud oleme.<br /><br />Kui keegi, k.a. 'futuristid', ei julge enam kümmegi aastat ette ennustada, on võib-olla tulnud aeg väikeseks mõttepausiks, ning seniste kategooriate ja vastanduste ümberhindamiseks.<br /><br />Sest olgem ausad, nii konservatiivsus kui radikalism on vaimselt ja poliitiliselt praeguseks täiesti kokku jooksnud: vajadus mõlema järele pole kunagi olnud nii karjuv - ja olukord nii lootusetu.<br /><br />Kui need lõigud ainult süvendasid desorientatsiooni, siis põhjusega. Tagasi enam ei saa, aga edasi ka veel mitte.Siim Nnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-33553205686987276932011-04-04T13:06:40.831+03:002011-04-04T13:06:40.831+03:00"Teenager’ite (millele eesti «teismelised» ei..."Teenager’ite (millele eesti «teismelised» ei vasta täielikult) kontsept tekkis alles möödunud sajandi neljakümnendatel aastatel. Kui lapsel täitub kolmteist eluaastat, satub ta vahepealsesse maailma, mis ei ole veel täiskasvanute ega enam laste oma. Tegu on n-ö teise või pikendatud lapsepõlvega. Protsess on laiem ja selle üldnimetajaks võib pidada mässu täiskasvanute vastu. Mäss toimub mitmel rindel – esiteks kärbitakse täiskasvanuks olemise aega, teiseks soodustatakse lapsikut käitumist ka keskealistel inimestel. Infantiilsus ei ole enam individuaalne omadus, vaid oluline sotsiaalne trend.<br /><br />Ameerika publitsist Diana West pealkirjastas oma viimase raamatu «Täiskasvanu surm» ja pani sellele sünge alapealkirja: «Kuidas Ameerika takerdunud areng viib Lääne tsivilisatsiooni allakäiguni». Raamat pole veel Eestisse jõudnud ja lähtun vaid meediakajadest. Ehkki osa autori seisukohti näivad ülereageeringutena, on tema põhihoiatus asjakohane – Lääne tsivilisatsioon on ohus, kuna ei produtseeri enam täiskasvanud inimesi."<br />Mihhail Lotman (http://www.postimees.ee/081207/esileht/ak/300263.php)Mihkel Kunnushttps://www.blogger.com/profile/07197345515526119495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-85735214119860479842011-04-04T13:05:55.399+03:002011-04-04T13:05:55.399+03:00Iga üldistus on millegi kõrvale jätmine st selle e...Iga üldistus on millegi kõrvale jätmine st selle esile toomine, mida peetakse olulisimaks.<br /><br />Kõik huvitav, tähenduslik ja oluline paikneb JU nende vahepeal?<br /><br />Kae,kae.. ja kuidas see huvitatavus ja olulisus tuvastati?<br /><br />Saaksid sa ehk kuidagi selgemalt sõnastada selle probleemi või häirituse, mis sind siin (selle Tamme artikli juures) häirib?Mihkel Kunnushttps://www.blogger.com/profile/07197345515526119495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-36349332233419569152011-04-04T12:13:45.842+03:002011-04-04T12:13:45.842+03:00Hehe, arvutimängud. Tõsiselt? Ehkki.
http://www.g...Hehe, arvutimängud. Tõsiselt? Ehkki.<br /><br />http://www.gametrailers.com/video/treacherous-world-limbo/100136<br />http://www.gametrailers.com/video/e3-09-the-last/50352<br />http://www.gametrailers.com/video/pollination-trailer-flower/44550<br />http://www.gametrailers.com/video/gdc-11-dead-island/710652<br /><br />Aga sa saad ju aru, et jaotada kaasaeg "arvutimängudeks" ning rahvastiku terviseks ja sotsiaalsüsteemi jätkusuutlikkuseks, jätab, ehm, üsna palju välja? Nagu ka see reduktiivne vägivald, mis kaasneb viimase kümnendi muutuste taandamisega "õnnetu olemise spektri laienemiseks". Või teesklemine, et on olemas selgelt määratletav kast sildiga "üldhuvi", ja teine, sellest eraldiseisev kast nimega "eraelu".<br /><br />Jälle x3:<br />kõik huvitav, tähenduslik ja oluline paikneb ju nende vahepeal.Siim Nnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-48246547492210561692011-04-04T07:52:01.131+03:002011-04-04T07:52:01.131+03:00Tjah.. seesmised nüansid on puhtteaduslikult huvit...Tjah.. seesmised nüansid on puhtteaduslikult huvitavad küll (elutunde muutused ja uus peatükk mentaliteediajalukku, eks), aga mingis mõttes üsna eraasi.<br /><br />Kahtlemata on annavad arvutimängud ja kõrvaklapid igasuguseid uusi põnevaid impulsse ja mõnusaid närvikõdisid, aga avalikkus ja üldhuvi peaks lähtuma natuke teistest vaatenurkadest... Iive ja rahvastiku tervis on kaks karjuvaimat näidet, sotsiaalsüsteemi jätkusuutlikkus jne. <br /><br />Kõik õnnelikud perekonnad sarnanevad üksteisega, iga õnnetu perekond on aga õnnetu omamoodi.<br />On see ikka nii suur asi kireda ja väärtus juubeldada, et õnnetu olemiste spekter on laienenud?<br />Tähendagu õnnelikkus siin elujõulisust.Mihkel Kunnushttps://www.blogger.com/profile/07197345515526119495noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8452579719513336924.post-92193243184503027592011-04-03T15:56:08.731+03:002011-04-03T15:56:08.731+03:00"Suureks saamine" vs "sotsiaalne te..."Suureks saamine" vs "sotsiaalne teismeiga" mõjuvad mulle karikatuuridena eelmisest sajandist.<br /><br />Juhul, kui rääkida sotsiaalsest muutusest, mille käigus aina enam noori üle kogu maailma lükkavad traditsioonilise täiskasvanu rolli ja sellega kaasnevad vastutused/piirangud (abielu, lapsed, omand, stabiilsus) kahekümnendate aastate algusest kolmekümnendate keskpaiga suunas, on "teini eesti" siiski üsna tahumatu ja eluvõõras mõiste.<br /><br />Seestpoolt on see täiesti ratsionaalne kohanemine maailmaga, kus võimalused (elueast torrentiteni) kogu aeg avarduvad ja mitmekesistuvad. Eriti kui sa oled noor, kes vabadust väärtustab või 'tõsise' ühiskonnaga kontakti ei leia. Igal juhul: kindlasti ei nähta seda ühest kastist teise hüppamisena (Laps - Täiskasvanu), vaid rohkem liikumisena spektril või võrgustikus.<br /><br />Seesmised nüansid on selle uue elufaasi puhul palju huvitavamad kui välised kategooriad.Siim Nnoreply@blogger.com