Ilmus kolmandiku võrra lühemana ajalehes „Sirp” 20.03.2015.
Vargamäe Settembrini
kannatlik pedagoogika
Mihkel Mutt, Õhtumaa
Eesti. I. Kultuuripublitsistikat ja kirjandusartikleid. Kujundanud Tiina
Tammetalu. Fabian, 2014. 416 lk.
Mihkel Kunnus
1.
Tutvudes Mihkel Muti varasemate
esseekogumike retseptsiooniga süvenes mus veendumus, et antud juhul on mul väga
oluline rõhutada oma autoripositsiooni, konkreetsemalt siis sünniaastat – 1982.
Mul pole isiklikke mälestusi näiteks sellest, kuidas ta „tuli kirjandusse
1980ndate aastate algul iroonilise proosa virtuoosina, äratas tugevaid tundeid
ja lõi endast reljeefse kuvandi” ja „oli meie vaimuilma uus tuul, justkui
muukeelse ja muumeelse kultuurikihi peal kasvanud välismaa kirjanik, kes
senised esteetilised ja moraalsed hoiakud tühjaks tegi” (Kalev Kesküla[1]).
Vastupidi, pisut utreerides võiksin öelda, et avastasin oma tudengipõlves
Mihkel Muti kui ühe põneva nõukaaegse kirjaniku, kelle tähelend oli alanud juba
enne minu sündimist. Hääl ta raamatutes kõlas mu jaoks selgelt minevikust,
mitte aga ühest pikema kestvusega olevikuregistrist. Küllap sellist hoiakut
võimendas mu bioloogilise nooruse ja riigi puberteetliku kapitalismi ajaline
ühtelangemine. Näiteks Mihkel Muti lelle Viktor Muti pärandiga tutvusin enne.
See on toonast elutunnet hästi iseloomustav seik. Nimelt pidas õppejõud
(bioorgaaniline keemia) vajalikuks vabandada, et lubab endale sellist
sentimentaalsust, et heietab poole sajandi vanustest laboratoorsetest
meetoditest, aga tahtis rõhutada, et Viktor Mutt oleks kindlasti saanud esimese
eestlasena Nobeli preemia, kui poleks ise kuulunud žüriisse. Kõrvalepõike
kõrvalepõikena mainis, et suure bioorgaaniku sugulane on populaarne kirjanik
Mihkel Mutt, keegi, kellelt mina olin tollal lugenud vaid mõnda ajaleheartiklit.
Eks positivistlik loodusteadus on ikka loomuldasa minevikuvaenulik ja näoga
tulevikus nagu nooruski, ent toona õhkus kogu eluolust sellist suhtumist.
Mõningaid „katkestuse kultuurile”
omaseid sümptomeid adun küll. Näiteks essees „Mälestuste mäletamisest”
käsitletakse kirjanike mälestamise temaatikat ja käiakse välja idee, et „äkki
tuleks ilmutada suuremat perspektiivitunnet ning praegu meie
väljapaistvamatele kirjanikele juba
üksnes sel otstarbel majad kinkida, et kunagi oleks võimalus neile sinna
muuseumid sisse seada” (lk 109). Turtsatasin, sest spontaanselt tajusin seda
ideed selge groteskina. Kui aga lugesin edasi ja Mutt ohkas ka ise selle idee
liigse utoopilisuse peale ja rääkis vähemasti monumentidest ja
mälestustahvlitest, siis sain aru, et mu automaatses reaktsioonis oli tegu
põlvkondade vahelise elutunde erinevusega. Olen kasvanud endastmõistetavusse,
et literaaditöö on suuresti entusiasmipõhine ja alati mõne muu töö kõrvalt. Mõistetavamaks
saab see romaanis „Kooparahvas läheb ajalukku” käsitletud temaatikaga, sealt
peegelduva melanhoolse tõdemusega, et nõukogude aeg oli kunstinimestele ja loovharitlastele
vähemasti materiaalses mõttes lausa anomaalselt muretu. Samuti õhkus varasemast
retseptsioonist seda suuremat vaimuinimeste kollegiaalsust, mis nõukaajal
olevat valitsenud, ja isegi kriitilisemad märkused paistsid mõneti kui
peresisesed naginad.
Niisiis, kirjutan kindlasti oma
põlvkondliku piiratusega, andku vanad tarikad ja vettinud mägrad see andeks!
Kõnealusest
kogumikust on kirjutanud väga hea ja (kongeniaalselt) eritleva ülevaate Leo
Luks ja seal öeldut ma kordama ei hakka, lisaks võiks ehk lugeda ka
põlvkonnakaaslase Kalev Kesküla arvustust esseekogule „Meedia, mu meedia”[2].
Proovin järgnevaga pisut analüüsida Mihkel Muti kõige üldisemat
maailmavaatelist hoiakut ja filosoofilist temperamenti, kõrvutades teda selleks
mõne teist tüüpi vaimuinimesega.
2.
Näiteks Mihkel Mutt ei ole Uku
Masingu tüüpi, kohe üldse mitte. Uku Masingul oli üheks sagedaseks sõimusõnaks
„tervemõistus” (kokkukirjutatuna) ja igasugused äärmused ja (tunnetuslikud)
piiriületused olid talle väga omased. Püüdes formuleerida Muti kultuurikriitika
eripära ütleb Leo Luks: „Kõige olulisem märksõna selle iseloomustamiseks võiks
olla mõõdukas tervemõistuslikkus [Leo
Luksi rõhutus – M.K.]” (lk 104). Igaks juhuks täpsustaks veel siiski üle, et
sõna „mõõdukas” on siin pisut liiane, pleonastlik, sest mõõdukus on ise
tervemõistuslikkuse atribuut. Sestap võiks täpsustus „Mutt on maksimaalselt,
äärmuslikult tervemõistuslik” tunduda jällegi paradoksaalsena, mõistelise
vastuoluna. See maksimaalne tervemõistuslikkus seisneb muuhulgas selles, et
Muti kultuurikriitikas puudub igasugune unistajalikkus ja utopism, hoiak, mis
on üks ilmaliku konservatiivsuse mõõtmeid. Küllap on see ka üks neist
põhjustest, mis seab ta mõningasse reesuskonflikti selliste intellektuaalidega
nagu Märt Väljataga, kes vahendab maakeelde maailmaparanduslikust usust kantud
(majandus- ja ühiskonnateoreetilisi) artikleid, ja „tugitooli anarhist” Rein
Rauaga, kelle päevapoliitilistes sõnavõttudes on revolutsioonilist paatost
omajagu. Maksimaalselt antiteetilise hoiaku sõnastab siiski Uku Masing:
„Kuitahes mõttetu ja lootusetu olekski katse lahkuda sellest „tegelikkusest”,
aga viibimine praguses ontlikkus „seedimis-elus” selles maailmas, on veelgi
mõttetum”[3]. Kui
Mihkel Mutt katsub inimest lepitada paratamatuga, siis Uku Masing kutsub üles
võitlema isegi mööduvuse ja termodünaamika seadustega.
Samuti on Masing
öelnud, et „mõistuse antud mõistuslik rahu ei ole muud midagi, kui rahulolek
rahulolematuse paratamatusega”[4].
Masingule tähendab see muidugi seda, et mõistuse piirides püsida pole mingit
mõtet, Muti maksimaalne tervemõistuslikkus aga seisnebki suuresti selles, et ta
mõistuse piiridest kunagi ei välju. Antropoloogilises plaanis tähendab see
haruldast askeesi, sest suurem osa inimestest toetub ikka suurema osaga ala- ja
mittemõistuse sfäärile, mis oma tohutus hõlmavuses ulatub instinktidest,
hirmudest ja unistustest, vandenõuteooriate, horoskoopide ja religioonini,
lühimalt – maailmapildini, mis on kõige
üldisemalt müüdiline. Mutt aga kasutab kontseptualiseerimiseks müüdilise
maailmapildi surmavaenlast – ajalooteadust ning lisaks ühiskonna- ja
loodusteaduste positivistlikke andmeid. Samuti oleks mõeldamatu, et Mihkel Mutt
püüaks tõele läheneda mingite šamanistlike meetoditega, droogidega „taju uksi”
avardades vms. Võib sõnastada ka vähem ülevalt – see pole askees, vaid täielik
abitus mõistuse ees, võimetus murda mõistuse ike, suutmatus isegi alustada seda
võitlust, mida pidas Dostojevski („hakkan uskuma!”).
See hoiak avaldub ka
eneserefleksioonis. Essee „Kolm juhuslikku naist” joonealuses tunnistab, et
näeb neid kolme naist siduva valikuna ainult oma teadvust ja on sunnitud
häiritult möönma, et alateadvus teeb oma tööd ja lisab: „Mulle ei ole aga
alateadvus kunagi meeldinud, ma olen tahtnud ikka päristeadvus olla”[5].
3.
William James kasutas tunnetushoiakute
kaardistamisel ühe atribuudina telge, mille ühes otsas on hirm eksida ja teises
iha mõista. Ja see pole niivõrd skaala, kuivõrd pingeväli, sest mõlemad hoiakud
on ikka mingil määral esindatud, ent samas töötavad mõneti teineteisele vastu.
Eksimishirmu äärmusliku domineerimise all redutavad skeptikud, kes nõuavad
muudkui üha rangemaid tõestusi, seal on Descartes oma kurikuulsa cogito lävel ja õnnetu Hume, kellele
eilsed loodusseadusedki pole täna piisava kindlusega garanteeritud. Teises
otsas on lennuka fantaasiaga kontseptualiseerijad, kes ei vaja eriti fakte, et
mõista maailma Tegelikku Korda ja iga „näiline vastuolu” osutub nagu naksti
selle sama süsteemi ilminguks, mida nad juba „teavad”, ja nõnda vandenõuteooriatest
kõiksuseni veetilgas, siin on epistemoloogilised kõigesööjad.
Veel aitaks kaardistada telg, mille
ühes otsas on parsimooniaprintsiip ja teises, ütleme, paranoiline tõekujutlus,
mille järgi asjad on a priori tegelikult
hoopis teist moodi kui paistavad ja tõde on eelkõige miski, mis tuleb paljastada. Paranoline tõetunnetus elab
proosalikkuse eitusest ja januneb millegi ilmutuselaadse järele, olgu
sügavamõtteline aforism mõnelt gurult või lühike artikkel mõnest nn
alternatiivsest meediakanalist. Masse lummab ikka ime, saladus ja autoriteet,
kinnitab demokraatlikult klikimaias sotsiaalmeedia Ivan Karamazovi sõnu.
Parsimooniaprintsiibile vastav
tõetunnetus seiseb seevastu eelkõige täpsustamises, nüansseerimises,
eritlemises ja kõiges muus tüütus ja vaevarikkas, eruditsiooni ja andmeid
nõudvas intellektuaalitöös. Siia jõuavad need, kelles on korraga tugev iha
mõista, ent võimetus uskuda igasugust umbluud ja faktidest vabastatud
teooriaid. Mihkel Mutt on üks neist.
Näiteks rääkides igasugustest
kunsti- ja kirjandusedetabelitest ütleb, et objektiivselt parimaid on vist
võimatu välja selgitada, aga „samas ei maksa absoluudi võimatusest heituda,
kalduda teise äärmusesse, teha eelnenust väga kaugele ulatuvaid üldistusi ning
absolutiseerida (ajaloolise) tunnetuse võimatust üleüldse” ning toob näiteks
ühe markantsema, Michel de Certeau, „kes isegi Foucault’d (!) süüdistas liigses
objektiivsuses, sest too kasutab oma teostes nn ajaloolist tõestusmaterjali.
[...] Kõigi sääraste õpetuste ühisjoon on ajaloo kuulutamine täiesti väljaspool
objektiivse sfääri olevaks. Kõik sõltub sellest, kes ajalugu parasjagu
tunnetab, kelle vaatenurgast see on kirja pandud. Endastmõistetavalt kaasneb
sellega igasuguse induktsiooni kui meetodi ja empiiriliste uurimuste põlu alla
panek. Tähtis on deduktsioon, aprioorne skeem.”[6]
Ta osutab praktilistele
konsekventsidele (tuues näiteks Molotov-Ribbentropi pakti) ja jätkab:
„Relativism mõistagi eitab üldkehtivat moraali ja väärtusi kui selliseid. Kõik
sõltuvat kohapealsetest asjaoludest, tunnetus on täielikult sotsiaalselt
determineeritud. „Nemad” seal Hiinas ongi õnnelikud, et ei saa suud pruukida,
sest neid on nii aastatuhandeid determineeritud” ja lõpetab artikli sõnadega:
„Jah, ma olen „valge isane” ega saa sellega nõustuda”.[7]
Intelligentne ja haritud postmodernist
võiks teda ehk süüdistada kujutletava vastase karikeerimises, ent Mutt on
kirjutanud palju päevaajakirjandusse ning põhupäid veendes on õlemehikese
tampimine igati adekvaatne meetod, sest minu arust suhtub ta postmodernismi
ilmse põlgusega just viimase peamise praktiseerumisvormi – harimatuse ja
lolluse apologeetika – tõttu, tähendab, tunneb puud viljadest.
Antipaatiat postmodernismi vastu
võimendavad ka väärtushoiakud.
Ta kirjutab Toomas Haugi kohta nagu endast: „T.H. lähenemine on kõike muud kui postmodernne. Ta „läheb sisse” ja „läheb edasi” (Mart Mäger), annab ka hinnanguid ja väärtustab, tal on niihästi esteetilised kui ka väga tuntavalt rahvuslikud ideaalid, mis on ju postmodernsest vaatevinklist täiesti out!” (lk 175)
Ta kirjutab Toomas Haugi kohta nagu endast: „T.H. lähenemine on kõike muud kui postmodernne. Ta „läheb sisse” ja „läheb edasi” (Mart Mäger), annab ka hinnanguid ja väärtustab, tal on niihästi esteetilised kui ka väga tuntavalt rahvuslikud ideaalid, mis on ju postmodernsest vaatevinklist täiesti out!” (lk 175)
4.
Kogumiku pealkiri on väga täpne.
Muti esseistika on parimal viisil täitnud eesmärgi saada eurooplaseks, aga
jääda eestlaseks. Muti kohta kehtivad üsna täpselt need samad sõnad, mis ta
ütleb järelhüüetes suurkujudele, keda ta sügavalt austas: „Kuigi ta seda
valjult ei deklareerinud, tundelisuse väliste ilminguteta, oli Kross suur
rahvuslane selle kõige valgustatumas ja parimas tähenduses” (lk 390), „Särav
rahvusvahelime mees [Lennart Meri] oli hingelt üks kõige suuremaid eesti
patrioote, keda olen kohanud – selle sõna klassikalises tähenduses. [...] Ja
Lennart tegi kõik, et Lääs saaks aru, et oleme nendega üks veri, et me kuulume
Euroopasse ja Lääne tsivilisatsiooni.” (lk 397), veel: „horisondi avaruselt
kahtlemata maailmakodanik, oli Enn Soosaar rahvuslik konservatiiv selle sõna
targas tähenduses” (lk 398).
Tsiteeritud
iseloomustuste korduvates täpsustustes peegeldub püsiv teadlikkus sellest, et
ilma nende täpsustusteta kannaksid antud karakteristikud tänapäeval pigem negatiivset
hinnangut, rahvuslus moonduks natsimiks-rassismiks ja konservatiivsus tagurluseks
ja reaktsionäärluseks, teisisõnu, paariks tigedaks olevikukitsarinnalisuseks
ehk millekski, millest Mutt ja eelmainitud asuvad väga kaugel. Natsism-rassism
ja reaktsioonilisus toetuvad müüdilisele maailmapildile ja valgustusliku
mõistuse tugevale piiratusele, aga konservatiivsus ja rahvuslus (siis nende
sõnade parimas, valgustatud ja targas tähenduses) sulavad kompleksiks, millele
viitas A.H. Tammsaare oma testamentlikuks jäänud essees „Truudusest” ja millele
viitab Hannah Arendt öeldes, et „kindlalt ankrus olevast traditsioonist ilma
jäädes – ning see kindlus kadus juba mitusada aastat tagasi – on ohus kogu
mineviku mõõde. Meil on oht unustada, ning unustamise konkreetset sisu kõrvale
jättes tähendaks see, et jääksime ilma inimelu sügavuti suunduvast mõõtmest.
Sest mälu ja sügavus on üks ja seesama, või pigem – sügavuseni on inimesel võimalik
jõuda ainult mäletades”[8].
5.
Eelnevat võiks kontrasti pärast
taas kõrvutada Uku Masinguga, kes kuulutas 1931. aastal, et „eestlased olla ja
eurooplaseks saada tähendab surma, eestlased olla ja asiaatideks saada tähendab
elu”[9].
Ilmar Vene alustab Uku Masingu
esseekogumiku „Pessimismi põhjendus” tutvustust lausega: „Oleks juba aeg ütelda
otsustavalt välja: tavapärasest maailmanägemisest hälbib Uku Masing üle
talutava määra”[10]. Seevastu Kalev Kesküla
kirjutab Muti esseekogumikku „Muti tabloid” arvustades: „ Paksude läikkaante
vahele kogutult ei mõju Muti tõdemused niivõrd uudsetena, kuivõrd just
ilmsetena. Jutt pole just originaalne, aga tõsi ometigi. Ausalt öelda ei
leidnud ma raamatust õieti midagi, mis oleks tõeliselt vaidlema ärgitanud”[11].
See saaks ehk kõlada etteheitena
püsivas igavuses vinduvale esteedile, aga mitte harijale, sest see, millega
Mutt tegeleb, on rahvavalgustus, üks pedagoogika vorme, võitlus rumaluse ja
harimatusega. Mutt teab, et see võitlus on võitmatu, sest iga inimene sünnib
rumaluse sõdurina ja kui suudabki rinnet vahetada, sureb peagi vanadusse.
Mutt kirjutab taolist Hamleti-küsimust
käsitledes: „Mida peab väärikas inimene tegema, kui ta mõistab, et võita pole
lõpuks mingit šanssi? Kas kohe lõpetada või kõige kiuste siiski edasi võidelda?
See küsimus on euroopa kultuuris äärmiselt püsiv. Ja minu lemmikmõtlejad on
need, kes väidavad, et tõeline heroisim ja inimvaimu suurus peituvad just
selles, kui kõige kiuste võidelda, nii kaua kui suudad”(lk 15).
6.
Uku Masingu hinnang on üldreeglina
pöördvõrdelises seoses käsitletava autori tunnustatusega. Masingu eruditsioon
ja viitestik on tohutu, aga üldtunnustatud suurusi mainitakse harva ja kui,
siis ikka mõneks põlglikuks nähvakaks. Kui aga võtta kõrvutamiseks Mihkel Muti
kirjanduslikud imetlusobjektid – Thomas
Mann, Fjodor Dostojevski, A.H. Tammsaare – , siis võiks valikuprintsiibi tagantjärgi
koondada kreedoks: suurim läänest, suurim idast, suurim kohapealt. Mõistagi
pole see mingi valikuprintsiip a priori,
vaid vaistlik äratundmine. Meenutades oma tudengipõlve kirub Mutt oma toonast
individualismi ja originaalitsemisvajadust, tõrget õppida sama asja, mida
teised, ning muudkui otsida alternatiivsemat, ainukordsemat[12].
Võib ehk öelda, et Uku Masing jäi sellesse faasi pidama (ja paisutas selle
inimvõimete piirile), ent Mutt kasvas sellest varakult välja. Ütleb ka Kalev
Kesküla, et „kunagisest irriteerijast ja elitaarsete kultuurihoiakute
viljelejast on tänaseks saanud tubli koolmeister ja selles rollis on Mutt
järjepidev”[13].
Sellise koolmeisterlikkusega käib
kaasas teatav ebaoriginaalsus, ütleme, kainuse ebaoriginaalsus, nii nagu iga
keemik toetub täiesti ebaoriginaalsele perioodilisustabelile ja pole midagi
originaalset Dostojevski talendi tunnustamises. Lisaks kehtib Muti kohta
täieliselt see, mis ta ütleb Toomas Haugi kohta: ta „ei fantaseeri ega
belletriseeri selles mõttes, et tema artiklid rajanevad põhjalikul uurimistööl”
(lk 174).
Teadagi mis probleem sellega võib
kaasneda – tõde ei pruugi olla piisavalt seksikas ega olla nii köitev nagu mõni
lennukas spekulatsioon või „paljastus”. Tõearmastus võib palju kaotada ajastu
suurväärtuses – meelelahutuslikkuses – kui Sokratse kombel kuivalt sedastada,
et on meeletus pöörduda jumalate (loe: spekulatsioonide) poole küsimustega,
millele saab vastuse loendamise ja mõõtmisega.
7.
Informatiivne on ka Mihkel Muti
maailmavaate asetamine skaalale, mille ebapiisavuse nentimisel ja sellest
hoolimata kasutamisel on pikk ja väärikas traditsioon: vasak- ja parempoolsus.
Loomulikult pole antud juhul tegu esmajoones poliitiliste eelistustega, milles
eelnev küll tihti kajastub, vaid adumisega inimese kohast ja olemusest
maailmas. Vasakpoolsusele on omane näha, et suured poliitilis-majanduslikud
süsteemid kohtlevad inimesi ebaõiglaselt ja väga paljud satuvad endast mitte
sõltuvatel põhjustel kohutavatesse oludesse ja samas mõned satuvad endast sama
vähe sõltuvatel põhjustel sulepatjatele, tihti esimeste ekspluataatoritekski.
See on tõesti nii. Süütu inimene on heidetud hiiglaslikku masinavärki.
Parempoolne intellektuaal seda vaevalt eitab (reaalpoliitik tihti küll), aga
teda iseloomustab samas allergilisus vasakpoolse lemmikleevendi – revolutsiooni
– vastu. Esiteks ta näeb, et suur osa
sest ühiskondlikust süsteemist ongi juba maailmaparandusmasin, see on
kaadervärk, mis on kild-killu haaval üles ehitatud kohanedes suurte looduslike
ja inimese seesmiste stiihiatega. Teiseks, ta teab, et tüüpilise revolutsiooni
põhitunnusteks on: a) lähtumine õigluse ideest, b)meetodiks „peksame kõik segi,
küll siis asi kuidagi ise laheneb” (Dostojevski), c) välja tuleb hoopis-hoopis
midagi muud, enamasti midagi sootuks hullemat.
Siin peegeldub
veel üks oluline punkt: vasakpoolne rõhutab rohkem tõsiasja, et inimene on
süütu (välja arvatud need ekspluataatorid, naah!) ja kannatab süütult,
parempoolne jaatab pärispattu (see teoloogiline termin pole moraalne kategooria
argitähenduses, kuigi võib kõlada süüdistusena), mis väljendub veendumuses, et
inimklotsidest pole võimalik mingit eriti head asja ladudagi, iga ühiskondlik
elukorraldus on paratamatult pingeid
täis kaardimajake, mille liiga rapsakas muutmine päädib alati veresaunas.
Püüdes kaotada „ahistust kultuuris” ei jõuta Eedenisse, vaid Hobbes’i
kirjeldatud stardipunkti. Hardo Pajula sõnastuses:
„Lühidalt: me oleme kõik kiskjad,
ja ühiskonnakorralduse probleemi mõistuspärane arutelu peaks lähtuma sellest
alusoletusest. Kummatigi peitub minu arvates just siin vasak- ja parempoolsuse
(nii palju kui nendel mõistetel üldse tähendust on) olemuslik veelahe: esimeste
arvates muudab inimese kiskjaks ebaõiglane ja kuri kapitalistlik ühiskond,
teised näevad Augustinuse eeskujul juba vastsündinutes „saatana jäsemeid“”[14].
8.
Leo Luks kirjutab: „Oma
lemmikkirjanikku Tammsaaret Dostojevskiga võrreldes kirjutab Mutt: „Ja ometi
kiirgab mõlema kirjaniku loomingust väga
tajutavalt, et kuigi inimene on nõrk ja saab oma heitlustes tihti lüüa,
on ta väärt kaastunnet ja armastust. Seda võiks nimetada melanhoolseks
humanismiks” (lk 336). Mulle hakkab üha enam tunduma, et samamoodi võiks
nimetada ka Muti enda vaimset hoiakut”[15].
Kirjutan alla.
„Inimene on loomu poolest nõrk,”
kirjutab Mutt „Kehamahladega seotud huvid varjutavad alaati vaimsemad – see on
aksioom. Liha on kui lillekene ning inimloomus kooldub ikka kergema vastupanu
teed”[16].
Seda tuletatakse ikka aeg-ajalt meelde. See on tõesti aksioom.
Siin on ka Muti moralismi – ja ta
tõesti on moralist – mõningane paradoksaalsus. Kujundlikkusele pisut lõivu
maksetes võiks öelda, et Muti jutlustatav moraal ongi see, et ei tohiks liialt
moraliseerida.
See johtub osalt sellest, et Mutt
mõtleb ühiskondlikult, keskmistavalt, statistiliselt, see tähendab, erandlik
leid ei kummuta seaduspära, rohusööjast lõvi leidmine ei falsifitseeri
tõsiasja, et lõvi on kiskja.
Idalistlikud moralistid ja
võitlevad revolutsionäärid kipuvad aga moraliseerima üsna vastupidise loogika
alusel – nad ülendavad kurioosumi ettekirjutuseks, kõlbeliseks eeskujuks. Nad kuulutavad
sõjakas-võidukalt, et on leitud taimetoitlasest kulturist, kaheksakümne aastane
riistvõimleja, mees, kes tahab saada lasteaiakasvatajaks jne. Nende kohta käib
hästi Pascali märkus stoikude aadressil: "Nad järeldavad, et inimene
suudab alati seda, milleks ta on mõnikord suuteline, ja et kuivõrd kuulsusejanu
suudab neid, kes kuulsust ihkavad, teatud tegudele sundida, siis võivad
teisedki sedasama teha. See on palavikuline tegutsemine, mida terve inimene ei
suuda jäljendada. Sellest, et leidub kindlameelseid kristlasi, järeldab
Epiktetos, et igaüks võib selleks saada"[17].
Mihkel Mutt nii ei arva.
9.
„Inimene vajab tingimata pühadust
ja hardust. Ma ei salli postmodernismi, aga eeskätt mitte sellepärast, et see
on kaotanud piirid kunsti ja elu vahel, vaid et tänu üleüldisele suhtelisusele
on elus eneses püha ja harras sfäär peaaegu olematuks ahenenud. On kerge öelda,
et püha ja harras peab sündima inimese enese hinges. Aga hing on ju enamasti
nõrk”(lk 102-103).
Samas kinnitab ta , et vähemasti
Euroopas „nüüdisinimene ei saa enam jumalat uskuda” (lk 103). See on jälle
mõneti paradoksaalne, sest mingis mõttes tõde siin instrumentaliseeritakse. Või
siis loobutakse valgustuslikust, universalistlikust teesist, et tõde on
põhimõtteliselt igale mõistusolendile kätte saadav. Pühadus ja hardus on
vajalik, rippugu pealegi tühjuses. Lähisugulus postmodernismiga on igatahes
adutav.
Võib vist öelda, et Muti (ja Thomas
Manni ja paljude teiste ilmaliku mõtteviisiga vaimuinimeste) usutunnistuse
võtab kenasti kokku eneseirooniline humanist Serenius Zeitblom – „vanameelne
inimene, takerdunud teatavatesse armsatesse romantilistesse vaadetesse, mille
hulka kuulub ka see, et kunstniku olemuse ja väikekodanlikkuse vahel valitseb
pateetiline vastuolu” – „Doktor
Faustuses”: „Neis aastates on koolielu elu ise; asendab seda; selle huvid
sulevad horisondi, mida iga elu vajab, et väärtusi luua, mille suhtes iseloom
ja võimed, kui relatiivsed nad ka poleks, end maksma saaksid panna. Seda
suudavad nad inimlikult ainult siis, kui see relatiivsus märkamatuks jääb. Usk
absoluutsetesse väärtustesse, olgu see illusoorne või mitte, on minu arvates
elu eeltingimus”[18].
Siin hakkavad nüüd vastandid ühte
sulama, Dostojevski oma tõotusega jääda pigem Jeesuse kui tõega juhul kui need
vastuollu peaks sattuma, suurinkvisiitor oma kaitsekõnega väetite eest,
humanismi valitute heroism, modernism ja valgustatud (et mitte öelda elitaarne)
postmodernism. Ehk on siin kohane tsiteerida Isaiah Berlini kuulsa
inauguratsiooniloengu lõppu:
„See, et meie põhimõtetel puudub
jäävustagatis, ei tee neid sugugi vähem pühaks. Just soov tagatise järele, mis
kinnitaksid meie väärtuste igavikulisust ja kaitstust kusagil objektiivses
taevariigis, ei tarvitse õigupoolest olla midagi muud kui igatsus lapsepõlve
kindlustunde või algelise muinasaja absoluutsete väärtuste järele. „Mõista oma
veendumuste paikapidavuse suhtelisust,” nagu ütles üks meie ajatu
imetlusväärsemaid kirjamehi [Joseph Schumpeter – M.K.], „ja ometi kohkumatult
nende eest seista – see eristabki tsiviliseeritud inimest barbarist””[19].
10.
Mihkel Muti esimene raamat oli
novellikogu „Fabiani õpilane” (1980). „Fabianile, nimele ja inimesele, kelle
põhijooned – tegelikus elus saamatuvõitu intellektuaal, kellele meeldib
arutleda ja targutada ning kes jälgib maailma põgusa üleoleku, blaseerumise ja
irooniaga”[20] jääb Mutt enam-vähem
truuks läbi kogu oma loomingu.
Kust pärineb nimi Fabian, seda ei
tea kindlalt öelda, aga Erich Kästneri romaan „Fabian. Ühe moralisti lugu”
(e.k. 1981) tundub nii mitmeti kattuv ja kongeniaalne, et see tundub
juhuslikkuseks liiga ebatõenäoline. Ka Kästneri Fabian on intelligentne,
läbinägelik vaatleja ja samuti elujõuetu ja väga passivne nö indolentne.
„Kõik see tuli sellest, et ta
kujutles, nagu võiks maakera ainult siis pöörelda, kui tema, Fabian, seda pealt
vaatab,” kirjutab Kästner mõrkava irooniaga. „Teistel oli elukutse, nad jõudsid
edasi, abiellusid, tegid oma naistele lapsi ja uskusid, et see kõik kuulub asja
juurde. Tema aga pidi, pealegi veel vabatahtlikult, teispool barjääri seisma, pealt
vaatama ja aeg-ajalt meeleheitesse langema” ja Fabian pihib: „Mul on üks
eesmärk, kui seda tohib eesmärgiks nimetada! Ma soovin aidata inimesi
korralikeks ja mõistlikeks muuta. Esialgu aga tegelen ma inimeste vaatlemisega
nende vastavate kalduvuste seisukohalt”[21].
Fabian mis Fabian. Esseistikas on
Mihkel Mutt märksa asisem ja tõsisem ning kindlasti konstruktiivsem.
Esseistikas on Mutt ilmalik õhtumaine haritlane, kes esindab elutunnet ja
väärtuskompleksi, millel on väga suur kattuvusosa humanist Settembriniga Thomas
Manni „Võlumäest”. Näiteks lisaks kõigele eelnevalt siinkirjutatule
iseloomustab nii Mutti kui Settembrinit „armudiskursuse” pea olematuks
pisendamine, „kuuvalguse viirastused”, niisked kireniutsatused ja ihauimastus
on välja lõigatud. Mutt blokeerib need sildiga „armujobinad” ja punkt. Ka see
on väga settembrinilik. Nagu ka rahulik ja järjepidev (rahva)valgustustöö. Ja
kui siia juurde arvestadada ka vurlele vastanduv matslikkus A.H. Tammsaare
mõttes ehk truudus oma juurtele, siis võibki panna tema kultuuritööle koondiseloomustuseks
„Vargamäe Settembrini kannatlik pedagoogika”. Tõsi Mutt on pessimist ja tal
pole erilisi illusioone inimkonna arengu osas. Projekt Inimene võib olla
pelgalt huvitav evolutsiooline kõrvalekalle kuskil pole kirjas, et see ühel
hetkel lihtsalt ei lõppe. See eristab teda Settembrinist, aga sarnastab Uku
Masinguga.
[1] Kalev Kesküla. „Mihkel
Mutt, eesti moralist” http://blog.ekspress.ee/Arhiiv/Vanad/1997/02/areen/raamat2.html
[2] Leo Luks. „Kui palju
kaalub kõva sõna?”, Vikerkaar 2014,
nr 9, Kalev Kesküla vt viide 1
[3] Uku Masing. Budismist. Ilmamaa. 1995, lk 118
[4] Samas, lk 76
[5] Looming, nr 12, 2014
[6] „Edetabelitest”, kogumikus
Muti tablod. Kupar, 1999, lk 74
[7] Samas, lk 75
[8] Hannah Arendt. Mineviku ja tuleviku vahel. Harjutusi poliitilise
mõtte vallas. Ilmamaa, 2012, lk 116-117
[9] Uku Masing. Vaatlusi maailmale teoloogi seisukohalt.
Ilmamaa, 1993, lk 37
[10] Ilmar Vene.
„Vastandlikkuse vaevas”. Postimees, 3.
II 1996
[11] Kalev Kesküla. „Muti
katekismus”. Looming, nr 3. 2000, lk
471
[12] Mihkel Mutt. „Mälestused
IV. Kandilised sambad. Ülikool.” Fabian 2010, lk 67-69
[13] samas
[14] http://nihilist.fm/kiri-martinile-vabaduse-kusimuses/
[15] Samas
lk 103
[16] „Liha on kui lillekene”,
kogumikus Muti tablod. Kupar 1999, lk
71
[17] Blaise Pascal Mõtted Hortus Litterarum/Logos 1998, lk
195
[18] Thomas Mann Doktor Faustus Eesti Raamat 1987, lk 26,
43
[19] Isaiah Berlin „Vabaduse
kaks mõistet”, kogumikus Valik esseid. Hortus Litterarum 1998, lk 121
[20] Maimu Berg „Mihkel ja
Victor on vennad”, järelsõna Mihkel Muti raamatule „Hiired tuules” Eesti
Päevaleht AS 2009, lk 245
[21] Erich Kästner Fabian. Ühe moralisti lugu. Eesti Raamat
1981, lk 29,35
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar