Täna, 21. aprillil 2015, oleks saja aastaseks saanud Garrett Hardin. Tasub meenutada.
1968. aastal juhtus Euroopas palju piinlikku, aga tema avaldas ajakirjas "Science" essee "Ühisvara tragöödia".
Eero Janson MTÜst Eesti pagulasabi kirjutab täna: „Poolteist
aastat tagasi, kui 2013. aasta oktoobris leidis aset üle 360 hukkunuga
Lampedusa tragöödia, oli Euroopa tõepoolest raevus. Nüüd Liibüa ranniku lähedal
ümber läinud põgenikepaat, mille pardal oli üle 700 hinge, on aga tunnistus
EL-i hoopis kalgimaks muutunud poliitikast, mis eelistab piiride valvamist
inimeste päästmisele.”
Garrett Hardinil ilmus aastal 1974 essee „Päästepaadieetika:
vaeste aitamise vastu”.
Oletagem korraks, et pärast kohutavat laevaõnnetust leiate
end koos väikese rühma ellujäänutega keset ookeani päästepaadist. Teie ümber
vees on veel sajad ellujäänud, kes anuvad, et neid paati lastaks. Kui aga liiga
palju veel ellujäänuid paati lasta, siis läheb see põhja ja hukkuvad kõik.
Palju lasta veel paati? Ja kuidas valida, kes?
Kujutage nüüd ette, et see päästepaat on planeet Maa ja
paadis on nö rikkad riigid...
Robert Arp resümeerib: „Päästepaadieetika kohaselt ei ole
inimesed sünnilt ega tegudelt võrdsed. Mõne elu on väärt rohkem kui mõne teise
oma ja kõigile ühtemoodi elamisvõimalust pakkudes ei ole tagajärjeks muud kui
kiirem lõpp kõigi jaoks”.
Humanistlik reaktsioon probleemile on ühene: sellist
dilemmat ei saa olla, sest ei tohi olla, sest see on sügavalt ebaeetiline!
Kraad viisakam humanist tagurdab skeptitsismi, mis on
probleemieituse pisut intelligentsem versioon – „Pole piisavalt
tõsikindlaid andmeid, et olla kindel, et Maa ei suuda toita praegust 7,3
miljardit ja rohkemat inimest aegade lõpuni!”
Teine probleemieituse versioon on samuti humanismile omane: tema jumalus Inimmõistus aitab, kindlasti aitab! „Ega kiviaeg lõppenud kivide otsalõppemise pärast!” jms.
Teine probleemieituse versioon on samuti humanismile omane: tema jumalus Inimmõistus aitab, kindlasti aitab! „Ega kiviaeg lõppenud kivide otsalõppemise pärast!” jms.
Palju segadust tekitab mõiste „inimese väärtus”. Nii
humanist kui, ütleme, ilmalik posthumanist võivad kenasti nõustuda, et
inimelust suuremat väärtust pole, ent ilmalik posthumanist eelistab
metafüüsilisele postulaadile – mis tõesti ei võta ruumi ega maad ega oli mingi
arvulise piirväärtusega – maiseid parameetreid.
Analoogne on asi inimõigustega. Sümpaatne sotsiaalne
instrument, ei vaidle, aga vatte on teisel na vähevõitu. Täpsemalt, polegi.
Äsja jõudis raamatupoodidesse Chares Darwini suurteose „Inimese põlvnemine” eestindus. Kõnekas on üks joonealune märkus tõlkija eessõnas:
”Veel aastat kuuskümmend tagasi püsis üldine eelarvamus, et inimese ja temast madalamate elusolendite vahel eksisteerib mingi sügav vaimne lõhe või oluline kvalitatiivne erinevus”.
”Veel aastat kuuskümmend tagasi püsis üldine eelarvamus, et inimese ja temast madalamate elusolendite vahel eksisteerib mingi sügav vaimne lõhe või oluline kvalitatiivne erinevus”.
Kaasaja filosoofias
vaadeldakse humanismi kui optimistlikku maailmavaadet inimkonna tuleviku
suhtes, uskudes täiustumisse, tarkusesse, sõprusesse, armastusse, sallivusse.
Humanism sisaldab veendumust, et praegune elu on ainus, mis meil on. 20.
sajandi humanism põhines agnostitsismil ja ateismil. Humanistid peavad
inimmõistust elu juhtivaks jõuks. Humanistid soovivad ühiskonda vabastada
religioossetest uskumustest, mis nende arvates pidurdavad inimarengut.
Humanism vastandub:
a) arusaamale, et
ekisteerib kõrgem jõud (nt jumal, suur energiaallikas), millest inimkond
sõltub;
b) seisukohale, et inimene
on üksnes osake loodusest ning uuritav loodusteaduse meetoditega nagu kõik
muugi looduses.
Küllap natuke targem humanist täpsustab, et olgu-olgu,
sõltume küll ühest suurest energiaallikast (Päike), aga Inimmõistus hoiab
teda päitseist. Või, noh, vähemasti kohe hakkab hoidma!
Olen ise ikka öelnud, et tulevik on puna-roheline, muud
pääsu pole. See on parim variant. Teised variandid on must-, pruun- vms
rohelised.
Häda on aga selles, et see punane ehk sotsiaaldemokraatlik ideoloogia on reeglina sügavalt humanistlik. Ja seda just ontoloogilisel tasandil. Vahel on tunne, et nad tõemeeli usuvad, et „hoolimises on jõud”. Et kui sa ikka ilgelt hoolid ja armastad ja üliempaatiline ja võrdõiguslik oled, siis toidadki kahe kala ja viie leivaga tuhanded inimesed.
Häda on aga selles, et see punane ehk sotsiaaldemokraatlik ideoloogia on reeglina sügavalt humanistlik. Ja seda just ontoloogilisel tasandil. Vahel on tunne, et nad tõemeeli usuvad, et „hoolimises on jõud”. Et kui sa ikka ilgelt hoolid ja armastad ja üliempaatiline ja võrdõiguslik oled, siis toidadki kahe kala ja viie leivaga tuhanded inimesed.
Humanistlikule ontoloogiale vett peale tõmmates ei jaata aga
ma nende argipoliitilist suurkonkurenti, neid, kes sarnaseid jumalikke
kvaliteete Turule omistavad.
Ammugi ei kiida ma takka humanimi eelastele, neile, kes
arvavad, et maailma käekäik on otsesõltuvuses Inimese seksuaalmoraalist.
(Taas rõhutan: seksuaalpurismi ökoloogilisest tühisusest ei järeldu kuidagi, et selle eitus või vastand oleks kuidagi relevantne, ei, homoklubi väärib ses aspektis sama palju tähelepanu kui kirik st üldse mitte).
(Taas rõhutan: seksuaalpurismi ökoloogilisest tühisusest ei järeldu kuidagi, et selle eitus või vastand oleks kuidagi relevantne, ei, homoklubi väärib ses aspektis sama palju tähelepanu kui kirik st üldse mitte).
Nö „rohelise sotsialismi” eetiline alus võiks lähtuda
äratundmisest, et praeguse tehnoloogilise taseme juures on töö antropoloogiline
osakaal nii tühine, et selle saaduste kuhjamine mingi vähemuse kätte pole eriti
õigustatud. Loteriis ei ole teps igaüks oma õnne sepp.
Kas posthumanistlik vaade on pigem konservatiivne või
liberaalne?
Mõlemat ja ei kumbagi.
Mõlemat ja ei kumbagi.
Võiks öelda, et liberaalne, sest patu mõiste kipub muutuma mis
tahes kontekstis anakronistlikuks (kätte on jõudnud aeg, mil „Teadus ütleb,
et pole pattu ja pole süüd, on ainult näljased”) ning paljud traditsioonid, mis
väga kaua on olnud positiivse sisuga, saavad lausa vastupidise märgi enda ette.
Eriti nn „elukultuur” katoliiklikus mõttes. Elukultuur
katoliiklikus mõttes tähendab iga inimelu pidamist pühaks (st abordikeeld,
eutanaasiakeeld jms). On arusaadav, et üsna hilise ajani see oligi väga
vooruslik ja mõistlik moraal. Väga rasketes oludes ja nappide vahendite juures
on see ainuõige strateegia – kõik ressurss säilimisele. Ent ühenduses loodusteadustega
annab nii katoliiklik elukultuur kui humanism päris hukatusliku koosluse –
demograafilise plahvatuse.
Väetile sobib tõepoolest elumotoks „Kõik ressurss (oma
liigi) eluhoidmisele ja paljunemisele!”, aga loodusteadustega väestatule see
enam ei sobi teps.
Ema Teresale omistatakse pea 100 000 elupäästmist. Fritz
Haberi ja Carl Boschi nimed nii ikoonilised pole – nende välja töötatud
sünteetiliste väetiste arvele kirjutatakse ca kolme miljardi näljasurma ära
hoidmine. Landsteiner ja Lewinsohn (veregrupid ja –ülekanne), Edward Jenner
(rõugevaktsiin), Norman Borlaug (Roheline revolutsioon) jne – kõigile neile
inkrimineeritakse sadade miljonite suurusjärgus elupäästmisi.
Konservatiivne maailmavaate esindajad on tihti öelnud, et
nende konservatiivus tuleb sellest, et nad arvestavad ka surnutega. See on
inimesele omane – pidada mälestust pühaks. Ses mõttes on
posthumanistlik rohelus lausa antikonservatiivne – see proovib arvestada veel
mitte sündinutega, et ka tuleviku inimestel oleks koht, kus olla. Mitte kunagi
elanute pärast ei tule praeguseid mõnusid koomale tõmmata, vaid kunagi elama
hakkavate pärast.
Teisalt tasub meenutada Kalevi Kulli elegantset sõnastust:
”Rohelist maailmavaadet saab määratleda konservatiivse maailmavaatena. Konservatiivne tähendab elamist igavese järgi. Kristluse väärtused on inimese väärtused. Roheline maailmavaade näeb inimest tervikuna tema ökosysteemis. Ökosysteemide väärtused on kestvamad, igavesemad – tähendab, roheline vaade on veelgi konservatiivsem”.
Tõesti, mingid tuumikperekondlaslikud tuulelipud tulevad oma aastatuhandetega keksima! Katsugu enne ikka püsiväärtused paika saada! Võib alustada näiteks hiljuti ilmunud David R. Montgomery raamatust „Muld. Tsivilisatsioonide hävig”.
”Rohelist maailmavaadet saab määratleda konservatiivse maailmavaatena. Konservatiivne tähendab elamist igavese järgi. Kristluse väärtused on inimese väärtused. Roheline maailmavaade näeb inimest tervikuna tema ökosysteemis. Ökosysteemide väärtused on kestvamad, igavesemad – tähendab, roheline vaade on veelgi konservatiivsem”.
Tõesti, mingid tuumikperekondlaslikud tuulelipud tulevad oma aastatuhandetega keksima! Katsugu enne ikka püsiväärtused paika saada! Võib alustada näiteks hiljuti ilmunud David R. Montgomery raamatust „Muld. Tsivilisatsioonide hävig”.
Vt ka Garrett Hardin „The Tragedy of the Commons”
P.S. Loe ka seda: "Säästev areng - demokraatia suutmatus iseennast amputeerida"