Huh, küll olen
end viimastel päevadel pilastanud… oi, kuidas mulle ei meeldi
demonstratsioonid, oi, kuidas ei meeldi… ja siis see läbini antiintellektuaalne
žanr – sõnavõtt demonstratsioonil (jaota maailm väideteks, millele saab karjuda
maruliselt „EI!“ või maruliselt „JAA!“).
Küll on vastik, et kõik arukamad kommunikatsiooniviisid on välja lülitatud ja sellise asja järele peab haarama...
Kõige
paradoksaalsem on mõistagi see, et tegu pole demokraatia kriisiga. Lausa
vastupidi – tegu on aristokraatia kriisiga. Need, milles on määravad puudused –
eetilisus ja riigimehelikkus – kuuluvad aristokraatlikku kompleksi. Häbitunde täieline
asendumine seadustundega, jokk jms on demokraatlik-õigusriigilik käitumisregulatsioon, mis
aristokraatlikkusest juba liiga edukalt on kaugenenud. Ahto Lobjakase artikkel kirjeldab probleemi väga ilusti, samuti Tarmo Jüristo oma… aga lahendused, mida
praegu pakutakse… jah, muudame seadusi! Noneh, eks võtame vastu seaduse, mis kohustab
jokki häbenema! Paragrahv see ja see sätestab, et ministril peab olema Lennart
Mere afektistruktuur!
Jokk on ju liiga puhastverd õigusriigi omadus.
(õigupoolest on
demokraatia elujõuline ainult mingis aristokraatlikkuse miinimumi juures, st
suudab toimida ainult teatava inertsi kestes, aga see on juba pikem teema)
Seadusandluse
täiustamine mingis mõttes valab õli tulle (asetab rõhu veelgi rohkem seaduse
primaadile), aga alternatiivil pole muud väljendust peale
infantiil-idealistliku moralismi. Valisin siiski viimase (arvestades üldist
atmosfääri tundus see parem variant).
Olguolgu… ei
hakka siin nokkima praegu (kuigi mõeldes esseele, mis peaks ilmuma selle nädala
„Areenis“…)
Omamoodi
valgustav oli meediaga suhtlemine ja meediapildi tekkimise protsessi kõrvalt
nägemine.
Eriti
sümptomaatilise käkerdisega sai hakkama Tartu Postimehe peatoimetaja Vahur
Kalmre. Selline tondimaalimine, et lausa piinlik.
Õnneks talle
vastas keegi Henri Kõiv. Olgu ta siinkohalgi tänatud.
Pidin algselt ise
Kalmrele vastulause kirjutama. Aega sain selleks umbes kaks tundi (umbes nii "olgu, võtame
vastulause küll, aga ootame seda juba täna kella neljaks").
2000tm, tähendab, haiku.
2000tm, tähendab, haiku.
Esimene versioon
valmis mõnekümne minutiga (ja saan nüüd ka ise aru, et see on žanrilt kõige
lähemal autoparoodiale):
TAPVAD SÕNAD,
TAPVAM KURTUS
Mihkel Kunnus
Küllap oleks üpris
naiivne rahustada Vahur Kalmre hirme rahvatarkusega „Haukuv koer ei hammusta“. Tõsi, sõna võib olla säde, mis paneb
püssirohutünni plahvatama, aga ei pea olema keemikuharidusega nagu meie
peaminister, et mõista, plahvatab siiski püssirohi, mitte säde. Ja sõna jõust
suuremagi süütamisvõimega võib vabalt olla sõna jõuetus, sõna jõuetuse
tunnetamine. Tammsaare on öelnud, et just siis, kui sõna ei aita, siis aitab
jõud. Vene revolutsiooni prohvet Dostojevski kirjeldas seda nii:
„Vaadatakse ja
imestatakse. Aga võib-olla on selle äkilise purske põhjuseks niisuguse inimese
puhul, kellest seda kõige vähem oleks võinud oodata, üksnes ängistusest aetud
kramplik tung ennast avaldada, instinktiivne vajadus ennast tunda anda,
ilmutada oma maharõhutud isiksust, mis äkki nähtavaks on saanud ja avaldub
tigeduses, hulluses, mõistuse sõgenemises, vihahoos, krampides. Just nõnda
prõmmib võib-olla elavalt mahamaetu ja hauas ülesärganu vastu kirstukaant ja
püüab seda kõrvale lükata, kuigi ta mõistus võiks talle selgeks teha, et kõik
ta pingutused on asjatud. Kuid selles asi ongi, et siin pole mõistusega
tegemist, need on krambid”.
William James
kirjutab psühholoogia kullafondi kuuluvas „Psühholoogia printsiipides“: „Pole
võimalik välja mõelda õelamat karistust — kui selline asi oleks füüsiliselt
võimalik — kui lasta keegi ühiskonda nii, et ta jääb kõigi selle liikmete poolt
absoluutselt tähelepanuta. Kui keegi ei pöörduks, kui me sisse astume, ei
vastaks, kui me neid kõnetame, ega tunneks huvi selle vastu, mida me teeme,
vaid kõik inimesed, keda me kohtame, teeksid nii, nagu ei märkakski meid, ja
käituksid, nagu poleks meid olemas, hakkaks peagi meie sees pulbitsema omamoodi
raev ja võimetu meeleheide, millega võrreldes ka kõige julmem kehaline piin
oleks kergenduseks.“
Robert Musil võtab kokku kivinäoga suhtlemise psühholoogia, tähendab, erakonnaväliste inimeste pöördumise kokku nõnda: „Kui inimene peab midagi anuma vankumatu näo ees, mis ei anna mingit vastust, ajab see ta meeleheite, kallaletungi või väärituse joovastusse“.
*
Robert Musil võtab kokku kivinäoga suhtlemise psühholoogia, tähendab, erakonnaväliste inimeste pöördumise kokku nõnda: „Kui inimene peab midagi anuma vankumatu näo ees, mis ei anna mingit vastust, ajab see ta meeleheite, kallaletungi või väärituse joovastusse“.
*
Küsisin Tartu algatusgrupilt,
mis arvavad. Arvasid, et sellest ei saa keegi midagi aru. Nõus. (Üldse, mul on
tunne, et see palavikuline meeleolu on mõistust ja arusaamisvõimet üksjagu
madaldanud; meedia ja ühiskond säriseb mingis loomalik-mütoloogilises režiimis. See on väga
häiriv).
Proovisin olla
konkreetsem (see sai valmis kell 15:55 :) ):
ÖÖ SALADUSES
MÕRVU HAUDUV AJAKIRJANDUS
Mihkel Kunnus
Omal õnnetul ja iroonilisel kombel on Tartu Postimehe vanemtoimetaja (!) Vahur Kalmre arvamus ”Tapvad sõnad. Tapvad teod” küllaltki esinduslik.
Nimelt see on esinduslik oma ebaesinduslikkuses: üldistus ühiskondliku nähtuse kohta tehakse selle kõige ebaesinduslikuma elemendi järgi. Korduvalt. Mütoloogilise mõtlemise musternäide on mingi juhusliku huligaansuse – Ansipi istutatud puu maha raiumise – esitamine valitsusvastatse meeleolude kontsentraadina. Igaüks, kes valitsust julgeb kritiseerida, kes avaldab meelt (NB! Realiseerib oma demokraatlikku põhiõigust!), samastatakse kellegagi, kes on ”seda tegu pikalt plaaninud, sest peab ootama pimedamat aega – ning raiub seal halastamatult maha kunagise linnapea istutatud noore tamme. Salajane mõrv pimeduses, sest mis see teise inimese puu vihaga maharaiumine muud ikka on.” No, vaadake retoorikat! Salaja! Halastamatult! Pimedas mõrva plaanimine! Vihaga raiumine! – see on see valitsuse kritiseerija tõeline tuum!
Ometi oli just selline mentaliteet üheks meeleavalduse ajendiks, mentaliteet, mis tapab igasuguse kriitika valitsuse aadressil.
Valitsuse kritiseerijad pole seemneid söönud, pole pimeduses ja salaja halastamatuid plaane hauduvad mõrvarid! Kordan siin üht meeleavalduse keskset teesi: ”Aususe nõudmine pole ekstremism!”
Pressifotograafi asi on olla adekvaatne ja representatiivne. Antud kahe punkari ja nende loosugi (mis korraldajate käsul ka kiirelt ära koristati!) esiletõstmine on jokk-mentaliteet par excellence: ”Haa, näete, foto, fakt, et ka selline loosung seal oli, järelikult oligi selline üritus!”
Tuletan siinkohal lahkelt meelde ühiskondlike nähtuste analüüsi aabitsatarkusi: valim peab olema üldkogumit esindav (representatiivne). Selleks
1. peab valim olema küllalt arvukas
2. valimi jaotus peab olema lähedane üldkogumi jaotusele.
Tegu oli kahe noore punkariga Teismeiga kohustab. Nende ebaküpsus on vabandatav, pressifotograafid on aga täiskasvanud inimesed.
Kinnitan, nii fotograafid kui ajakirjandus käitus täiesti seaduse piires, ometi pole neiltki aususe ehk representatiivsuse nõudmine ekstremism.
Mihkel Kunnus
Omal õnnetul ja iroonilisel kombel on Tartu Postimehe vanemtoimetaja (!) Vahur Kalmre arvamus ”Tapvad sõnad. Tapvad teod” küllaltki esinduslik.
Nimelt see on esinduslik oma ebaesinduslikkuses: üldistus ühiskondliku nähtuse kohta tehakse selle kõige ebaesinduslikuma elemendi järgi. Korduvalt. Mütoloogilise mõtlemise musternäide on mingi juhusliku huligaansuse – Ansipi istutatud puu maha raiumise – esitamine valitsusvastatse meeleolude kontsentraadina. Igaüks, kes valitsust julgeb kritiseerida, kes avaldab meelt (NB! Realiseerib oma demokraatlikku põhiõigust!), samastatakse kellegagi, kes on ”seda tegu pikalt plaaninud, sest peab ootama pimedamat aega – ning raiub seal halastamatult maha kunagise linnapea istutatud noore tamme. Salajane mõrv pimeduses, sest mis see teise inimese puu vihaga maharaiumine muud ikka on.” No, vaadake retoorikat! Salaja! Halastamatult! Pimedas mõrva plaanimine! Vihaga raiumine! – see on see valitsuse kritiseerija tõeline tuum!
Ometi oli just selline mentaliteet üheks meeleavalduse ajendiks, mentaliteet, mis tapab igasuguse kriitika valitsuse aadressil.
Valitsuse kritiseerijad pole seemneid söönud, pole pimeduses ja salaja halastamatuid plaane hauduvad mõrvarid! Kordan siin üht meeleavalduse keskset teesi: ”Aususe nõudmine pole ekstremism!”
Pressifotograafi asi on olla adekvaatne ja representatiivne. Antud kahe punkari ja nende loosugi (mis korraldajate käsul ka kiirelt ära koristati!) esiletõstmine on jokk-mentaliteet par excellence: ”Haa, näete, foto, fakt, et ka selline loosung seal oli, järelikult oligi selline üritus!”
Tuletan siinkohal lahkelt meelde ühiskondlike nähtuste analüüsi aabitsatarkusi: valim peab olema üldkogumit esindav (representatiivne). Selleks
1. peab valim olema küllalt arvukas
2. valimi jaotus peab olema lähedane üldkogumi jaotusele.
Tegu oli kahe noore punkariga Teismeiga kohustab. Nende ebaküpsus on vabandatav, pressifotograafid on aga täiskasvanud inimesed.
Kinnitan, nii fotograafid kui ajakirjandus käitus täiesti seaduse piires, ometi pole neiltki aususe ehk representatiivsuse nõudmine ekstremism.
*
Selle avaldamisest
Kalmre keeldus. Ma pole algatusgrupi liige ja mingi lugejakirja kohta ta
kokkulepe ei käinud.
No tühja…
Vastasin ka
SL Õhtulehe küsimustele:
Kuidas jäite rahule Tallinnas toimunud
meeleavaldusega?
Võis väga rahule
jääda. Arvestades meie inimeste loomuomast vastumeelsust tänavale tulla –
muide, hindan seda paljukirutud iseloomujoont väga kõrgelt – ning ilma, oli
rahvast kenake hulk ja demonstratsioon kulges väga tsiviliseeritult. Ei ilmunud
välja, provokaatoreid või lihtsalt märatsuslusti täis jalgpallihuligaane ja
muud taolist kontingenti. Demonstrantide hulgas oli ohtralt tippintelligentsi
esindajaid ja haritlasi, seda oli väga liigutav näha.
Milline oli osalemine samal ajal Viljandis
toimunud meeleavaldusel?
Pole mul ses
küsimuses paremaid allikaid kui mis tahes teisel meediatarbijal.
Miks olite valinud meeleavalduse päevaks laupäeva,
kui sellel päeval riigikogus tööd ei tehtud?
Ei oska vastata.
Selle valiku tegemise juures mind polnud.
Mida õppida järgmisteks üritusteks ja kas on üldse
midagi edaspidi plaanis?
Jaa, kindlasti
edasi. Käesolev asi oli alles algus, nii öelda märguanne. Eks edasised plaanid
sõltuvad suuresti sellest, mida valitsus ette võtab. Praegu toimub töö edasi
sektsioonides, näiteks Tartu algatusgrupp koguneb juba esmaspäeval (19.11), kus
arutletakse edasisi plaane ja tegevuskavu.
Rõhutasite oma kõnes, et ausus ja austus on
põhjusega sarnased sõnad - kas valitsuselt on jäänud puudu ainult aususest või
pole suhtluses tunnetada ka austust? Kas Teie näete, et viimase nädala
väljaütlemised on nendes valdkondades nö jää liikuma pannud?
Sa ei valeta
sellele, keda austad. Seega võib öelda
küll, et on päris tugevaid probleeme austusega. No näiteks, mida mõtles Rene
Ilves kui reserveeris olematu rahvakogunemise jaoks Reformierakonna kontori
esise. Tegu on sellise klassi tatiklikkusega, et selle adekvaatne kirjeldamine
moraalsel skaalal on paratamatult solvang. Kuidas on võimalik austada
riigitegelasi, kes käivad prokuratuuris ajamas sellist jampsi, et isegi lapsed
punastavad kuuldes. Selliseid inimesi on psühholoogiliselt võimatu austada.
Ja teiste erakondade vaikimine on ebameeldivalt kõnekas. Ja siis tuleb mingi mokaotsast möönmine, et polda päris plekitud ja kõik teised teevad ka! Kõik teised teevad ka! No halloo! Selline liivakastivabandus!
Ja teiste erakondade vaikimine on ebameeldivalt kõnekas. Ja siis tuleb mingi mokaotsast möönmine, et polda päris plekitud ja kõik teised teevad ka! Kõik teised teevad ka! No halloo! Selline liivakastivabandus!
Kui probleem ühte
mõistesse suruda, siis oleks see täiskasvanu-au. Nende poliitikute hulk, kellel
puudub elementaarsel tasemel täiskasvanu-au, on paisunud üle kriitilise piiri.
Minu arust oli see pretsedenditult piinlik demonstratsioon: peab tegema
demonstratsiooni, et nõuda poliitiliselt eliidilt(!) elementaarset kultuursust!
Selles mõttes on tegu ekstremismi
suurima võimaliku vastandiga – me ei nõua äärmust, me nõuame elementaarsust!
Hr Kunnus, kas küsisite Martin Šmutovi käest, miks ta sellise eksitava pealkirja pani? Oleks huvitav teada, mida vastati.
VastaKustutaSoovin jõudu!
Ei küsinud ma midagi. Tema esitas küsimused (need, mis ülal) ja mina andsin vastused (nii nagu ülal)ja side lõpp.
KustutaEks nende pealkirjade panekul on oma (kolletav-slõhtulehelik) loogika.