Tootev töö ja moraal. Õhtumaade lugu.
Kas pole kummaline, et ühelt poolt kurdetakse, et lapsi on
nii vähe, et varsti pole töötajaid, kes pensionisüsteemi panustaks ja samas
kummitab Euroopas suur tööpuudus. Eriti noorte hulgas. Alati saab kurta, et
noorte moraal on alla käinud. Paraku peab möönma, et suured hädad tulevad pigem
noorte liigsest moraalsusest. Milline on üks hea ja moraalne laps? Ikka
selline, kes võtab omaks oma vanemate kombed. Paraku seda enam hästi teha ei
saa. Maailm on liialt muutunud ja noortel pole võimalik üle võtta oma vanemate
põlvkonna edumudeleid (või nende moodi laenata, kui pilk läände pöörata).
Teatav põlvkondade vaheline moraalne pinge on õhtumaisesse
kultuuri sisseprogrammeeritud, sest see kätkeb endas ideed elu paremaks
muutumisest. Mis ei ole sugugi süütu idee. Arusaam, et majandus peab kasvama,
on üks selle idee kehastusi.
Tööstusrevolutsiooni algusaegadest on pärit ka drastilisemad
mässud tehnoloogilise arengu vastu. Näiteks masinalõhlukjate ehk ludiitide
liikumine. Tööstusmasinate kasutuselevõtmine jättis paljud inimesed töötuks.
Väga paljud kangrud pidid jätma töö, mida oli nende pere teinud mitu põlve. Ja
tõesti, nad jäid töölistena üle ning pidid ümber õppima. Vaevalt, et
humanitaarideks, aga ei või iial teada.
Kuid üks oluline muster hakkas juba välja joonistuma. Nimelt
tõsiasi, et masin teeb tööd palju tõhusamalt, efektiivsemalt ja odavamalt kui
inimene. Ja sestap ongi mingi
ettevõtte, tootmisüksuse – majanduse tervikuna – efektiivsemaks muutmine tähendanud
ikka üha rohkemate inimeste asendamist masinaga. Inimori on ka kõige
närusemates tingimustes liiga kulukas ja nõnda siginevad ka supermarketitesse
tasapisi masin-kassiirid. Ning ühiskondade jõukust ja nn konkurentsivõimelisust
määratlebki suures osas see, kui palju on jõutud inimesi masinatega asendada.
Moraaliprobleeme tuleb siin küll, sest töö ja töökus on
sügavalt moraalsed kategooriad. „Võrdse töö eest võrdne tasu” on üks õigluse
nurgakive. Nii tulebki ette tihti nurinaid riikidevahelises võrdluses. Et miks
on seal nii palju kõrgemad palgad kui meil. Ei tööta ju Soome koristaja Eesti
koristajast kümme korda efektiivsemalt!
Tõsi, ei tööta. Aga see ilmestab veel ühte
tööstusühiskondade sügavat tendentsi – mida rohkem on ühiskond tervikuna (kõrg)tehnoloogiline,
seda väiksem on inimese enda osakaal tööpanusena. Veel praegugi on tavaks
igasuguseid kahtlaseid tegelasi tootvale tööle saata, aga paraku, kui vaatame
arve, siis võime öelda, et tootvat tööd teevad eelkõige masinad.
Meil on vange rohkem kui põllumehi. Ja kas põllumees –
tootja par excellence - on rikas? No
vaevalt.
Õhtumaalane ei tooda, õhtumaades toodavad masinad. Inimesed
suuresti tarbivad ja tegelevad varade ringi tassimise ja transpordiga või raha ümberjagamisega
ja kõikmõeldava haldamise ja manageerimisega. Töö ja töökus on ammu lahti
haagitud tasust ja tootlikkusest. Kas advokaat on tootev tööline või pigem raha ümber jagaja? Või kullaärimees? Või
pankur? Või lennufirma juht? Ei, nad jagavad jõukust ümber. Omal spetsiifilisel
moel.
Jõukuse ümberjagamisel on palju mehhanisme ja
institutsioone. Seda võib teha näiteks riik. Aga võib ka pank. Näiteks meil
jagavad pangad raha ümber, Eesti töölistelt Rootsi pankadele. Saab ka nii.
Kui inimese edukust mõõta rahas, siis oleks lotovõitja üliedukas.
Ka ühiskonna saab sarnaselt üles ehitada, et imeväiksele vähemusele langeb
osaks õnn ja teiste elu on siis tühi lotopilet.
See, et töö ja töökus on tasust ja tootlikkusest lahti
haagitud (need võivad juhuslikult ka kokku langeda) on võibolla moraaliprobleem,
aga suur probleem on see, et masinad pole energiatarbest kuidagi lahti
haagitud.
See on muu hulgas ökoloogiline probleem, sest
energiakandjaiks on lõviosas fossiilsed kütused.
Aga väga palju ka majanduslik ja sotsiaalne probleem. Sest
kui tööd teevad lõviosas masinad, siis on see ühiskond ülitundlik
energiasisendi mahu ja hinna suhtes. Kõik kaubad sisaldavad elektri- ja
bensiinihinda.
Kaupo Vipp kirjutab raamatus „Globaalpohmelus”:
„Näiteks olid enne naftaajastu algust (vastavalt Census of
England and Wales 1911. aasta statistikale) Suurbritannia elanikkonna tööhõives
kolmeks kõige suuremaks tegevusalaks põllumajandus, söekaevandamine ja
olmeteenuste osutamine. 2008. aastaks moodustasid kolm suurimat tööhõivegruppi
müügipersonal, keskastme juhid ning pedagoogid. Silmatorkav on, et 100 aasta
eest oli majanduse põhiosa rajatud inimeste vähekvalifitseeritud füüsilisele
tööle, ning enamus põhitegevusaladest olid otseselt seotud ühiskonnale
sisendenergia hankimisega kas toidu või fossiilse kütuse näol. Kuid tänaseks ei
ole kõige olulisema suurusega tööhõivegruppidel ei energia hankimisega ega
füüsilise tööga enam eriti pistmist.”
Vargamäe Andresel rühmasid lapsed tööd teha. Juba õige
väiksest peale. Enamasti oli see seotud sisendenergia hankimisega – karjas
käimine, põllutööd, heinategu jms. Lapsed suurendasid majandussüsteemi võimsust
ja jõukust. Kui aga lapsed oleks kõik sellele piiratud talu maa toidule jäänud
– ja taga hullemaks! hakkanud omakorda lapsi saama! – oleks menüü pidanud õige
varsti lahjemaks jääma. Lapsed oleks muutunud vana Andrese toidukonkurendiks.
Nii juhtub alati, kui konkureeritakse piiratud ressursile ja kasvatakse liiga
palju. Hispaania noored on juba praegu Hispaania pensionäride toidukonkurendid,
mitte sotsiaalsüsteemi panustajad. Ja see pole ainult Hispaania saatus, vaid
tööstustsivilisatsiooni tervikuna.
Kirjutasin ka sellest mais ja inimeste irratsionaalsest suhtest ümbritsevasse.
VastaKustutahttp://martatuule.blogspot.com/2013/06/inimeseksolemisest-ja-uhiskonnast.html