Ilmus Delfis/EPL’is 18.11.2014
Ebademokraatlik moraal
Mihkel Kunnus
Kuidas olla
moraalselt karm kahekümnenda sajandi lõpus? Kuidas, kui seda, millesse karmilt
suhtuda, on nii palju; kuidas, kui meil on arusaamine kurjast, kuid pole enam
ei religioosset ega filosoofia keelt sellest intelligentselt rääkimiseks?
Nii küsis Susan Sontag aastal 1978. Ta tegi seda essees
„Haigus kui metafoor”, kus ta osutab sellele, et kui me kasutame haigust
kurjuse metafoorina, siis ka see haigus ise omandab moraalse mõõtme ja
häbimärgistab alusetult selle haiguse kandjaid. Näiteks pidev ühiskondlike
pahede nimetamine vähkkasvajaks demoniseerib seda tõbe, mistõttu on
vähidiagnoosi saamine psühholoogiliselt veel eriti põrutav.
Moraliseerimine on muutunud aga vahepeal veelgi raskemaks,
sest moraalsus kui selline on demokraatliku loogikaga vastuolus. Demokraatliku
loogika keskseks printsiibiks on kõikide inimeste põhimõtteline võrdsus,
demokraatlik printsiip on antihierarhilisuse printsiip. Moraalsus on aga
olemuselt hierarhiseeriv. Mis tahes moraali sisuks on erinevate
käitumisvõimaluste paremusjärjestusse sättimine: käitumine A on parem kui
käitumine B. Seega inimene, kes käitub B, on moraalselt alaväärsem kui inimene,
kes käitus A.
Sellise loogika põlu alla panemine tähendab automaatselt
moraali kui sellise põlu alla panemist.
Tuleb muidugi rõhutada, et moraal tegeleb alati ja ainult
valikutega, seal, kus pole valikuvabadust, ei saa olla ka mingit moraali.
Õigusega on lammutatud (ja ollakse sunnitud lammutama ikka veel) neid inimeste
vahelisi hierarhiaid, mis pole valikutega seotud.
Moraal on ürgvana kooselu organiseerimise printsiip ja selle
mehhanismiks on alati see, et inimesed grupeeritakse nende moraalsuse järgi
ning siis jagatakse selle grupeerimise järgi ebavõrdselt ühiskondlikke hüvesid.
Parimatele antakse autoriteetsust ja võimu, halvimatel piiratakse
liikumisvabaduski ning menüü keertakse „vee ja leiva peale”.
Kergemad rikkumised sanktsioneeritakse lihtsalt sümboolsel
tasandil, näiteks ümbernimetamisega.
Demokraatlik loogika on töötab täpselt vastassuunas:
inimeste grupeerimist tuleb maksimaalselt vältida ja ühiskondlikke hüvesid
võimalikult võrdselt jagada.
Mõlemad printsiibid on üliolulised, aga neil on oma
valdkond, mille ületamisel muutuvad nad hüvelisest destruktiivseks.
Näiteks Johannes Kert kasutas mingi inimgrupi kohta sõna
„lontrused” ja soovitas nende suhtes kehvemalt käituda. Johannes Kerdi
käitumine oli igati ontlik moraliseerimine, sest grupeerimine oli tehtud
käitumuslikul alusel: „noormehed, kes otsivad võimalusi ajateenistusest viilida”
ja sanktsiooniks polnud midagi seadusevastast, vaid puudutas seda sfääri, mis
nii kui nii on isikliku isikuvabaduse reguleerida – valikut, kellega abielluda.
Johannes Kerdi sõnakasutus polnud võibolla igale maitsele
vastav, aga muidu oli ta käitumine igati kiiduväärne. Mida arvata kõrgest
sõjaväelasest, kes väljendaks seisukohta, et ajateenistusest viilijad ja
mitteviilijad on moraalselt samaväärsed? (Sellelt, kes tahaks siin kohal teha
eristuse teo ja tegija vahel, vehkida kirikliku maksiimiga „vihka pattu, mitte
patustajat”, küsiks retooriliselt, et miks me küll paneme vangi ikka
kurjategijaid, aga mitte kuritegusid ...)
Negatiivseks näiteks võib tuua Jürgen Ligi, kes kasutas
grupeerimisviisi, mis ei olnud tehtud käitumuslikul alusel: „sisserändaja
pojad”. Sellist grupeerimisviisi moraliseerimise aluseks võtta ei saa. Või
täpsemalt: saab, aga see on ebamoraalne.
Sõnavabaduse tingimustes on moraliseerimine täiesti loomulik
ja igati hea. See on üks avaliku debati mõõtmeid. Aga seda tuleb teha korrektselt,
tähendab inimesi käitumise alusel grupeerides.
Väärtuspluralistlikus ühiskonnas on paraku sel viisil
käitumine võimatu, et sa mitte kellegi arust moraalselt alaväärne pole.
Seega sõnavabadusega väärtuspluralistlik ühiskond on
paratamatult ka solvamisühiskond, sest inimeselt on kalduvus solvuda, kui
kuuleb, et ta käitumine lahterdatakse (avalikult) moraalselt alaväärsete hulka,
olgu selleks kas või liha söömine või ebasportlikkus.
Täpiks i-le tsiteerin siin Linnart Mälli moraalset
seisukohta: „See, kes ei ütle lurjusele, et ta on lurjus, on ise lurjus!”
Kogu eelnevaga ei taha ma mingil juhul üles kutsuda üldisele
sõimlemisele. Avalik debatt peaks jääma alati võimalikult väärikaks ja labasel
sõnakasutusel pole mingit õigustust (kuigi on samuti mõneti vältimatu, sest
sõnavabadus hõlmab ja peabki hõlmama kõiki inimesi, seega paratamatult ka
labaselt väljendujaid).
Lõpetuseks üks konkreetne näide viisakast moraliseerimisest.
14. detsembril toimub Saku Suurhallis jõulutsirkus, kus
kasutatakse loomi, muu hulgas jääkarusid. Inimesed, kes teenivad raha loomade
kannatuste arvelt, on moraalselt väga alaväärsed. Moraalselt alaväärsed on ka
need, kes annavad sellistele inimestele heakskiidu minnes nende korraldatud
üritusele. Inimesed, käituge väärikalt ja boikoteerige seda tsirkust!
P.S. Anonüümseid räuskavkommenteerijaid pean ma moraalselt
nii alaväärseiks, et nad ei vääri tähelepanu isegi selle lause jagu siin.
"Negatiivseks näiteks võib tuua Jürgen Ligi, kes kasutas grupeerimisviisi, mis ei olnud tehtud käitumuslikul alusel: „sisserändaja pojad”."
VastaKustutaPõhimõtteliselt olen nõus, aga täpsustuseks lisaksin, et sõnapaar "sisserändaja poeg" ei ole automaatselt negatiivne ega positiivne, vaid sõltub kontekstist. Paar näidet allpool:
1. Neutraalne - juhul kui see konstateerib kuiva fakti. J. Ossinovkit või A. Hvostovi saab nimetada sisserändaja pojaks, kui tema isa on Eestisse sisserännanud väljaspoolt Eestit. Ilmselt on see faktiliselt tõsi. Moskvas elava hiinlase poisslaps on sisserändaja poeg, see on fakt, ei hea ega halb.
2. Komplimendina - sisserändaja pojad (näiteks hiinlased) löövad pealinna tänavatel (näiteks Moskvas) aknaid sisse ja varastavad sealt kaupa. Üks kõrvalseisev hiina päritolu sisserändaja poeg aga ütleb, et kuigi ka tema on faktiliselt Venemaal sisserändaja poeg, tema nii labaselt ei kavatse käituda kui paljud tema saatusekaaslased. Selle asemel õpib ta ära riigikeele ja mõistab, et tal ei ole moraalset alust nõuda hiina keele kehtestamist Venemaal, ega suru venelastele peale oma kultuuri ja tõekspidamisi, kuigi ta teab, et hiinlaste rahvaarv on maailmas kõige suurem ja kõik keeled peale hiina keele (kaasaarvatud vene keel) on pikas perspektiivis väljasurevad keeled. Ta on positiivses mõttes sisserändaja poeg, kes on oma saatusest üle, austab teisi ja pakub oma väärika käitumisega eeskuju teistele sisserändaja poegadele ning avaldab muljet ka kohalikele venelastele, sest käitub oluliselt kultuursemalt kui paljud teised sisserändaja pojad.
Kui nenditakse mingit fakti, mis pole inimese käitumine, siis pole sel moraaliga suurt pistmist. Jah, sisserändaja poeg võib käituda nii hästi kui halvasti, ent sisserändajapoeglus ses suhtes mõneti ebaoluline.
KustutaLaias laastus nõus, ent polemiseerigem:
VastaKustutaniisiis on Priit Pullerits oma blogipostitustes moraalne, lahterdades meessoost isikuid nende sportliku käitumise järgi tõelisteks meesteks ja lödipüksteks (vms).
Moraalne on ka Kaur Kender, lahterdades kirjanikke ja kirjandusinimesi nende käitumise alusel nö sitaks või saiaks (kriteeriumid on üsna hästi Kenderi ja co väljaütlemistes jälgitavad).
Jah, korrektne, nad moraliseerivad. Sissekandes ma arutlesingi selle üle, mis on moraal üldiselt, nö metatasandil. Nad moraliseerivad, aga konkreetseid moraale on (paraku või õnneks) väga erinevaid.
Kustuta