Ilmus ajalehes „Sirp”13.03.2015
Kirjutussportlaste pjedestaal
Mihkel Kunnus
Kaalukategooriad
Kirjanduse (või kunsti üldisemalt) (au)hindamisel võib kindel
olla ainult selles, et kindlasti on mingi hulk, kes pole tulemusega rahul. Hindamisele
järgnevas poleemikas välguvad aga väga tõenäoliselt sellised sõnad nagu õiglus
ja sport. Viimast muidugi eituse kaudu – ega kirjandus mingi sport pole, kus
mõõdulindiga paremust saab tuvastada! See eitus on aga üsna pinnaline ja
tuleneb sellest, et „need härrased, kes
mõnel muul juhul näiteks küll möirgavad kõigest kõrist nagu härjad, toogu see
neile pealegi teab kui suurt au, muutuvad aga, nagu ma juba ütlesin, võimatuse
ees otsekohe taltsaks”[1].
Võimatuse all pidas Dostojevki siis silmas arvu (matemaatikat, loodusteadusi).
Kirjandus ja kunst, vaat, siin pole arvu, mille ees möirgamist lõpetada.
Ometi õigluse mõiste seesmine konfliktsus jääb. Spordis
ollakse sellega lihtsalt harjutud.
Sest õiglus on „iseenesestmõistetavalt kodanliku ilukõne
sõna kest, ja et teotsemiseni jõuda, pidavat kõigepealt teadma, missugust
õiglust mõteldavat: kas seda, mis igaühele oma, või seda, mis kõikidele
ühepalju anda tahtvat”[2].
Spordis tähendaks esimene variant seda, et igaüks võistleks
üksnes iseenesega ja teine, et absoluutselt kõik võistleksid koos – mehed-naised,
noored-vanad, kerged-rasked jne.
Teadagi võetakse mingi vahevariant, mis on lihtsalt
suvaline. Ei ole mingit üleinimeselist põhjendust, miks näiteks poksis on kaalukategooriad
just sellised nagu nad on. Aga kultuursete inimestena nad mõistavad inimese
liigitusvõime paratamatut piiratust ja ei protesteeri.
Seevastu kirjarahvas vehib nii enne kui ka pärast
auhinnatseremooniat alati rusikatega. Neist vähemsõjakad on pelgalt leebes
nõutuses või siiras hämmingus. Võtame või selle aasta Kulka auhinnad.
No kes see õel inimene paneb Carolina Pihelgase ja Hasso
Krulli omavahel võistlema? Mis ühismõõt on Kiwa koostatud paberisäästlikul
vigurdusel „Olematute raamatute antoloogia” ja Hellar Grabbi mahukal ja
tõsiväärikal kogumikul „Neli presidenti”? Kuidas on nii, et Mihkel Kunnuse
kõhetu „Roheline süü” stardib samalt joonelt mitu põlve pikemate koibadega
tippesseistidega ning Asta Põldmäe kõrgkvaliteetne ja massiivne elutöökokkuvõte[3] ei
pääse isegi eelvõistluselt edasi?
Siin läheb vaja poksija mõistust ja stoiku saatusearmastust.
Või vastupidi.
Aristokraatiaprobleem.
Kulka
A.H. Tammsaare kirjutas aastal 1925: „Kultuurkapital on
teatud mõttes contradictio in adiecto.
Tema asutajaks ning loojaks on demokraatline ühiskond ja riik, aga ometi on ta
määratud ebademokraatliste asjade soodustamiseks, mis ei kuulu ei tänasele
päevale aga ka demokraatlisele hulgale. [...] Kirjandust ja kunsti on ikka
toetatud, kui mitte riikliselt või ühiskondliselt, siis üksikute ja huvitatud
ja rikaste eraisikute, võimuvalitsejate ja jumala armust troonil istujate
poolt. Sel ajal oli kunst ja kirjandus täie teadmisega aristokraatline nähtus.
Põrmugi ei arvestanud ta hulgaga ega tema maitsega. Temal oli ainsaks
ülesandeks ja kohuseks: rahuldada oma lahket soodustajat. Aga see soodustaja ja
tema kitsas ringkond oli oma aja kohta võimiste, nõudmiste ning maitse tipp.
Seal ei rääkinud keegi mingisugusest keskpärasusest, mis on paratamata
tingimuseks igas hulgaga arvestamises. Ja kuigi kunstnik loojana ka siin ajuti
oma soodustajas kokku põrkas mingisuguse keskpärasusega, siis oli selle
tasapind ometi võrdlemata kõrgem kui hulga keskpärasuse oma. Aristokraat
soodustas kunsti ja kirjandust oma arenenud aristokraatiliste nõuete
täitmiseks. Nõnda tekkis nii paljugi sellest, mida nimetame Euroopa kultuuri
kõrgemaiks saavutusiks, sest Euroopa kultuur on oma sisemises üdis läbi ja läbi
aristokraatiline”[4].
Tõsi, müügihitte ja laenutusedetabelite tippe tavapäraselt
Kulka nominentide hulgast ei leia.
Aristokraatlik on enese määratlemine kohuste kaudu, demokraatlik
– õiguste kaudu.
Antud juhul oleks demokraatlik variant järgmine:
Kirjanikul on absoluutne õigus ja vabadus kirjutada kõigest,
millest tahab, ja nii, kuidas tahab (sh transgressiivset pori näkku
genitaalisünonüümias) . Sellega käib komplektis lugeja absoluutne õigus ja
vabadus mis tahes juhul öelda, et talle ei pakuta temaväärilist teenust
(„Tammsaare on mulle igav”). Selline hoiak soosib vastastikust põlgust, sest
õigus tähendab nõudmist ja kellelegi ei meeldi, et talt midagi heast peast nõutakse.
Aristokraatlik variant oleks järgmine:
Lugeja võtab endale kohustuse end harida, arendada,
täiendada ja peenendada oma vaimu ja maitset, et ta oleks „oma aja kohta
võimiste, nõudmiste ning maitse tipp”.
Kirjanik võtab endale kohustus end harida, täiendada,
arendada ja töötada, et tema looming oleks just sellisele ideaallugejale
vastav. Selline hoiak eeldab ja taastoodab vastastikkust austust.
Skeemike on idealistlik, kuid ivaga, sest kõne all on au
tasu, mitte õiglane palk.
Kes oled sina, et
otsustad?!
Kes ka žüriisse ei kuuluks, kadestada pole teda vaja. Kuigi
tänapäeval ollakse ajakohatult ebarikastaval üksmeelel, et objektiivsed
hindamiskriteeriumid puuduvad, tähendab, võimalikud ongi ainult subjektiivsed
hinnangud, saab auväärt žürii ikka ja jälle vastu pead süüdistusega, et ta
valik on subjektiivne. Vastuolu on pelgalt loogiline. Pole midagi haruldast
filosoofis, kes nõuab, et tunnistaksime tahtevabaduse puudumist, või
vallalises, kes loetleb tingimusi, mille täidetusel ta tingimusteta armastaks.
Sellise mõttesõlme lahtiharutamiseks on ikka sportlaste poole
pöördutud: kuna absoluuti meil pole, siis olgu pealegi põhjendamatud reeglid,
aga olgu siis vähemalt kõigele ühised. Nii sünnivad kirjandusauhindade
statuudid.
Toon ühe näite kirjavahetusest EKLi listis, kus (:)kivisildnik
formuleeris ad hoc ühe luule
hindamise eeskirja:
1. kas on tehnika
1. kas on tehnika
2. kui on tehnika,
siis tehnilise õnnestumise %
3. peensuste
eritlemiseks võib veel kaaluda, kas tehnika vastab teksti eesmärgile
4. tehnika
defineerimine on väga lihtne ja kaheastmeline
A kas on kujund
B kas on kompositsioon
C kui pole üht ega
teist, siis pole millestki rääkida
Mõistagi saaks ses suunas minna veelgi kaugemale, täpsemaks,
konkreetsemaks, kirjutaks lahti üha rohkem allpunkte ja muudkui formaliseeriks
ja formaliseeriks. Kuni ees hakkaks terendama seadusandjate ja juristide
kandiliseks istutud ahtrite tagatuled. Nende napist elukogemusest on kindlasti
õppida üht: kui tahes suureks seadustemassiiv ka ajada, ikka on võimalik JOKK,
tähendab, ilmne saast, mis on kenasti seaduste raames. Nii nagu eurotoetusi ei
saa mitte parim põllumees, vaid parim projektikirjutaja, nii saaks tulla ka
demokraatkirjanik oma õigusi nõudma – „Näete, kõik punktid on täidetud, mu
advokaat võib kinnitada. Auhind ja nuts siia!”
Kuniks aga statuudid on ebamäärased ja lõdvad – ja nad on,
olgu mõistus tänatud – jääb paratamatult võimalus kahtlustada, et auhindu
jagatakse ainult omadele, sugulastele, sõpradele.
Õigused siin ei päästa, päästab ainult au(sus).
Õigused siin ei päästa, päästab ainult au(sus).
Mõistuse lohutus
Iga otsust saab diskrediteerida ainuüksi a) pagedes subjektiivsuse
relativismi, b) tulevikku määramatusesse, c) epistemoloogilisse määramatusesse.
Vaevalt lõpetatakse vehkimine loosungitega „See pole
absoluutne!”, „See pole objektiivne!”, „Tõde ei pruugi selguda praegu!” jne. Nende
stampide peale ei oskagi muud kosta kui, et need „kriitikad” iseloomustavad paraku
mis tahes inimlikku otsust, tähendab, need truismid ei vääri ülearu tuututamist.
Cogito ergo sum, ütles parun von
Münchhausen ja tõmbas end omaenda juukseid pidi laukast välja, sest inimene on
kõige mõõt.
Samuti on väljajuurimatu on korruptsioonikahtlustus. Aga no
mis teha. Alternatiiviks poleks ka hindamismasina kasutuselevõtt, sest ka masina
programmeerija võib olla ju korrumpeerunud. Pealegi masin on pelgalt
eelkirjeldatud formaalse õigluse non plus
ultra.
Ainus viis neist karidest mööda minna oleks loosimine –
täiesti õiglane ja täiesti kasutu.
[1] Fjodor Dostojevski Ülestähendusi põranda alt LR 48-49 1971,
lk 13
[2] Thomas Mann Võlumägi 2.kd Tartu 1939, lk 559-560
[3] Asta Põldmäe Ja valguse armulise. Kirjatöid aastaist
1975-2013 Eesti Keele Sihtasutus 2014
[4] „Midagi ajakohatut
kultuurkapitali puhul”, Kogutud teosed 16.
Tallinn 1988, lk 553-554
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar