„Miks varakeskajal keset kõikvõimalikke hädasid ja õnnetusi ei tekitanud nõiad kelleski iseäralikku pelgu ning kirik pidas oma kohuseks võidelda hoopiski usuga nõidusesse kui paganliku ebausuga, 15.-17. sajandil aga võttis nõiahirm hüsteerilise kuju ja kirik jälitas nõidadesse mitteuskumist kui ohtlikku ketserlust – see on tõsiasi, mis ootab seletust.
Arvatavasti on mõistatuse lahendusele kõige lähemale jõudnud
need ajaloolased, kes on märganud, et nõiapaanika ajalised piirid langevad ühte
renessansi (ja selle hilisjärgu – baroki) piiridega ning et paradoksaalsel moel
ühtib ta dünaamikakõver teaduse ja kultuuri vallas kulgenud progressiga. Seisame
silmitsi küsimusega, mille püstitas Jean Delmueau: „Mais n’existe-t-il pas une relation entre conscience des dangers et
niveau de culture?“ [Kas pole mitte seost ohutunde ja kultuuritaseme
vahel?] . Nõidade jälitamine (nagu ka juutide ja moslemite tagakiusamine) saab
tõepoolest alguse 12. sajandil – ajal, mil kultuurielu tempo järsult kiireneb.
Edaspidi, sedamööda kuidas levivad renessanslikud meeleolud ja kui Boccaccio
sõnutsi inimest „täielik vabadus oma ihade täitmiseks ei rahulda“ („Dekameron“,
kolmas päev, 1. novell), kasvab ka hirm ja levivad sellega seotud
nõiaprotsessid.“
"[Kiire tehnoloogia, mäluvahendite,
kommunikatsiooniviiside ja ühiskonnaeluvormide muutumine desorienteerib
rahvahulki ning] harjumuslik, tavaline lakkab olemast efektiivne; see sünnitab
massilisi stressi- ja hirmusituatsioone ning reanimeerib väga arhailisi
teadvusmudeleid. Teadusliku progressi taustal võib aset leida psühholoogiline
regress, mis oma potentsiaalsete võimalustega viib kontrollimatute tagajärgedeni.“
-----------------------
„Khareim.“
Siis sosistas ta üle minu pea vaadates, nagu näeks ta väga
kaugesse aega nii ette kui taha:
„See on mu juudi urg, Momo.“
„Nojah, siis küll.“
„Sa saad aru?“
„Ei, aga sellest pole midagi, ma olen harjunud.“
„Sinna poen ma peitu, kui mul on hirm.“
„Mida te kardate, proua Rosa?“
„Kartmiseks pole vaja mingit põhjust, Momo.“
Seda pole ma kunagi unustanud, sest see on kõige õigem asi,
mis ma iial kuulnud olen.
-------------------------
„Hirm dikteerib kujutluse vaenlasest kui mingist ohtlikust
kollektiivist.
Millisena siis kangastub hirmust traumeeritud ühiskonnale
see vaenlane?
Esimese alustpaneva kujutluse nõidadest võiks sõnastada nii:
nad on ohtlik organiseeritud vähemus.
Hirmu objekti esmane tunnus on – olla vähemus. Ühiskond
valib välja oma reaalselt kõige kaitsetuma osa – need, kellele langeb osaks
kõige enam sotsiaalset ülekohut – ja ülendab ta vaenlaseks. Kõnealusel
ajajärgul olid niisuguseks vähemuseks kahtlemata naised.
[...]
Niisuguste süüdistuste taga on hõlbus märgata meessoost
enamuse hirmu oma monopoolse ja juhtiva seisundi pärast ühiskonnas.
Nõiaprotsesside antifeministlik iseloom ilmneb nõidademüüdi selles aspektis
niisama selgesti, nagu rassistlikes müütides „alamrassi“ himuruses ja sugulises
kõlvatuses avaldub püüe säilitada valitseva rahvuse ülemvõimu.
Seega võime nentida, et otse Euroopa tsivilisatsiooni kõige
valgustatuma ajastu hakul, ajal, mil teaduse, tehnika, kunsti, maadeavastuste,
tootmise alal tehti silmapaistvaid edusamme, saavutas hirm nõidade ees ja nende
julm tagakiusamine sellise hoo, millist keskajal polnud nähtud ning millega ei
kaasnenud mitte üksnes taandaerng kohtumenetluses, vaid ka väga arhailiste
kujutelmade taassünd.“
----------------------------------
„on ilmselge ja arusaadav, et kurjus peitub inimkonnas sügavamal, kui arvavad ravitsejad sotsialistid, et ühegi ühiskonnakorra juures ei väldi te kurjust“.
„on ilmselge ja arusaadav, et kurjus peitub inimkonnas sügavamal, kui arvavad ravitsejad sotsialistid, et ühegi ühiskonnakorra juures ei väldi te kurjust“.
„Kasutu, ütlete teie? Aga
lõbu on ju alati kasulik, ja metsik, piiritu võim — kas või kärbsegi üle —, see
on ju ka omamoodi nauding. Inimene on loomult despoot ja armastab piinata. Teie
armastate seda väga.”
*(Juri Lotman, Romain Gary, Juri Lotman, Dostojevski, Dostojevski)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar