Ilmus ajalehes „Eesti
Ekspress“ 18.05.2016
See
saavutamatu õiglus. Koolihariduse näide.
Mihkel Kunnus
„Mõne võitluse teeb
suureks õiglus, mõne võitlejate nimed“ – selliste sõnadega
alustas Jürgen Ligi oma vastulauset kultuuriinimeste ja haritlaste
pöördumisele erakoolide toetuseks1.
See kõlab sütitavalt. Vähemasti siis, kui järele mitte mõelda.
Igatsus
õigluse järele on saatnud õhtumaalast – ja mitte ainult
õhtumaalast – tema tsivilisatsiooni algusest saati. Õigluse
luges kõige hõlmavamaks vooruseks meie mõtteloo esiisa Platon ja
ka viimaste aastakümnete diskuteerituim selle suuna filosoof John
Rawls võtab lähtekohaks äratundmise, et „õiglus on esimene
voorus ühiskonnainstitutsioonides, nii nagu tõde mõttesüsteemides“.
Aga umbes
sellega see hubane üksmeel ka piirdub. Niipea, kui üritatakse seda
õilist printsiipi kuidagi rakendada või konkreetsemaks muuta,
minnakse raginal tülli. Sest õiglus on midagi, mille olemasolu ei
tuvastata objektiivsete mõõteriistade või üheste menetlustega,
vaid miski, mis annab märku tunde kaudu ja pigem ikka siis, kui
tajutakse selle puudumist. Ja (eba)õiglustunded on väga erinevad
ning ainus, mis neid ühendab, on mingi määratlematu sugulus
võrdsusega. Olenevalt humanistliku idealismi ja loodusteadlasliku
(või näiteks katoliikliku) fatalismi vahekorrast nõutakse võrdsuse
sildi all kõigi inimeste vaimuannete identsust, omaduste
võrdväärsust, moraalset võrdväärsust, võimaluste võrdsust,
võrdset arvestamist jne.
Võtame
illustratsiooniks ühe pisut kaugema näite. Milline oleks õiglane
vanemapalk? Võime ette kujutada umbes järgmist arutelu: A: „Laps
on laps. Õiglane on see, et riik toetab kõiki lapsi võrdse
summaga“, B: “Õiglane on see, et lapse saamine ei mõjuta
kuidagi pere sissetulekut, see palk, mis oli enne lapse saamist, olgu
ka lapsega koju jäädes riiklikult tagatud. Kõigile võrdselt nii,
et see, mis oli enne, see on ka pärast“. C: “Ei, pole õiglane,
et niigi rikas saab riigilt ka suuremat vaemapalka, õiglane on
hoopis nii, et vaesed saavad rohkem ja rikkad vähem. Õiglane on
nii, et arvestatakse kõigi vajadustega võrdselt“. Taolist
näidisvestlust võiks modelleerida veel pikalt, aga oluline on
tähele panna kahte asja. Esiteks seda, et kõik need erinevad
seisukohad apelleerivad õiglusele, ja teiseks seda, et nendele
seisukohtadele vastavad praktikad on üksteist välistavad.
Thomas
Manni suurteoses „Võlumägi“ on kujutatud õhtumaise vaimuilma
tänini aktuaalset sisekonflikti humanist Settembrini ja jesuiit
Naphta vaidlusena (see on umbes sama nagu praegu Paris-Lobjakas vs
Vooglaid-Vahtre). Teise osa lõpust võib lugeda: „Niipea aga kui
härra Settembrini sõna „õiglus“ kõnelusse tõi ja seda kõrget
põhimõtet vältiva vahendina sise- ja välispoliitiliste
katastroofide vastu soovitas, siis ilmnes, et Naphta (kes alles
hiljuti oli vaimlist nii väga heaks pidanud, et selle maine
kujunemine iialgi õnnestuda ei võivat ega tohtivat) püüdis just
seda vaimlist ennast kahtluse alla asetada ja halvustada. Õiglus!
Kas olevat see jumaldamist vääriv mõiste? Jumalik? Esmajärguline
mõiste? Jumal ja loodus olid ebaõiglased, neil oli lemmikuid, nad
valisid oma armust, ehtisid ühtesid ohtliku väljapaistvusega ja
valmistasid teistele kerge, lihtlabase saatuse. Ja tahtev inimene?
Temale oli õiglus ühelt poolt halvavaks nõrkuseks, oli kahtluseks
eneseks – ja teiselt poolt fanfaariks, mis vapraile tegudele
hüüdis. Kuna järelikult inimene selleks, et kõlbelisse jääda,
peab alati „õiglust” ühes mõttes „õiglusega” teises
mõttes korrigeerima, – kuhu jääb siis selle mõiste absoluutsus
ja radikalism? Muide võis „õiglane” olla ühe vaatepunkti vastu
või aga
teise vastu. Kõik muu oli liberalism, ja sellega ei saanud
tänapäeval enam ühtki koera ahjult alla meelitada. Õiglus oli
iseenesestmõistetavalt kodanliku ilukõne sõna kest, ja et
teotsemiseni jõuda, pidavat kõigepealt teadma, missugust õiglust
mõteldavat: kas seda, mis igaühele oma, või seda, mis kõikidele
ühepalju anda tahtvat.”2
Oluline on
rõhutada, et Naphta ei ülista ebaõiglust, vaid näitab, et sellise
piduliku sõna nagu „õiglus“ instrumentaalne väärtus on nii
nadi, et mis tahes rakenduse korral tuleb mingeid teisi printsiipe
või kitsendusi appi võtta.
Muide,
nende kahe üsna vastandliku õigluse konflikt süveneb kenasti ka
koolis sees. Hindamisviis, mis ei lähtu mingist ühisest ja üldisest
mõõdupuust, vaid kõrvutab lapse eelmist saavutust käesolevaga st
hindab lapse individuaalset arengut, ja mis oli pikalt waldorfkoolide
üks kaubamärke, leiab üha laialdasemat juurutamist ka üldises
haridussüsteemis. Üha rohkem rõhutatakse kujundava hindamise
tähtsust ja õpilase individuaalsusega arvestamist ning (eriti
kehalises kasvatuses) sarjatakse üldiste normide võtmist hindamise
aluseks. Ometi gümnaasiumi lõpus ootavad õpilasi riigieksamid,
tähendab, kontrollivorm, mis lähtub täielikult sellest teisest
õiglusest – kõigile täpselt üks ja sama, igasugune
individuaalsus on kõrvale jäetud. Ja mitte lihtsalt kõrvale
jäetud, vaid on tehtud kõik, et hindaja ei saaks mitte midagi teada
eksami sooritaja isiksusest ja kujunemisloost. Eksamitööd on
tähistatud koodiga, milles ei kajastu ei kool, piirkond, sugu, vanus
ega midagi. See on tehtud nii, et ei saaks mingilgi alusel
diskrimineerida, et oldaks maksimaalselt õiglased.
Kas
õiglane oleks see, et iga laps saab ühisest potist (loe: riigilt)
hariduse jaoks sama suure summa või igale lapsele tagatakse võrdsed
võimalused sõltumata ta elukohast? Kui tahame tagada võrdseid
võimalusi, siis kohe kindlasti ei saa hakkama võrdse summa
andmisega lapse kohta, sest mastaabiefekti tõttu on neis kohtades,
kus palju lapsi tihedalt koos elab, koolitamine õpilase kohta palju
odavam kui hõreda asustuse korral. Nii saabki ilmuda üks suure ja
spetsiifilise õiglustundega tegelinski, kes küsib bravuurikalt, et
miks suuremate linnade maksumaksja peab ülal pidama väiksemate
koolide õpilaste koolitamist? See pole ju õiglane!
Kohe on aga ka platsis teine tegelisnki, kelle spetsiifiline õiglustunne pole sugugi mitte väiksem, ja kes ütleb, et laps pole valinud ei oma elukohta ega vanemaid ning pole õiglane, et üks laps saab seetõttu paremad võimalused kui teine. Tõsi, see pole õiglane!
Kohe on aga ka platsis teine tegelisnki, kelle spetsiifiline õiglustunne pole sugugi mitte väiksem, ja kes ütleb, et laps pole valinud ei oma elukohta ega vanemaid ning pole õiglane, et üks laps saab seetõttu paremad võimalused kui teine. Tõsi, see pole õiglane!
Selles
suunas läksid kõige kaugemale Marx ja Engels, kes käisid välja
igati loogilise lahenduse, et laste päästmiseks vanemliku
ebaõigluse eest tuleks nad kohe pärast sündi täielikult
riigistada. Tõsi, sest niivõrd kui laseme vanematel vabalt
otsustada, kuidas nad oma lapsi kohtlevad, sedavõrd loome ruumi, kus
ebavõrdsus saab esile kerkida. Ühed kasutavad seda otsustusvabadust
selleks, et vedada oma võsukesi ühest trennist teise, ühest
huviringist kolmandasse, teised keelduvad vaktsineerimisest ja
ravivad kõike – sissekasvanud varbaküünest kõhulahtisuseni –
ohtra kloordioksiidiga. Riiklikult reguleerimata perekond on
ebavõrdsete võimaluste ürgpesa, selles pole kahtlustki. Kas aga
võrdsus ja õiglus on laste kasvatamisel ülimad printsiibid, selles
võib kahelda küll.
Kogu selle
pika jutu moraal on lihtne. Kui keegi ütleb, et mingi asi on
ebaõiglane ja õigluse huvides tuleb teha hoopis nii ja nii, siis
poliitiline diskussioon alles algab, mitte ei lõpe.
1
„Postimees“ 3. aprill. 2016 „Jürgen Ligi: millest pöördumine
ei räägi ja millest võinuks mitte rääkida“
2
Thomas Mann, „Võlumägi. Teine köide.“ Tapper, 1939, lk
559-560.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar