Hüpoteetiliselt
104-kirja moraalipsühholoogiast ja mitte ainult.
Tänane hommikupoolik on mul möödunud
rõõmsas elevuses. Rõõmsas, sest mõistmine on ainus nauding,
millest inimene ei tüdine (Vergilius). Ärkasin lausa tund enne
äratuskella ja hiilisin naist äratamata (jah, ikka mu armas Kärt) voodist neid mõtteid kirja panema. Rebeka Põldsami jutt
tänases „Terevisioonis“ pani aga i-le nii rasvase punkti, et ma
otsustasin kirjutada käesoleva kommentaari.
(Saan aru, et ainuüksi mu nime nägemine mõnda sellist teemat kajastava teksti juures ajab mingi kontingendi marru, aga tõde on vahel kallim kui oma nahk. Ja küllap on vähemasti samapalju tänulikke lugejaid).
(Saan aru, et ainuüksi mu nime nägemine mõnda sellist teemat kajastava teksti juures ajab mingi kontingendi marru, aga tõde on vahel kallim kui oma nahk. Ja küllap on vähemasti samapalju tänulikke lugejaid).
Esiteks. Neid 104 inimest, kes
kirjutasid alla protestikirjale Ojasoo tähtsasse rolli valimise
vastu, ajendab kahtlemata tugev moraalne tunne. Selles pole kahtlust.
Ometi väga paljud arukad ja tugevalt feministlikudki inimesed
sellele alla ei kirjutanud (Facebookis võib leida küllaga neid seda
avalikult põhjendamas). Mul pole kahtlustki, et nad pole kübetki
vähem moraalsed.
Mõistmiseks tuleb siin eritleda
erinevate moraalitüüpide emotsionaalseid aluseid. Siin on palju abi
valdkonna autoriteedist, Ameerika moraalipsühholoog Johnatan
Haidtist, kes on pikki aastaid põhjalikult uurinud erinevate
poliitiliste ja moraalsete veendumuste psühholoogiat ja
emotsionaalset alust.
Jättes hetkel kõrvale teised, siis
teatud konservatiivset tüüpi iseloomustab teistest kõrgem
rüvedustaju (see ilmneb tülgastustundena) ja pühadustaju nt on
mõned väga pühad sümbolid ja sümboolsusel on väga tähtis roll.
Teatud liberaalsel tüübil on sel kohal uudishimu ja avatus ning
teisal abstraktne õiglus. Näitena: kui metsateele satub mädanev
loomakorjus, siis esimene tüüp läheb silmi jälkustundes
pööritades mööda, teine läheb kepiga sonkima ja uudistama. Teise
näitena: esimesele on olulisemad riiklikud sümbolid (hümn, lipp
jt), perekonna sümboolne väärtus jne, teisele lähevad rohkem
korda üldised inimõigused jms.
Kooseluseaduse debatis tuleb see
erinevus hästi välja. Üks muudkui rõhutab perekonna suurt
sümboolset väärtust, teisele ei lähe see sümboolsus eriti korda
ja räägib üldistest inimõigustest ja abstraktsest õiglusest.
Kusjuures, pange tähele!, on ka neid, kes rõhutavad sooneutraalse
perekonna suurt sümboolset tähtsust.
Juhtusin hiljuti lugema veel üht
maailmapilti avardavat raamatut. See on mõne kuu eest „Varrakus“
ilmunud Brigitta Davidjantsi noorsoojutustus „(Mitte just)
armastuslugu“. See on üsna puhtakujuline noortekas, tüdrukutekas.
Selles (autobiograafiliste sugemetega) teoses avastab teismeline
tüdruk seksuaalmaailma ja lõpuks ka selle, et ta on lesbi. Mulle
aga olid just kõnekad need kohmakad voodikatsetused noormeestega.
Nimelt tüdruk tundis mehe lähenemise suhtes midagi tülgastuse
laadset, rõvedustunnet.
See kinnitas üle mu veendumuse, et
igasugune vägisi heteroks sundimine on tõeline emotsionaalne
vägistamine (ning pole ega tohigi olla riigi asi, kes kellega kokku
elab!)
Täna hommikul oli „Terevisioonis“
üheks tänaste ajalehtede kommenteerijaks homoseksuaalne
kunstikriitik Rebeka Põldsam, üks 104-kirjale allakirjutanu. Ning
kuulatses seda, kuidas ta järjepidevalt ja tugevalt rõhutab
sümboolset tähtsust, Ojasoo valimist sellesse rolli kui sümboolset
nähet ja üldse Ojasood kui naiste vastase vägivalla sümbolit,
siis jooksid pusletükid kenasti paika. Kujundlikult: ta on nagu
SAPTKi esindaja, aga teise tarkvaraga. Lesbi tunneb mehe seksuaalse
lähenemise vastu samasugust tülgastuse ja hirmusegust vastumeelsust
kui meeshomofoobki ning see väljendub tugeva moraalse protestina.
Võib kasutada ka ümberpööratud metafoori: keskmine võitlev
meeshomofoob (NB! Need ongi enamsti mehed) on lesbi mehe kehas, mees,
kel tekitab kujutluski talle seksuaalselt lähenevast mehest hirmu ja
tülgastust.
Kui vaatasin seda 104 nime, kes kirjale
alla olid kirjutanud, siis tundsin ära sealt viis(!) lesbit (ega
väga palju rohkem ma ses ringkonnas teagi) ja mõned, kelle kohta ma
ei tea kindlalt. Enamike orientatsiooni ei tea ma aga üldse.
(Võimalik, et mõni lugeja
protesteerib ammu, et vaata argumenti, mitte esitaja
karakteristikuid. Üldiselt olen sellega nõus, aga kuna suur osa
sellest kambast on õige mihklid vehkima sama astme kategooriaga
„valge heteroseksuaalne mees“, siis ma ei tunne, et teeksin siin
liiga. Pealegi arutluse seisukohalt on see relevantne ning NB!
Moraalitunne on tunne, mitte argument või väide!)
Kas pole mõneti koomiline, et
poleemika ühes feminstlikus kõlakambris, mis päädis kõnealuse
kirjaga, sai alguse äärmusparempoolse ja rahvushomofoobse portaali
UuedUudised lehelt? Ei, see on isegi täiesti loogiline. UuedUudised
ei salli karvavõrdki NO99-t sest see on ilmselgelt juhinduv
avatusest ja abstraktsest õiglusest, tähendab, ei tekita neis
erilist pühadustunnet ei rahvussümboolika ega perekond, küll aga
on tähtis neile abstraktne õiglus.
Ojasoo ühendab sümboolsel tasandil
kahte: lesbidele sümboliseerib ta meest, kellele ei ole püha naise
keha puutumatus (see on neile sama suur õuduskujutlem nagu
meeshomofoobile kujutlus mehest, kellele pole mehe keha seksuaalne
puutumatus tabu) ning rahvushomofoobidele sümboliseerib ta inimest,
kellele pole piisavalt püha ei rahvussümboolika ega perekond, on
üks homomultikulti üldinimõiguslane, rsk.
(Oluline on muidugi märkida, et
olemaks naine, kellel on meeste suhtes sellised tunded, ei pea olema
sugugi lesbi. Vastumeelsusel meeste lähenemise vastu võib olla
palju muid põhjusi, traumast väga kinnise isikutüübini).
Kirjale aga ei kirjutanud alla need
feministid, võrdõiguslased ja „multikultid“, kelle
moraalipsühholoogia aluseks on abstraktne õiglustunne: Oli
kuritegu, oli karistus, oli patukahetsus, pole siin mingit sümbolit,
las professionaal töötab, palju meil neid pole.
Nende arust rikkus Ojasoo seadust (ja
kandis karistuse), mitte aga ei saanud hakkama pühaduseteotusega.
Meie president aga jäi iseendaks,
tähendab, ei tunne liigset vaimustust sümboolsete struktuuride ja
pühaduste vastu. Eks ole ta teatud ringkondi ka ärritanud küll
kirikusse jaheda suhtume eest, küll mitte piisava pieteediga hümni
suhtumise eest. Ma arvan, et see on hea, sest alternatiivid oleks
hullemad.
Kui sest neetud loost mingi kasu võiks
tõusta, siis ehk see, et radikaalfeministid ja
radikaalrahvushomofoobid mõistaks üksteist, et nad on tegelikult
väga sarnased inimtüübid, ainult tarkvara on teine; mõista, et
see, millisest evolutsioonilisest ajukihistusest pärinevad nende
moraalsed tunded, on suuresti sama. Vaevalt, et see semudeks muudab,
aga ehk aitab pisutki õdusamalt kõrvuti elada.
Mehe seksuaalse lähenemise vastu tunneb tülgastust iga tavaline heteroseksuaalne mees. Mitte ainult "võitlev homofoob".
VastaKustutaoled selles kindel..?
Kustutamu isiklik kogemus väidab vastupidist - tavalisele heteromehele ei valmista, muidugi kui see saladuseks jääb, teise mehe seksuaalne lähenemine muud kui eneseteadvuse tõusu. probleemsena näevad seda teemat kel mingi hirmune kujutluspilt segamas e identiteedivalikuks homofoobsus komplektis retoorikaga: "... ei minul pole mingeid foobiaid minu arust tehku mida tahavad...".
Mõni ütleks et kandiliste lõuapäradega daamide peenisekadeduse sublimatsioon.
VastaKustutahuvitav viide: diskrimineerimise vastasus kui veel hullem diskrimineerimine:
VastaKustutahttps://www.huffingtonpost.com/janice-harper/the-bully-label-has-to-go_b_1068456.html
"Ojasoo ühendab sümboolsel tasandil kahte: lesbidele sümboliseerib ta meest, kellele ei ole püha naise keha puutumatus (see on neile sama suur õuduskujutlem nagu meeshomofoobile kujutlus mehest, kellele pole mehe keha seksuaalne puutumatus tabu) ning rahvushomofoobidele sümboliseerib ta inimest, kellele pole piisavalt püha ei rahvussümboolika ega perekond, on üks homomultikulti üldinimõiguslane, rsk."
VastaKustuta---
Hmmm. Või nii. Ja KUI nii, siis kuidas seletab hr Kunnus (tolle tema poolt viidatud liberaalse juudiautoriteedi valguses) ära "kolmanda osapoole" suhtumise Ojasoo teaatretrupesse, missugust suhtumist esindas Postimehes liberaalne intellektuaal Meelis Oidsalu - et NO99 olla otsekui "Ida-Euroopa pimedat perset" valgustav taskulamp või kogunisti prozhektor? See subjektiivselt teadvustet anaalne uudishimu vist passib hr Kunnuse heegeldet mustrisse küll?
"Kirjale aga ei kirjutanud alla need feministid, võrdõiguslased ja „multikultid“, kelle moraalipsühholoogia aluseks on abstraktne õiglustunne: Oli kuritegu, oli karistus, oli patukahetsus, pole siin mingit sümbolit, las professionaal töötab, palju meil neid pole.
KustutaNende arust rikkus Ojasoo seadust (ja kandis karistuse), mitte aga ei saanud hakkama pühaduseteotusega."
No olge nüüd, hr Kunnus, nende "abstraktne õiglustunne" oli sunnitud rehkendama lihtsalt vastuoluliste "abstraktsioonidega":
VastaKustutaMaia Tammjärv: miks ma ei kirjutanud 104 kirjale alla ehk kelle laulu me laulame? (EPL 16.01):
"Julgen arvata, et presidendi kantselei poolt oli NO99 valik steitment ja adresseeris justnimelt uusrahvuslaste rünnakuid kultuuri ja meedia pihta."
Ei usu. Ma arvan, et tõde oli palju proosalisem. NO99 on lihtsalt nii Eestis kui Euroopas auhindu koguv ning pink on meil niikuinii lühike.
KustutaTeravam uusrahvuslaste rünnak oli hilisem pealegi.
Tõde antud asjas ONGI proosaline: Kaljulaid kui läbi-ja-lõhki brüsseliit (hissake, ta saab ju ka "EV presidendina" põhiosa oma palgast Brüsselist!) kutsus eestikeelsele brüsseliitlikule eliidile korraldatavat "EV100" sabatit kuntsiliselt vürtsitama Brüsseli poolt pärjatud teatritrupi. Kui kõige professionaalsemalt "idaeurooplust", sealhulgas Eestit "pimedat prsena" käsitleva teatritrupi. Muidugi on see ka poliitiliskultuuraline steitment.
Kustuta"Pingi" pikkusel või lühidusel pole antud juhul tähtsust, tegemist on eestikeelset peavoolu kultuuraloome sadomasohhismust kõige professionaalsemalt esindava kuntsikollektiiviga.
Groteskne tapelus kultuurimarksistlikus kanakarjas, mis Kaljulaidi tehtud - ja igati loogilise - valikuga tõusis, on valitseva kultuura-aparaadi SISEMINE asi, fraktsioonidevaheline kaklus. Põhimõtteliselt täpselt samasugune paratamatu kaklus kui parasjagu "arenenud liberastiates" esile kerkinud kaklus feministide ja "transsooliste" vahel. Tapatalgu kultuurimarksistlikus hullumajas, mis hullumaja direktsiooni kontrolli alt ammuilma väljund.
EKRE ja "ekreiitide" positsioon on kuuseladvas kraaksuda, nähes vastastikkust kõridelõikamist oma verivaenlaste leeris.