Ilmus
ajalehes „Postimees“ 13.01.2018
Gutenbergist ja
Zuckerbergini ehk kuidas kommunikatsioonitehnoloogiad inimest ja
ühiskondi muudavad
Katrin Tiidenberg. Ihu ja hingega internetis. kuidas mõista sotsiaalmeediat? TLÜ Kirjastus 2017. 363 lk
Katrin Tiidenbergi monograafia „Ihu
ja hingega internetis. Kuidas mõista sotsiaalmeediat?“ on
tungivalt soovituslik lugemisvara kõigile, keda huvitab inimene ja
ühiskond kogu selle elurikkuses ja kujunemises.
Mihkel Kunnus
Olgu alustuseks kohe öeldud kaks asja.
Esiteks, et see raamat on väga lugemisväärne ja silmaringi
avardav, ning teiseks, et see raamat pole kaugeltki mitte teemat
ammendav, isegi mitte sissejuhatusena, vaid eelkõige valdkonda
juurde suunav ning sellele tähelepanu osutav. Autori enese sõnadega:
„See raamat püüab pakkuda üht võimalikku,
sotsiaalkonstruktivistlikust ja sümbolilis-interaktsionistlikust
maailmavaatest lähtuvat ning isiklikust huvist juhitud ülesehitusega
ülevaadet sotsiaalmeediast ning selle seotusest inimsotsiaalsusega
ja tähendusloomega. Pakun sissevaate varasematesse teooriatesse ja
uurimistöödesse ning toon näiteid ka enda doktoriväitekirja
tarvis kogutud ja analüüsitud empiirilistest andmetest.“(lk 25)
Kuigi äsjatsiteeritud enesetutvustus sisaldab paari üsna pikka ja
ehk ka hirmutavat sõna, siis raamatut karta pole siiski vaja, sest
see on üldiselt kirjutatud väga lugejasõbralikus ja heas selges
keeles. See pole keerukas ja endassesulguv, ainult
erialaspetsialistidele mõistetav siseringi tekst, vaid parimas
mõttes populaarteaduslik. Kusjuures erilise plussina tooksingi
välja meie kultuuriruumi ja teaduskeele vajalike terminitega
rikastamise. See terminiloome on hädavajalik, sest uuritav nähtus
ise on ju korraga väga uus, aga samas ka keevalises kujunemisjärgus,
nii et ei ole veel teada, mis sellest püsivam ja mis kaduvam.
„Seetõttu tuleb selle raamatu lugejal arvestada, et parimal juhul
maalib raamat ühe hetke võimaliku, ajaspetsiifilise pildi sellest,
kuidas sotsiaalmeediakasutus suhestub meie igapäevaeluga, ning
sellest, kuidas me iseendast aru saame. Kindlasti ei paku see raamatu
ajatut ja universaalset lahendust sellele, kuidas ja miks inimesed
sotsiaalmeediat kasutavad ja mis on selle kõikvõimalikud
tagajärjed“(lk 13).
Intellektitehnoloogiate määratu
mõju
Aastal 1977 näitas Briti antropoloog
Jack Goody oma valdkonna klassikasse kuuluvas uurimuses „Metsiku
mõtlemise kodustamine“ (e.k. 2005) veenvalt, et tavapärane
vastandus „primitiivse“ ja „arenenud“ kultuuri vahel on
tegelikult üleminek suulisest kultuurist kirjakultuuri. Kui kultuuri
sigineb kirjaoskus, siis tekib kultuurilise progressi põhieeldus –
teadmiste kuhjumine. Sest enam pole kultuurilise pärandumise
pudelikaelaks elavate kogukonnakaaslaste mälu, vaid märksa suurema
mahutavusega kirjalikud tekstid ja nende kogud. Liigiajaloolises
mõttes on kiri väga uus leiutis, hiline intellektitehnoloogia, mis
veel vägagi hiljuti polnud kuigi levinud. Näiteks meie suurima
sõnameistri A.H. Tammsaare lapsepõlve naabrimees, Oru Pearu
prototüüp Jakob Sikenberg oli veel täesti kirjaoskamatu ja ta
kurikuulsad rehnutipaberid said temalt allkirja asemel kolm risti. Ta
oli selleks ajaks siiski juba vähemuse esindaja, aga mitte väikse
vähemuse. Toonaseks sajandivahetuseks oskas Eesti aladel juba veidi
üle kolme neljandiku kirjutada, lugeda veelgi rohkem. Võib isegi
öelda, et Mahtra sõda sai alguse sellest, et osad kohalikud
talumehed oskasid juba ise lugeda ja said tsaari äsjasele seadusele
osutades mõisnikele vastu hakata (mõisnikud reageerisid teadagi
ikka veel traditsiooniliselt). Kirjaoskus on areneva tsivilisatsiooni
vältimatu eeldus, kirjaoskuseta jääb kultuur pärimuslikuks,
puhttraditsiooniliseks.
Nähtusega seoses oleks muidugi kena
meenutada Lutherit ja Gutenbergi, sest nemad on andud meie rahvuse
ja riigi tekkeks väga palju. Enamikes Euroopa keeltes on ühtse
kirjakeele aluseks piiblitõlge. Luther leidis, et iga inimene peab
oma emakeeles pühakirja lugeda saama ja selleks tuleb piibel tõlkida
kohalikesse keeltesse ning inimesed lugema õpetada. Gutenbergi
trükipress andis selleks tehnilise suutikkuse. Kõrvanähtusena
hakkasid inimesed ka muid tekste lugema ja muid asju kirja panema.
Tsivilisatsioon pöördus kiirete muutuste teele. Looduslik valik ja
geenide sortimine käib tohutult aeglasemalt. See arenguplahvatus oli
täielikult kultuuriline.
Zukerbergi revolutsioon
Küllap nii mõnigi vanem ja väsinum
(näiteks see, kes tõenäolisemalt käesolevat tutvustust
paberlehest loeb), tahab rehmata, et mis sest internetist ja
sotsiaalmeediast, va ajastu moehaigusest, nõnda ületähtsustada.
Ometi arvud ja uuringud räägivad teist keelt. Iseasi siis, kas
suhtuda neisse moraalipaanikaga või mitte, aga raamatu teises
peatükis toob Tiidenberg kiretult välja, et „internet ja
sotsiaalmeedia väärivad uurimist, kuna internet on praegu valitsev
suhtlustaristu, mis mõjutab nii seda, kuidas me tajume aega, ruumi,
maailma ja oma kohta selles, kui ka seda, kuidas kehtestatakse ja
vaidlustatakse sotsiaalseid norme. See teeb omakorda võimalikuks
mitmekülgse ja platvormilise minaloome, suhted, kehalisuse jpm.“(lk
30). Tõsi. Võiks siia laduda rea viiteid eestikeelseski
laiatarbemeedias ilmunud artiklitest, kus kirjeldatakse nutisõltuvust
(pedagoogide püsiv peavalu), küberkiusamist ja sotsiaalmeedia mõju
noorte psüühikale, aga võtan parem lõigu intervjuust Malaisia
ahistamiskandaali ohvriga, sest seal oli teema fookus hoopis mujal,
tähendab, kõrvalepõige on kõige ehedam antropoloogiline
toormaterjal: „Ma ei tunne, et kummalgi meist – ei mul ega Taavil
– oleks vaja elu lõpuni ühes loos seotud olla. Tahan, et teda
guugeldades tuleks välja eelkõige tema saavutused, poliitikukarjäär
ja ilus pere. Ja kui keegi teab ja otsib mind, näeb ta mind selle
kaudu, mida mina olen teinud, mitte selle ühe situatsiooni kaudu,
kus ma juhuslikult ohvriks langesin ja sellest rääkida julgesin. Ma
ei taha, et see sündmus meid mõlemaid defineerima jääks.“i
See on väga kõnekas – inimese
käitumist motiveerib võimalik guugeldamistulemus! Nii nagu kunagi
Jumala kõike nägev silm või südametunnistus. Siin meenuvad
Shakespeare'i tragöödiate surevad kangelased, kes viimaste sõnadega
annavad ellujääjaile juhiseid, kuidas neid mäletama peaks.
Internet ja sotsiaalmeedia on tunginud sügvale inimese süü- ja
häbistruktuuri ning sotsiaalsesse kohtumõistmisesse. Viimase
stiihilisse ja barbaarsesse loomusesse on andnud suurepärane
sissevaate Jon Ronson, kelle suurepärane raamat „Ah et sind on
avalikult häbistatud“ ilmus samuti sel aastal eesti keeles.
Ronsoni raamat on hea täiendus Tiidenbergi omale. Eriti, mis
puudutab viimast kahte peatükki, kus käsitletakse kehalisust, selle
digitaalseid avaldumisvorme ning normatiivsust ja vastuhakku
internetis. Ühtlesi on need peatükid kõige ideoloogilisemad.
Foucault' jäljed
Eriti kahes viimases peatükis on
Tiidenberg inspireeritud Foucault'ist. Michel Foucault (1926-1984) on
raskestiklassifitseeritav Prantsuse filosoof, kellel on olnud ja on
tohutu mõju enam-vähem kõigile humanitaarsetele distsipliinidele.
Kui Nietzsche soovitas Piiblit lugedes kindad kätte panna, siis
Foucault' puhul läheks vist skafander asja ette. Selle ülimõjuka
mõtleja needuseks on see, et pahatihti mõjub ta oma jüngritele
hoopis teistsuguseid praktikaid indutseerivat, kui talle endale omane
oli. Näiteks nooremad ja tulisemad võtavad talt pahatihti pelgalt
mässumeelsuse ja eituse vaimu, aga mitte seda pöörast töökust ja
meeletut allikmaterjalides tuhnimist, mis Foucault'ile toetuspinna
andis. Tiidenberg on õnneks hea Foucault' õpilane, töökas ja
paljudele erinevate vaatenurkadega arvestav ja empiirilist uurimust
kaasav, kuigi – ja see on käesoleva tutvustuse ainus pahuravõitu
noot – foucault'likult vaenulik suhtumine mis tahes sotsiaalsetesse
normidesse on ikka sisse imbunud. Viimase peatüki pealkiri on „Ole
normaalne! Normatiivsus ja vastuhakk internetis“ ning selge on, et
tahe olla normaalne on internaliseeritud repressiivne fenomen,
millele tuleks vastu hakata. Eks osalt ole see seletatav Michel
Foucault biograafiaga.
Nimelt Foucault' tundis end oma nahas
halvasti. Kohe väga halvasti. Ta oli tugevate impulsside ja
afektidega, kiuslik, agressiivne, kaklushimuline, homoseksuaalne,
lühimalt: inimene, kes sobitus ühiskondlikesse normidesse, eriti
toonastesse, väga halvasti, miska oli ta igasuguste ühiseluliste
tsiviliseerivate kasvatusmenetluste suhtes ülitundlik – need tegid
talle haiget ja ta tajus neid repressiivsetena. Ühelt poolt andis
see talle hea lähtepositsiooni nende kirjeldamiseks
(heteroseksuaalne ja väheimpulsiivne ontlik inimene ei pane teatud
ühiskondlike piiranguid tähelegi), ent teisalt imbus ta
kirjeldavasse sõnavarasse lausa rousseaulik vaenulikkus mis tahes
tsiviliseerituse vastu, mis tahes kasvatust kirjeldatakse alistava ja
repressiivsena jne. See mürgine vimm on osalt imbunud ka Tiidenbergi
raamatu viimastesse peatükkidesse. Näiteks: „Waskul ja
Martin(2010) väitsid, et inimavatarid on foucault'likud alistatud
kehad – pea alati saledad, kaunid ja sportlikud; kultuurilistest
ilu ja seksikusnormidest kramplikult kinnihoidvad“ (lk 238).
Lühimalt: ideaalipüüdlust kirjeldatakse halvustavalt (tõsi,
ideaal on nõudeid esitav ehk represseeriv), samuti analüüsib ta
„rasedate naiste Instagrami-kasutust ühe näitena hetero- ja
kehanormatiivsete ideoloogiate taastootmisest sotsiaalmeedias“ ja
„milline on šeeritava fotograafia (k.a. pildiallkirjad, hastag'id,
kommentaarid jne) roll intensiivse raseduse ideoloogia
levitamises“(lk 301). No kes foucault'like diskusrustega tuttav on,
saab aru, et normatiivsus või ideoloogia levitamine-taastootmine
pole lihtsalt kirjeldused, vaid rohkemgi (mässule ja vastuhakule
üles kutsuvad) süüdistused. Mässamisele ja vastuhakule
üleskutsumises pole iseenesest midagi halba, vastupidi, palju on
seda, mille vastu peabki hakkama, aga selleks ei peaks olema tervis
ja ideaalid ning perele ja lapsele keskenduv rasedus, vaid näiteks,
kui ikka interneti juurde jääda, kultuuri- ja loominguvabadus, mida
üha enam bürokratiseeruv ja ärihuvidest läbikasvav
suurkorporatiivne autoriõiguslus lämmatada ähvardab. Ka neid
tendentse lahkav teos, Ameerika õigusteadlase Lawrence Lessigi „Vaba
kultuur ehk Loovuse loomus ja tulevik“, ilmus äsja eesti keeles.
Olgu ka see soovitatud, eriti poliitikutele, kes pole veel seemneid
söönud.
Antagu talle auhindu!
Meie väikesel kultuuril on väga
vedanud, et meil on Katrin Tiidenberg, mitmekülgselt andekas noor
teadlane, kes uurib väga aktuaalseid sotsiaalseid muutusi, vahendab
seda eesti keeles ning loob ühtlasi ka vastavat sõnavara. Uurida
internetti ja sotsiaalmeediat on korraga ülimalt oluline, sest tegu
on uue ja uurimata ning samas väga suure mõjuulatusega nähtusega,
aga samas ka uurijale mõneti tänamatu, sest just uudsuse tõttu on
paljud asjad alles kujunemisjärgus ja püsivamaks settimata,
mistõttu on väga tõenäoline, et uurimus aegub kiiresti ja muutub
ise kultuurilooliseks dokumendiks. Seda enam väärib Katrin
Tiidenbergi töö tunnustust. Antagu talle auhindu!
i
„Rõivase ahistamisohver: ma ei kahetse, ma olen rääkinud tõtt“
EPL 21.X 2017
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar