Mõned tsitaadid koos allikaviidetega.
„Kriitilise teooria ja marksismi
vahekorra ajalugu on olnud küllalt keerukas. Ühelt poolt on olnud
neid, kes näevad siin aksiomaatilist sidet, s.t marksism ongi
kapitalistliku ühiskonna kriitiline teooria. Sellest vaatepunktist
kaldutakse marksismi nägema totaliseeriva diskursusena, mille
alla saab paigutada kõikvõimalikud ühiskonnak riitika vormid (nt
taanduvad klassi-, rassi- ja sooküsimused kõik kapitalistlikule
ekspluateerimisele). Teiselt poolt on neid, kes väidavad, et
kriitiline teooria esindab kujunevat (postmodernset) intellektuaalset
traditsiooni, mis, põlates ära kõik naturalismi ja paratamatuse
vormid, ei saa leida ühist keelt marksistliku mõttega ja muudab
selle lisaks kõigele ka üleliigseks. Mõlemad seisukohad on
ühtviisi juurdunud. Jacques Derrida jaoks – keda paljud
peavad nüüdisaegse kriitilise teooria filosoofiliseks arhitektiks
– pole eraldusjoon marksismi ja kriitilise teooria vahel siiski nii
selge. Ta rõhutab, et tema enda äärmiselt mõjukas
dekonstruktsiooniteooria on miski, mis juba oma nimetuses kannab
sügavat sidet marksistlike avangutega: „Dekonstruktsioonil pole
vähemasti minu jaoks kunagi olnud muud mõtet ja eesmärki kui
teatud marksistliku vaimu radikaliseerimine“ (Derrida 1994:
92)*. Kuigi marksismi ortodoksne tõlgendus viitab vastupidisele, pole
marksism kunagi kujundanud ühtset õpetust, mis vajaks lihtsalt
lähemat selgitamist, et selle universaalne tõelevastavus ja
olulisus muutuksid arusaadavaks. Marksism on sama ajalooline nagu iga
teinegi diskursus ning pidevalt uuenev ja muutuv, et korrigeerida oma
piiratust ja sisemisi vastuolusid, mis iga ajaloolise ettevõtmisega
vältimatult kaasnevad. Peatükk algab hinnanguga mõnele Karl Marxi
põhilisele uuendusele, eriti just tema radikaalselt uuele
rõhuasetusele konteksti- ja võimuküsimuses. Seejärel on
vaatluse all Frankfurdi koolkond ja selle katsed arendada
välja kontekstil põhinev kriitiline teooria kui meetod, mis
võimaldaks uurida moodsat kapitalismi ja selle
ühiskondlik-kultuurilisi vorme. Seejärel tuleb juttu
diskursuseteooriast, mille eesmärgiks oli võimaldada sotsiaalse
reaalsuse integreeritumat analüüsi. Kuigi seda tüüpi analüüsi
seostatakse tavaliselt mõtlejatega nagu Michel Foucault ja
Derrida ning nende poststrukturalistlike vaatenurkadega, on
diskursuseteooria tähtsus kasvanud ka marksistlikus ja
postmarksistlikus traditsioonis tänu sellistele teoreetikutele nagu
Antonio Gramsci, Stuart Hall, Ernesto Laclau ja Chantal
Mouffe. Peatüki lõpp vaatleb Slavoj Žižeki mõtte
mõningaid aspekte, mis vähemalt teatud moel tähistavad
tagasipöördumist Marxi juurde.“
Glyn Daly „Marksism“ kogumikus „Kriitilise teooria käsiraamat“ koostanud Simon Malpas ja Paul Wake. TLÜ Kirjastus, 2015. lk 56-57, esiletõsted originaalis
*Derrida, Jacques 1994. Specters of Marx: Th e State of the Debt, the Work of Mourning, and the New International. Trans. Peggy Kamuf. London: Routledge.
NB! Mart Kanguri täpsustus:
"see käsiraamatus olev tsitaat on natuke valesti tõlgitud, mul on siin toimetajana ka süüd, kuigi ma enam ei mäleta, kes millise variandi pakkus, ka oli originaali lausest tükk puudu, nii et algne lause on:
"La déconstruction n'a jamais eu de sens et d'intérêt, à mes yeux du moins, que comme une radicalisation, c'est-à-dire aussi dans la tradition d'un certain marxisme, dans un certain esprit de marxisme."
Inglise tõlkes: "Deconstruction has never had any sense or interest, in my view at least, except as a radicalization, which is to say also in the tradition of a certain Marxism, in a certain spirit of Marxism."
Seda võiks tõlkida nt nii: "Vähemasti minu silmis ei ole dekonstruktsioon kunagi tähendanud muud kui radikaliseerimist, ja seda ka teatava marksismi traditsioonis, marksismi teatavas vaimus." Niisiis mitte marksismi vaimu radikaliseerimine, vaid radikaliseerimine k a t e a t a v a s marksimi vaimus - ja "teatavas" selles mõttes, et D. räägib siin marksismi mitmest erinevast vaimust (ja/või kummitusest), Marxi seesmisest heterogeensusest, ja distantseerub selgelt igasugusest totalitarismist marksismis."
Glyn Daly „Marksism“ kogumikus „Kriitilise teooria käsiraamat“ koostanud Simon Malpas ja Paul Wake. TLÜ Kirjastus, 2015. lk 56-57, esiletõsted originaalis
*Derrida, Jacques 1994. Specters of Marx: Th e State of the Debt, the Work of Mourning, and the New International. Trans. Peggy Kamuf. London: Routledge.
NB! Mart Kanguri täpsustus:
"see käsiraamatus olev tsitaat on natuke valesti tõlgitud, mul on siin toimetajana ka süüd, kuigi ma enam ei mäleta, kes millise variandi pakkus, ka oli originaali lausest tükk puudu, nii et algne lause on:
"La déconstruction n'a jamais eu de sens et d'intérêt, à mes yeux du moins, que comme une radicalisation, c'est-à-dire aussi dans la tradition d'un certain marxisme, dans un certain esprit de marxisme."
Inglise tõlkes: "Deconstruction has never had any sense or interest, in my view at least, except as a radicalization, which is to say also in the tradition of a certain Marxism, in a certain spirit of Marxism."
Seda võiks tõlkida nt nii: "Vähemasti minu silmis ei ole dekonstruktsioon kunagi tähendanud muud kui radikaliseerimist, ja seda ka teatava marksismi traditsioonis, marksismi teatavas vaimus." Niisiis mitte marksismi vaimu radikaliseerimine, vaid radikaliseerimine k a t e a t a v a s marksimi vaimus - ja "teatavas" selles mõttes, et D. räägib siin marksismi mitmest erinevast vaimust (ja/või kummitusest), Marxi seesmisest heterogeensusest, ja distantseerub selgelt igasugusest totalitarismist marksismis."
„Kui liberalismi järgi on võimu
asupaigaks valitsus, siis marksismi järgi on selleks majandus. Karl
Marxi jaoks asub võim nende käes, kes kontrollivad
majanduslikke tootmisvahendeid; järelikult muudaks võimu
asukoha muutmine ühiskonna struktuuri. Mida see naiste jaoks
tähendab, mõtestas lahti Marxi kaastööline Friedrich Engels
raamatus „Perekonna, eraomanduse ja riigi tekkimine“ („Der
Ursprung der Familie, des Privateigenthums und des Staates“, 1884,
ee 1935). Engels väitis, et meeste domineerimine naiste üle algas
koos eraomandi tekkimisega inimühiskonnas. Ta järeldas sellest, et
eraomandi ja eelkõige kapitalismi kaotamisega kaasneks naiste
vabastamine. Sellest järeldub, et naised peaksid töölistega samal
moel taotlema kapitalismi kukutamist.
20. sajandil kasutasid paljud
feministid Marxi teooriaid marksistlik-sotsialistliku feminismi
väljakujundamiseks. Juliet Mitchell töötas välja „kahe süsteemi
teooria“: seisukoha, et naisi ei rõhu mitte üksnes kapitalism,
nagu Engels oli väitnud, vaid ka patriarhaat. Kahe süsteemi
teooria poolehoidjad järeldasid, et naiste vabastamine nõuab seega
mõlema mainitud struktuuri lammutamist. Nancy Hartsock töötas
Marxi proletaarse seisukoha eeskujul välja „feministliku
seisukoha“. Hartsock kinnitas, et rõhutuks olemine avab naistele
ühiskonna tegelikkuse kohta ainulaadse ja tõepärasema vaate.
Mitchelli kombel väidab ta, et naised peavad vabanemiseks ründama
nii patriarhaati kui ka kapitalismi.
Marksistlik-sotsialistlik feminism
läheb liberaalsest feminismist kaugemale, uurides pigem naiste
allutatuse ühiskondlikke, mitte kitsalt poliitilisi ja õiguslikke
juuri. Väites, et naisi rõhub just patriarhaalne struktuur, aitab
ta laiemalt mõista naiste rõhumise põhjuseid. Kuid liberaalse
feminismi kombel piirdub ka marksistlik-sotsialistlik feminism
ühiskonna objektiivsete struktuuride uurimisega. Alles feminismi
järgmise faasi saabumisega arenes feministik mõte kriitiliseks
teooriaks ühiskonnast. Radikaalne, psühhoanalüütiline ja
postmodernne feminism uurivad, kuigi küll eri viisil, kuidas said
naistest meie ühiskonnas „naised“. Nad vaatavad kaugemale
ühiskonna majanduslikest, juriidilistest ja poliitilistest
struktuuridest, et analüüsida, kuidas soo tähendust luuakse ja
põlistatakse ühiskonna kõigis aspektides.“
Susan Hekman „Feminism“ kogumikus
„Kriitilise teooria käsiraamat“ koostanud Simon Malpas ja Paul
Wake. TLÜ Kirjastus, 2015. lk 150-151, esiletõsted originaalis
*
„Ent seegi vähene lootus, et mingi püsiv tarkusetera võiks siiski peituda ka humanitaaride töödes, pudenes põrmuks, kui häälekas 20. sajandi õpetlaste koor, osalt motiveeritud naiste ja vähemuste nõudmisest suurema väärikuse järele, kuulutas, et väidetavad tõed valgete Euroopa meeste teostes – nagu Montaigne, Locke, Hume, Kant, Dostojevski, Flaubert, Gibbon või Tolstoi – olid mõjutatud nende soo, ajastu ja kohaga seotud eelarvamustest ning kujutasid endast „sotsiaalseid konstruktsioone“. Need kriitikud, keda sageli nimetati postmodernistideks, väitsid, et ükski väärtussüsteem ega mingi teksti tõlgendus pole loomupäraselt tõesem kui teine. Rühm, kes juhtus domineerima, kuulutas oma väärtushinnanguid, meetodeid, kontseptsioone ja seletusi, et säilitada võimu teiste üle, kes järgisid mõnda teist eetikakoodeksit. Ehkki kateedrites ja kutsealaliitudes on alati võisteldud mõjuvõimu pärast, otsustasid postmodernistid muuta igasuguse intellektuaalse jõupingutuse poliitiliseks.
Ei läinud kaua, kui humanitaarteadused
killustusid sektideks, kes hakkasid uurima pigem inimeste
kategooriaid – naisi, muslimeid, latiinosid, homoseksuaale – kui
ideede kategooriaid. Postmodernistid ehk dekonstruktsionistid, kes
pidasid oma vanavanemateks Nietzschet ja Heideggeri ning vanemateks
Derridad ja Foucault'd, kuulutasid oma katekismuses, et ühelgi
autoril pole ligipääsu tõele, sest semantilise kirjelduse ja
tegelikkuse vahel pole mingit seost. Iga sõna tähendus sõltub
teistest sõnadest lauses ja iga lause tähendus teistest lausetest
narratiivis. Iga õpetlane takerdub lõputusse regressi sõnade
labürindis, mis kunagi ei suuda täpselt tabada reaalsust. Sõnu,
nagu on märkinud Joyce Appelby, tuleks võrrelda pigem metsikult
karglevate pallidega löökkuulimängus kui juveelidega
šeifikarbis.
Järele mõeldes pole see skeptiline vaade sugugi nii radikaalne, kui esmapilgul tundub, sest selle põhitees ulatub tagasi Francis Baconi, Ludwig Wittgensteini ja Virginia Woolfini. Põhiline idee, millest eespool juttu oli, seisneb selles, et igal lausel on võimalike tähenduste väli ja ühelgi tähendusel pole eelisseisundit ega muutumatut refernti. Seepärast on seos keele ja tegelikkuse vahel alati mitmetähenduslik. Ehkki mõned dekonstruktsionistide sõnumi aspektid olid paikapidavad, olid need vähem revolutsioonilised, kui nad ise ja nende järgijad arvasid. Ent nad läksid oma semantilises suurpuhastuses nii hoogu, et hakkasid puruks peksma ka hinnalist kristalli. Nende äärmuslikult teravad kallaletungid tõelevastavuse tähendusele, teaduslike väidete karikeerimine ja kriitiline suhtumine seisukohta, et mõningaid vaimuseisundi ilminguid võib põhjendatult pidada vaimuhaiguseks, olid osalt ajendatud tõsiasjast, et humanitaarid hakkasid staatuselt alla jääma teadlastele, kellest olid saanud kiindumuse, helduse ja tähelepanu objektid nii kolledžijuhtide kui ka meedia silmis. Tuletagem meelde, et kui Uue Salemi elanikud hakkasid ohustama traditsioonide küljes kinni olevaid Vana Salemi kodanikke, süüdistasid viimased neid nõidumises.
Järele mõeldes pole see skeptiline vaade sugugi nii radikaalne, kui esmapilgul tundub, sest selle põhitees ulatub tagasi Francis Baconi, Ludwig Wittgensteini ja Virginia Woolfini. Põhiline idee, millest eespool juttu oli, seisneb selles, et igal lausel on võimalike tähenduste väli ja ühelgi tähendusel pole eelisseisundit ega muutumatut refernti. Seepärast on seos keele ja tegelikkuse vahel alati mitmetähenduslik. Ehkki mõned dekonstruktsionistide sõnumi aspektid olid paikapidavad, olid need vähem revolutsioonilised, kui nad ise ja nende järgijad arvasid. Ent nad läksid oma semantilises suurpuhastuses nii hoogu, et hakkasid puruks peksma ka hinnalist kristalli. Nende äärmuslikult teravad kallaletungid tõelevastavuse tähendusele, teaduslike väidete karikeerimine ja kriitiline suhtumine seisukohta, et mõningaid vaimuseisundi ilminguid võib põhjendatult pidada vaimuhaiguseks, olid osalt ajendatud tõsiasjast, et humanitaarid hakkasid staatuselt alla jääma teadlastele, kellest olid saanud kiindumuse, helduse ja tähelepanu objektid nii kolledžijuhtide kui ka meedia silmis. Tuletagem meelde, et kui Uue Salemi elanikud hakkasid ohustama traditsioonide küljes kinni olevaid Vana Salemi kodanikke, süüdistasid viimased neid nõidumises.
Kui kõik laused on loomupäraselt
mitmetähenduslikud, siis usk, et mõni tekst võiks millegi kohta
tõe esile tuua, on illusoorne. Kuna loodusteadlased uskusid, et
avastavad tõeseid fakte looduse kohta, olid postmodernistide
rünnakud ajaloolaste, filosoofide ja kirjanduskriitikute vastu
ühtlasi väljakutse loodusteadlastele, kes väitsid end omavat
erilist eesõigust looduse kohta kehtivatele tõdedele. Ent põhjus,
miks füüsikud loobusid mõttest, et eeter võiks olla keskkond,
milles valgus levib, ei ole võrreldav põhjusega, miks Jacques
Derrida väidab, et iga narratiiv sisaldab ebaamäärasust. Ehkki
uurijatel on võimalik teada vaid seda, mida nad vaatlevad, ja nad ei
saa kunagi tundma õppida sündmusi nii, nagu need looduses
tegelikult aset leiavad, teevad nad sellegipoolest endiselt olulisi
avastusi, mis aitavad parandada nende kriitikute tervist ja heaolu.
Dekonstruktsionistid näisid kuulutavat, et kui neil pole võimalik
saada kõike, siis ei taha nad midagi.“
Jerome Kagan „Kolm kultuuri. Loodusteadused, sotsiaalteadused ja humanitaarteadused 21. sajandil“ TÜ Kirjastus. 217. lk 303-305
*
„Ma elan Ameerikas, kus aina
diskuteeritakse postmodernismist, dekonstruktivismist, ent minu
reaktsioon sellele on äärmiselt negatiivne. Mind hämmastab nende
tendentside, mille tunnistajaks ma nooruses olin, teatud hilinemisega
levitamine.
Millest ma räägin? Historismist, see tähendab veendumusest, et tõtt ei ole olemas, et kõik tõed tulenevad antud ühiskondlik-majanduslikust olukorrast. Me saime selle koos marksismiga, eks ole? Kogu postmodernism on minu arvates samasuguse mõtlemise jätk, et kõik sõltub ühiskondlikust, ajaloolisest jne tingitusest. Historism täie rauaga. Postmodernism on ju lõpuks veendumus, et mingigi usk või maailmavaade ei ole täna enam võimalikud. Sellega käib kaasas kõige taandamine huvide konfliktile ja sellised nähtused nagu näiteks äärmusfenimism, mis kuulutab, et kogu kirjandus on seni olnud domineeritud valgete isaste poolt. Minu jaoks on need asjad, millel ei ole mingit tulevikku, need kaovad sama äkki kui ilmusidki. Aga siiski on need tugevalt esil.
Me teame hästi, et sellised doktriinid hävitavad inimest sisemiselt. Need on kahjulikud, sest inimene vajab tõde, vajab usku, ta ei saa rajada oma elu liivale. Siin tuleb kohe ka märkida, et postmodernismi kõige destruktiivsemad elemendid – nõndanimetatud dekonstruktivism – tulid Prantsusmaalt.“
Czesław Miłosz „Rzeczpospolita“ 1992, nr 286 (aitäh Hendrik Lindepuule)
Millest ma räägin? Historismist, see tähendab veendumusest, et tõtt ei ole olemas, et kõik tõed tulenevad antud ühiskondlik-majanduslikust olukorrast. Me saime selle koos marksismiga, eks ole? Kogu postmodernism on minu arvates samasuguse mõtlemise jätk, et kõik sõltub ühiskondlikust, ajaloolisest jne tingitusest. Historism täie rauaga. Postmodernism on ju lõpuks veendumus, et mingigi usk või maailmavaade ei ole täna enam võimalikud. Sellega käib kaasas kõige taandamine huvide konfliktile ja sellised nähtused nagu näiteks äärmusfenimism, mis kuulutab, et kogu kirjandus on seni olnud domineeritud valgete isaste poolt. Minu jaoks on need asjad, millel ei ole mingit tulevikku, need kaovad sama äkki kui ilmusidki. Aga siiski on need tugevalt esil.
Me teame hästi, et sellised doktriinid hävitavad inimest sisemiselt. Need on kahjulikud, sest inimene vajab tõde, vajab usku, ta ei saa rajada oma elu liivale. Siin tuleb kohe ka märkida, et postmodernismi kõige destruktiivsemad elemendid – nõndanimetatud dekonstruktivism – tulid Prantsusmaalt.“
Czesław Miłosz „Rzeczpospolita“ 1992, nr 286 (aitäh Hendrik Lindepuule)
"Ameerika pakub kultuurilisest küljest üsna kentsakat vaatepilti, sest siia ulatuvad prantsuse intellektuaalide moevoolud. Selliste filosoofide nagu Derrida mõjul on dekonstruktivistid teinud endale pesa mitmes ülikoolis ja hakanud hukka mõistma kõiki, kes nende arvates on “vanad kalossid” ega mõista dekonstruktivismi. Kirjanduskateedrites suhtutakse põlgusega teadusesse ja filosoofiasse, sest dekonstruktivistide jaoks on üksnes kirjandusuuringud tähtsad, neid võetakse kui inimkonna avangardi. Need on Prantsuse haigused. Aga samasugune haigus oli ju ka marksism."
Czesław Miłosz „Gazeta Wyborcza“, 1991, nr 132 (aitäh Hendrik Lindepuule)
*
“Sexuality is to feminism what work
is to marxism: that which is most one’s own, yet most taken away.
Marxist theory argues that society is fundamentally constructed of
the relations people form as they do and make things needed to
survive humanly. Work is the social process of shaping and
transforming the material and social worlds, creating people as
social beings as they create value. It is that activity by which
people become who they are. Class is its structure, production its
consequence, capital a congealed form, and control its
issue.
Implicit in feminist theory is a parallel argument: the molding, direction, and expression of sexuality organizes society into two sexes: women and men. This division underlies the totality of social relations. Sexuality is the social process through which social relations of gender are created, organized, expressed, and directed, creating the social beings we know as women and men, as their relations create society. As work is to marxism, sexuality to feminism is socially constructed yet constructing, universal as activity yet historically specific, jointly comprised of matter and mind. As the organized expropriation of the work of some for the benefit of others defines a class, workers, the organized expropriation of the sexuality of some for the use of others defines the sex, woman.”
Catharine A. MacKinnon “Toward a Feminist Theory of the State.“ 1989. Harvard University Press. lk 3
Implicit in feminist theory is a parallel argument: the molding, direction, and expression of sexuality organizes society into two sexes: women and men. This division underlies the totality of social relations. Sexuality is the social process through which social relations of gender are created, organized, expressed, and directed, creating the social beings we know as women and men, as their relations create society. As work is to marxism, sexuality to feminism is socially constructed yet constructing, universal as activity yet historically specific, jointly comprised of matter and mind. As the organized expropriation of the work of some for the benefit of others defines a class, workers, the organized expropriation of the sexuality of some for the use of others defines the sex, woman.”
Catharine A. MacKinnon “Toward a Feminist Theory of the State.“ 1989. Harvard University Press. lk 3
Ma väga loodan, et on üsna ilmselge, kui tõhutu on see kultuuri- või neomarksismiga jändamine. Ta ei seleta mitte ainumastki asja peale EKRE olemasolu sinatses maailmas.
VastaKustutaUusmarksism ja uus meedia? Uusmarksism ja 1% (üks protsent)? Uusmarksism ja lääne kurjad kaksikud režiimimuutus ja värviline revolutsioon ning neonatsism ja džihadism? Uusmarksism ja strateegline kommunikatsioon – oioi, kas ma eksisin, hakkab looma?
Ei oska arvata, mida js selle kommentaarida taotles. Aga mingit võitluslikkust justkui aimdub. Aga eelkõige üleolekutaotluseks kasvanud vimma (resentment).
VastaKustutaRohkem selgust ja helgust!
Vimma on nagu rohul, mis kivi alt ei suuda kasvada välja. Ja tänud helgust soovimast, seda on ikka vaja.
VastaKustutaAga kas mu jutt on tõesti arusaamatu? (Olgu, stratkom läks nats aia taha – seda pean tunnistama) Sest kas tõesti on ühtegi asja tänapäeva maailmas võimalik või vajalik seletada uusmarksismiga? Ei usu lihtsalt – või kui, siis ainult vajadusega hõlmata ideoloogilisi positsioone, takistada "vastase" liikumist teda ettehaaravalt marksistiks nimetades, hoida ilmapeale jäänud noori mehi YPG või mõne revolutsioonilise liikumisega liitumisest. See kriitika saab olema sama mõttetu kui kritiseeritav. Milleks siis temaga aega raisata?
Võetagu siis ette mõni teine "prantsuse haigus", mõni teine teema, kust midagi loota. Näiteks René Girard, eelmise sajandi sotsiaalteaduste darvinn. Guardian kirjutab: "Peter Thiel – a venture capitalist whose mentor at Stanford was none other than Girard lui-même - soon spotted the commercial potential of a social networking site based on mimetic desire. In fact, the whole concept of viral, word-of-mouth marketing follows Girard's principle according to which the strongest desires are those influenced by an admired third party. The gods haven't withdrawn: they have gone online and their name is Legion. What the venerable Académicien makes of this exploitation of an "ontological disease" he has been denouncing for half a century is anyone's guess."
"In theory: Mimetic desire", https://www.theguardian.com/books/booksblog/2010/feb/08/theory-mimetic-desire