Ilmus 10.02.2018 ajalehes „Postimees“.
Kirjutatud kolm nädalat varem.
#MeToo
ja Neverland
„Miski ajab nad jalule. Kõik muu
taandub, peale tuleb see lämmatav, kogu maailma enda alla mattev
ärevus. Nad tunnevad läbematut vajadust tegutseda, sest midagi peab
ju ometi tegema! Aga mida? Seda nad veel ei tea. Kuid teistmoodi ka
ei saa, nad on juba jalul ja ärevus aina kasvab.“
Nii algab Urmas Vadi võrratu
„Neverland. Romaan inimeste vahelistest suhetest“. Just oma
ebamäärasuses on see epiloog väga tabav ning annab edasi seda
sihti ja süüdlast otsivat ärevat rahulolematust, milles tänapäev
elab. Erinevad nõiajahid ja lintšimismeeleolud, mille üheks
avalduseks loeks ka paljukajastatud #Metoo, on selle väljendused.
Kuna elame just nimelt psühholoogilises reaalsuses ja just nimelt
see mõjutab enim meie isiklikke ja ka poliitlisi otsuseid, siis ei
saa seda kuidagi ignoreerida.
Kes on õige kaasarääkija?
Üks esimesi kohalikke reaktsioone
#MeToo'le oli küsimus, miks mehed (kõrvulukustavalt) vaikivad.
Küsimus oli mõneti õigustatud. Kuigi üldiselt peetakse
elementaarseks, et argument ja selle esitaja tuleb hoida selgelt
lahus, siis see teema on nõnda tundlik ja psühhologiseeritud, et
nii ranget kainemõistuslikkust on siin raske nõuda. Küsimus,
kellel on pädevus rääkida, seguneb kiirelt ja lahutamatult
küsimusega, kellel on õigus rääkida. Kui kaugele peab
ulatuma kaasarääkija elukogemuslik ja moraalne neitsilikkus? Kui
füüsika nobelist Niels Bohr võis rahus öelda, et ekspert on see,
kes on teinud oma kitsas valdkonnas kõik võimalikud vead, siis
soosuhtluse kohalt ollakse tihti vastupidisel seisukohal. Eks see
teema puudutab paljusid nii sügavast ja arhailisest kihistusest,
kus mõistus ja südametunnistus ei ole veel eristunud.
Kahtlemata on kuival maal ja merele
minemata kerge karisid vältida ning samuti saab see inimene tõesti
siiras eneseusus vanduda, et ta ettekujutlus endast kui
superkaptenist ei kahjustuks ka tormiseimal merel. Tõsi, seda
kujutlust ei saa a priori ümber lükata. Ega ka kinnitada.
Nii võib ka soosuhtluse ideaalversioone kõige siiramalt jutlustada
see, kes karisid on vältinud koos merega. Samuti puudub
sugudevahelisi suhteid vaagides neutraalne positsioon – ole, kes
oled, alati saab sind süüdistada oma soo eelistamises. Või
vihkamises. Võiks ju mõelda, et küllap oleks sooelust rääkima
kõige õigem see inimene, kel on pikaajaline (nt ühe lapse
täisealiseks saamise kestus) edukas suhe parasjagu edasi kestmas,
aga seegi „kõige õigem“ oleks siin üsna tinglik, sest tegureid
on väga palju ja iga isikliku kogemuse üldistusjõud väga madal.
Enda positsiooni põhjalik teadvustamine on vajalik aga just
seetõttu, et enne üldistamist see õigest kohast maha lõigata.
Mahataandamatu isiklikkus
Sooeluga mõneti nagu kooliga: kõigil
on selle kohta arvamus – õige kõigutamatu ja veendunud sealjuures
– ning see arvamus on väga tugevalt seotud isikliku kogemusega:
kellele oli kool koht sõpradega kohtumiseks ja eduelamuse saamiseks,
kellele sunnipõrgu alanduse ja kiusamisega. Isiklik koolikogemus
võib olla nii radikaalselt erinev, et ühise keele leidmine sel
teemal pea võimatu.
Sarnaselt on soosuhtlusega.
Maailmapilti sügavaimalt mõjutava isikliku kogemuse värving võib
olla akommunikatiivsuseni erinev. Seksuaalselt atraktiivne ja
seksuaalselt eemaletõukav inimene elavad täiesti erinevates
kogemuslikes omailmades. Ja just kogemused vastassooga – see,
kuidas nemad suhtuvad sinusse – annavad põhihäälestuse
suhtumises vastassoosse ja esmase kujutluse sellest, millised nad on.
Üks neiu võib olla veendunud, et mehed on ühed igavesed
kiimakotid, kes muudkui jõllitavad ja käperdama kipuvad, teine võib
olla veendunud, et nad ei tule hädavajadusteta rääkimagi. Ja
mõlemal on õigus, lihtsalt nende sooline sotsialiseerumisprotsess
on radikaalselt erinev olnud. Samuti ei saa seda protsessi läbi teha
kiirelt ega mõne (pagulastele mõeldud) flirtimiskursuse raames,
sest kultuuriliselt etteantud võrdlemisi laiad piirid peavad
kitsenema vägagi erinevate individuaalstete omaduste tõttu.
Soosuhted on pinges. #MeToo kolm
aspekti.
Väga üldiselt sõnastatuna: meie
ühiskonnas on soosuhted kriisini pinges ja kreenis. #MeToo on selle
üks ilming. Selle teine, suuremahulisem aspekt on üksindus, üha
rohkemate inimeste suutmatus leida endale paariline ja luua perekond.
Ilmekaks näiteks probleemi mastaapsusest on tõik, et käesoleva
aasta alguses andis Briti peaminister Theresa May spordi- ja
kodanikuühiskonna ministrile Tracey Crouchile ka niinimetatud
üksindusministri ülesanded. Selle sammu lähtekohaks olid
uuringutulemused, mis näitasid, et üksindus pole vanade inimeste
probleem nagu võiks arvata, vaid suurim 15-34 aastaste seas.Siin
olekski hea koht juhtida tähelepanu #MeToo debati kolmele
tähenduslikule aspektile.
Esiteks, ületamatu sotsiaalne
noorus
Kogu
debatt ja poleemika toetub olukorrale, mis on normaalne enne
püsisuhte ja perekonna loomist, tähendab, partnerivalik, otsimine,
huvitatud soole lähenemine jms. See eluetapp, mis on veel
lähiaajalooliseltki olnud üsna lühike, on saanud normaalseks
vaikeolekuks kirjeldatavale olukorrale. Kasvatuspsühholoogia rajaja,
ameeriklane Stanley Hall avaldas aastal 1904
mahuka raamatu pealkirjaga „Adolescence“,
adolestsentsus. Ta lõi selle mõiste tähistamaks sotsiaalset iga,
mil inimene pole sotsiaalses mõttes enam laps, aga ei ole ka veel
täiskasvanu. Ta osutas sellele, et veel 19. sajandil (Ameerikas)
astuti lapsepõlvest enamvähem otse täiskasvanuellu. Ühiskonnas
olid rollid ja tööd sedavõrd vähekeerukad, et sai (loomulikult
vajaduse tõttu ka pidi) nii noor inimene kohe astuda tööellu. 20.
sajandi alguseks aga venis küpsemine vastava sotsiaalse valmiduseni
20nda eluaastani. Toonased täiskavanulikkuse viis põhitunnust
tunduvad tänapäeval üsna iganenutena – haridus on omandatud,
vanematekodust on lahkutud, töökoht on olemas, on abiellutud ja
lapsed on olemas. Eriti iganenutena mõjuvad nad sellises sõnastuses,
tähendab, lõpetatud tegevustena. Ometi on see ajalooliselt nii
olnud. Tänapäeval on aga elutempo sedavõrd kiirenenud, ühiskond
ja selle nõutud oskused sedavõrd keerustunud, et sellises mõttes
täiskasvanuks ei saagi enam saada. Ei küsita ju enam ametit, vaid
kus sa hetkel
töötad. Kunagine rahvatarkus „kakskümmend kaks – viimane taks“
kõlab täieliku anakronismina ning ka Martin Helme kasutatud
kurikuulus maamärk 27 aastasest lastetust naises kõlas nii
eelajaloolisena, et seda kasutati võidukalt ja mõnuga
demonstratiivseks solvumiseks.
See näitab Vadi romaani
pealkirja täpsust. „Neverland“ oli ju fiktsionaalne asukoht, kus
ei vananetud, see oli kodumaa Peeter Paanile, poisile, kes keeldus
suureks kasvamast. Sisemisest keeldumisest on aga saanud paljude
jaoks väline võimatus.
Teiseks, väljapääsuta diskosaal
#MeToo debatt ei suuda kohe kuidagi
püsida nö ajendprobleemi juures, tähendab, sellise
ahistussituatsiooni juures, kus keegi mõjukal positsioonil olija
kuritarvitab oma mõjuvõimu seksuaalsetel eesmärkidel. Väga
kiirelt läheb jutt kõikvõimalike muude ebameeldivate
kokkupuudeteni, alates traumeerivatest hääletamiskogemustest ja
lõpetades kollegi jultumusega firmapeol. Kõnekas on seegi, et mitte
üks Feministeeriumilei
saadetud isiklik lugu ei kirjelda juhtumit, kus ülemus või mõni
muu võimupositsioonil olev inimene nõuaks seksuaalseid teeneid.
Ikka räägitakse ärritatusega sellest, kuidas keegi käitus
ööklubis või hämaral tänaval vastikult. Nii resümeerib ka Aet
Kuusik #MeToo'd kritiseerivatest artiklitest ülevaadet andes, et
„#metoo ei ole erikohtlemise nõudmine, see on turvalise keskkonna
nõue. Kus saab muu hulgas vabalt flirtida, seksida ja kanda, mida
tahad“ii.
See on turvalise keskkonna nõue, miski, mida pole raske mõista,
sest soosuhtlus raskestivälditavas ja möödumatus teismeeas võib
olla talumatuseni rabe ja neurootiline. „Noorelt
pole häbi olla noor,“ on tabavalt öelnud A.H. Tammsaare. Kui
ühiskondlik formatsioon sotsiaalse ja bioloogiline vanuse juba liiga
lahku käristab, võib tekkida parandamatu frustratsioon küll.
Kolmandaks, lahendusi
ei pakuta.
Tähenduslik
on seegi, et kogu selle moraalipaanika konstruktiivne osa on
praktiliselt olematu. Kui küsida, et mida siis ette võtta, siis
moraliseeriv marukoor vaibub mõneks üksikuks vaikselt pobisevaks
hääleks ja kui mõni ettepanek ongi, siis on see nii hädine ja
elukauge, et meel läheb neid kuuldes haledaks. Näiteks äsja
ahistamisteemalise doktoritöö kaistnud Katri Lamesoo vastab
küsimusele, mida saaksime kohe ära teha järgmiselt: „Sellise
küsimuse esitamine iseeneses viitab asjaolule, et palju pole enam
teha jäänud. On märgiline, et „kas“ küsimuste asemel „kuidas“
küsimusi esitatakse, ainiti veel teemal mis sugude vahelist
ebavõrdsust puudutab.“iii
Kõik. Punkt. Ma arvan, et rohkem optimistlikult ja entusiastlikult
polegi võimalik sõnastada, et pole õrna aimugi.
Eks
näis, mida võtab ette Briti üksindusminiser. Igatahes see
heaoluühiskondlik tee, mida mööda siingi juba päris pikalt on
sammutud, tunneb eelkõige ühte meetodit: tuvastada rõhutud ja
kapata siis neile riigiga appi. See on rakendatav enam-vähem
kõikjal, kus asi on lahendatav rahaga. On ju raha kogumine maksudena
ja ümbes jaotamine üks riigi kõige põhilisem instrument. Aga
raske on ette kujutada valdkonda, kus see meetod põruks totaalsemalt
kui sooelu reguleerimine. Kõik, mida tsentraalvõim siiani
heaoluühiskonna loogika järgi selles sfääris on teinud, on
taandumine. Sooneutraalne abielu oleks veel üks taandumisnõksakas –
enam ei kirjuta riik abiellujatele ette ka erisoolisuse nõuet.
Kuidas ja millise instrumendiga peaks appi tulema riik, kui inimene
ei suuda rahuldada oma soovajadusi, kui ta ei suuda leida partnerit,
kui vastassugu käitub talumatuseni ebameeldivalt? Kas ka
soovajaduste rahuldamine peaks olema ka rahaliselt vahendatud ja
vajadusel riigi doteeritud? Viimasele ei julge jaatavalt vastata vist
ka kõige radikaalsemad ja loogiliselt järjepidevamad riigiusklikud.
ihttp://feministeerium.ee/meie-lood-minaka-18-ja-19/
vaadatud 29. I 2018
ii„Keegi
ei keela flirtimist“
http://feministeerium.ee/keegi-ei-keela-flirtimist/
vaadatud 2. I 2018
iiiKatri
Lamesoo „Kuidas siis ahistamisega tegelikult on?“ Sirp 22.
XII 2017
Väga huvitav blogi!
VastaKustuta