Ilmus
ajalehes „Postimees“ 10.03.2018
Fossiilakadeemik soovitab Eestimaale eutanaasiat
Fossiilakadeemik soovitab Eestimaale eutanaasiat
Anto Raukase propagandabuklett kannab
endas elukeskkonda suhtumisest halvimat ja hukatuslikumat, mis
industriaalajastust pärandiks võtta
Anto Raukas „Fosforiit – meie
ühine rikkus“ Paradiis. 2017. 118lk
Mihkel Kunnus
„Vanadus on hukas!“, oli mu esimene
mõte, mis selle raamatu läbilugemise järel pähe kerkis. Mõistagi
on tegu rohkem kehva vaimukuse ja sõnamänguga kui vähegi
adekvaatse hinnanguga. Loetagu või Anto Raukasest (s.1935) kuus
aastat vanema akadeemiku Jaan Einasto (s. 1929) intervjuud „Tartu
Postimehele“ möödunud aastal (22. XII 2017 „Astrofüüsik JaanEinasto: kui me Maal kõik vussi keerame, siis teeme seda kaMarsil“). Jaan Einasto soovitab seal väga tunnustatud Ameerika
akadeemiku Jared Diamondi (s. 1937) raamatut „Collapse“, sest
„Diamond on uurinud suhteliselt väikesi tsivilisatsioone, näiteks
Gröönimaa hukkunud viikingite tsivilisatsiooni, inkade
tsivilisatsiooni, Vaikse ookeani saarte tsivilisatsioone, mis olid
suhteliselt suletud maailmad.
Diamond analüüsib, miks mõned
tsivilisatsioonid arenevad mõistlikult, kuid mõned on hävinud. Ta
tahab teada, mis põhjused viisid mõne tsivilisatsiooni
katastroofini ning kuidas nende hoiatavate näidete varal vältida
katastroofi kosmoses oleval saarel, Maal.“ Ning küsimusele, mis
erinevus on kultuuridel, kus suudeti uuele üle minna ja kus kõik
hävis, vastab ta keerutamata:
„Põhiline vahe on loodusressursside
kasutamises. Maa on isoleeritud, ressursse on nii palju, kui on, ega
rohkem kui maakeral neid ole. Arvesse ei tule ka Maa sisemuses olevad
ressursid, inimesed saavad kasutada ainult maakoores olevaid varusid
ja nende hulk on piiratud.
Nii suurele hulgale inimestele, nagu
praegu Maal elab, samasuguse tarbimiskiiruse juures ressursse ei
jätku. Kui senine areng jätkub, siis juba selle sajandi keskel
juhtub midagi, inimese tegevus viib muutusteni. Millised need on,
milline on üleminekustaadium – kas tormiline või rahulik –, ei
tea keegi. Hävinud tsivilisatsioonide näitel võib öelda, et lõpp
on olnud tavaliselt vägivaldne, näiteks kohalikud sõjad. Aga sõda
pole kunagi olnud täielik häving, keegi jääb ikka ellu.“
See seisukoht on kõike muud kui originaalne. Ka eesti meediavahendas mullu sügisel ajakirjas „BioScience“ avaldatud
hoiatust, mille autoriks oli 15 364 teadlast 184 riigist, sealhulgas
ka Eestist, ja mis oli jätkuks 25 aastat tagasi avaldatud
samalaadsele avalikule kirjale, millele oli toona allakirjutanuid
„vaid“ 1700 ning nende seas ka suurem osa tol hetkel elusatest
Nobeli preemia laureaatidest. Sõnum on lihtne ja loogiline, kui
inimkond kurssi ei muuda, terendab tema jaoks ees katastroof.
Põhjuseks on ikka elupaikade kadu ja metsade häving, reostamine ja
põhjavee saastumine, kliimasoojenemine, ookeanides laienevad surnud
alad, kontrollimatu inimkonna kasv ja muu selline. Akadeemik Jaan
Einasto annab siin ainuõiget nõu: „Tuleb soodustada tegevust, mis
toetab alalhoidlikku elulaadi nii kodus, riigis kui Maal tervikuna.
Meil Eestis on mitu eelist: inimese kohta on kõvasti maad, on
põhjavett, metsa on õnneks. Diamondi analüüsi põhjal on metsade
hävitamine kultuuride hävimise üks väga oluline tegur. Et
inimesed muretsevad Eesti metsa pärast, sellel on tõsi taga. Metsa
tuleb ka kasutada, aga esmalt on vaja välja selgitada, mis on
mõistlik tasakaal. Mets on habras keskkond, põllumaa samuti, sedagi
ei tohi kunstväetistega ära tappa.“
Küsimusele, et mis on praegu ohtlik,
vastab akadeemik Einasto: „Ohtlik on praegu see, et Eesti arengus
on üleminekuperiood, varakapitalism, kus valitseb raha ja pime usk
selle võimu “ ja „Samuti on meie haigus kõigi ressursside
ainuüksi rahaks ümberarvestamine. See on vale. On väärtusi,
millel on suurem väärtus kui ainult rahaline,“ räägib ta: „Kõik
algab perest, pere ongi kõige olulisem. Siis kodu, siis kodumaa ja
nii edasi. Kõik selles liinis on väärtuslikum kui mammona.“
Akadeemik Anto Raukas aga teeb
kõnealuses raamatus kõik vead ja lollused, mille eest Einasto koos
maailma teadusüldsusega hoiatab. Ta arvutab sügaval maapõues asuva
fosforiidi rahaks, soovitab jätkata põllumaa kunstväetistega
tapmist ja veekogude reostamist ning seda kõike takkapihta suure ala
põhjavee hinnaga. Anto Raukase fosforiidiraamat on täiuslikult
ohtlikrumal ja lühinägelik, nii täpselt loodus- ja inimvaenulik
kui veel olla saab.
Raukas osutab prognoosidele, mille
järgi Maa rahvastik kasvab aastaks 2050 9,7 miljardini ja aastaks
2100 14 miljardini ning „kõik need inimesed tahavad ka süüa,
milleks on vaja suures koguses mineraalväetisi, sealhulgas
fosforväetisi. Seetõttu on Eesti fosforiidi kasutuselevõtt
tulevikus paratamatu“ (lk 11). Jajah, paratamatu, teame-teame.
Küllap siin on ka raamatu suurim väärtus, nimelt näitliku
õppematerjalina mõnele retoorikakursusele. Sest selliseid kohmakaid
ja ka algajale tekstianalüütikule läbinähtavaid retoorikavõtteid
on siin palju. Näiteks rohelised saavad ikka eesliite puru- või
ultra-. Ilmekaks näiteks autori enese positsioonist on seegi, et
sealt paistavad äärmuslike keskkonnakaitsjatena isegi nii argised
ja kiretud tegelased selles vallas nagu Taavi Rõivas ja Keit Pentus
(lk 111). „Toogem näiteks Nabala väheväärtusliku
looduskaitseala loomise, mis jääb Taavi Rõivase poolt juhitud
Reformierakonna valitsuse häbiplekiks aastakümneteks“ (lk 17).
Mingi väärtus on sel kogumikul ka
aimekirjandusena, sest antakse väike referatiivne ülevaade fosfori
avastamisest ja ajaloolisest kasutamisest. Seda aga sellisel tasemel,
mis on kenasti ka kooliõpikutes, Vikipeedias ja ENEKEses. Ent teatud
väärtus on ka kunagiste nn fosforiidisõdade tausta avajana. Seal
kaitseb ta seisukohta, et teadlased ei saanud nõukogude ajal välja
öelda fosforiidisõja peapõhjust – hirmu tohutu sisserände ning
eesti keele ja kultuuri säilimise pärast. Täiesti võimalik, et
see ka nii oli. Ja Anto Raukas panustabki siin noortele, kellel
puudub emotsionaalne side fosforiidisõjaga. „Tädi Maali
mõttemaailma me ei muuda, aga noored on õnneks mineviku taagast
vabad“(lk 110). Eks ta ole. Aga tulevikutaagast ei ole. Ja
kardetavasti siin teeb Raukas oma järjekordse möödalasu. Noored
põlvkonnad pole küll fosforiidisõdadega emotsionaalselt seotud
(siinkirjutaja sündis 1982 ja minu kaevanduslikud kired piirdusid
80ndate lõpul koduaia liivakastiga), aga arusaadavalt üha
keskkonnateadlikumad, sest kaalul on ei rohkem ega vähem kui nende
eluvõimalused.
„Eesti inimesed on kõigi maavarade
kaevandamise vastu, kuid virisevad hommikust õhtuni väikeste
palkade ja pensionite ning ebapiisava arsti- ja sotsiaalabi üle.
Kuid ainult linnulaulu kuulamisega rikkaks ei saa. Selleks on vaja
majanduse kardinaalset ümberkorraldamist ning loodus- ja
majandusseaduste arvestamist. Eesti fosforiidi koguväärtus ulatub
aga sadadesse miljarditesse dollaritesse.
Vaidlused Rail Balticu üle pole veel
kaugeltki lõppenud ja paljud lühinägelikud inimesed seostavad seda
Eesti maavarade kuritahtliku väljaveoga. See on asjatu kartus, sest
keegi ei hakkaks ju välja vedama mahukat odavat tooret, vaid ikkagi
hinnalist valmistoodangut ja sedagi vaid vajadusel,“ loitsib Raukas
„Äripäevas“(10. V 2017 „Hakkame fosforiiti kaevandama“).
Ka kõnealuse kogumiku üks peatükk on
lapsiku retoorilisusega pealkirjastatud „Kas eestlaste eesmärgiks
ongi elada võimalikult vaeselt?“(lk 14). Jah, see on
väärtusküsimus. Kas võtta niigi vigastatud ökosüsteemist
viimane, rikkuda veerežiimide lõhkumise hinnaga veelgi mullastikke
ja veekogusid, kaapida veel välja taastumatud loodusvarasid, teha
üks kiire ja lustlik lõppvaatus business as usuali meetodil
või võtta kuulda Jaak Einastot ja rohkem kui viiteteisttuhandet
teadlast ning panustada ökoloogilisele jätkusuutlikkusele. Kas
püüda veel kümme-kakskümmend aastat jätkata vanaviisi, et siis
maanduda seda valusamalt või suunata vaimne potentsiaal ja
tehnoloogiline arendustöö selle elutähtsa ülesanne lahendamisele,
mis seisab inimkonna kui terviku ees, tähendab (taas)integreerida
end isetaastuvatesse suletud aineringetesse. Seevastu Anto Raukas
pakub dmitrikaramazovlikku lahendust – teeks ühe ilge kräu,
joodaks ka iga talumehe šampanjat täis, küll pärast saab mis
saab! Ökoloogilisest ja kestlikkusele orienteeritud vaatepunktist
sõnastatuna võib öelda, et fossiilakadeemik Raukas soovitab
Eestimaale eutanaasiat.
*
Eelmiste põlvkondade elutarkus ja
settinud kogemused on ikka olnud üheks konservatiivsuse positiivseks
kandeteljeks. Nüüd on aga põlvkondade vahetus jõudnud sinna
maale, et elutarkuse struktuursesse rolli on sattunud üks inimajaloo
rumalamate kreedodega sajand – XX. sajand. Raske on näha praegu
midagi tagurlikumat ja hukatuslikumat, kui selle ajastu
industriaalloogika jätkamist igal tasandil, alates suurtööstuslikust
metsa- ja põllumajandusest ning lõpetades fossiilenergeetika ja
tsentraliseeritud elektritootmisega, Rail Baltic, hiiglaslik
tselluloositehas ja forsseeritud raie on siin headeks näideteks,
mis ühtlasi ähvardavad saada mitte niivõrd isetäituvateks
ennustuseks kuivõrd iseennasttäitvateks kalmukääbasteks. Siin
soovitaks „vana korra kaitsjatele“ mõtteeksperimenti, mida
kasutas sageli Uku Masing. Pani käesolevale aastaarvule näiteks
1000 aastat juurde ja rääkis siis, et uskuge, tuleb ka aasta 2963
ja vaid ülim kõrkus lubab arvata, et juba praegu oleme saavutanud
arengutäiuse kõrgplatoo. Ühiskondlike protsesside muutumiskiirus
on pigem tõusnud, mitte kahanenud ja piisab kui mõelda sellele,
palju on muutunud näiteks viimase saja või kahesaja aastaga ning
siis mõtteharjutusenagi kujutleda, kuidas vaadatakse meile tagasi
aastast 2117 või 2217 ning kuidas hinnatakse praegust kujutlust, et
ka nemad peavad seal elama ikka globaliseeruvama, ikka
robotiseeruvama, ikka kasvava majandusega jne vabaturu-kapitalismis.
Õnneks on näha, kuidas järjest laiemad rahvahulgad ja üha enam
noori on asunud keskkonnakaitsele. Kodanikeühendus Eesti Metsa Abiks
on väga heaks ja innustavaks näiteks. Kui võideldakse Rail Balticu
hiigeltorta trassivaliku vastu, laastava metsapoliitika vastu,
hiigelsuure tselluloositehase vastu, siis pole see vastuhakk mis
tahes suurele projektile, vaid oma elukeskkonna kaitse, tuleviku
kaitse. Küllat võiks teha suuri ja rahamahukaid projekte, mis
sellega kenasti klapiks. Näiteks hajutatud elektritootmisvõrgustiku
ülesehitamine. Naeruväärsed on need jutud, et põlevkivile pole
alternatiivi. See on taastumatu loodusvara, mille pinnalähedasemad
ladestused on juba ahju aetud. Kui sellele pole alternatiivi, siis on
kõik tuksis, võib pillid peagi kotti panna. Õnneks nii
fatalistlikku pessimismi eriti ei esine.
Kaanepilt |
SONGERMAA
Toomas Kiho
üksinda koduteed
ei enam metsa põlispuid
on kadund kõik
vainudel puhub tuul
ei enam jõgi voola siin
on songermaa
virnas maas vana laas
kes kaevas kruusa hiiemäelt
on müüdud kõik
viidud paas liiv ja maak
ei enam kuulda linnuhäält
on songermaa
sirge tee kumab ees
kes rajas tara läbi maa
on müüdud kõik
pisarias kibedais
ei enam laula ükski rind
on songermaa
üksinda meie kõik
ei enam aateid oma keelt
on müüdud kõik
üheskood kadudes
ei enam kodu ole see
on kadunud kõik
oleme sead songermaal
(„Akadeemia“ nr 12, 2017)
Kusjuures see 14 miljardit on valeinfo. Kes midagi on kuulnud demograafilisest üleminekust teab, et lagi tuleb vastu kuskil 10 miljardi juures ja pärast seda hakkab rahvastik langema. Sest pole enam peaaegu ühtegi rahvast maakeral, kes sigida viitsiks - meditsiin, beebipillid ja suhteline heaolu teevad ja on teinud oma töö.
VastaKustutaJa see 10 miljardit on arvestatud eeldusega et me järgmist maailmasõda ei tee, et kliima soojenemine meid ei uputa ega näljuta ja et kaasnev rahvasteränne veresauna kaasa ei too. Mis on muidugi teema omaette...
Täiesti nõus. 14 miljardit on ikka väga ebatõenäoline
KustutaAitäh!
VastaKustutaPikkade tekstide lugemine on kaheldamatu nauding, väärt blogi seega, aga kuhu on Mihkel kadunud FBkist - täpsete ja teravate sööstudega ilma ja nähtusi seal sees kommenteerima?
VastaKustutaJah, võtsin aja maha ja lahkusin FBst. Proovin reaalsust ja pikematesse tekstidesse süvenemist. :)
VastaKustutaTänan Mihkel, õige jutt, Raukas tundub kinnimakstud kivistisena.
VastaKustuta