Ilmus
ERRis 04.04.2018
Palgalõhe kujunemisest
Mihkel Kunnus
Palgalõhe on üks õige hiline tsivilisatsioonipahe. See saab kohe selgeks, kui pilk ajalukku heita. Selleks, et saaks üldse eksisteerida selline asi nagu palgalõhe, mida saaks kenasti mõõta ja arvuliselt väljendada, on esiteks vaja raha – see on kõvasti noorem nähtus kui inimliik. Teiseks on vaja üldist palgatööd ja see on lausa verinoor nähtus.
Palgalõhe kujunemisest
Mihkel Kunnus
Palgalõhe on üks õige hiline tsivilisatsioonipahe. See saab kohe selgeks, kui pilk ajalukku heita. Selleks, et saaks üldse eksisteerida selline asi nagu palgalõhe, mida saaks kenasti mõõta ja arvuliselt väljendada, on esiteks vaja raha – see on kõvasti noorem nähtus kui inimliik. Teiseks on vaja üldist palgatööd ja see on lausa verinoor nähtus.
Näiteks Virginia Woolf mainib
feminismi kullavaramusse kuuluvas essees „Oma tuba“ (1929, e.k.
1997), et sellest pole veel poolt sajanditki kui naine võis hakata
seaduse järgi üldse isiklikku raha omama.
Selles punktis on veel eraldumatult koos kaks probleemi, millest üks on enam-vähem täielikult lahendatud, aga teine – sugugi mitte vähem oluline – märkamatuks unustatud.
Selles punktis on veel eraldumatult koos kaks probleemi, millest üks on enam-vähem täielikult lahendatud, aga teine – sugugi mitte vähem oluline – märkamatuks unustatud.
Esimene on sooliselt diskrimineerivad
seadused. See probleem on enam-vähem täielikult lahendatud
(soolised eristused on jäänud veel vaid sõjaväe ja abieluga
seonduvas).
Teine on palju üldisem ühiskondlik
protsess. Nimelt see, mil määral on tehtava töö tulemus
rahaliselt vahendatud. Ega inglise naised ju 19. sajandi lõpuni käed
rüpes istunud! Nad tegid kõvasti tööd, aga see ei konverteerunud
toona (otseselt) rahaks (nende endi kätte). Ometi on just selles
protsessis väga palju tänapäeva probleeme. Üldisemalt siis
selles, mil määral inimese elufunktsioonid vahendatud rahaga.
Kui heidame nüüd pilgu kodumaale 19.
sajandi lõppu, näiteks A. H. Tammsaare isatallu, siis näeme, et
isegi maksukoormusest tasuti vaid näpuotsake rahas, muidu ikka
teopäevades ja talusaadustes. Vaid väga väike osa toonase
(maa)inimese elutoimingutest oli vahendatud rahaga.
Veel: kuigi raha ise on väga vana
nähtus, siis palgatöö, ammugi üldine, normiks saanud palgatöö,
pole seda teps. Raha on ajalooliselt olnud eelkõige kaubavahetuse
hõlbustamise vahend. Samuti on raha selline tehnoloogia, mis
võimaldas üha võimsamalt keerustuva tööjaotuse, tähendab,
siiani käiva protsessi, mis kätkeb endas üha suuremat
spetsialiseerumist, efektiivsuse tõusu ehk kokkuvõtlikult
majanduskasvu.
Ei ole möödas veel kuigi palju
põlvkondi sellest ajast, mil enamus inimesi elas maal ja raha eest
osteti peamiselt mõningaid tööstuskaupu – toit, kodusoe, riietus
jms oli suuresti hangitud rahalise vahenduseta (küllap
vargamäelastele kõlanuks mõiste „tasustamata majapidamistööd“
sama pentsikult nagu „magamistasu“ või „seedimispalk“).
Tänapäeva urbaniseerunud ühiskonnas on aga enam-vähem kõik
eluvajadused ja -toimingud rahaliselt vahendatud (isegi keha
füüsilise koormamise eest maksame spordiklubides).
Seepärast sai põline linnainimene
George Bernard Shaw öelda juba 1905. aastal, et „üldine austus
raha vastu on meie tsivilisatsiooni ainuke lootusrikas tõsiasi“,
sest „raha ja elu on lahutamatud“, lühimalt: „Raha on elu“.
Selles inimkonna suurprotsessis, kus
eluvajaduste ja -toimingute naturaalmajanduslik ja käsitöölik
rahuldamine muutub üha enam mehhaniseerituks, robotiseerituks,
tööjaotuslikuks, spetsialiseerituks ja rahaliselt vahendatuks, on
siiski üks valdkond, kuhu see protsess laieneb väga vaevaliselt.
Kummatigi on see üks elu kesksemaid valdkondi. Nimelt paljunemine ja
kasvatamine, uute täisinimeste „tootmine“.
XX sajandil on see protsess siiski väga jõudsalt ka sellesse valdkonda tunginud, täpsemalt siis on väga suur osa kasvatusfunktsioonist läinud kasvatusinstitutsioonide ja kasvatusspetsialistide kätte. Lapsed viibivad üha rohkem kasvatusasutustes, lasteaedades, koolides ja ka trennides ja huviringides.
Üks asi, mis takistab selle protsessi
veel kaugemale arenemist, on see, et laste kasvatamine on miski,
mille puhul lapsevanemad ise ei taha seda liiga palju, saati
täielikult spetsialistidele delegeerida, vaid vähemalt mingil
määral ka ise n-ö põlve otsas nokitseda (see on valdav, aga mitte
universaalne).
Ja siin on ka selge sooline
disproportsioon, bioloogiline asümmeetria, mida üks spetsiifiline
hilisuusaegne õhtumaine moraalinägemus ebaõiglusena tajub –
naise osa reproduktiivfunktsioonis on kehvemini spetsialistidele
delegeeritav, mistõttu paljunemine tekitab naise elus suurema
ajalise katkestuse rahaliselt vahendatud tööjaotusprotsessis (st
spetsialiseerumiskarjääris). Üks selle kaasnähtudest ongi see,
mida kutsutakse sooliseks palgalõheks: naised on vähemal määral
integreeritud rahaliselt vahendatud tööjaotusprotsessi.
Need, kes tajuvad seda ebaõiglusena,
peavad leidma lahendusi, kuidas minimeerida katkestusi selles
protsessis ehk teisiti öeldes naise karjääriredelil.
Lahendused sõltuvad tihti
kaasmotivatsioonidest. Kui selleks on näiteks häiritus mehe
karjääri katkestamatusest, siis tuleks kuidagi kohustada või
vähemasti soodustada seda, et mees tegeleks lapse kasvatamisega
(seda teed on näiteks läinud Rootsi). Selle valiku miinus on
vähemasti mingil määral see, et sellisel juhul ei pühendu kumbki
täielikult ei lapsekasvatamisele ega tööle. Seega tähendab see
meetod sammukest vastassuunas võrreldes selle üldise ühiskondliku
suundumusega, kus tööjaotus ja spetsialiseerumine üha võimenduvad.
(Samuti on muidugi võimalus üldse
mitte lapsi saada või palgata pereväline kasvatusspetsialist
(lapsehoidja). Nende lahenduste miinused ja plussid on üsna
ilmselged, nii üksikisikule kui ühiskonnale tervikuna).
Ameerika ettevõtja ja publitsist Penelope Trunk kirjutab: „Reaalsus on see, et täiskasvanud jaotuvad üldiselt järgmistesse kategooriatesse:
Ameerika ettevõtja ja publitsist Penelope Trunk kirjutab: „Reaalsus on see, et täiskasvanud jaotuvad üldiselt järgmistesse kategooriatesse:
- need, kes on pühendunud lastele;
- need, kes on pühendunud oma tööle;
- need, kes pole pühendunud ei perekonnale ega tööle. Nad ei ole nii head ei töötajate ega vanematena kui esimesed, sest nad keelduvad valimast ühte teed (või nad on pühendunud millelegi, mis ei hõlma ei raha ega perekonda, näiteks maalimisele).“
Pole ka Trunki tõdemus ju tegelikult
midagi muud, kui osutus sellele, et spetsialiseerumine tõstab
tehtava kvaliteeti. Ja see printsiip kehtib ka peresiseselt.
Peresisest spetsialiseerumist on üldiselt kutsutud soorollideks ning
seda spetsialiseerumisjaotust on põlvest põlve edasi antud. Taas
ökonoomia huvides – et ei peaks alatasa uuesti leiutama.
Muidugi on sellisel spetsialiseerumisel
ka varjuküljed: jäikus ja vähene paindlikkus. Ja lisaks ürginimlik
tunne, et sulle on kehvem töö sattunud. Nagu Uku Masing on sapiselt
öelnud, et üks surmatõbine peab oma haigust teise surmatõbise
omast ikka hullemaks. Nii lasebki lapsevanem tihti spetsialiseerumise
asemel lastel erinevaid kodutöid teha kordamööda – seekord peseb
üks nõusid ja teine koristab, järgmisel nädalal vastupidi.
Olgu. Mida siis teha, kui Exceli-tabeli
õiglustunne ei anna kuidagi rahu? Kuidas hajutada soolise
asümmeetriaga spetsialiseerumist rahaliselt vahendamata
lastekasvatamisel (mis korreleerub omakorda karjäärikatkestustega
jne)?
Mehaaniliselt vaadatuna on siin kaks
varianti – teha naise reproduktiivtöö rahaliselt vahendatuks,
tähendab, kehtestada raseduspalk, sünnitamispalk, imetamispalk jne
(tänu lutipudeli leiutamisele saab imetamispalka teenida ka mees).
See aga ei kaota karjäärikatkestust. Seega teine variant oleks
naine võimalikult kähku tööle tagasi torkida või meelitada.
Võib uhkelt tunnistada, et torkimise
teed pole Eesti läinud (erinevalt maadest, kus sünnitoetus on nii
väike, et pole võimalikki lapsega koju jääda), aga ka
meelitamisele töötatakse vastu, sest lapsega kodus olemine on
tehtud rahalises mõttes väga mugavaks. Ja see on hea, sest me oleme
väljasuremise äärel vaakuv väikerahvus.
Küllap oleks üks variant ka umbes
taoline, mida Rootsis rakendatakse: et n-ö riiklik vanemapalk hakkab
kahanema, kui seda ei võta vähemalt osaliselt välja ka teine
lapsevanem.
Siin on muidugi tegu maailmavaateliste
asjadega, sellega, kui palju peetakse heaks võrdsuse nimel
efektiivsuse vähendamist (kordamööda jaotuse korral ei pühendu
kumbki ei lapsele ega tööle samal määral kui siis, kui üks teeb
üht, teine teist. Ja väga harva on ka töö- ja kasvatusanded
võrdselt jaotunud).
Võib muidugi öelda, et efektiivsus on
kõigest raha. Aga seda on ka palgalõhe. Pealegi rahaga on nagu
toiduga – selleta elada ei saa, aga see ei mõtesta su elu.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar