Visandasin ühe palgalõhe tekkimise
mehhanismi skeemi (ERR 04.04.2018). Johanna Ross kirjutas sellele
kommentaari (ERR 11.04.2018) ja nüüd alljärgnevalt jällegi mina
(ERR 16.04.2018).
Palgalõhest, efektiivsusest ja harmoonilisest inimarengust. Vastuseks Johanna Rossile.
Palgalõhest, efektiivsusest ja harmoonilisest inimarengust. Vastuseks Johanna Rossile.
Mihkel Kunnus
Õigupoolest on mul kerge tõrge
nimetada alljärgnevat vastulauseks Johanna Rossi arutlusele
„Feminism, spetsialiseerumine ja lastekasvatus“ (ERR 11.04.2018),
sest ma ei ole kuidagi ta öeldu vastu. Vastupidi, ma olen ta öelduga
suuresti nõus ja poolt ning õigupoolest tahaks lihtsalt seda
arutlust jätkata, teha täpsustusi ja avada mõningaid uusi tahke.
Iseärnis seetõttu, et Johanna Rossi tasakaalukas ja dialoogiline
arutlemislaad ületab mäekõrguselt selle teema all tavapäraselt
plärtsuvad paralleelmonoloogid ja neitsihuntide ulgumise.
(Ja nii pikki ja süvenevaid tekste päevalehtede paberkandjatel ei avaldatagi).
(Ja nii pikki ja süvenevaid tekste päevalehtede paberkandjatel ei avaldatagi).
Kui Johanna Ross ütleb, et minu
järeldused on „vastuolus tänapäeva peavoolufeminismi
seisukohaga, mille kohaselt on palgalõhe likvideeritav ja tuleb
likvideerida,“ siis nõustun, aga teeksin samas mitu täpsustavat
märkust.
Esiteks, ma ei arva kohe kindlasti, et palgalõhe iseenesest on mingi tore ja säilitamisväärne asi, küll aga osutan sellele, et selle likvideerimisel on oma hind ja (sõltuvalt põhjustest) tõstatub küsimus, kui suurt hinda oleme valmis selle eest maksma ja mis tingimustel. On ju palk pelgalt üks mõõde inimese ühiskondlikust seotusest, saati olemisest. Samuti toob Ross oma arutluse lõpus välja selle, et liigne efektiivsuse tagaajamine võib halvasti mõjuda inimarengu harmoonilisusele. Jällegi nõus. See on üks võimalik vastus küsimusele, et millist hinda oleme nõus maksma efektiivsuse eest.
Esiteks, ma ei arva kohe kindlasti, et palgalõhe iseenesest on mingi tore ja säilitamisväärne asi, küll aga osutan sellele, et selle likvideerimisel on oma hind ja (sõltuvalt põhjustest) tõstatub küsimus, kui suurt hinda oleme valmis selle eest maksma ja mis tingimustel. On ju palk pelgalt üks mõõde inimese ühiskondlikust seotusest, saati olemisest. Samuti toob Ross oma arutluse lõpus välja selle, et liigne efektiivsuse tagaajamine võib halvasti mõjuda inimarengu harmoonilisusele. Jällegi nõus. See on üks võimalik vastus küsimusele, et millist hinda oleme nõus maksma efektiivsuse eest.
Ross ütleb, et efektiivsuse nui
neljaks taga ajamine mõjub halvasti harmoonilisele inimarengule. Ma
olen nõus. Ma arvan ka nii. Aga on siiski ka neid inimesi, kes on
valmis ohverdama oma isiksuse harmoonilise arengu efektiivsuse nimel,
olgu karjääri, rahateenimise, eneseteostuse või muu säärase
nimel. Meeste hulgas on selliseid tüüpe rohkem. Samal põhjusel
nagu vaimuhaiglates ja vanglateski on mehi rohkem. Kuigi meie
kriminaalseadustik on kenasti sooneutraalne ja kõigil on võrdne
võimalus vangi jõuda.
Veel ütleb Ross, et
„spetsialiseerumist ei tervitata sugugi üksmeelselt, näiteks
teadustöös on seda hakatud pidama suureks probleemiks“. Jällegi
nõus. Aga rõhutaks üle, et pole mingit
spetsialiseerumis-ideoloogiat, millest kogu teadusmaailm on
seestunud. Spetsialiseerumine on vaba konkurentsi kõrvalnähe. See
sama võrdõiguslikkus, mida feministlik liikumine ise lipukirjana
kandis enne kui XXI sajandil tööpuudusest lolliks läks, tähendab
ju muu hulgas seda, et karjääriedenemise ja teadusrahad saab ikka
see inimene, kes on antud valdkonnas kõige pädevam ja seda
sõltumata tema soost, nahavärvist, seksuaalsest orientatsioonist,
perekonnaseisust ja NB! sõltumata tema isikusese arengu
harmoonilisusest.
Ja siin on nüüd üks koht, kus ma
veidi ei ole Rossiga nõus: ta ütleb, et „motiveeritud töötaja,
kelle elus töine ja isiklik sfäär on tasakaalus, töötab
paremini“. Ma arvan, et see on nii ainult laias laastus keskmise
inimesega ja sellistel keskmistel kellaajast kellaajani töökohtadel,
aga tüliõunaks kipuvad olema ju päris tipud. Ikka veetakse nina
vingu ja küsitakse, et miks suurettevõtete juhtkondades on nii vähe
naisi, miks valitsuses, miks tippteadlaste hulgas jne. Kui ka päris
tippu saaks nii, et töötatakse nelikümmend tundi nädalas ja
õhtupoolikutel ja nädalavahetustel mürataks lastega, siis olekski
tipus sellised inimesed. Aga on pigem fanaatikud, maniakid ja
töönarkomaanid ning selliste isikutüüpide hulgas kipub mehi
rohkem olema.
Kui on kaks võrdsete võimalustega
inimest ja üks neist on valmis täielikult tööle pühenduma isegi
siis, kui peab selleks ohverdama oma harmoonilise arengu, ja teine,
kes suunaks osa oma ressursse ka isiklikku ellu, siis on arusaadav,
et esimene jääb peale ausas konkurentsis, mis ei diskrimineeri
inimesi nende eraelu järgi.
Nii saigi Paul Mirengoff eelmise aasta
suvel nentida, et kuuest Euroopa Liidu asutajamaa juhist viis on
lastetud. Eurooplaste juhid kipuvad olema lastetud, ütleb ta,
lastetu on prantslaste Emmanuel Macron ja sakslaste Angela Merkel,
brittide Theresa May ja itaallaste Paolo Gentilon, hollandlaste Mark
Rutte ja šoti Nicola Sturgeon ning ka Jean-Claude Juncker on lastetu
ja Rootsi peaminister Stefan Lofveni
(kohalikke ma ei hakka ehk nimetama, aga meie võimaluste avarust
vähemasti oma konnatiigi piires näitab seegi, et kõrgema klassi
poliitikute hulgas – sealhulgas president! – on ka paljude
lastega naisi).
2013 aastal „Eesti Päevalehele“ antud intervjuus ütleb Stockholmi ülikooli demograafiaprofessor Livia Sz. Oláh, et 40% endise Lääne-Saksamaa kõrgharitud naistest on lastetud. „Nad tunnevad, et mõlemat lihtsalt ei saa, tuleb valida, kas hea positsioon või lapsed“ii. Kas nad on ka õnnelikud ja harmooniliselt arenenud inimisiksused, ma ei tea, aga Saksamaa majandus on Euroopa Liidu kese. Eestile tähendaks selline mudel kiiret hääbumist, sest jõukas ja suure tugeva kultuuriga Saksamaa saab endale lapsi importida, aga Eesti ei saa. Muidugi ka inimkonda tervikuna ähvardab efektiivsusesse kõngemine (ökoloogilises mõttes on kuritegelik kedagi tänapäeval tootvale tööle saata).
2013 aastal „Eesti Päevalehele“ antud intervjuus ütleb Stockholmi ülikooli demograafiaprofessor Livia Sz. Oláh, et 40% endise Lääne-Saksamaa kõrgharitud naistest on lastetud. „Nad tunnevad, et mõlemat lihtsalt ei saa, tuleb valida, kas hea positsioon või lapsed“ii. Kas nad on ka õnnelikud ja harmooniliselt arenenud inimisiksused, ma ei tea, aga Saksamaa majandus on Euroopa Liidu kese. Eestile tähendaks selline mudel kiiret hääbumist, sest jõukas ja suure tugeva kultuuriga Saksamaa saab endale lapsi importida, aga Eesti ei saa. Muidugi ka inimkonda tervikuna ähvardab efektiivsusesse kõngemine (ökoloogilises mõttes on kuritegelik kedagi tänapäeval tootvale tööle saata).
Küllap võiks neutraalsemaks kõrvutuseks tuua kõrvale tippsportlased, et näidata, et tippu jõuavad ikka need, kes ohverdavad selle spetsiifilise edu nimel kõik muu, mitte aga oma isiksuse harmoonilised arendajad. Aga sportlased on ses mõttes jällegi halb näide, et nende karjäär lõppeb nii noores eas, et pere saab luua ka pärast seda.
Oluline on ka mõista, et meie kultuur
niivõrd ei loo ebavõrdsust kuivõrd võimaldab seda inimestel ise
tekitada. Lühimalt, ebavõrdsuse võimaldaja on meie maailmajao
suure aade, see ainus, mis on Prantsuse revolutsiooni lipukirjalt
suurema häbistuseta pääsenud – vabadus. Kui inimesed on oma
otsustes vabad, siis teevad nad erinevaid valikuid, kes
sipelgalikumaid, kes rohutirtsulikumaid, aga selge on see, et
erinevatel valikutel on erinevad tagajärjed ja iga iseotsustaja on
oma eelnevatest valikutest mõjutatud.
Hannah Arendt, üks kahekümnenda
sajandi selgepilgulisemaid vaime (kes ei suutnud kordagi teha nii
sügavat kükki, et rääkida silmast silma sajandi kaaslannaga, kes
samuti oli lastetu ja paraku ka mõjukas – Simone de Beauvoiriga)
osutas inimolemise fundamentaalsetele aspektidele, mis marksistlikes
kategooriates mõtlejatel vaateväljast välja kipuvad jääma.
Esiteks see, et inimesed sünnivad igas mõttes väga erineva
stardipaketiga, alates geneetilisest ja lõpetades selliste ülimalt
palju määravate parameetritega nagu sünniaasta, sünnikoht ja
sünnikultuur. Ning taga hullemaks, vaba sotsialiseerumise
käigus ebavõrdsused võimenduvad, mitte ei ühtlustu, sest sellele,
kes jookseb teistest paremini, meeldib jooksmine seda enam ja seda
rohkem ta jooksmist harjutab ja seda paremaks ta selles saab ja seda
suuremaks kasvab tema „kiiruslõhe“ teistega. Samuti on lugu mis
tahes teiste annetega. Küll aga on poliitiline ja juriidiline ruum
selline kunstlik moodustis, kus inimesed saavad kohtuda nagu
nad oleks võrdsed. Ebavõrdsus tekib ise, võrdsuse tekitamine
seevastu nõuab pidevat tööd ja vaeva. Võiks ju öelda, et see
Arendti sedastus on triviaalne ja päevselge, aga juhiksin tähelepanu
sellele, et igasugused õiguslased ja muud taolised Rousseau
lapselapsed lähtuvad diametraalselt vastandikust seisukohast – et
võrdsus on (looduslik/loomulik) antus ja ebavõrdsus (kultuuri)
tekitatud. Kujundlikult: nad usuvad, et sugu on sotsiaalne
konstruktisioon ja inimõigused geenidega kaasa sündinud, nad
arvavad, et hierarhilised struktuurid on patriarhaadi leiutis ja raha
tekkis kunagi ammu võrdhulgalise sünnikaasavarana kõigile.
See aga ei tähenda, et ebavõrdsus
oleks midagi toredat. Ei, vastupidi, ebavõrdsus on väga halb ja
ohtlik asi, ja seda hullem, mida suuremaks see paisub, see lõhub
ühiskondlikku sidusust, stabiilsust, turvatunnet jne. Aga see pole
mingi heteroseksuaalse valge mehe domineerimisleiutis, vaid
isetekkeline inimkonna püsisaatja, mis kuulub samasse kategooriasse
nagu haigused, vanadushädad, kuritegevus, rumalus ja vägivald, ehk
on miski, mis vajab pidevat leevendustööd ning keskseks küsimuseks
on ikka see, et kas ravi pole haigusest hullem. Näiteks mitmed
põhjalikud erinevates kultuurides läbi viidud longituudkatsed on
näidanud, et sotsialism ja kommunism on ebavõrdsuse ravimiseks
hullemad kui haigus ise – haigus ehk ebavõrdsus jääb alles, aga
kõrvalnähtudena kaob tihti viimanegi liikumisvabadus, perekond,
elu jms.
Tavapärane kapitalismikriitika ei lähe piisavalt sügavale, kihistumisprobleem on kaugelt sügavam ja vanem kui kapitalistlik süsteem tänapäevases mõttes, meenutagem tuntuimatest kas või potlatchi kinkimisorgiat või vanade semiidi rahvaste Juubeli-rituaali. Tuletan meelde, et viimane tähendas seda, et iga viiekümne aasta järel tühistati kõik vahepeal kogunenud lootusetud võlad ja vabastati kõik vahepeal võlaorjusesse langenud rahvuskaaslased. See komme aitas neil päris edukalt vältida jõukuse vägivaldsel teel ümberjagamist ja ühiskonna jagunemist vaenutsevateks „klassideks“.
Tavapärane kapitalismikriitika ei lähe piisavalt sügavale, kihistumisprobleem on kaugelt sügavam ja vanem kui kapitalistlik süsteem tänapäevases mõttes, meenutagem tuntuimatest kas või potlatchi kinkimisorgiat või vanade semiidi rahvaste Juubeli-rituaali. Tuletan meelde, et viimane tähendas seda, et iga viiekümne aasta järel tühistati kõik vahepeal kogunenud lootusetud võlad ja vabastati kõik vahepeal võlaorjusesse langenud rahvuskaaslased. See komme aitas neil päris edukalt vältida jõukuse vägivaldsel teel ümberjagamist ja ühiskonna jagunemist vaenutsevateks „klassideks“.
Varanduslik kihistumine on hiljuti
päris pööraseks läinud aga seda seetõttu, et , ütleme,
omamistehnoloogiad on radikaalselt teisenenud ja seda suhteliselt
hiljuti. Näiteks enne kui leiutati raha – palgatöö ja seega ka
igasuguste palgalõhede eeldus – , ei saanud ju puhttehniliselt
vara kuigi palju kontsentreeruda (nt vilja kokkuvedu oli raske ja
keeruline ja sai toimuda ainult suhteliselt lühikese maa tagant).
Kui varanduse kokku kuhjamine oli sõna otseses mõttes kuhjamine –
olgu vilja, loomanahkade või kulla – , siis oli see paratamatult
üsna piiratud. Raha oli see, mis võimaldas varandusel
kontsentreeruda. Ja tänapäeva täiesti ulmeline ja pretsedenditu
raha kokkukoondumine üksikute kätte on võimalik ainult tänu
sellele, et infotehnoloogia on nö varanduse pea täiesti lahutanud
ainelisest kandjast.
Teine asi, mis on lasknud varanduslikul
lõhel nii suureks kasvada, on suhteline rahu ja ühiskondlik
stabiilsus – sõda, katk ja revolutsioon, vägivald ja katastroofid
on siiani olnud tõhusaimad, et mitte öelda ainsad tõhusad
ebavõrdsuse kaotajad, võtab selle fenomeni mineviku kokku
varandusliku kihistumise ajalugu uurinud professor Walter Scheidel
(loodetavasti võtab siin inimkond aru pähe ja suudab globaalsel
tasandil varamaksudes kokku leppida. Ja just globaalsed kokkulepped
on vajalikud, sest muidu lihtsalt kanditakse oma varandus kuhugi
maksuparadiisidesse).
Feminism oli kunagi ammu osa liikumisest, mis nõudis kõigile inimestele võrdseid võimalusi. Võrdsete võimaluste ja valikuvabaduste tulemuseks on erinevused tulemuses. Saamaks võrdseid tulemusi, tuleb muuta võimalused ja vabadused erinevaks, viimast tehakse nn positiivse diskirmineerimise, kvootide ja muude taoliste mentelustega, tähendab, feminism on muutunud oma kunagise oleku vastandiks. Kui kunagi sai vastata küsimusele, kas oled feminist, „Jah, olen feminist, sest usun, et kõigil inimestel peavad olema võrdsed võimalused ja valikuvabadused“, siis nüüd tuleb vastata „Ei, olen pigem antifeminist või retrofeminist, sest usun, et kõigil inimestel peavad olema võrdsed võimalused ja valikuvabadused“. NB! palgalõhe viitab tulemuste erinevusele, eks. Kui anname võrdsed võimalused kõigile, nii maniakkidele, kes oma firma kasumi nimel on valmis loobuma nii ööunest kui eraelust, kui ka normaalsetele inimestele, kellele palgatöö on vaid osake elutervikust, siis on ju ilmne, et ses rahaliselt mõõdetavas asjas esimene võidab. Aga see pole mingi lollakas ideoloogia, mis siin maniaki harmoonilisest isikust ette poole asetab, vaid hingetu mehhaanika, mis ei vaja toimimiseks mingit ideoloogilist tuge. Küll aga selle pidurdamine.
Tõdemus, et seal, kus on, sinna
antakse, on tuhandeid aastaid vana (meile tuntud Piiblist, eks), ja
see pole kapitalismi leiutis, vaid printsiip, mis ulatub kaugelt üle
liigipiiride. Isend, kes on teistest tugevam, tõrjub väetimad
kõrvale ja saab rohkem süüa ja muutub sellest veelgi tugevamaks –
see printsiip ei vaja toimimiseks mingit teadvust [16.04 sain kokku
Kalevi Kulliga ja mehhanism tuli põgusalt jutuks. Ta ütles, et elu
kui selline on autokatalüütiline protsess, tähendab, toimib juba
esimese eeltuumse raku tasandil positiivse energeetiliselt positiivse
tagasiside kaudu st juba elu kõige algsemate vormide juures kehtib
positiivse tagasisideme printsiip ehk kus on, sinna antakse].
Õigupoolest on seda ilmingut võimalik tuvastada väga paljudes
valdkondades (selle printsiibi, et seal, kus on, sinna antakse,
formuleeris matemaatiliselt Itaalia sotsioloog ja filosoof Vilfredo
Pareto ja seda tuntaksegi Pareto printsiibinaiii).
Rahvusvaheliselt tunnustatud
pedagoogide koolitaja Godi Keller toob ühe ilmeka näite eesti
keeldegi tõlgitud raamatus “Südamega koolis”:
“Tüdruku
ettekanne rääkis endale maja ostmisest. Toona oli majaostu puhul
realistlik arvestada poole miljoni Norra krooniga. Tüdruk läks
panka, rääkis, et peab tegema koolitöö intressidest, ja talle
pakuti igakülgset abi. /---/Viimaks oli tüdruk välja arvutanud, et
kõige soodsama laenu korral, arvestades oma tõenäolist
maksevõimet, läheb laen talle kahekümne aasta pärast kokku maksma
ligi 1,4 miljonit Norra krooni.
Õpetajana olin tüdruku tööga vägagi rahul ja kaasõpilased plaksutasid talle. Aga siis taipasin, et tüdrukul on hoopis midagi muud südamel. Tüdruk lisas, et tal on mõned küsimused.
Õpetajana olin tüdruku tööga vägagi rahul ja kaasõpilased plaksutasid talle. Aga siis taipasin, et tüdrukul on hoopis midagi muud südamel. Tüdruk lisas, et tal on mõned küsimused.
“Kui nüüd on
nii,” ütles ta, “et minu sõbranna on linna kõige rikkama mehe
tütar, ja kui tema tahab samuti endale sellist maja muretseda, siis
võib ta pöörduda isa poole ja majaostuks raha küsida. Ja kuna
tema isa on nii rikas, otsib ta need pool miljonit võib-olla kohe
taskust välja ning sõbrannal tarvitseb vaid minna ja maja ära
osta! Aga minul ei ole niisugust raha kuskilt võtta, kas siis
tulebki maksta kolmekordset hinda?!”
Õpilane ütles seda kasvava umbusuga hääles ja ma nägin, et tal on tõsi taga. “Kas on tõesti nii, “ lausus ta viimaks, “et vaene peab maksma palju rohkem kui rikas?”
Õpilane ütles seda kasvava umbusuga hääles ja ma nägin, et tal on tõsi taga. “Kas on tõesti nii, “ lausus ta viimaks, “et vaene peab maksma palju rohkem kui rikas?”
Langesin ka ise natuke näost ära,
sest sain aru, et õpilases on hakanud pead tõstma terav ja
halastamatult selge intellektuaalse mõtlemise võime, ja et see on
viinud ta kohe vastuollu oma tundliku suhtumisega maailma, vastuollu
usuga inimestesse ja nende õiglusesse, vastuollu headusega, mida
eeldas ümbritsevatelt inimestelt. Sel silmapilgul ei suutnud ta
tõesti taibata, et maailmas ongi asjad nii seatud, et vaesemad
maksavad rikkamatele peale. Raske on sellesse karmi tõsiasja kuidagi
suhtuda, kui võtta seda tervikust lahutatud mõistusliku tõena,
samuti heidab see eraldiseisvana varju inimeste või täpsemalt
täiskasvanute jutule ligimesearmastusest ja halastusest. Niisugune
jutt võib mõjuda lihtsalt võltsilt.
Hetk enne tüdruku küsimusele
vastamist jõudsin veel aru pidada: jah, tuleb vastata, aga kuidas ta
seda võtab? Mis aitab säilitada inimese usku maailma headusesse
hetkel, kui ta näeb kõike uues valguses? Ja jõudsin mõelda:
loodetavasti jätkub tal küllaga pilte, mis oma headuse, soojuse ja
leplikkusega kaaluvad üles haava, mille lõikab külm analüütiline
mõistuslik nuga.”
Väga meeldis mulle ka Johanna Rossi
kirjutise lõpp:
„Sõnavõtja peaks tingimata vaatama enesesse. Kas on päris kindel, et ta parimat maailmakorda visandades lähtub tõepoolest ideaalist, olgu efektiivsuse omast või mõnest muust, ja mitte sellest, mis talle enesele mugavam tundub? Kas kellegi sund lastega koju jääda tunduks niisama vältimatu ka John Rawlsi teadmatuse loori tagant? Aga kellegi sund tööle minna? Kogu spetsialiseerumissund – koos palgalõhega?“
„Sõnavõtja peaks tingimata vaatama enesesse. Kas on päris kindel, et ta parimat maailmakorda visandades lähtub tõepoolest ideaalist, olgu efektiivsuse omast või mõnest muust, ja mitte sellest, mis talle enesele mugavam tundub? Kas kellegi sund lastega koju jääda tunduks niisama vältimatu ka John Rawlsi teadmatuse loori tagant? Aga kellegi sund tööle minna? Kogu spetsialiseerumissund – koos palgalõhega?“
Ma ise muidugi oma tekstis parimat
maailmakorda ei visandanud. See ülesanne on na raskevõitu. Mu
isiklik eelistus oleks laias laastus liberaalne, selline, et riik ei
kehtestaks üldist maailmavaadet, vaid pelgalt vaataks, et neist
tulisemate esindajad üksteisele liiga ei teeks. Palgalõhe puudumine
sellises maailmas oleks võimalik, aga ülimalt ebatõenäoline, sest
ei mina ega Johanna Ross saa ses maailmas kirjutada Penelope Trunkile
ette, kuidas ta elama peab ja kuidas oma laste isaga kohustusi
jaotama. Samuti on sellises ühiskonnas usuvabadus ja mitte ükski
traditsiooniline religioon pole neis asjus sooneutraalne jne. Ning
selle ebatõenäolisuse mitterealiseerimise eest ühte sugupoolt
stigmatiseerida on lihtsalt lühinägelik ja inimvaenulik. Isegi kui
seda tehakse õigluse sildi all (no muidugi enamik ajaloo verisemaid
sündmusi on tehtud õigluse sildi all).
Ome eelmises tekstis pelgalt visandasin mõned mehhanismide skeemid. Et mõistetaks teatud nähtuste kujunemislugu. Ja lõpus ka pelgalt vihjasin, et efektiivsus ei mõtesta elu. Tore oli näha, et Johanna Ross märkas, et „antud tekstis Kunnus feministidele otsesõnu vaenukinnast ei heidagi“. Ma aga märkasin, et Johanna Rossi tekstis puudus isegi sõna „diskrimineerimine“, tõesti, ilma igasuguse irooniata, tema tekst on tavatult selgepilguline ja tasakaalukas analüüs palgalõhe teemal.
Ome eelmises tekstis pelgalt visandasin mõned mehhanismide skeemid. Et mõistetaks teatud nähtuste kujunemislugu. Ja lõpus ka pelgalt vihjasin, et efektiivsus ei mõtesta elu. Tore oli näha, et Johanna Ross märkas, et „antud tekstis Kunnus feministidele otsesõnu vaenukinnast ei heidagi“. Ma aga märkasin, et Johanna Rossi tekstis puudus isegi sõna „diskrimineerimine“, tõesti, ilma igasuguse irooniata, tema tekst on tavatult selgepilguline ja tasakaalukas analüüs palgalõhe teemal.
*
ihttp://www.powerlineblog.com/archives/2017/07/europes-childless-leaders.php
iihttp://epl.delfi.ee/news/eesti/rootsi-demograaf-kui-te-praegu-lastesse-ei-investeeri-pole-sellest-aastate-parast-enam-kasu?id=67082854
iiihttps://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_principle
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar