Tekst
ilmus lühendatult ajalehes „Postimees“ 24.04.2018 (paberil
25.04.2018), kirjutatud rohkem kui kuu varem, märtsi keskel st enne
seda, kui kirjutasin põhjalikuma käsitluse Jordan Petersonist „Sirpi“. Samuti sai
vahepeal rahulikumas toonis ja pikemalt selgitada
palgalõhe fenomeni (siin ja siin).
Meie
ajastu kliiniline psühholoog
Mihkel Kunnus
Kes veel pole kuulnud „hetkel kõige mõjukamast Lääne intellektuaalist“ Toronto Ülikooli
psühholoogiaprofessorist ja kliinilisest psühholoogist Jordan
Petersonist, see varsti kindlasti on. Peamistes Lääne lehtedes on
temast ilmunud lugusid juba loetamatul hulgal. Eestikeelses
meediaruumis on temast möödaminneski juttu tehtud „Postimehest“
Elu24-ni, „Vikerkaarest“ ja „Sirbist“ Objektiivini, Google
aidaku huvilist!
Olgu immigrantidetulv või
islamiseerumine, #MeToo, kolonialismitaak või neomarksistlik ajupesu
ülikoolides – kui Läänes on midagi suurt ja võimast, siis meil
on see ka. Peab olema! Igaks juhuks võib siis ka küsida, kes on
meie Jordan Peterson?
Kui päris ausaks jääda, siis peab
möönma, et analoogia puudub. Vähemalt ühes isikus. Aga ühte
isikusse koondumine on siin paraku olemuslik. Kes on lähim? Kelles
on enim peamisi karakteristikuid?
Vastus võib üllatada: Valdur Mikita!
Tundub, et Jordan Peterson on paljuski nagu globaal-Mikita. Eks see
kujund kõla nagu puust raud, mõisteline vastuolu, sest on ju Mikita
lausa juuretipuni antiglobalistlik. Tõsi. Õiglasem on pisendada
Petersoni staatus pelgalt Lääne maailma Mikitaks.
Tõsisedes aga osutaksin paarile
olulisele ja olemuslikule joonele, millel on ehk ka laiem
diagnostiline väärtus.
Esiteks, mõlemad saavutasid
suhteliselt ootamatult täiesti pretsedenditu, juba kultuse jooni
võtva menukuse.Viimast hoolimata sellest, et nende kasutatud
väljendusvahendid seda kuidagi ei ennustanud. Esseistika
raamatumüügi edetabelite tipus?! Miljonid vaatajad kahetunnistel
akadeemilistel loengutel, milles põimuvad piiblilood ja müüdid
erinevate psühholoogiakoolkondadega, jungiaanlikust analüütilisest
psühholoogiast evolutsioonilise neuropsühholoogiani?!
Teiseks, tasub tähele panna, et just
siin on ka sisu tasandil väga sügavav sarnasus Mikitaga, ütleks
lausa, et sarnasus olulisimas – nad mõlemad räägivad meile
ürglugudest, miljonite aastatega kujunenud mustrite väljendumisest
kultuuris. Nad mõlemad näevad, kuidas evolutsiooniga kehadesse
sadestunud kogemused võnguvad ja elavad vanimates pärimustes ja
müütides, mistõttu need tekstid on üliolulised, või nagu ütleb
Jordab Peterson „metatõelised“, tõelisemad kui tõesed. Nad
mõlemad räägivad evolutsioonilise kehamälu ja kultuurimälu
põimitusest. Samas on see aines samast materjalist, millest
unenäodki, tähendab miski, millele range, mõõtva ja
objektiveeriva teadusega lähedale ei pääse, aga mis inimesele
endale on kõige vahetum reaalsus. Nad täidavad seda tühimikku,
mille suunas Marju Lepajõe osutab öeldes, et
„praeguses vaimufilosoofias on
midagi sügavalt leninlikku. Hing on lahkunud ka kooliprogrammidest,
koos kirjandustundide pideva vähenemisega jm asjaoludel. Aineid,
mille raames käsitleda vaimseid kausaalsusi bioloogiliste ja
füüsikaliste kõrval, on ju väga napilt. Isegi psühholoogia
ülikoolikursuses ei leia arvestatavat hinge mõistet.“i
Erinevused on muidugi pea sama suured.
Eelkõige siis selles, et Mikita ei tegele eneseabiga ega kritiseeri
ideoloogilist ajupesu – need mõlemad on Jordan Petersoni
populaarsuse allikad. Ning muidugi mastaabis. Pluss veel see, et
Mikita vorm, eriti just raamatutes, on vigurdav ja heatahtlikku
huumoriga kaetud, kuigi sellele, kes vaatab sellest mööda, näeb,
et ka Mikita kirjutab verega, vaadake või ajaleheartikleid, kus ta
vigurdab vähem, näiteks „Läänemeresoomlase viimane karje“ (PM
25 II 2017). See on tõesti karje.
Jordan Petersoni loengute kokkuvõtvaks kommentaariks sobib aga
mutatis mutandis Mäejutluse lõpp: „Ja sündis, kui Jeesus
oli need kõned lõpetanud, et rahvahulgad olid vapustatud tema
õpetusest, sest ta õpetas neid nagu see, kellel on meelevald, mitte
nõnda nagu nende kirjatundjad.“ Mt 7:28-29
T Niisiis, Jordan Peterson „teeb
Mikitat“ Lääne tsivilisatsioonile, ta hüüab nagu Mikitagi, ärge
vihake ja põlake oma kodu, oma põliskultuuri, see on oma vigadest
hoolimata maailma parim. Näiteks Jordan Peterson lükkab
kategooriliselt tagasi postmodernistlik-neomarksistliku sonimise, et
Lääne tsivilisatsioon on üdini patriarhaalne, rõhumisele üles
ehitatud ja tuleb seepärast lammutada. Ja on ülikriitiline ka
Anglo-Ameerika ülikoolide suhtes, kus sellist suhtumist
jutlustatakse. Küllap seepärast meie vikerkaarlased, müürililled
ja vasaksõbrad tema vastu ägedat vaistlikku vimma tunnevadkiii.
Kuna nii postmodernism kui neomarksism
on ääretult laia ja hägusa tähendusväljaga, siis on teda selle
lohvaka sõnakasutuse kaudu lihtne rünnata, sest täpsustuseta
võivad need sõnad tähendada väga palju muud. Ometi on ta osutus
üsnagi ilmne. Näiteks Maarja Kangro ohkab vahetult pärast Trumpi
võitu: „Mis asi see praegu oli? Mäss eliidi ja establishment’i
vastu, nagu meedia kordab? Nüüd oli viimaks selge, et
poliitkorrektsuse ja õigusluse keerukaid näojooni läänemaailmal
pole, mida tahes akadeemia ja “progressiivsed eliidid” ei
üritaks?“iii.
Jah, saab kasutada osutamiseks ka selliseid sõnu. Mitte (sealsed)
ülikoolid ja postmodernistlikud neomarksistid, vaid akadeemia ja
„progressiivsed eliidid“, poliitkorrektsus ja õiguslus.
Ma ise jätaks suguluse marksismiga
siiski nähtavale, sest kasutatavate sotsioloogiliste kategooriate
tüüp on analoogne. Näiteks mõiste „valge heteromees“iv
on samakujulise raamiga nagu mõiste „kodanlane“ marksismis ja
antud näite puhul on ka sisuline paigutus teoreetilises skeemis
sama. Marksistlik feminism on aga selline feminism, mis ei tuvasta
diskrimineerimist ühes või teises kohas, vaid võtab ühiskonna
patriarhaalsuse aksioomiks, ümberlükkamatuks alusväiteks. Näiteks
hiljuti Eestit väisanud kriitik Quinn Latimeri sõnul peaks
feministliku maailmavaatega meediatoimetaja töö „aluseks [olema]
arusaam, et maailma-, ajaloo-, keele enda lugu on võimu-,
väljajätmiste- ja vaigistamise lugu“v.
See usk on sama tüüpi ja sama kõigutamatu kui usk, et kogu ajalugu
on klassivõitluse ajalugu. Ja mitte vähem inimvaenulik.
Konkreetne näide: löön lahti värske
„Müürilehe“ (märts, armastuse erinumber) ja loen artikli
esimese lause: „Need on peamiselt heteromehed, kes võtavad Eesti
meedias ilmuvates käsitlustes õiguse valida, millistes nende seatud
piirides soo- ja seksuaalvähemuste elud peaks kulgema – sama
toimub tihti ka päevapoliitikas ellu viidud otsustega.“ (lk 23).
Esimene reaktsioon on, jälle! ah minge
tüpsi!vi
Siis aga näen, et autoriks on Södertörni Ülikooli soouuringute
doktorant ja meel leebub, ikkagi rahustav seaduspära nagu looduses
olema peabki: vares kraaksub, koer haugub, skandinaavia ülikooli
soouuringute doktorant ajab neomarksistlik-postmodernistlikku jampsi.
Eriti traagiliseks teeb selle
inimvaenuliku hoiaku see, et see grupitunnuse alusel süüdistamine
ei mõju kuidagi neile, kes selle ehk ära on teeninud (igasugused
tutistkrabavad Trumpid), küll aga saavad pihta, ütleme, head
poisid, kes tahavad käituda nii nagu on õige ja nii nagu peab.
Trump räuskab rahus edasi, aga see blond prillidega poiss, kes
humanitaarteadusi õpib, ei julge naisterahva läheduses enam
hingatagi, saati läheneda – ikkagi valge heteromees ja tema
klassisüü.
Nii seisnebki päris suur osa Jordan
Petersoni populaarsusest piltlikult öeldes selles, et ta ütleb
noortele meestele, et kuigi te olete mehed, takkapihta heterod, kõige
tipuks tihti ka valged, olete ka teie ikkagi inimesed ja võite leida
nurgakese ühiskonnas ning ehk isegi kasulikud olla.
Meil pole kõnealused nähtused
kaugeltki mitte nii akuutsed: mehelikkus pole nii kriisis,
ülikoolides valitseb enam-vähem normaalne õhustik (kuigi
rahanappus ja sund hoida sees ka väga nõrku tudengeid annavad
tunda) ning Lääne neomarksistliku sõgefeminismi importimine on
pigem vaevalinevii.
Lõppematu debatt soolisest palgalõhest
on samuti hea näide nürimeelsest takerdumisest marksistlikku
kategoriseerimisviisi. Kategooriate mehed(loe:
kapitalistid-vereimejad) ja naised(loe: rõhutud proletariaat) asemel
oleks ainuüksi lastehooldajad ja mittelastehooldajad kõvasti täpsem
jaotus. Pealegi oleks soolise palgalõhe asemel lapsehoolduslikust
palgalõhest rääkimine ühiskonna psühholoogilisele kliimale
kõvasti parem. Lastetu naise võimalused on tööturul palju
lähedasemad mehele, kes on lastetu või kelle lastega tegeleb
põhiliselt naine, kui lastega suguõele, ning lastega tegelevast
mehest on ta sootuks paremas positsioonis. Ja siin taga pole mingi
patriarhaat, vaid proosaline tõsiasi, et elufunktsioonide rahaline
vahendatus, mis üldse võimaldab selle arvulise mõõtmise, on
soolise disproportsiooniga ning seda suuresti puhtbioloogilistel ja
tehnoloogilistel põhjustel. Lutipudel lahutas imetamisfunktsiooni
naisest ja võimaldas ka mehel see toiming võrdse kohustusena enda
kanda võtta. Järgmiseks sammuks peaks olema kunstüsk - see jätaks
naisele reproduktiivfunktsioonis sama suure vabaduse, kui mehele on
andud loodus. Seega tõeline feminist tegeleks kunstüsa
leiutamisega, mitte ei tümitaks abstraktset patriarhaati nii et head
poisid ei julge keldristki välja tulla (järgmiseks sammuna võrdsete
võimalustega üldinimese suunal tuleks tehnoloogiliselt
proteesistada hormonaalsüsteem, neuraalsed rajad jne). Näiteks
Jordan Petersoni tuntus tegi järjekordse hüppe pärast seda, kui
Briti telekanali Channel 4 intevjueerija Cathy Newman üritas visalt
ja ebaõnnestunult omistada Jordan Petersonile šovinistlikke
seisukohti, sest viimane näitas kõigutamatu teadlaserahuga, et nn
soolise palgalõhe põhjuseid on palju ja need pole üldse mitte
need, mida igatseb õiguslase lihtsakoelist süüdistusmõnu otsiv
hing.
Inimloomuse hea tundjana on Jordan
Peterson kõike muud kui õiguslane. Püüdes ka ise oma
fenomenaalset menu selgitada, ütleb ta, et pool sajandit on
korrutatud, et üha laienevad õigused ja vabadused on see, mida
inimesel vaja, aga inimestel on vaistlikult kõrini sellest, sest see
ei anna isiklikule elule mõtet. Võta oma elu ees vastutus, võta
kohustused ning see mõtestab su olemise, ütleb Peterson, pika
praktikakogemusega kliiniline psühholoog. Ta on saanud kümneid
tuhandeid tänukirju, kus öeldakse, et tema loengute vaatamine on
andnud elule sisu ja mõtte. Arusaadav: õiguslus – kui kaugele
seda ka ei ajaks – ei anna mingit eneseaustust. Riiklikult tagatud
eneseaustus on nonsenss. Riigiõiguslusel on piirid, need on nii
mõneski suunas ammu ületatud ja raevukas edasi marssimine selles
suunas ei tee kellelegi head.
Minu jaoks on Jordan Peterson puhas
positiivsus nagu Valdur Mikitagi. Nad mõlemad kanaliseerivad
maksimaalse pehmuse ja konstruktiivsusega inimhinge neid süvahoovusi,
mis võivad väga kergelt leida õige võikaid ja destruktiivseid
väljendusvorme.
ii Vt
nt Jaanuarikuu lugemissoovitused
http://www.vikerkaar.ee/archives/22399
ja Mikael Raihhelgauz „Sihvkakoorte dilemma“ Sirp. 2.III
2018
iii Novus
Ordo Trumpi. Mõtisklusi USA presidendivalimistest.
Vikerkaare veebis
11.XI 2016 http://www.vikerkaar.ee/archives/20288
iv Näiteks
artiklis „Päris vale iha“ (Sirp 29. IX 2017) vermib
Margus Ott erinevate inimlike pahede koondkujuks mõiste „vehm“
- valge eesti heteromees.
v Quinn Latimer „#metoo liikumist juhib sõna otseses mõttes
meedia“ intervjuu Kaarin Kivirähkiga Feministeerium.ee
22. II 2018
viiS iia
juurde tasuks lugeda Margus Punabi esseed „Kust
tulevad pehmed mehed ehk uue maskuliinsuse bioloogilisest baasist“
Postimees 3.III 2018
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar