Ilmus „Õhtulehes“ 9.12.2019.
Vaata ka esimese osa arvustust SIIN!
Kuidas jääda
inimeseks ebainimlikul ajal?
Mart Sander Litsid. Naiste sõda.
III 257 lk
Mihkel Kunnus
Mihkel Kunnus
See võib kõlada pentsikult või isegi
üleoleva sildistamisena, aga meie kultuuriruumis toimetavad mõned
isikud, kellel on suur museaalne väärtus. Nad kehastavad kogu oma
olemusega mingit kadunud ajastut. Mart Sander on üks neist. Aastal
1984 asutati „Modern Fox“, 1930ndate ja 1940ndate tantsu-, lava-
ja filmimuusikat ning selle aja lööklaule esitav rohkearvuline
ansambel, mille solistiks sai juba õige alguses (1985) Mart Sander.
Mart Sander on nagu ajarändur, ta oleks nagu selle ajajärgu
suurkodanluse reinkarnatsioon ning kõik, mida ta teeb, loob või
puudutab – olgu see film, kujutav kunst, muusika, lavakunst või
kirjandus – kannab selle ajastu vesimärki. Sellise andega
õnnistatult (või neetult) on talle arusaadavalt kõige kohasem just
selle ajastuga ka tegeleda. Ja nii ongi ta enamasti teinud. Nüüd on
ta valmis saanud kolmanda raamatuga romaanisarjast „Litsid. Naiste
sõda“, kus jätkab möödunud sajandi kolmekümnendate aastate
lõpu ja neljakümnendate alguse keeruliste ajaloosündmuste
kujutamist läbi „härrastemaja“ elanike ja kundede silmade.
Üheks iseloomulikuks jooneks Sanderi
loomingus on miski, mis ühte fraasi surutuna võib paista lausa
mõistelise vastuoluna, nimelt põlislinlik isamaalisus. Ometi ei
kätke see sõnamoodustis vastuolu, vaid on pelgalt harjumatu. Eesti
identiteet on tihedalt seotud maa ja talupoeglikkusega – ja see on
demograafilise ajaloo seisukohalt igati representatiivne – , aga ka
omamaine linnakultuur on meil sajandeid vana, lihtsalt see on
ajalooliselt olnud kõvasti väiksema arvuline. Mart Sander on
persoonilugudes korduvalt öelnud, et ta on põlistallinlane, et ta
sugupuu on vähemalt seitse põlve Tallinnas elanud. Kummati on meie
kirjanduslooline enesekujutlus petlik. Näiteks meie identiteedi
kirjandusliku kujundamise ilmasammas – Anton Hansen Tammsaare –
on empiirilisemal uurimisel rohkem linna- kui maakirjanik. Isegi tema
peateose viiest osast kolme tegevus toimub täiesti linnas, rääkimata
teistest teostest, millest enamiku tegevus leiab aset samuti linnas.
Ka Jaan Kross on järele mõeldes pigem linlik, rääkimata
hilisematest klassikutest, Mati Undist või Mihkel Mutist. Ometi Mart
Sanderi linlikkus on täiesti erinev ja omanäoline. Parema puudusel
nimetaksin seda suurkodanlikuks, millekski, mis assotsieerub
rebasenahkse krae ja elegantsete õhtutualettidega, peene
sigaretsuitsu ja swing-tantsuga. Ka see kõik kuulub meie
rahva ajalukku. Raimond Valgre jalutab läbi „Litside“
härrastemaja nii kirjanikufantaasias kui atmosfääriloomes.
Teiseks tuleks ära märkida kvaliteet,
milles Mart Sanderile eesti kirjanduses on raske võrdset leida. Ja
küllap lugejale on see kvaliteet keskseim. See on nimelt põnevus.
Lisaks filmilikule kujutluslaadile on Sanderi suurimaks andeks luua
sündmustekäike, mis haaravad lugeja täielikult endasse ning on
tihedalt täis ootamatud süžeepöördeid ja olnud sündmuste
tagantjärele osutumisi hoopis millekski muuks. Ja nii korduvalt ja
korduvalt. See resoneerub eriti hästi toonase jõhkra ajastuga, kus
keegi ei saanud kedagi ega midagi lõplikult usaldada. Valitsused ja
režiimid vahetusid kiiresti ja etteaimamatult ning tavalisel
inimesel lihtsalt puudus igasugune võimalus ellujäämisgarantiiks
või isegi aru saamiseks, mis toimub ja kust suunast ajalootuuled
nüüd puhuvad. Aeg oli nõnda sõge ja etteennustamatu, et isegi
täiesti ebaheroiline ja ideoloogianeutraalne koostöövalmidus ei
garanteerinud ellujäämist. Vanglast päästetud härra Metsla,
kelle puhul on võimatu otsustada, millised on ta ideed ja aated, kas
ta on n-astme topeltmängur või kameeleonlik ellujääja, kelles on
nii palju psühhopaatseid kihistusi, et lõpuks saab ainult heas usus
loota, et ka temas on mingi inimliku kiindumuse ja lojaalsuse alge
kõigi nende instrumentaalsete ellujäämismehhanismide all, pihib
proua Kukele:
„Ma tean, et
sulle on räägitud minust igasugu asju. Palju sellest on tõde. Olin
valmis, et sa näitad mulle ust või vähemalt karistad mind teatud
aja osavõtmatuse ja jahedusega. Mul ei ole öelda midagi, millega
end õigustada. Me mängisime üksteisega, aga tegelikult mängis
poliitika meie kõigiga. Ükskõik millise tee keegi valis – mitte
ükski neist ei garanteerinud turvalisust. Langes neid, kes võitlesid
kompromissitult endise eest ja kõige võõra vastu; langes neid, kes
uskusid, et uus võim toob meile võrdsuse ja õigluse. Langes neid,
kes panid ukse lukku ja uskusid, et kui nemad ei puutu kedagi, ei
puutu keegi neisse. Nende langemine oli eriti kurb, sest nad ei
saanud ealeski aru, miks nad langema pidid. Vähemalt meie teadsime,
et meie ei ole kõrvaltvaatajad!“ (lk 68)
Kas siin on mingi siiruse garantii? Ei.
See on aeg, kus garantiisid ei olnud, sest neid ei saanud olla.
„Proua Kukk
tahtis olla toetav ning eitada või vähemalt pisendada kõiki neid
nooli, mida Elmar iseenda pihta tulistas, kuid nende noolte selge
siht, mehe teesklematu enesekriitika, muutsid ta relvituks –
ühtviisi relvituks nii süüdistama kui ka andestama. Elmari kiretu
eneseanalüüsi emotsioonitus nakkas ka temasse; nii suutis ta vaid
istuda ning kuulata monoloogi, mida mehel oli olnud mitu kuud aega
välja mõelda, kuid mis näis sündivat selsamal hetkel.“ (lk 68)
Kui Tammsaare looming on muu hulgas tuntud selle poolest, et seal on palju hirmpikki, lausa omaette esseedeks paisuvaid filosoofilisi mõtisklusi kõige eksistentsiaalsematel teemadel, siis „Litsides“ on selgelt esikohal sündmuste peadpööritav ja ennustamatu tormlemine, filosoofilised tõdemused on poetatud sisse harvadel hingetõmbehetkedel ja kontsentreeritud nappidesse dialoogidesse. Üheks hõredaks aga tugevaks punktiirjooneks on sõja ajal inimeseks jäämise küsimus, reetmise ja lojaalsuse küsimus; küsimus, mille vastus on sama, mis sageli Tammsaarelgi – paradoks.
„Ma tean, et sa pead minu järel luurama,“ ütles ta. Proua Kukk ajas end küünarnukile. „Miks sa seda tead?“ küsis ta. „Sest täna peavad kõik kõigi järel nuhkima,“ ütles Elmar. „Mind vabastati, et ma nuhiksin sinu järele.“ Proua Kukk vajus aeglaselt voodile tagasi. „See on selleks, et me kardaksime üksteist – rohkem kui me kardame uut võimu,“ jätkas Elmar. „Aga meie sinuga – meie oleme teineteise saladustega kokku liidetud nagu käeraudadega. Kui langeb üks, viib ta kaasa ka teise, tahtlikult või tahtmata. Hetkel pole meil teineteise jaoks olemas ühtegi ohtlikumat – ega turvalisemat inimest.“ (lk 69)
Nagu ikka on sündmusse põimitud
tähtsad ajaloolised tegelased, näiteks Himmleri ihuarst Felix
Kersten ja Ida-alade Riigikomissariaadi Eesti kindralkomissar
Karl-Siegmund Litzmann. Kirjandusteos on vormilt mõneti sarnane
kujutletuga – see on segu äärmisest kergusest ja äärmisest
raskusest, pauguvad vaheldumisi šampanjakorgid ja kohtuotsuseta
kuulid kohapeal; on vältimatu põnevik ajal, mil keegi ei ihalda
midagi enamat kui rahu ning õli kallavad aina tulle ka noored huupi
armuvad südamed, mis loovad sama stiihilisi koalitsioone nagu
suurriike juhtivad vuntsikandjad.
„Kusagil oli
alati keegi, kes teadis, kes võis kaevata ja koputada; veelgi rohkem
oli neid, kes olid varmad karistusi määrama ja neid ellu viima.
Viia ellu surmanuhtlus – kas polnud see absurdne sõnaühend
täiuslik sümbol kogu sõgedale, mõistuse kaotanud ajastule?“ (lk
242)
Seesama näikse ju uuesti korduma hakkavat. Politseiriigid, globaalmaksud, jälgimisühiskond... Sõjad “vabaduse nimel” just seal, kus Rothschildidel panganduse üle kontrolli pole jne. Süda tilgub siiani Liibüa pärast verd (mitte et teised riigid vähem tähtsad oleks, aga sealne oli eriti ilmne märk sihtkohast, kuhu poole liigume). Eile esilinastunud dokfilm Marju Lepajõest ja tema (nii dokfilmis kui "Plekktrummis" edasi antud) ühiskonnakriitika kumab ka kuidagi ikka minuga.
VastaKustutahttps://www.activistpost.com/2019/12/genetic-genealogy-company-gedmatch-acquired-by-company-with-ties-to-fbi-law-enforcement-why-you-should-be-worried.html
https://themindunleashed.com/2019/11/amazon-ring-watch-list-suspicious-neighbors-police.html
http://massprivatei.blogspot.com/2016/08/grade-school-kids-to-be-given-social.html
https://www.activistpost.com/2019/12/secret-service-wants-schools-to-report-more-weirdos.html
Piisavalt kaua hirmutamine tekitabki hirmu ja hirm pöörabki ligimese (veel enam) ligimese vastu.
(Huvitav, kui paljud teavad, et meie praegune haridussüsteem baseerub siiani suuresti Rockefellerite süsteemil, mille põhieesmärk oli toota kuulekaid tehasetöölisi... "Common Core" juba siis. Ja ärme tee nägu nagu me USAlt ja "üdini usaldusväärseilt" rahvusvahelistelt organisatsioonidelt mõõtu ei võta. TAHAME võtta, sest inimene vist tahab olla ori...)
***
Praegused relvad pole enam niivõrd pommid, tankid ja püssid kuivõrd inimaju ja -neuroloogia parem tundmine, meedia (neljas võim, kes võib süütust teha süüdlase ja süüdlasest süütu või üldse olulistel teemadel vaiki olla), nanotehnoloogia jms. Vaikne sõda :)
Nii nunnu, et Monsanto ja Bayer ka nüüd ühinenud on. Abielu viiakse praegu lõpule (consummation) ja mmmmmm, on see vast kõike muud kui loid protsess! Veganid-pestitsOidid, laboriliha ning avokaadoistandusteks - KOGEMATA! vaadake IPCC raportit noh! - metsapõlengutega ruumi tegemine pole muud kui üks hardcore edging. Ootan tähelepanelikult kliimaksit.
https://www.corbettreport.com/articles/20091211_carbon_eugenics.htm
lihtsalt üks näide: pole mingit Rockefelleri süsteemi, praegune kool on optimeerimise tulemus. Ega saa tulla mingit head lahendust, kui lähteülesandeks on "kuidas harida võimalikult palju lapsi võimalikult väikese raha ja õpetajate arvuga" :)
Kustutavt nt http://mihkelkunnus.blogspot.com/2015/09/kasvatus-ja-haridus.html