Nädalakommentaar Raadio Kukus
20.12.2019
Tere. Mina olen kultuurikriitik Mihkel
Kunnus ja see on minu nädalakommentaar teemal „sõnavabadus“.
Otse lähenedes tuleb alustada tavatu positiivsusega. Sõnavabadusega on Eestis lood väga hästi. Eriti kui vaadata seda ajaloolisel võrdlusalusel. Või ka reaalajas teiste riikidega võrreldes. Meie põhiseaduse 45. paragrahv algab lausega „Igaühel on õigus vabalt levitada ideid, arvamusi, veendumusi ja muud informatsiooni sõnas, trükis, pildis või muul viisil.“
Ja lõppeb lausega „Tsensuuri ei ole“.
Otse lähenedes tuleb alustada tavatu positiivsusega. Sõnavabadusega on Eestis lood väga hästi. Eriti kui vaadata seda ajaloolisel võrdlusalusel. Või ka reaalajas teiste riikidega võrreldes. Meie põhiseaduse 45. paragrahv algab lausega „Igaühel on õigus vabalt levitada ideid, arvamusi, veendumusi ja muud informatsiooni sõnas, trükis, pildis või muul viisil.“
Ja lõppeb lausega „Tsensuuri ei ole“.
Kas kõigil on võimalik väljendada
oma ideid? On, enam-vähem maksimaalselt on.
Selle võimalikkuse üks tingimus on
see, et väljaöeldule ei järgne riiklikud repressioonid, tsensuuri
ei ole. Ja nii ka praegu on.
Järgmiseks: kas väljendusplatvorme
on? Taas tuleb tunnistada, et rohkem kui ei iial ajaloos.
See aga ei tähenda, et kõik on hästi
sellel väljal, mida sõnavabaduse kontseptsioon kaitsma on mõeldud.
Selle sama tehnoloogilise uuendusega, mis on pretsedenditult
võimendanud ideede ja veendumuste väljendamist, on kaasnenud ka
sama pretsedentitult võimendunud pahupool.
Miinimumi on keeratud riiklikud
repressioonid, aga võimendunud on sotsiaalsed, isetekkelised
repressioonid. See toores ja barbaarne sotsiaalne kontroll, mis on
samavõrd objektiivne ja kaalutletud nagu lintšikohus muiste. (vt
SIIA!)
Kordan: „Igaühel on õigus vabalt
levitada ideid, arvamusi, veendumusi ja muud informatsiooni sõnas,
trükis, pildis või muul viisil.“ Probleem, tõsine probleem, on
hoopis selles, et ühiselu regulatsioonis on kogu selle kogu selle
sõnakeskse komplekti , mõistuse ja logose keskse komplekti
roll üha väiksem. Tehnoloogiliselt transformeerunud avalikus ruumis
domineerivad hoopis afektid ja massipsühoholoogia, instinktid,
tungid, hirmud. Kui käistleda sõna mõistuse koondsümbolina, siis
võib öelda, et sõna vabadust ei piirata, vaid sõnast minnakse
mööda.
Avalik debatt ei toimi sugugi hästi,
aga mitte seetõttu, et sõnavabadust piirataks, vaid seepärast, et
sõnavabadust ei kasutata sihtotstarbeliselt. Sõnade vabadust
kasutab üha vähem mõistus ja üha rohkem domineerib arhailisem
psühhoregulatiivne tasand.
Kujundlikumalt väljendudes: avalik
sfäär meenutab üha vähem tõele orienteeritud filosoofide
argumenteeritud väitlust ja üha rohkem omade ja võõraste
eristamisele keskendunud primaadikarja. Ütlen seda analüütiliselt,
mitte patroneerides. Ma ei taha siin kõiki peente sõnadega
lollideks sõimata ega moraliseerida.
Ärevates ja segastes oludes ongi kõige
pealt omade üles leidmine kõige olulisem ja loomulikum. Ja olgu
veel rõhutatud, et suhtun primaatidesse suure poolehoiu ja
sugulustundega ning soovitan Aleksei Turovski ja Frans de Waali raamatuid väga.
Moraal puutub aga asjasse küll, aga
siin tuleb temaatiliselt täpsustada.
Üldelvinud määratluse järgi on
moraal „ühiskonna poolt aktsepteeritud käitumisnormide, tavade ja
seaduste kogum“. Ühiskondliku sidususe ja sotsiaalse õdususe
seisukohalt on ühise moraali miinimum ülioluline.
Ometi sellest ei piisa. On ka sügavam
sisim veendumus ja äratundmine, mis on õige. See on
südametunnistuse hääl, mis võib ühiskondlike tavade ja
harjumustega selgesse vastuollu sattuda. Umbes nii nagu Lev Tolstoi
meenutab oma moraalset vapustust, kui nägi pealt surmanuhtlust.
Toona oli see ja oli aegade algusest saati olnud tavaline praktika,
isegi Rooma paavstil oli isiklik timukas. Tolstoi tajus aga iga oma
ihurakuga, et surmanuhtlus on sügavalt väär ja öelgu
traditsioonid ja tavad siin mida iganes. Tolstoi kehastas toona
inimkonna moraalset arengut.
Siis on veel valdkonna- ja
tsunftisisesed moraalid ja moraalikoodeksid, kutseeetikas. Olgu siis
arsti või sõduri või ajakirjaniku.
Kordan. Minu arust on avaliku debati
murekohaks mitte sõnavabaduse vähesus, vaid sõnavabaduse vale
kasutamine. Mis peaks olema sõnavabaduse kasutaja keskne moraalne
imperatiiv? Arvan, et see on lihtsalt väljendatav. Sa ei tohi
valetada.
Sellest, kui hukutavad tagajärjed
vabale ja demokraatlikule ühiskonnale on valetamisel, on kirjutanud
paljud, Solženitsõnist ja Orwellist Jordan Petersonini. Valetamine
on tõesti hukutav ja lühinägelik strateegia. Ometi on ka see
tasand üksinda ebapiisav. Internetiajastul tahaks siia juurde
kirjutada käsud „ära tooda müra!“, „ära eksita!“, „püsi
teemas!“ jne. Need keelud osutaks siis käitumisstrateegiatele, mis
pole otseselt seotud valetamisega, aga ometi lõhuvad väga oluliselt
seda sama avaliku arutelu võimalikkust, mida sõnavabadus peaks
kaitsma.
Need nähtused on alati olemas olnud,
aga uus tehnoloogia on seda meeletult võimendanud.
Teine asi, mda uus
kommunikatsioonitehnoloogia on teisendanud, on häbistruktuur. Häbi
on väga oluline sotsiaalne regulaator ja see on just nimelt
sotsiaalne. Ning sotsiaalmeedia on seda muutnud.
Seda hüpet võib võrrelda
linnastumise psühholoogiaga. Külaühiskonna liikmete häbi- ja
afektistruktuur on hoopis teistsugune kui anonüümse suurlinna
elanike oma. Näiteks antropoloog John Bodley näitab teoses
„Suurusjärgu võim“, et inimloomus muutub drastiliselt sõltuvat
sellest, kui suures ühiskonnas ta elab. Ka Marxi eksituseks võib
lugeda selle, et ei arvestanud suurusjärguga. Näiteks normaalses
perekonnas toimib suurepäraselt printsiip „Kõigilt tema võimete
järgi ja kõigile vastavalt tema vajadustele“. Lihtsalt suures
grupis see ei toimi, saati kogu inimkonna raames.
Väikeses kogukonnas pole eriti
probleemi ka Garret Hardini kirjeldatud ühisvara tragöödiaga. Sest
seal toimib, Bodley sõnadega, „funktsionaalne häbitunne“.
Ja see on nüüd miski, mis kohe kuidagi ei tööta anonüümses netikommentaariumis või mõnes sellises erakondlikus meediakanalis, mille eesmärk pole mitte informeerimine, vaid signaliseerimine, omade ja võõraste eristamine, sidususe loomine oma grupus ja nii edasi. Kõik see, mis käib zoosemiootika uurimisvalda.
See on sotsiaalpsühholoogiline mehhanism, mille puhul tavapärane kaitsekõne sõnavabadusele selle fuktsionaalsust ei päästa.
Ja see on nüüd miski, mis kohe kuidagi ei tööta anonüümses netikommentaariumis või mõnes sellises erakondlikus meediakanalis, mille eesmärk pole mitte informeerimine, vaid signaliseerimine, omade ja võõraste eristamine, sidususe loomine oma grupus ja nii edasi. Kõik see, mis käib zoosemiootika uurimisvalda.
See on sotsiaalpsühholoogiline mehhanism, mille puhul tavapärane kaitsekõne sõnavabadusele selle fuktsionaalsust ei päästa.
Sotsiaalne organiseeritus ja
kompetentsushierarhiad ei kahjustu seetõttu, et uulitsakraade lärmab
nagu uulitsakraade, vaid et nüüd lärmab nõnda ka
funktsionaalsest häbist vabastatud ajaloodoktor ja erakonna esimees.
Veel: uus tehnoloogia on muutnud ka
mälumehhanisme. Kui kunagi jäid kõrtsis räusatud labasused kõrtsi
ja neid jäädvustas vaid ebakindel ja vaieldav mälu, siis
elektrooniliselt vahendatult salvestuvad need tihti algkujul ja
lunastav unustamine enam appi ei tule.
Kui ministrihärra oma kõrtisraadios laial lõual praalib ja sõimab, siis ei saa ta hiljem korraks mõistusele tulles seletada, et tegelikult mõtles ta hoopis teisiti ja hoopis tunnustas nende sõnadaga. Sest salvestuse saab kohe käima panna ja häbitu vale on paljastatud.
Kui ministrihärra oma kõrtisraadios laial lõual praalib ja sõimab, siis ei saa ta hiljem korraks mõistusele tulles seletada, et tegelikult mõtles ta hoopis teisiti ja hoopis tunnustas nende sõnadaga. Sest salvestuse saab kohe käima panna ja häbitu vale on paljastatud.
Voltaire' olla öelnud „Ma ei ole
nõus sellega, mida sa ütlesid, aga ma olen valmis surema sinu
õiguse eest seda öelda“. Seda aatelist hüüatust on õige raske
kohandada inimestele, kes ei austa tõde. Voltaire ei osanuks ettegi
kujutada, et nõnda hüüdes kaitseks ta õigust küüniliselt
valetada.
Sõnavabadusest pole midagi kasu, kui
truudus omadele on tähtsam kui truudus tõele. Inimene loomastumise
suund ei viita koopale või puule, vaid väikestele sõdivatele
primaadikarjadele. Alguses võib neid ka erakondadeks kutsuda.
K6igiti kosher kommentaar "s6navabadusest" - kakrass riigiraadio globohomo tsensuurile mokkamööda.
VastaKustuta