Ilmus
ajalehes „Postimees“ 22.04.2017
Inimene
laskub tsivilisatsiooniredelil mitu astet madalamale
MIHKEL
KUNNUS
Jon
Ronson. Ah et sind on
avalikult häbistatud.
Tõlkinud Hels Hinrikson. Kirjastus Hea Lugu. 2017. 240 lk.
Sotsiaalmeedia puhul oli suurepärane see, et see andis hääle hääletutele inimestele. Ärgem muutkem seda maailmaks, kus kõige targem viis ellu jääda on taas hääletu olla.
Valdavas osas õhtumaades kadus avalik
häbistamine 18. ja 19. sajandi vahetuse paiku. Humaansed väärtused
võitsid aegamisi barbaarseid praktikaid, kus kiiremini, kus
aeglasemalt. Üks Ameerika Ühendriikide rajaja, peenetundeline
Benjamin Rush kirjutas 1787. aastal essee, milles kutsus üles
kuulutama ebaseaduslikeks jalapakke, piitsutamist, häbiposti ning
kogu seda jäledat ja barbaarset vaatemängu, mida toonased
karistuspraktikad hõlmasid. Ta soovitas selle asemel viia
kurjategija kuhugi varjatud kohta ja teha talle kehalist valu, sest
avalik alandamine on liiga julm. Benjamin Rush arutleb: „Avalikku
teotust peetakse kõikjal jubedamaks karistuseks kui surma. Näib
kummaline, et avalik teotus võeti kasutusele surmast leebema
karistusena, kas me siis ei teadnud, et inimmõistus jõuab igas
valdkonnas tõeni harva enne, kui on kogenud eksimuse äärmust“.
Aastal 2015 avaldas Briti ajakirjanik
ja publitsist raamatu „Ah et sind on avalikult häbistatud“ (e.k.
2017) ja see leidis elavat ja tunnustavat vastukaja. Selle arutleva
uurimuse lühisõnum kattub ühe peatüki pealkirjaga - „Inimene
laskub tsivilisatsiooniredelil mitu astet madalamale“. Jon Ronson
käsitleb avaliku häbistamise tagasitulekut seoses sotsiaal- ja
netimeediaga. Ta toob ridamisi näiteid, kus avalik häbistamine või
isegi hirm selle ees on nii suur ja talumatu, et inimesed eelistavad
kergemat karistust – (vaba)surma. See teema pole ka meile võõras:
nii mõnigi juhtum teismelistest, kes valivad netihäbi eest
põgenemiseks vabasurma, on meil meediast läbi jooksnud (peaaegu iga
laps, keda laste psühholoog nüüdsel ajal kohtab, on saanud haiget
millegi pärast, mis juhtus sotsiaalmeedias).
Jon Ronson käsitleb eelkõige siiski
vähem fataalseid juhtumeid, kus hävivad „pelgalt“ töökohad,
perekonnad ja saavutusvõimalused.
Võtame ühe kohaliku näite.
Septembris 2016 ilmus erinevatesse uudisportaalidesse järgmine
pealkiri: „Järvamaal teipis sobitusrühma õpetaja autistlikul
lapsel suu kinni“. Sekunditega mobiliseerus hord
tugitoolikohtunikke ja hiireklikitimukaid ühes isikus ning kogu
kommentaarium tõusis hoobilt tagasõrgadele, silmad verd täis ja
hinges pidulik õiglusjanu ning asuti võistlema selles, kes suudab
„sadistkasvatajale“ õiglasema (loe: julmema) saatuse välja
mõelda.
Möödus mõni aeg ja ilmus teine
uudis: „Lapsel teibiga suu sulgenud kasvataja jäi tööta“.
Ja viimaks novembris ilmus veel üks
uudis, milles anti teada, et prokuratuur lõpetas kriminaalmenetluse
aluse puudumise tõttu. „Kriminaalasja materjalidest selgub, et
erivajadustega 4-aastane poisslaps, hakkas lasteaias uinaku ajal
hääli tegema, millega segas teisi lapsi. Kasvataja üritas last
sõnadega maha rahustada, kuid see ei mõjunud. Pärast seda võttis
kasvataja umbes 3 cm pikkuse maalriteibi tükikese ja palus lapsel
seda oma sõrmega suu peal hoida. Laps pidas sellist tegevust mänguks
ning jäi rahulikult magama.“ ja „lisaks sellele jõuti
järeldusele, et kõnealust sündmust kirjeldanud meediakajastused
olid eksitavad “(Õhtuleht, 24. XI. 2016).
Ei midagi erilist, lihtsalt
lühinägeliku karjainstinki laviin ja üks hävitatud psüühika, ei
muud. „Mõnikord tundub, et me eelistame pigem, et keegi end ära
tapaks, selmet sotsiaalmeedias oleks igav päev,“ nendib Ronson
mõrult.
Üle mitmesaja aasta on meil jälle
võimalus määrata kui karm on karistus. Ja seda ilma vähimagi
kompetentsita, toetudes kuulujuttudele ja üleväsinud
netilehetoimetaja pealkirjavalikule.
Jon Ronsoni raamat aitab teadvustada,
milline julm ja barbaane monstrum võib olla uudne tehnoloogia, kui
see annab võimenduse inimese sotsiaalse loomuse tumedamatele
tungidele. Alalises klikinäljas internetimeedia sõnastab uudisnupu
võimalikult skandaalselt, isegi kui selles nime ei kasutata,
guugeldatakse see minutitega välja ja sotsiaalmeedias vallandub
primitiivsest ja nartsissistlikust õiglusjoovastusest kantud
nõiajaht.
„Kas Twitterist on saanud omakohus?“
küsib Ronson ja vastab, et „meist kellelgi ei tulnud pähe mõelda,
kas inimene, keda olime äsja häbistanud, tundis end hästi või oli
omadega läbi. Kui häbistamine toimub nagu kaugjuhtimise teel tehtud
droonirünnak, siis ei ole vaja vist kellelgi mõelda, kui metsik see
ühine jõud võib olla. Lumehelbel pole kunagi vaja tunda, et ta on
laviinis süüdi.“
Vt ka Priit Hõbemägi EEs
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar