Kogumiku "Päästepaadieetika" (mm 2108) eessõna
Rääkida tõtt
Tekstid
käesolevas kogumikus on kirjutatud vahemikus 2013. aasta keskpaigast
2016. aasta alguseni. Hilisem tekst ilmus veidi alla aasta enne
Trumpi võitu, sündmust, mis mõjus kollektiivsele alateadvusele
nagu magatud öö individuaalsele teadvusele – eilne on
kvalitatiivselt erinev tänasest. Selles mõttes on need tekstid
eilsed. Me kuulume samasse kultuurilisse kehasse, millesse Trumpki.
Näiteks hiljutine uudis, et maailmapoliitikas üha olulisemat rolli
mängiv Hiina president Xi Jinping sai eluaegse võimu, ei too kaasa
praktiliselt mitte mingit ühiskondlikku reaktsiooni. Meid isegi ei
huvita see, kuidas ta suhtub seksuaalvähemustesse. Rääkimata siis
teiste maailmajagude vägevamatest.
Selle
sama kultuurilise keha valgustatud ruumis, seal, kus leiab aset
ärkvelolek ja eneserefleksioon, on – võimalik, et immuunvastusena
– toimumas samuti mingi murrang ning selle käilakujuks võib ehk
nimetada Toronto ülikooli psühholoogiaprofessori ja kliinilise
psühholoogi, Youtube’i sensatsiooniks muutunud Jordan B.
Petersoni. Tänavu (2018) jaanuaris ilmus temalt raamat „12 reeglit
eluks. Vastumürk kaosele“ ja see saavutas hoobilt rahvusvahelise
bestselleri staatuse [esimesel aastal müüdi seda ca 3
miljonit eksemplari, tõlked on tehtud ca pooldesajasse
keelde sh eesti -
M.K. 05.01.2010].
Valdav
osa sellest, mida Jordan Peterson seal ütleb, ei ole meeldiv.
Näiteks baasäratundmine on sama, mis budistidel: elu on kannatus.
Kannatus on elu ülesehituslik komponent ja seda ei saa ükski
elukorraldus kaotada. Õnnelikkus pole siht, mille poole püüelda.
Mõtestatus teeb elu elamisväärseks. Mõtestatus tuleb isikliku
vastutuse võtmisega oma elu ees. Ta öeldu on kibe, aga see leiab
tohutult tänulikku vastuvõttu, sest ta öeldu on tõde. Selle
raamatu kaheksas reegel ongi järgmine: „Räägi tõtt – või
vähemalt ära valeta“. Nagu iga reegel selles raamatus, on
ka see reegel pelgalt mälutehniliseks maksiimiks kokku surutud
kontsentraat pikemast arutlusest. Jordan Peterson ei tõsta sellega
järjekordset loosungit võltsuudiste ja primitiivse populismi vastu.
Ta käsib esmalt lõpetada valetamise iseenesele, ta räägib loo,
kuidas tema hakkas harjutama tõe rääkimist. Jah, see vajab
harjutamist ja treenimist, sest ainuüksi erinevad automaatsed
egokaitsemehhanismidki suunavad sellest kõrvale. Ajaloost õpime
enese kohta, ütleb Peterson, ja kui sa arvad, et Natsi-Saksamaal
oleks sa oma elu ja oma perekonna eluga riskides juute varjanud, siis
ei julge sa oma loomusele näkku vaadata, sest selliseid inimesi oli
tühine murdosa ning tõenäosus, et sina oleks olnud üks neist, on
kaduvväike.
Tõe
rääkimise imperatiiv pole sugugi triviaalne, see on vähemasti
potentsiaalselt konfliktis meie kultuuri suurte tendentsidega. Seda
nii parem- kui ka vasaktiival. Vale on iga ideoloogia komponent. See,
mispärast Valdur Mikita teosed on nii tavatult populaarsed, pole
neis sisalduva otsiva vaimu ja tõe pärast, vaid selle magusa vale
pärast, mis on ta teoste vorm ja pinnakate. Teise suuna ideoloogia
vale koondub suuresti mõistesse „poliitiline korrektsus“
(muidugi on ka, ütleme, „rahvuspoliitiline korrektsus“).
Hea
näite saab Mihkel Muti romaani „Eesti ümberlõikaja“ (Fabian,
2016) algusest, kus kaks Euroopa Liidu funktsionäri vestlevad
Ida-Euroopa teemadel:
„Ida-Euroopa
divisjonis (aga ka kuratooriumis ja isegi terves ESCU struktuuris
laiemalt) eksisteeris mõiste „idaeuroopalikkus”. Mitte ametlikus
käibes, vaid omavahelises pruugis, ja ka siis kasutati seda enamasti
humoorikalt või pehmendavate lisanditega, jättes avatuks võimaluse,
et tegelikult mõtleb ütleja midagi muud ja asjalood on „hoopis
vastupidi”. Ainult vahel, südametäiega ja ennast unustades võis
keegi seda nähtust maapõhja vanduda ja öelda näiteks, et
Ida-Euroopa on „ora sealsamuseski“ (pain in the ass ehk PITA).
Kuratooriumis
kehtisid kindlad (ehkki mitteametlikud) eeskirjad, kui kaugele tohtis
kellegi arvel nalja visates minna. Näiteks Aafrika maade suhtes olid
reeglid karmid, nende kohta ei tohtinud ühelgi juhul öelda, et
nemad on „ora sealsamuseski“, isegi kui nad seda olid. Ei
tohtinud öelda ka moslemite, kosovlaste, Palestiina araablaste,
inuittide, Austraalia aborigeenide ja veel mõnede teiste kohta.
Nende puhul tuli noogutada, naeratada ümaralt ja anda mõista, et
kõige taga on kunagiste kolonisaatorite pärand, mis on pikk nagu
plutooniumi poolestusaeg. Ka idaeurooplased kuulusid veel hiljuti
peaaegu puutumatute hulka. Kuigi viimasel ajal oli selles vallas
midagi muutumas, vajutas see ikkagi oma pitseri nende kahe härra
jutuajamisele.
Kelner
möödus nende lauast ja heitis küsiva pilgu. „Kordame,“ lausus
van der Velde ning jätkas. „Idaeurooplased on löödud veidra
pimedusega. Nad tahaksid olla lääne parempopulistidega ühes
mestis, aga nad näevad nende juures ainult seda, mis neile meeldib.
Neile imponeerib vastavate parteide tõrjuv suhtumine
immigrantidesse. Nad ei saa aru, et needsamad parempopulistid on
nende endi suhtes sama vaenulikud, kuigi nad seda taktikalistel
kaalutlustel välja ei näita. Nad peavad idaeurooplasi teise sordi
kodanikeks. Paremateks küll kui Lähis-Idast või Aafrikast tulnud
migrante, aga ikkagi kuuluvad nad perifeeriasse ja kõlbavad üksnes
teenijarahvaks. Mõelge, siin on mingi sarnasus Hitleriga. Näiteks
baltlased tahtsid teda venelaste vastu välja mängida, aga ei
mõistnud, et natside all olnuks neil veelgi vähem tulevikku loota.
Venelaste all kaotasid nad kümnendiku oma rahvastikust, natsidega
oleksid kaotanud vähemalt poole. Kui 1991. aastal ei oleks lagunenud
Nõukogude Liit, vaid Suur-Saksamaa, siis polnuks meil Baltikumist
kedagi Euroopa Liitu võtta, sest need rahvad oleks olnud hullemas
seisus kui praegu udmurdid või komid Siberis. Tõde vaatab neile
näkku, aga nemad ei näe. Euroopa parempopulistid on ju Kremliga
ühes voodis. Aga kui Putin on baltlaste verivaenlane, siis
Lääne-Euroopa nuiameestele ja -naistele nad oma südames – sest
avalikult nad ei julge – aplodeerivad, kuna nood on oma valitsuste
migratsioonipoliitika vastu. Idaeurooplased ei taha mõista, et mõne
tuhande põgeniku murendav mõju nende ühiskonnale on suhteliselt
väike võrreldes selle kasuga, mis nad saavad, kui säilitavad
Euroopa juhtriikidega head suhted.”
„Vabandust,
aga kas teie isiklikult peate idaeurooplasi teise järgu kodanikeks?”
küsis noorem mees.
Taas
oli vanema härra kord vaevumärgatavalt muiata. Niisugusele
küsimusele ei saanud ju otse vastata. Ta alustas kaugemalt. „Nagu
paljudel teistelgi, oli minu elu suurim pidupäev siis, kui müür
varises. Olen sellest ajast saadik liigutatult, heldimuse ja
hardusega jälginud Ida-Euroopa rahvaid. Kui naljakad nad on, ilma et
nad seda ise teaksid. Neis on koguni midagi piibellikku. Aga nende
vaev on nagu Sisyphosel. Peaks olema selge, et see rong, mille pealt
neid pool sajandit tagasi maha kisti, on vahepeal väga kiiresti
sõitma hakanud. Loomulikul teel nad järele ei jõua. Sellele
rongile võib paar üksust juurde haakida – nii nagu luksuslikule
esimese klassi karavanile võib mõned kõvad puunaridega vagunid
lisada –, ja nõndaviisi koos edasi tormata. Kiirus on sama, ainult
et ühest vagunist teise ei koli. Ka kõik need abifondid ja kvoodid
ei tee imet. Mõelge ise, kui analoogiline protsess ei ole täiel
määral õnnestunud endiste lääne- ja idasakslaste vahel,
hoolimata nende ühisest ajaloost ning kultuuripärandist, tohututest
majandushoobadest ja – mis peamine – vähemasti algul
eksisteerinud suurest entusiasmist, siis kuidas peaks see olema
võimalik ülejäänud Lääne- ja Ida-Euroopa vahel, kus sääraseid
eeldusi on märksa vähem? Ida-Euroopa elu ei tõuse tervikuna kunagi
samale tasemele nagu vanades maades. Aga teate, paradoksaalsel kombel
liigutab mind sel puhul, et keegi ei ütle, mismoodi asjad on. Just
selles väljendubki Euroopa suur solidaarsus! Ühed ei tunnista, et
nad on kehvemad ega saa kunagi vanadega võrdseks – see on nende
panus solidaarsuspakti. Teised aga teevad näo, et nad ei olegi
paremad ning et Ida-Euroopa on kõige kiuste nendega võrdne. Selles
hoiakus väljendub nende solidaarsus.“
„Kui
kaval, ja kui ilus!“ õhkas
Janosz.
„Jah,
selles on tõesti midagi lausa religioosset,” lausus van der Velde
mõtlikult..“
Jah,
selles on tõesti midagi lausa religioosset. Selline kaitsvat laadi
valetamine puudutab ühte kõige fundamentaalsemat arhetüüpi,
nimelt lapse ja lapsevanema suhet. Lapsed on need, keda liiga jõhkra
ja halastamatu tõe eest valega kaitstakse, keda tuleb sujuvalt
juhatada täiskasvanu karmi maailma. Seda tuleb teha taktitundeliselt
ja oskuslikult. Pedagoogide koolitaja Godi Keller toob oma raamatus
„Südamega koolis“ (eesti keeles ilmunud 2011) ühe kena näite:
„Tüdruku
ettekanne rääkis endale maja ostmisest. Toona oli majaostu puhul
realistlik arvestada poole miljoni Norra krooniga. Tüdruk läks
panka, rääkis, et peab tegema koolitöö intressidest, ja talle
pakuti igakülgset abi. /---/Viimaks oli tüdruk välja arvutanud, et
kõige soodsama laenu korral, arvestades oma tõenäolist
maksevõimet, läheb laen talle kahekümne aasta pärast kokku maksma
ligi 1,4 miljonit Norra krooni.
Õpetajana olin tüdruku tööga
vägagi rahul ja kaasõpilased plaksutasid talle. Aga siis taipasin,
et tüdrukul on hoopis midagi muud südamel. Tüdruk lisas, et tal on
mõned küsimused.
“Kui
nüüd on nii,” ütles ta, “et minu sõbranna on linna kõige
rikkama mehe tütar, ja kui tema tahab samuti endale sellist maja
muretseda, siis võib ta pöörduda isa poole ja majaostuks raha
küsida. Ja kuna tema isa on nii rikas, otsib ta need pool miljonit
võib-olla kohe taskust välja ning sõbrannal tarvitseb vaid minna
ja maja ära osta! Aga minul ei ole niisugust raha kuskilt võtta,
kas siis tulebki maksta kolmekordset hinda?!”
Õpilane ütles
seda kasvava umbusuga hääles ja ma nägin, et tal on tõsi taga.
“Kas on tõesti nii, “ lausus ta viimaks, “et vaene peab maksma
palju rohkem kui rikas?“
Langesin
ka ise natuke näost ära, sest sain aru, et õpilases on hakanud
pead tõstma terav ja halastamatult selge intellektuaalse mõtlemise
võime, ja et see on viinud ta kohe vastuollu oma tundliku
suhtumisega maailma, vastuollu usuga inimestesse ja nende õiglusesse,
vastuollu headusega, mida eeldas ümbritsevatelt inimestelt. Sel
silmapilgul ei suutnud ta tõesti taibata, et maailmas ongi asjad nii
seatud, et vaesemad maksavad rikkamatele peale. Raske on sellesse
karmi tõsiasja kuidagi suhtuda, kui võtta seda tervikust lahutatud
mõistusliku tõena, samuti heidab see eraldiseisvana varju inimeste
või täpsemalt täiskasvanute jutule ligimesearmastusest ja
halastusest. Niisugune jutt võib mõjuda lihtsalt võltsilt.
Hetk
enne tüdruku küsimusele vastamist jõudsin veel aru pidada: jah,
tuleb vastata, aga kuidas ta seda võtab? Mis aitab säilitada
inimese usku maailma headusesse hetkel, kui ta näeb kõike uues
valguses? Ja jõudsin mõelda: loodetavasti jätkub tal küllaga
pilte, mis oma headuse, soojuse ja leplikkusega kaaluvad üles haava,
mille lõikab külm analüütiline mõistuslik nuga. Või nagu üks
mu Oslo kolleeg toredasti märkis: „Loodan, et tüdruk on „vaimult
vägev“.“
Alles
seejärel vastasin: „Jah, sul on õigus.““
See
lugu juhtus Godi Kelleriga päris paljude aastate eest ja see tüdruk
oli siis 7. klassis. Godi Keller valis tõe rääkimise. Aga ainuüksi
see, et rahvusvaheliselt tuntud pedagoogide koolitaja peab seda
vajalikuks tematiseerida, näitab, et see probleem on reaalne. Tõtt
rääkida ei ole alati kerge, sest tõde võib teha haiget. Mäletan
oma tudengipõlevest, kuidas vana õppejõud pahuralt porises, et
nüüd on lollid looduskaitse all, sest äsja oli keelatud hinnete
riputamine avalikule stendile, sest võib läbikukkujaid häirida.
„Vendade
Karamazovite“ legend Suurinkvisiitorist problematiseerib sama asja:
täiskasvanud inimeste jagunemist ühiskonnas lapsevanemate ja laste
rolli. Vähesed „funktsionaalselt täiskasvanud“ võtavad
kontrolli ja lasevad lihtinimestel elada „nagu lapsukesed“
lohutavas vales, sest tõde oleks neile talumatu. Kui küsisin ühel
Arvamusfestivalil Eiki Nestorilt, mis ta arvab eutanaasia
seadustamisest, vastas ta, et ühiskond pole selle teema avamiseks
veel küps. Pole veel piisavalt täiskasvanulik, tõlgin mõttes.
Probleem on aga selles, et aeg muudkui voolab ja vähemalt osadest
lastest on vaja kasvatada täiskasvanud, kes eest hauda kadujate
rolli enda kanda võtavad.
Ilmar
Vene kirjutab raamatus „Pahustumine. Uusaja olemus“ (Ilmamaa,
2002) fundamentaalsest probleemist, mis on seotud mõiste „inimene“
määratlemisega:
„Vaatame
siis, mis kujuneb tulemuseks, kui ammuste arusaamade asemel rakendada
ajakohasemaid. Kõigepealt ilmuks ülesanne asendada essents
teadusliku definitsiooniga, ja seepärast küsime: kuidas määratleda
inimest? Sajandeid on seda tehtud, ilma et oleks jõutud rahulava
tulemuseni; ja juba ette võime olla kindlad iga järjekordse katse
ebaõnnestumises. Sest kui paindlikuks ja hõlmavaks me definitsiooni
ka ei muudaks – alati võib ilmuda oponent, kes mõnele erilisele
puuetega inimolendile viidates küsib: kas siis tema inimene ei
olegi? Ja säärast küsimust kardetakse kõige rohkem; me ju teame,
et niipea, kui vihje inimestevahelisele erinevusele on langenud, jääb
fašismini veel ainult kiviga visata. Siin kohtume uusaja
põhivastuoluga kogu ulatuses: inimsuse religioon seab end
otsustavalt vastu (loodus)teaduslikule üldsuundumusele.
Tegemist
on tõelise suurilminguga, mis näitab end meie elus igasuguses
vormis ja erinevail tasandeil. Lihtsamaid ja sagedasemaid näiteid
pakub ootuspäraselt argipäev; tuletagem kas või meelde, missuguse
hoolikusega jagatakse tervishoiualaseid tarkusi. Alles viimasel ajal
on ilmunud uus tegelane, loomulikult kõhklemisi tehtava
vahelepoetuse kujul, „pärilikkuse faktor“; ja kui ta on korraks
vilksatanud, tuleb häälekas heastamine: palju, väga palju siiski
on ka meie endi teha!... Kes ei taipaks, et põhjus on kõige
elulähedasemat laadi? Teadmisi vajame selles maailmas rohkem kui
midagi muud, kuna scienta
vis est;
selles mõttes peaks siis teaduslikkuse vaimuga olema kooskõlas ka
inimestevahelise erinevuse selgitamine; kuid samas me ennekõike
hindame kasulikke, elujaatavat hoiakut süvendavaid teadmisi,
iseäranis sääraseid, mille toel saab uskuda, et kõik sõltub
meist endist. Peaks aga mõni tegema kindlaks, et paljuski oleme
sõltuvad looduslikust paratamatusest, siis sellist teadmist meile
vaja ei ole. Oleme ju inimesed, igaüks osake praegusest ülimsusest,
ja mis kõige tähtsam: võrdväärne ja ülejäänute suhtes
võrdsete võimalustega osake. Näpuga näitama hakata, et see või
too isik on ilmselges halvemuses, saab ainult (nagu üteldi Prantsuse
Revolutsiooni ajal) inimsuse vaenlane.
“
Jah,
tõerääkijat selles kohas ei armastata sugugi tingimusteta. Ning
kohti, kus tõerääkijaid ei armastata, on aga juurde tulnud. Kui
biparentaalsus jätab hägussoolised ilmselgesse halvemusse, siis
häda biparentaalsusele! Kui planeet jääb 7,8+ miljardile Inimesele
kitsaks, siis häda planeedile! Garret Hardinil ei saa olla õigus,
sest tal ei tohi olla õigus! Ei tohi olla õigus ka Malthusel, sest
see pole kena! Ilmar Vene jätkab:
„Praegu
näiteks taotleb üks USA teadur luba kloonida inimest, aga seda ei
anta talle mitte; geneetikuil sõjaeelses NSV Liidus kõik load olid,
kuid oma elust jäid siiski ilma. Selline kõrvutus ei peaks
šokeerima; tegemist on nähtusega, mis on olemuslikult sarnased,
kuid avalduvad silmahakkavalt erinevail tasandeil. See tähendab:
Nõukogude Liidus kaitsti inimsuse religiooni nii algeliste
vahenditega, et need tsiviliseeritud maailmas ei tule kõne allagi.
Kui äsjaöeldu mõistmine põhjustab raskusi, siis suuresti ka
mõtlejate tõttu, kes ebameeldivaid isikuid varmalt fašistideks
kuulutavad: seegi pole muud kui inimsuse religiooni primitiivne
kaitsmine. Muidugi peab fašismi tõrjuma, kuid õieti saab seda teha
alles siis, kui on mõistetud nähtuse olemust ja selle ilmumise
põhjuseid; vastasel juhul pole sõnalisel segadikul otsa ega äärt.
Ehk mäletatakse veel kuulutusi, nagu „kommunistlik partei eitab
igasugust religiooni”? Hägu pisutki hajutamaks, katsume vähemalt
tagantjärele nimetada asju nimepidi: kommunistlik partei, inimsuse
religiooni algelisima vormi kaitsja, ei tunnistanud arenenumate
sõsarilmingute eluõigust. Algelisus tulenes revolutsioonilisest
vaimust ja revolutsioonilise mõtlemise järjekindlusest. Kas on siis
tõesti raske mõista, kellena geneetika ilmub inimsuse religiooni
paistel? Pärilikkuse osatähtsus pole mingi saladus; seda ei tõenda
mitte ainult rahvatarkused, vaid ka igapäevane visuaalsus („nagu
isa suust kukkunud”), kuid seni, tänu avaldumise ebamäärasusele,
on alati jäänud suur tõlgendusvabadus. On aga ebamäärasus
muudetud pärilikkuse õpetuseks, siis „Inimese” vabadus kaob, ta
muutub paratamatuse orjaks, lühidalt: inimsuse religioonile antakse
surmahoop. Kas poleks siis õigem, arvasid usundi kaitsjad, suunata
see hoopis halva asja kavatsejate vastu? Siitpeale hakkab inimsuse
religioon sünnitama ilmselget ebahumaansust; koguni päikesepaistel
tuliseks küdenud tsisternis olevat [geneetik] Nikolai Vavilovit
hautatud.“
M.
K. Tartu 24.04.2018
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar