Kuku raadio nädala
kommentaar 10.10.2019
Tere! Mina olen kultuurikriitik Mihkel Kunnus ja see on minu nädalakommentaar teemal „võrdsus“.
Tere! Mina olen kultuurikriitik Mihkel Kunnus ja see on minu nädalakommentaar teemal „võrdsus“.
Võrdsus on
intuitiivselt nii lihtne ja ilmne asi, et suuremat seletamist ei
vaja. Isegi väiksemat seletamist ei vaja. Lõpmatult segaseks lähvad
lood võrdsusega ainult siis, kui juttu tuleb inimeste võrdsusest.
Üks meie kultuuri baasväärtusi, usk, et kõik inimesed on võrdsed,
toodab lakkamatult argiteoloogilisi arusaamatusi ja konfliktikesi.
Esiteks see kõige
triviaalsem segadus, kus võrdsus samastatakse mingi reaalse omaduse
võrdväärsusega, olgu selleks midagi nii lihtsat nagu mass või
pikkus, või midagi nii kahtlast nagu loovus või IQ, selge on
igatahes see, et mingist võrdsusest pole siin juttugi. Kõik, mis on
mõõdetav, see on ka erinev, ebavõrdne. Võib vist öelda, et
keemia vaatlusalasse jääv on see viimane mateeria
organiseerumisaste, kus võrdsus ja identsus kokku langevad,
teisisõnu, molekul on kõige keerukam süsteem, kus individuaalsus
puudub. Kui harvad isotoopidest tulenevad erinevused kõrvale jätta,
siis ühe ja sama keemilise aine molekulid on täiesti identsed, igas
mõttes võrdsed. Kohe, kui astume bioloogiasse, siis selline asi
kaob. Kahte täpselt ühesugust rakku pole olemas.
Inimeste võrdsuse
idee on aga sellise eksisuuna eest hästi kaitstud, sest võrdsuse
subjekt on määratletud eituste kaudud, apofaatiliselt, via
negativa. Inimesed olla võrdsed sõltumata nende
reaalsetest omadustest, sõltumata soost, rassist, seksuaalsest
orientatsioonist ja nii edasi.
Möödunud pühade
puhul võib siin tuua tsitaadi Thomas Manni „Võlumäe“ jõulupeo
kirjeldusest:
„[Humanist
Settembrini] kõneles siis pisut puusepapojast ning
inimsoo-õpetajast, kelle sünnipäeva pühitsemist täna teeseldi.
Kas too mees tõesti elas, olevat ebakindel. Sündinud aga olevat
toona üksikhinge väärtuse aade ühes ühetaolisuse aatega, – ühe
sõnaga individualistlik demokraatia, mille võidukäik katkematult
edasi kestvat kuni tänapäevani.”
Väga hästi öeldud.
Üksikhinge väärtuse aade ühes ühetaolisuse aatega. Jah, see pole
loodusteaduslik avastus või tõsiasi, vaid just nimelt aade. Samas
käib katkematu jutt, et meie ühiskonnaelu korraldus peab olema
teaduspõhine. Aga mis on inimene – see võrdsuse subjekt –
teaduslikus mõttes? Juba Oswald Spengler kõmistas küünilise
mõnuga, et inimkond on zooloogiline mõiste või tühipaljas
sõnakõlks.
Püüame siis inimest määrtaleda teaduslikumalt. Ilmar Vene kirjutab essees „Pahustumine“:
„Vaatame siis, mis
kujuneb tulemuseks, kui ammuste arusaamade asemel rakendada
ajakohasemaid. Kõigepealt ilmuks ülesanne asendada [inimolemus]
teadusliku definitsiooniga, ja seepärast küsime: kuidas määratleda
inimest? Sajandeid on seda tehtud, ilma et oleks jõutud rahuldava
tulemuseni; ja juba ette võime olla kindlad iga järjekordse katse
ebaõnnestumises. Sest kui paindlikuks ja hõlmavaks me definitsiooni
ka ei muudaks – alati võib ilmuda oponent, kes mõnele erilisele
puuetega inimolendile viidates küsib: kas siis tema inimene ei
olegi? Ja säärast küsimust kardetakse kõige rohkem; me ju teame,
et niipea, kui vihje inimestevahelisele erinevusele on langenud, jääb
fašismini veel ainult kiviga visata. Siin kohtume uusaja
põhivastuoluga kogu ulatuses: inimsuse religioon seab end
otsustavalt vastu (loodus)teaduslikule üldsuundumusele.“
See on võrratu
sõnastus. Uusaja põhivastuolu seiseb selles, et inimsuse religioon
seab end vastuollu loodusteadusliku üldsuundumusega.
Lahknevus on veelgi
sügavam kui lihtsalt indiviidide vahelised reaalsed erinevused.
Võrdsusaade toetub inimväärikusele. Nii on meil ühiskondlik
kokkulepe, et ka kõige halvemate inimestega meie seast – näiteks
selle kurikuulsa Norra massimõrvariga – ei või käituda nõnda,
et see alandaks ta inimväärikust. Vangi, jah, ka üksikkongi, jah,
aga inimväärikust ei või alandada – tema põhiõigused on
võõrandamatud. Poola filosoof Leszek Kolakowski kirjutab: „See
väärikus on sõltumatu kõigest, mis inimesi eristab, niisiis
sõltumatu soolisest kuuluvusest, rassist, rahvusest, haridusest,
ametist ja iseloomust,“ aga ta lisab samas:
„Kui me usuksime,
et oleme mehhanismid, mille teod ja mõtted on vääramatult ette
määratud väliste jõudude poolt, füüsilise universumi poolt,
siis oleks ka inimväärikuse mõiste vaid sõnakõlks ning sellest
johtuvalt kaotaks võrdsuse mõiste oma mõtte.“
Sellele
vaalupunktile osutab ka üks praeguse aja kõige popimaid ja
loetumaid autoreid, Iisraeli ajaloolane Yuval Noah Harari oma
bestselleris „Homo sapiens“. Ta ütleb, et „liberaalse
humanismi tõekspidamiste ja loodusteaduste viimaste avastuste vahel
on üha enam süvenemas lõhe, mida ei ole võimalik enam kaua
eirata“. „Näib, et inimese käitumise määravad pigem
hormoonid, geenid ja sünapsid kui vaba tahe – ehk need samad jõud,
mis määravad ära ka šimpansite, huntide ja sipelgate käitumise.
Meie õigus- ja poliitilised süsteemid üritavad selliseid
ebamugavaid tõdesid üldiselt kalevi alla peita. Siiski oleks aeg
otse küsida, kui kaua suudame hoida püsti seina, mis eraldab
bioloogiat õigusest ja politoloogiast“.
Ma arvan samuti, et
see sein mureneb hooga. Aga erinevalt Hararist kuulun ma sellesse
parteisse, kes ei märka ehmatusega, et inimene on sama mehhaaniline
nagu šimpans või hunt, vaid pigem, et šimpans ja hunt on sama
tundlik ja emotsionaalne, sama vaba ja kannatav nagu inimene.
Ja võrdsusprobleemi
maised tahud metafüüsikast liialt niikuinii ei hooli. Ebavõrdsus,
mis inimesi aina tülli ajab, kipub olema eelkõige ikka varanduslik.
Ja sealgi on võrdsuse mõiste lihtsalt keeleliselt lühenenud vorm
võrdsetest võimalustest ja võrdsest kohtlemisest, tähendab
õiglusest.
Paari aasta eest
avaldati Yale'i ülikoolis uurimus, „milles jõuti järeldusele, et
inimesed eelistavad tegelikult elada ebavõrdsetes ühiskondades. Sel
esmapilgul paljudele üllataval tulemusel on tegelikult lihtne
selgitus. Olukordades, kus kõik inimesed peaksid olema formaalselt
võrdsed, saavad paljud vihaseks ja on kibestunud, kui avastavad, et
innukalt oma tööd tegevad inimesed ei saa selle eest väärilist
tasu või kui „logardid“ makstakse üle.Küsimus ei ole niisiis
niivõrd materiaalses heaolus ja rikkuses, vaid inimesi pahandab
ennekõike ebaõiglus. Ja seepärast eelistataksegi õiglast
ebavõrdsust ebaõiglasele võrdsusele.“
---
Viimane lõik pärineb Margus Laidre esseest „Kaks minutit vihkamist“ PM10. X 2017.
Soovitan soojalt ta äsja ilmunud esseekogu, see on tõesti väga hea.
Leszek Kolakowski raamatus „Miniloengud maksiprobleemidest“ on ka loeng võrdsusest. See on lühiformaadis nii ammendav, et teist samaväärilist on raske kõrvale panna.
---
Viimane lõik pärineb Margus Laidre esseest „Kaks minutit vihkamist“ PM10. X 2017.
Soovitan soojalt ta äsja ilmunud esseekogu, see on tõesti väga hea.
Leszek Kolakowski raamatus „Miniloengud maksiprobleemidest“ on ka loeng võrdsusest. See on lühiformaadis nii ammendav, et teist samaväärilist on raske kõrvale panna.
Mu kommentaar eelmisele postitusele kadus ära vist.
VastaKustutahttp://mileswmathis.com/equality.html
Komplementeerib ka uusimat postitust