Ilmus „Sirbis” 01.08.2013
Ilmumise ja avaldamise vahel oli nii pikk aeg, et ununes, mida täpselt olin kirjutanud.
Panen siia esialgse, vahepealkirjadeta versiooni. See on ka ca 1000tm pikem.
Ilmumise ja avaldamise vahel oli nii pikk aeg, et ununes, mida täpselt olin kirjutanud.
Panen siia esialgse, vahepealkirjadeta versiooni. See on ka ca 1000tm pikem.
Solipsistide tantsupüüud riskiühiskonnas
Jan Kaus. Koju. Tuum, 2012, 208 lk
Mihkel Kunnus
Kirjutan neid ridu üpris hädises olekus, toibudes tasapisi
mitmepäevasest voodirežiimist. Joosta pole saanud ja selgroodiskid, mis vajavad
toitumiseks vedrutamist, on valuskanged. Alustan sellise tavatu
pihtimuslikkusega seetõttu, et haigena, väga hapras olekus üle lugedes, muutus
Jan Kausi romaan „Koju” mulle märksa mõistetavamaks. Eriti vaimuinimestel on
kalduvus ajada oma ihulikud protsessid nii automaatseks, et need jäävad täiesti
tähelepanu alt välja, isegi kui harjumuslikult manustatakse üpris
tugevatoimelist kraami, mainides siin ainuüksi nikotiini ja kofeiini, milleta
mõni üldse „ei lähe käima”.
Contra ülipikkadel jooksudistantsidel ja tema loomingul
(ning veel rohkem püsival heatujulisusel) näen üpris selget seost. Mis on
muidugi alati paljus individuaalne, ise pean tunnistama, et enda jooksujärgses
olekus, mida võiks kirjeldada empaatiatu ja loomjõhkra vitaalsusena, mil olen
kirjutanud ka paljud (kurikuulsamad) arvustused, tunnen ma ära suure suguluse
reformierakondliku üldmentaliteediga (Reformierakonnas on väga palju
kestvussportlasi).
Kurikuulus seljakeeraja Ludwig Wittgenstein ei läinud vist piisavalt
kaugele, öeldes, et „filosoofilised probleemid tekivad siis, kui keel peab pühi“ („Filosoofilised uurimused”,
Ilmamaa, 2005, lk 43)
Uku Masing läks palju kaugemale, kui ütles -- talle omase
põlgusega terminoloogilise peenutsemise vastu--, et „magu on iga meele ju arendanud selleks, et
saada süüa ja kaitseda ennast. Aga kõik nad on üleannetud lapsed, valetavad
emale, et tegutsevad tema kasuks, kuigi hullavad sageli omapääd“ („Pessimismi
põhjendus”, Ilmamaa, 1995, lk 167).
Õhtumaise vaimutraditsiooni suurpatriarh Platon soovitas ihu
ja meeled üldse arvestustest kõrvale jätta (otsesõnu Phaidon 66a), kuid
sellest spetsiifilisest ihupraktikast tuletatud traditsiooni pärjatakse vist sagedamini
Descartes’i nimega kui kartesiaanlikku dualismi.
René Descartes on andnud sellele olekule suurepärase
kirjelduse oma „Arutluses meetodist“
teise peatüki – Meetodi peareeglid[!] – esimese lõiguna:
„Ma olin
tol ajal Saksamaal, kuhu ma sattusin sõdade tõttu, mis pole seal veel lõppenud.
Kui ma keisri kroonimiselt tagasi jõudsin armeesse, peatas mind talve algus
talvekorteris, kus ma ei leidnud mingit jutuvestmise võimalust, mis mind oleks
lõbustanud, ja et mul seejuures ei olnud õnne kombel mingisuguseid segavaid
muresid ega kirgi, siis jäin ma üksi sooja lukustatud tuppa, kus mul oli
täielik vabadus juttu vesta oma mõtetega.“
(René Descartes. Arutlusi meetodist. Noor-Eesti Kirjastus
1936, lk 26)
Päris hea
kirjelduse on ka „Metafüüsilistes meditatsioonides“:
„Ma sulen
nüüd silmad, topin kõrvad kinni, pööran kõik oma meeled kõrvale, ma kustutan
isegi oma mõttest kõikide kehaliste asjade kujud, või kuna vaevalt saan seda
teha, hindan need kasutuiks ja ekslikeks; nii olen ma vaid iseendaga,
järelikult oma sisemusega vestluses, ning üritan vähehaaval iseend rohkem
lähemalt tundma õppida.“
(tsit. Juha Saarinen „Filosoofia ajalugu tipult tipule” Avita
2004, lk 116)
Kuidas on võimalik selline kurioosum, et kõigi ülivõrretega
pärjatud Immanuel Kant ütles, et me ei tuleta kausaalsust kogemusest, vaid meie
mõistus(!) sätestab selle sinna — kausaalsus on kogemuse-eelne, kehtib a
priori! Ja teine kurioosum, et sellist kujutlust peeti lausa koperniklikuks
revolutsiooniks vaimuvallas. Ometi juba õige väike laps saab kaugelt enne
kartesiaanliku mõlgutusvõime ja võimaluste välja arenemist mitte lihtsalt
kogeda põhjustamist, vaid ka seda, et on head põhjustamised ja pahad
põhjustamised.
Selline praalimine on muidugi pisut kohatu, sest ei arvesta
seda spetsiifilist füsioloogilist olemisrežiimi, milles Platoni-Kanti traditsiooni
viljeletakse. Sama kohatu oleks norskamist laulmiseks või langetõvehoogu
breiktantsuks pidada – kuigi on teatavaid väliseid sarnasusi, on olemuslikkust
määrav füsioloogiline olemisrežiim täiesti teine.
Sõna „olemus” kohtamine muudab Platoni-Kanti traditsiooni praegused
jätkajad muidugi ärevaks ja umbusklikuks, sest kultuurne inimene on tänapäeval
veendunud nominalist.
Näiteks feministid, vähemusõiguslased, antirassistid jmt on
selle peale iseärnis mihklid. Aga nende nominalismi tendeeriv mõistus seisatab reeglina
aukartlikult inimsuse ehk inimolemuse kui kivimüüri ees (või kui ei seistata,
nagu esindusmetoodik Peter Singer, siis minnakse edasi teistegi liikide
olemuste eitusele). Teadagi, mis juhtub, kui hakata liiga valjuhäälselt rääkima
rasside, rahvuste, sugude, seksuaalvähemuste vms olemustest!
Olles aga järjepidevalt loodusteadlaslikud ja
ajalooteadvusega peaksime ka paratamatult küsima, millisele konkreetse inimese
tunnusele-omadusele -- sugu, vanus, ontogeneesietapp, hormonaalne tasakaal,
kasvukeskkond, haridus jne -- tohib osutada kui orgaanilisele osale tema
kõnest, argumendist? Miski ei ilmu ju ex
nihilo, ka seisukohad ja veendumused mitte. Kui võtta praktiliselt arvesse,
et „sõna on alati kellegi sõna, mitte sõna üleüldse“(Lotman) ning võtta
praktiliselt arvesse, et iga väide on alati kellegi väide ja iga teadmine alati
kellegi teadmine ning tõepoolest võtta arvesse selle kellegi kujunemislugu ja
ontogeneesi, kas siis ei rehabiliteeru
isegi argumentum ad hominem? Ning
mitte lihtsalt ei rehabiliteeru, vaid seda kui suurim võimalik täpsus!
Seega on „Sirp” väga progressiivne ja ilmalik leht –
autoriteks on pärisnimed ja punkt. Ei mingeid üldisusi ehk prokrusteslikke
sterotüüpe autorite tiitlitena. Eesnimed kipuvad küll veel kandma soolistatuse arhailist
taaka, aga küllap kaovad pea needki kui moodsas Rootsi lasteaias.
Lähtudes Taevast, kristlikust hingest, mis meis kõigis
võrdsurematu, võrdjumalik oli, siis jõuame selle maise tähistaja viimse
mälestuskivini – pärisnimeni, puhta tähistajani, millel puuduvad igasugused
maised üldisused, olemused.
Lähtudes maisusest, ainelisusest (teadusest) saame aga omadused
ilma hingeta, subjektita.
Robert Musili lakoonilises sõnastuses – on kas inimene ilma omadusteta, või omadused ilma inimeseta.
Robert Musili lakoonilises sõnastuses – on kas inimene ilma omadusteta, või omadused ilma inimeseta.
Platoni-Kanti traditsioonist lähtub ka sügav veendumus, et
kui kehad kõrvale jätta, ära unustada, siis selles kehatuses on teatav võrdsus
ja võrdvõimalikkus, mistõttu autoripositsioonina tuleks eksplitseerida mingi
koht just sealt, kehatust vaimuvallast, mitte aga midagi kehalist, seljavalu
või jooksujärgset endorfiinilaksu. See veendumus on muidugi vale, aga seda pole
viisakas välja öelda. Pealegi on juba nii, et mõni usub surmajärgset elu, mõni
ümbersündi, mõni astroloogiat, mõni, et ebaeetiline käitumine on järeldusviga.
On sellised traditsioonid.
Kahtlemata on ka formaalloogiline järeldamine ja analüüs
käitumised, käitumised, mis avalduvad spetsiifilises füsioloogilises olemisrežiimis,
eritreeninguga isenditel, teatud kultuurides, teatud traditsioonides.
Kõige avaramalt ja nüansseeritumalt on inimkäitumist uurinud
romaanikunst. Ütleb Peeter Tulvistegi – mees, keda vaevalt teaduse põlgamises
saab süüdistada – , et teaduspublikatsioonidest hingeelu küsimustele vastuste
otsija tavaliselt pettub ja varem või hiljem jõuab „tuntud järeldusele, et
Dostojevski romaanides või Tennessee Williamsi näidendites on rohkem
psühholoogiat kui psühholoogiaalastes teaduslikes uurimustes”.(„Mõtlemise
muutumisest ajaloos”, Valgus, 1984, lk 5)
Essees „Romaanikunstist” kirutab Milan Kundera: „Mis on
tegu? – romaani igavene, isegi põhiline küsimus. Kuidas sünnib otsus? Kuidas
otsustest saab tegu ja kuidas seostuvad teod, et nendest moodustuks seiklus?”
ja ühe näitena toob Kundera seal samas Anna Karenina enesetapu, mille põhjuste
üle ta pikalt arutleb ning lõpuks sedastab: „Ta viskub rongi alla, ilma et
oleks sellist ostsust vastu võtnud. Pigem oli otsus see, mis Anna üle võimust
võttis. Ootamatult võimust võttis. Sarnaselt Levinile, kes rääkis seentest,
tegutses Anna „ootamatult meenuva kujutluse tõttu”. Mis ei tähenda, et tema
teol puuduks mõte. Ainult see mõte asub väljaspool mõistuspärast põhjuslikkust.Tolstoi
on osanud (esimest korda romaani ajaloos) kasutada peaaegu joyce’likku
sisemonoloogi, et taastada põgenevate impulsside, hetkemuljete ja katkendlike
mõttekäikude imepeent niidistikku, et näidata meile Anna hinge teekonda
enesetapuni”. (LR, 1998, nr 11-12, lk 55)
Nõnda ka Jan Kaus romaanikirjanikuna. Palju juba eelviimases
teoses „Hetk” (Tuum 2009), aga veelgi rohkem kõnealuses romaanis „Koju”.
Tolstoi inimesed on märksa meelelisemad, muljetele altimad
kui teisel suurel psühholoogil Dostojevskil, kelle kesksete kujude hästi
arenenud intellekt ja sellest sündinud idee suunab käitumist sedavõrd, et
pahatihti alles tagantjärgi ilmnevad need aspektid, mida „rumal, eukleidese
mõistus” ei näinud. Seega on mõlemate karakterid endale küll üllatuslikud, aga
üpriski erineval moel. Olemisrežiimide (ootamatut) muutumist on väga hästi
markeerinud ka Tammsaare (näiteks Indrek ärkab tihti keset mingit tegevust
„just kui unest” ja on oma käitumise üle imestunud). Nad on kõik suured
psühholoogilised realistid, aga kujutavad erinevaid inimtüüpe ja-või
käitumuslikke aspekte.
Jan Kausi kesksete karakterite käitumine on väga palju
mõjutatud ootamatutest minevikuvarjudest ja mälupiltidest, mis tihti
vallanduvad üpris ennustamatult mõne välise stiimuli peale. Mõningate
reservatsioonidega sobib ka Jan Kausi viimasele kahele romaanile kommentaar,
mille George Saiko andis oma romaanile “Triivimisi”, kus ta siis omasõnutsi
kujutas “inimesi, kellel nende endi eksistentsi määravad konfliktid on
seljataga: nende tee suund on juba saatuslikult kuni lõpuni kindlaks määratud.
Vähemalt täiskasvanud ei unusta selles raamatus sekundikski, et möödunut ei saa
kunagi võrdsustada mitte-olnuga. Isegi seal, kus langeb otsus “seesmiselt
muutuda”, kus nad alustavad “uut elu”, ilmneb, et nad jätkavad oma iseloomule säilitavaid
tunnuseid üksnes teisel tasandil, nad vahetavad teed, aga mitte suunda.” (EKS,
2010. lk 630-631)
Kui märksõnaadena välja tuua „Koju” tegelaste
motivatsioonidünaamilised dominandid, siis oleks need mälu, kujutlus ja taju.
Seega küllalt sarnane Tolstoile (religioosne igatsus mõistagi välja arvata),
dostojevskilik idee dominantide hulka aga ei kuulu.
Mälu aga on privaatne, see on eraminevik, mida kantakse enda
sees ja mis takistab ühesse hetkesse (ja sealt edasi ühisesse ellu) sulamist
koos teise inimesega seda enam, mida suurem on mäluline komponent. Muidugi võib
olla ka hulgaliselt ühiseid mälestusi, inimesi, kes on varajasest noorusest
ninapidi koos olnud ja seetõttu ka mälestusipidi küllalt sünkroniseeritud, aga
– ja just seda näitab riivamisi ka Kaus – mälud ei ole ei sama võimsusega ega
sama sündmustevalikuga. Näiteks kui Susmar läheb – küllaltki spontaanselt – oma
mineviku-sümpaatia Reeda juurde, et jutustada oma lugu ehk vahepealne mälu ja
nõnda taas lähedus leida, või vähemasti korraks puudutada, siis peab ta paari
Reeda märkuse peale tõdema, et ta on ise Reeda (elu)loost enam suurt ei mäleta.
„Koju” tegelaste üksildus tulebki nende suhteliselt heast
mälust ja kujutlusvõimest, need on intellektuaalse inimese kesksed
karakteristikud (iseasi muidugi kuivõrd need rakenduvad konkreetse isiku puhul
eraelule).
Inimesel, kelle teadvussisu täidavad suuresti vahetud
meeleandmed, on selliseid probleeme märksa vähem. Out of sight, out of mind kehtib inimestele erinevalt, miska õielt
õiele saab lennata ainult meelelisusest joovastuv don Juan, mitte aga
unustamisvõimetu Werther.
Tallinna pommitamise aeg pimedaks jäänud mehel puudub kõige
otsesemas mõttes igasugune sight, aga
sellegi poolest pole tal miski out of
mind.
Nende inimeste olemisvalu tulebki paljus sellest, et nende
teadvussisu muutumine (mälu) ja ümbritseva maailma muutumine (tajutav) on liiga
erineva tempoga ja seetõttu liiga tugevalt sünkroonist väljas. Eluvoog liiga
kiire, mälestuste ankrukett liiga lühike.
Tants kõige üldisemas mõttes on aga kõige donžuanlikum
olemisrežiim. Nii ütleb ka „Hetke” Joosep, et „ma tantsin sellepärast, et
tantsida end olevikku” (lk 8)
Tantsu puhul tuleb sünkroniseeritus muidugi võimsale
meelelisele muljele allutatusest, mälust ajutiselt loobumisest, mitte mingist
utoopilisest maailmatempo ka mälutempo vähegi võrdväärsest kompromissist.
Ühe populaarsema eneseabi-guru Eckhart Tolle õpetuse tuum
ongi mälestuspainete ja tulevikuhirmude eest hetke, aistingutesse pagemine.
Eesti keeldegi on tõlgitud paar tema bestsellerit, näiteks „Siin ja praegu:
kohaloleku jõud” ja „Siin ja praegu: kohaloleku harjutused”.
Kardan, et enamik Tolle lugejaid vajavad pigem
„kartesianeerimist”, mitte ravimist liigsest intellektuaalsusest, nii nagu auto
alla jalutavatesse professoritesse tuleks indutseerida Merleau-Ponty’d, ent
punamütsikestesse Descartes’i.
Hetkes ehk asistingutes viibimise kõrvalnähuks on ka
eetilisuse transformeerumine, tajude järgi tuleb liha ju poeletilt ja voolav
verigi on aistinguliselt meeldiv, soojendab käsi ja on ilus punane.
Nõnda on Kausi tegelased (oma tematiseeritud sfääri piires)
heainimlikult eetilised. See eetilisus on kunderalik, tähendab, täis-ilmalik,
ontoloogilise patuta ning väljendub eelkõige õeluse ja agressiivsuse
puudumises. Ja ka Kausi tegelaste üksildus ja melanhoolia on mõneti kunderalik.
Inimesed tulevad ja kaovad üksteise eludest, äkki ja põhjenduseta. Sest,
Kundera sõnadega, „nende suhe oli algusest peale rajatud absoluutsele
agressiivsuse välistamisele”. Ainus karakter, kes reageerib agressiivselt
(põgusa) suhte lõpule, on Aive, kes Asko korteri segi keerab pärast seda, kui
viimane on öelnud, et aitab küll.
Ja see, et on alati vabadus minna, et puudub kohustus, miski
kõrgem, millele oma tahe tuleb allutada, teebki need suhted nii hapraks ja
ebakindlaks.
Jan Kaus on öelnud, et see romaan on inimese kaitsetusest ja
haprusest elu ees. Siin täpsustaksin, et haprus ja ebakindlus on siin eelkõige
inimsuhetes (on ka üks ex machina
töökaotus), kellegi elu ei katke kuidagi ebaloomulikult, aga ikka juhtub, et
mingil hetkel väga tähtsaks saanud inimene lihtsalt kaob täiesti ootamatult.
Samuti seletamatult kaob korraga elekter kogu Tallinnast,
kujundina sellest, et ka tehnoloogia võib täiesti seletamatult alt vedada, et
üha keerustuv tehnoloogia ja ühiskond hakkab üha rohkem produtseerima muu
hulgas üha ennustamatumaid riske, nii nagu seda on kirjeldanud Ulrich Beck
„Riskiühiskonnas” – enam ei ole enam kohta, kuhu oleks turvatunne
lokaliseeritud, ei saa enam minna koju. Susmar – vahest teose keskseim kartja – lisab siia veel astronoomilise mõõtme ja
kosmoses varitsevate ohtude määramatuse.
Kui reaalsuses üks häda tihti välistab teise – ei saa maailm
lõppeda iga võimaliku stsenaariumiga, ega inimene surra igasse surmatõppe – ,
siis kujutlusse mahuvad nad kõik kenasti korraga. Ja kujutluse käes saab
kannatada täiesti reaalset kannatust.
Kihistusi on romaanis veel palju (Tallinna-temaatika jääb
mulle kui tartlasele haardeulatusest välja) ja kolm lugu, mis tegevuseti ja
tegelaseti üsna vähe haakuvad, on kujundi tasandil küllalt läbi põimitud ja
resoneeruvad. See napp raamat väärib igati oma riiulipinda. Lugeda mitmes
olemisrežiimis.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar