„Müürileht” küsis 3000tm arvustust Tiiu Kuurme artikli
kõrvale, mis käsitles soostereotüüpe koolis. Kui sissejuhatus valmis sai, oli
3300tm ette tiksunud. Need on järgmised:
Hierarhia sünd õigluse vaimust
Hierarhia sünd õigluse vaimust
On kahte sorti õiglust. Üks, mis kõigile võrdse mõõduga
jagab, ja teine, mis igaühele tema enda mõõduga. Esimese musternäidiseks on
riigieksam – sooritajast on lahutatud maha kõik individuaalsed omadused, on ainult
kood, ei ole maad ega linna, sugu ega vanust. Ja eksam on kõigile täpselt sama.
Teise õigluse leiame lasteaiast, kust see praegu ka hooga
järjest vanematesse haridusastmetesse on levinud ja levib – igaühte tuleb
hinnata tema enda eelmise arenguastme taustal, igaühte tuleb hinnata maksimaalselt individuaalselt.
Tänapäeva
individualistlikus ühiskonnas oleme harjunud kordama, et oleme inimestena kõik
võrdsed ja võrdväärsed ja iga indiviid on väärtus. Iga indiviid tuleb tema annetes maksimaalselt välja arendada. Nii
tundub teine õiglus enamasti spontaanselt sümpaatsem.
Sellega on kaks suurt probleemi.
Esiteks, see ülistatud
individuaalsus huvitab meid ainult erasfääris, seal, kus oleme harjunud
vaatlema igaüht väärtusena iseeneses. Niipea, kui lähme avalikku sfääri, kus
valime detaile ühiskondlikku masinavärki, huvitab meid ainult esimene õiglus –
omadused, millest nende on individuaalsus maha lahutatud. Näiteks kuidas me
otsime õpetajat? Me loetleme kimbu omadusi, mis tal peavad olema ja kõik. Meid
ei huvita põrmugi selle indiviidi isiklik arengulugu. Isiklikus arengus languse
teinud karismaatiline eksprofessor on võrreldamatult parem valik õpetajaks kui
isiklikus arengus meeletu tõusu teinud kompulsiivne eksheroiinik, kes nüüd
suudab piirduda mõõduka vägivaldsuse ja alkoholiga.
Teiseks,
efektiivsus ja ökonoomia – ainelise maailma vääramatud seadused. Teise õigluse
järgi – et iga inimest tuleb hinnata individuaalselt, arendada tema
individuaalseid andeid – oleks ideaaliks kool, kus iga õpilase kohata on üks
õpetaja (kui mitte rohkem), kes siis on pühendunud täielikult oma hoolealuse
kõigi annete maksimaalsele väljaarendamisele. Hah! Ligilähedasekski
korralduseks pole ressursse.
Tuleb korjata punt õpilasi kokku
ja siis õpetada neid korraga. Kuna õpetamisviis valitakse vastavalt õpilasele
ning nüüd tahetakse seda printsiipi rakendada mitmele õpilasele korraga, siis
on ilmne, et kokku tuleb koguda võimalikult sarnased õpilased. Just sarnased,
sest kahtki ühesugust pole, rääkimata grupist. Nii algabki keskmistamine,
ümardamine, individuaalsete nurkade maha nühkimine.
Olulisim
rühmitamisprintsiip on siin mõistagi arenguaste, juba oskamise aste, juba
teadmiste aste, juba suutmiste aste. Astmed on trepil, astmed on hierarhial. Õigluse
ja efektiivsuse abielust sünnib klassiühiskond – kool, nagu me seda tunneme.
Lapsi kõige
esimese arenguastme järgi rühmitades ilmneb selle väga tugev korrelatsioon
vanusega, nii tugev, et ökonoomia huvides tihti vanusega esimesel rühmitamisel
piirdutaksegi. Ökonoomia huvides tehakse järgmine ümberrühmitamine alles üheksa
aasta pärast. See on pikk aeg ja õpetajad peavad selle jooksul tegema palju
rühmitamisi arenguastmete sees ja ökonoomia huvides kantakse seda rühmitatust
ajas edasi. Iga rühmitamine, tuletan meelde, on üldistus, individuaalsuse
vähendamine.
Rühmitamise ja ökonoomia abielust sünnib stereotüüp – ühiskond,
nagu me seda tunneme.
Need printsiibid kehtivad mujalgi. Kõige ökonoomsemad
rühmitamised on kõige kergemini tuvastatavate markerite järgi. Näiteks soo või
rassi tuvastab silmapilguga.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar