Eessõna asemel
Nii nagu iga kogenud kindral teeb ettevalmistused eelmiseks
sõjaks, nii on ka see sissejuhatus mõneti järelmärkus eelmisele esseekogumikule
– „Minu eugeenika saladus” (Jumalikud Ilmutused 2012). Teeksingi siin paar
märkust „Minu eugeenika saladuse” (MES) vastuvõtu kohta, sellised, millele
julgen oletada mingit suuremat üldistusväärtust.
Esiteks: tekstid on saanud tagantjärele üha kaalukamaks,
tihti disproportsionaalsuseni. See on omamoodi vastupidine protsess sellele,
mida kirjeldasin essees „Humanismi õnnetusi” (MES lk 9-19). Osutasin seal
sellele, et kirjandusse tulijate puhul hakkab retseptsioonis „üha suuremat
rolli määrama autori potentsiaalsus, st noore inimese kirjutatud mannetu
käkerdis pole lihtsalt väga armetu teos, vaid võimaliku klassiku potentsiaalne
esmasammuke ning see kujutlus annab sellele sära, mille varjus staažika
kirjaniku keskhea teos ei vääri eriti tähelepanu: noor kirjanik on klassiku
võimalikkus, aga keskealine kirjanik on luhtunud klassik” (lk 16).
Mulle esitati palju küsimusi ja etteheiteid stiilis „miks
[Kunnus] oma põhjaliku teadmistepagasi ja muljetavaldava referentiivse
tsitaadikogumikuga ei pöördu tõeliselt kaalukate teoste poole, miks ta ei
kirjuta näiteks Dostojevskist või Kunderast, või siis Eesti küpsetest
autoritest – Ene Mihkelsonist, Tõnu Õnnepalust või miks mitte Indrek Harglast?”
(Andres Mets „Kas tekstil on sugu? ehk Ekspeditsioon autori aluspükstesse” Sirp, 17. XII 2010)”.
”Kunnus tundub poksitermineid kasutades liialt vastaseid valivat. Mis viga noorkirjanikest tundlejaid tümitada, ehk oleks aeg võtta käsile lüürilised suurkujud, kas või Jaan Oks, Mati Unt; vaadelda noorkirjanike egoretoorika asemel Nietzsche „Ecce homo’t” ja Kivisildnikku?” (Leo Luks „Kriitilise kriitka kriitika” Sirp, 14. III 2013)
”Kunnus tundub poksitermineid kasutades liialt vastaseid valivat. Mis viga noorkirjanikest tundlejaid tümitada, ehk oleks aeg võtta käsile lüürilised suurkujud, kas või Jaan Oks, Mati Unt; vaadelda noorkirjanike egoretoorika asemel Nietzsche „Ecce homo’t” ja Kivisildnikku?” (Leo Luks „Kriitilise kriitka kriitika” Sirp, 14. III 2013)
Berk Vaheril on üha kummastavam „vaadata, kuidas toonasest
minust justkui rikkalikuma lugemusega arvustajad kulutavad end ebaküpsete
kirjanikuhakatiste pilastamisele” („Kriitik(a) arenguvestluse järel” Sirp 3. XII 2010).
Ikka kohtan MES lugejate peavangutusi, et tunnustatud ja
auhinnatud kriitik materdab debütante ja noorkirjanikke. See optiline pete. Nii
nagu noore inimese teosesse saab sisse lugeda kujutluse autori hiilgavast
tulevikust, saab autori käesoleva staatuse projitseerida tema noorusesse ning
see võib jätta tema motivatsioonistikust tõepoolest veidra mulje. Lühimalt
võiksin selgitada nõnda: Igatpidi
tunnustatud ja auhinnatud kriitik Mihkel Kunnus pole ühtegi debütanti ega
noorkirjanikku arvustanud, Mikk Pärnitsa „Hundikutsikaeetikat” (mu
debüütarvustus) arvustas täiesti tundmatu semiootikatudeng ja seda sõna otseses
mõttes koolitööna (ma sain selle eest hinde ja kaks ainepunkti).
1618. aastal ei alanud Kolmekümneaastane sõda, siis algas mingi sõda ja alles kunagi palju hiljem osati
nentida, et seal võis näha kolmekümneaastast sõjalist pidevust, mida oleks paslik
nimetada Kolmekümneaastaseks sõjaks.
Teiseks. Sageli võis ka kohata märkusi stiilis „Kunnus on paljulugenud ja erudeeritud, aga temaga ei pea nõustuma”(vt nt Martin Luiga „Kunnuse lugemine” Vikerkaar 10-11, 2012; Vahur Afanasjev „Nädala raamat: legaalne kultuurieugeenika” Eesti Ekspress 28.X 2012). Loomulikult sisaldavad kõik mu esseed ka kohti, kus on tehtud valikuotsus, mis võiks samahästi olla mõni muu, ning ma ei taha väita end eksimatuks, aga sageli tähendas see märkus, et „ei pea nõustuma”, sootuks sümptomaatilisemat asja. See on nimelt ajastuliku moraali kinnitus, konkreetne aktualisatsioon moraaliprintsiibist: viimsena on epistemoloogiline autoriteet igal inimesel endal, seega mitte keegi ei pea mitte kellegagi nõustuma. See hoiak on põhjalikumalt lahti kirjutatud Charles Tylori suurepärases essees „Autentsuse eetika” (Hortus Litterarum 2000, tõlkinud Märt Väljataga), tsiteerin algust:
”[Allan Bloomi teos The Closing of the American Mind] võttis tänapäeva haritud noorsoo karmi kriitika alla. Nende eluvaate peamiseks tunnuseks osutus üpris pinnapealne relativism: igaühel on omad „väärtused” ja nende üle ei saa väidelda. Kuid Bloom täheldas ka, et see pole üksnes epistemoloogiline seisukoht, arusaam mõistusega haaratava piiridest; see on ka kõlbeline hoiak: teise väärtusi ei tohigi vaidlustada, sest need on teise mure, tema valik, millest tuleb lugu pidada. Niisugune relativism põhineb osalt vastastikuse austuse põhimõttel” (lk 21).
Pole raske mõista, et sellise moraalse hoiaku edasiarendus nõuab peagi keeldumist igasugusest objektiivsuse võimalikkusest – kogu tunnetussfäär taandatakse võrdõiguslike indiviidide võrdsete arvamuste ühismõõdutuks platooks, kus teadmine kui arvamust aksioloogiliselt ületav kognitsioon on põhimõtteliselt võimatu. Intellektuaalide sekt on alati tajunud iseenesestmõistatavana, et mõistuslikule argumendile ei saa ega tohi vastu vaielda, sellega peab nõustuma, sellele peab alluma. Ent need, kes ei kuulu sellesse sekti, need, kes on loomult „epistemoloogilised demokraadid”, need tajuvad igasugust paremini teadmist agressiivse allutuskatsena, ebamoraalsusena, jultumuse ja barbaarsusena.
Teiseks. Sageli võis ka kohata märkusi stiilis „Kunnus on paljulugenud ja erudeeritud, aga temaga ei pea nõustuma”(vt nt Martin Luiga „Kunnuse lugemine” Vikerkaar 10-11, 2012; Vahur Afanasjev „Nädala raamat: legaalne kultuurieugeenika” Eesti Ekspress 28.X 2012). Loomulikult sisaldavad kõik mu esseed ka kohti, kus on tehtud valikuotsus, mis võiks samahästi olla mõni muu, ning ma ei taha väita end eksimatuks, aga sageli tähendas see märkus, et „ei pea nõustuma”, sootuks sümptomaatilisemat asja. See on nimelt ajastuliku moraali kinnitus, konkreetne aktualisatsioon moraaliprintsiibist: viimsena on epistemoloogiline autoriteet igal inimesel endal, seega mitte keegi ei pea mitte kellegagi nõustuma. See hoiak on põhjalikumalt lahti kirjutatud Charles Tylori suurepärases essees „Autentsuse eetika” (Hortus Litterarum 2000, tõlkinud Märt Väljataga), tsiteerin algust:
”[Allan Bloomi teos The Closing of the American Mind] võttis tänapäeva haritud noorsoo karmi kriitika alla. Nende eluvaate peamiseks tunnuseks osutus üpris pinnapealne relativism: igaühel on omad „väärtused” ja nende üle ei saa väidelda. Kuid Bloom täheldas ka, et see pole üksnes epistemoloogiline seisukoht, arusaam mõistusega haaratava piiridest; see on ka kõlbeline hoiak: teise väärtusi ei tohigi vaidlustada, sest need on teise mure, tema valik, millest tuleb lugu pidada. Niisugune relativism põhineb osalt vastastikuse austuse põhimõttel” (lk 21).
Pole raske mõista, et sellise moraalse hoiaku edasiarendus nõuab peagi keeldumist igasugusest objektiivsuse võimalikkusest – kogu tunnetussfäär taandatakse võrdõiguslike indiviidide võrdsete arvamuste ühismõõdutuks platooks, kus teadmine kui arvamust aksioloogiliselt ületav kognitsioon on põhimõtteliselt võimatu. Intellektuaalide sekt on alati tajunud iseenesestmõistatavana, et mõistuslikule argumendile ei saa ega tohi vastu vaielda, sellega peab nõustuma, sellele peab alluma. Ent need, kes ei kuulu sellesse sekti, need, kes on loomult „epistemoloogilised demokraadid”, need tajuvad igasugust paremini teadmist agressiivse allutuskatsena, ebamoraalsusena, jultumuse ja barbaarsusena.
Nii peabki iga diskussioon manduma erinevate, aga võrdsete
arvamuste raportiks. Igaüks teatab oma arvamusest, neid respekteeritakse
vastastikku viisakalt, sest kritiseerimine, argumenteerimine ja kõik muu, mis
võiks viia ühe seisukoha (loe: arvamuse) ülimuslikkusele teise suhtes, on
antidemokraatlik amoraalsus. Kuna arvamus on isiksuse väljendus ehk isiksuse
osa ja isiksused on teadupärast võrdsed, siis on ka arvamused võrdsed. Punkt.
Ja häda sellele, kes seda kõlbelist positsiooni kõigutab!
Ja häda sellele, kes seda kõlbelist positsiooni kõigutab!
Patuks osutub ka tsiteerimine, sest see on enese isiksusest
vabatahtlik loobumine, võrdsusideaali eituse masohhistlik ja suitsidaalne vorm
– mida sa tsiteerid, kas sul oma
mõtteid polegi!
Hannah Arendt ütleb, et Platoni arvates olid üksikasjalikud
kirjeldused teispoolsuses saadavatest tasudest ja karistusest „lihtsalt
suurepärane vägivallatu vahend, mille abil võis panna kuuletuma inimesed, kes
mõistuse sunnile ei allunud” („Mineviku ja tuleviku vahel. Harjutusi
poliitilise mõtte vallas” Ilmamaa 2012, lk 137)
Jah, ei pea
nõustuma ka Platoniga ega Arendtiga.
Lõpetuseks üks mälestus Jakob von Uexküllilt (raamatust
„Omailmad”, Ilmamaa 2012, lk 69):
„Ühel rahvusvahelisel füsioloogide kongressil 19. sajandi lõpul juhtus
kord järgmine ühtaegu nii muhe kui ka tähendusrikas lugu. Ajend oli tühine.
Tegemist oli ühe elektrilise ärritusaparaadi võngete arvu määramisega.
Professor W., venelane, väitis, et võngete arv olevat nii suur, et inimese kõrv
ei suutvat seda enam tajuda. Talle vaidles vastu professor K. Bernist, et tema
olevat heli kuulnud. Seepeale tegi professor W. kongressile ettepaneku nimetada
seitsmeliikmeline komisjon, kes peaks häälteenamusega määrama, kas professor K.
kuulis heli või mitte. Professor K. tõusis pooleldi vihaselt, pooleldi
lõbustatult ja ütles: isegi siis, kui kogu kongress otsustaks ühehäälselt, et
ta ei kuulnud heli, ei muuda see tõsiasja, et ta seda kuulis. Koosoleku
president, kellel jooksid naerust pisarad mööda põski alla, kuulutas:
teaduslikul kongressil ei saa ei arvamuste ega ka mitte tõsiasjade üle
hääletada. Professor W. ettepanek sumbus üldisesse naeru. Professor W. ei olnud
üldsegi mitte tähtsusetu uurija. See, mis asetas ta oma kolleegiga täielikku
vastasseisu, oli midagi hoopis muud – ta oli läbi ja lõhki demokraat ning elas
veendumuses, et enamus suudab igal juhul tõe leida. Siin põrkus demokraatlik
veendumus kokku moodsa teaduse aristokraatliku maailmavaatega ja lükati
naeruväärse eksitusena tagasi”.
Tahtsin esmalt nõusoleva noogutusega meenutada toda Rorty ütlust, et ainult elevil esmakursuslased arvavad, et relativisti jaoks on olulistes küsimustes kõik seisukohad samaväärsed, ja et relativisti arust on tõdedeni jõudmise tee lihtsalt vähem algoritmiline kui on tavaks arvata. Siis aga meenus Marshall Sahlinsi hiljutine tõdemus, et "essentsialiseeritud kategooriate ja suhete kriitika niisuguste populaarsete mõistete kasuks nagu võistlevad diskursused ja läbilaskvad piirid, on teinud ebamäärasusest kultuuriuuringute eelistatuima järelduse." Mitte ainult argielu naiivepistemoloogide seas, mitte ainult!
VastaKustutaSahlinsil kipub ikka õigus olema...
KustutaAga mul on tunne, et Bloom/Taylor on ka üsna tabavad, kui ütlevad, et sellise esmakursuslasliku relativismi juured on eelkõige eetilist, mitte epistomoloogilist laadi