Ilmus "Vikerkaares" nr 4-5, 2014
[:]kunnus seestub ja selgitab.
Kongeniaalne
kommentaar (:)kivisildniku luuleteosele ja –õpikule „Õpetaja ütles” (Ji,2013)
1.
(:)kivisildnik nämmutab selles luuleõpikus. See on hea.
Nämmutab väga palju. See on väga hea.
Ma õpetan inimesekutsikatele füüsikat, peaegu kümme aastat juba. Enne seda töötasin ka koduõpetajana (keemia, matemaatika). Ma tean, et ei saa liiga palju nämmutada. Ma tean, et mõistmine on halastamatu ja ebaõiglane nagu Jahve või Loodus: mõni mõistab hoobilt kui jumalaarmust ja mõni ei saa iial mõistma iioblikest pingutustest hoolimata. Mõistmine on veel halastamatum kui Jahve.
Mõnda aega töötan ka keskkonnaeetika lektorina.
Õpetajal on võimatu liiga palju nämmutada.
(:)õpetaja põhimeetodist – poeetilisest ussiaugust – ma ei räägi. Selle pead ise järgi vaatama.
2.
(:)kivisildnik kasutab palju näiteid. Siis selgitab need üksipulgi lahti.
Teen ka nii.
Sest matkimine on üks põhimisi õppimisviise.
Näiteks panin antud tekstile oma autorinimeks [:]kunnus.
Ma oleks võinud panna ka (:)kunnus, aga see poleks nii õpetlik näide.
Esimesed katsed matkimisel ongi nurgelisemad.
Võibolla saan kunagi {:}kunnuseks.
No vaevalt. Arendasin kujundit edasi, eks.
Samast raamatust.
”Silm on kujundi ema”(lk 24) ja „Arenda triviaalsust triviaalsuse suunas” (lk 29).
Olgu, see polnud triviaalsus.
(:)kivisildnik kasutab palju näiteid. Siis selgitab need üksipulgi lahti.
Teen ka nii.
Sest matkimine on üks põhimisi õppimisviise.
Näiteks panin antud tekstile oma autorinimeks [:]kunnus.
Ma oleks võinud panna ka (:)kunnus, aga see poleks nii õpetlik näide.
Esimesed katsed matkimisel ongi nurgelisemad.
Võibolla saan kunagi {:}kunnuseks.
No vaevalt. Arendasin kujundit edasi, eks.
Samast raamatust.
”Silm on kujundi ema”(lk 24) ja „Arenda triviaalsust triviaalsuse suunas” (lk 29).
Olgu, see polnud triviaalsus.
3.
D.H. Lawrence on tunnistanud, et kirjutas mõne raamatu puhtast raevust. Ka (:)kivisildniku loomeimpulsiks tundub olevat raev. Tema kirjutab luulet ja esseistikat.
Milline raev? See on rahulolematus, mis on väestatud energiaga. Energiaga väestamata rahulolematus vaibub kurbuseks.
On inimtüüpe, kellel on tugev mässuvajadus. Tugev vajadus maailma muuta, aga mitte tasa ja targu, vaid energiliselt. Vahel lihtsalt energiliselt nõudes.
Need on valitseva ühiskonnakorralduse või -suundumuse vaenlased. Ja sõltuvalt ühiskondlikest oludest formuleerub sellele inimtüübile vastav nišš. Galerii on lai. Dissidentidest ja metsavendadest, terroristide ja revolutsionäärideni, erinevatest õiguslastest vabadusvõitlejani.
(:)kivisildnik on valinud oma niši antud juhul täpselt. Ta on võtnud rolli, milles kohtub terve hunnik olemusi, mida õhtumaise üldsuundumuse eesrindlased sügavalt jälestavad.
D.H. Lawrence on tunnistanud, et kirjutas mõne raamatu puhtast raevust. Ka (:)kivisildniku loomeimpulsiks tundub olevat raev. Tema kirjutab luulet ja esseistikat.
Milline raev? See on rahulolematus, mis on väestatud energiaga. Energiaga väestamata rahulolematus vaibub kurbuseks.
On inimtüüpe, kellel on tugev mässuvajadus. Tugev vajadus maailma muuta, aga mitte tasa ja targu, vaid energiliselt. Vahel lihtsalt energiliselt nõudes.
Need on valitseva ühiskonnakorralduse või -suundumuse vaenlased. Ja sõltuvalt ühiskondlikest oludest formuleerub sellele inimtüübile vastav nišš. Galerii on lai. Dissidentidest ja metsavendadest, terroristide ja revolutsionäärideni, erinevatest õiguslastest vabadusvõitlejani.
(:)kivisildnik on valinud oma niši antud juhul täpselt. Ta on võtnud rolli, milles kohtub terve hunnik olemusi, mida õhtumaise üldsuundumuse eesrindlased sügavalt jälestavad.
See roll on õpetaja.
4.
Kuidas satub õpetaja ühte ekvivalentsusahelasse
revolutsionäär ja metsavennaga? Selgitan. Et seda mõista, peab suutma mõelda
ühiskonnast organitsistlikult, funktsionalistlikult, holistiliselt (Norbert
Eliase „Tsiviliseerumisprotsess” on selleks hea sissejuhatus), mitte
atomistlikult. Ühiskondlik väärtuskliima on muutunud selliseks, et õpetaja
olemuslikud funktsioonid on selle väärtuskliimaga konfliktis. Nii nagu selle
üldise väärtuskliimaga, mida sagedasti tähistatakse näiteks terminiga
„poliitkorrektsus”, on juba ammu konfliktis rassism ja šovinism – hoiakud, mida
veel mitte kuigi ammu ei pidanud kindlasti häbenema.
5.
Nüüd kasutan selgituseks teist üldistusastet. Kui jaotame
oma riigi kodanikud nende tahtest sõltumatult kaheks grupiks ja anname ühtedele
ühed õigused ja teistele teised õigused ning ühe grupi liikmetele rakendub üks
moraal ja teisele teine ning samuti on neil gruppidel erinev juurdepääs
avalikele hüvedele, siis kuidas see tundub? Tubli õpilane tõstab siin käe ja
vastab, et diskrimineerimine. Teine ütleb, et seisuseühiskond, kolmas – mitte
nii terane – ütleb, et rassism, neljas teatab, et see on klassikaline šovinism,
viies hakkab juba vaidlema, et see on hoopis tüüpiline feminism. Õpetaja
reastab õpilaste vastused väärtustavalt hierarhiasse.
Ülejäänud klass ei vasta midagi, sest see probleemiasetus ei konkureeri põnevuselt surfamisega näoraamatus.
Ülejäänud klass ei vasta midagi, sest see probleemiasetus ei konkureeri põnevuselt surfamisega näoraamatus.
6.
Ometigi me jagame oma ühiskonna nõnda kaheks grupiks. Need
kaks gruppi on lapsed ja täiskasvanud. Lastele ja täiskasvanutele kehtivad
erinevad reeglid, erinev moraal. Üleminek ühest seisusest teise lähtub üsna
prokrusteslikust ökonoomiast. Igati arukas 17-aastane on 37-aastasest
hädakägarast väiksemate võimalustega.
Õpetaja on ühe domineerimisfunktsiooni – täiskasvanu domineerimine lapse üle – kvintessents.
Õpetaja on ühe domineerimisfunktsiooni – täiskasvanu domineerimine lapse üle – kvintessents.
7.
See, kuidas ühiskonnaliiget, üksikinimest vaikimisi tajutakse, määrab päris paljus ära ideoloogilise positsioneerumise. Näiteks selles, et vasakpoolsuse keskmes on pärispatu eitus, on palju tabavat. Loomulikult on tegu lihtsustusega. Suure lihtsustusega. Aga lihtsustus on üks pedagoogika põhivõtteid. [:]kunnusena ütlesin nämmutamine. See on sama, aga emotsionaalselt laetum. See, kuidas (:)õpetaja vihkab emotsionaalsust, on väga emotsionaalne.
Inimest võib tajuda vaikimisi lapsena. Sellest võrsub korraga hoolitsusnõue kui ka hooldav moralism (pange tähele kui palju näiteks katoliiklased kasutavad moraliseerimisel lapse-kujundit. Et vanem võtab lapsel noa käest, represseerib ta liikumis- ja valikuvabadust tema enda kaitseks jms).
See, kuidas ühiskonnaliiget, üksikinimest vaikimisi tajutakse, määrab päris paljus ära ideoloogilise positsioneerumise. Näiteks selles, et vasakpoolsuse keskmes on pärispatu eitus, on palju tabavat. Loomulikult on tegu lihtsustusega. Suure lihtsustusega. Aga lihtsustus on üks pedagoogika põhivõtteid. [:]kunnusena ütlesin nämmutamine. See on sama, aga emotsionaalselt laetum. See, kuidas (:)õpetaja vihkab emotsionaalsust, on väga emotsionaalne.
Inimest võib tajuda vaikimisi lapsena. Sellest võrsub korraga hoolitsusnõue kui ka hooldav moralism (pange tähele kui palju näiteks katoliiklased kasutavad moraliseerimisel lapse-kujundit. Et vanem võtab lapsel noa käest, represseerib ta liikumis- ja valikuvabadust tema enda kaitseks jms).
8.
Selgitan edasi. Haridus on olemuselt hierarhiline. Aga hierarhilisust ühiskonna väärtuste üldkliima vihkab. Reljeefsemalt: õilis egalitaarne tung vihata inimestevahelisi hierarhiaid sisaldab ka hariduse vihkamise. Mitte paratamatult või loogiliselt, vaid printsiibi tõttu, mis valitseb normaalses tunnetuses. See on ökonoomiaprintsiip. Isegi eristus sugude vahelise sõja ja feminismi vahel on üldmõistetavuseks liiga kulukas ja ebaökonoomne. Praktiline mõistus tegeleb alati erinevuste taandamisega, tunnetav mõistus erisuste tuvastamisega. [:]elu on praktika, tunnetus on esteetiline lohutus.
9.
Mis on pärispatt praktiliselt? Suuresti sündimine. Mitte isiklik sündimine, vaid see, et ühiskond sisaldab ontoloogiliselt sündivust (loe aeglaselt ja rahulikult Hannah Arendti esseesid „Mis on autoriteet?”, „Kriisist hariduse vallas” ja „Mis on vabadus?”).
Mis on pärispatt praktiliselt? Suuresti sündimine. Mitte isiklik sündimine, vaid see, et ühiskond sisaldab ontoloogiliselt sündivust (loe aeglaselt ja rahulikult Hannah Arendti esseesid „Mis on autoriteet?”, „Kriisist hariduse vallas” ja „Mis on vabadus?”).
Hinged kristlikus taevas ei sigi, eks, vaid on
hierarhiseerimatud võrdsurematused võrdõndsuses. Maine taevas – kommunism – on
võimatu, sest maine inimene sünnib. Ja see toodab kogu aeg hierarhilisust,
ütleme, taandamatutut klassiühiskondlikku jääki.
Sündimine toodab pidevalt ebavõrdsust.
Sündimine toodab pidevalt ebavõrdsust.
Prantsusmaal võideldi pärilikkuse vastu edukalt.
Revolutsioonid ja puha. Sartre’i variant oli vist lagi. Ta eitas isegi
pärinemist lapsepõlvest.
Samal ajal muudkui paisus ka selle traditsioon kuri kaksikvend – bioloogia, evolutsiooniõpetus. Viimase keskne tõde on lausa pärilikkusevihkamise totaalne nörritus – elu ise polegi muud kui pärilikkus (jah, ka õigluse pidamine elust ülemaks väärtuseks on ammune traditsioon).Kodanik Sartre ei saa oma „olematust olemusest” välja rookida isegi eellasreptiile, rääkimata siis oma vanematest. Ja viimasest haledast õlekõrrest – pärilikkuse maksimaalsest toppimisest ümber-revolutsioneeritavasse kultuuri – sai tore elujõuline lugulaul sotsiaalkonstruktivismist, mida õpitakse nüüd autoriteetide juhtimisel ilusti järele kordama.
Samal ajal muudkui paisus ka selle traditsioon kuri kaksikvend – bioloogia, evolutsiooniõpetus. Viimase keskne tõde on lausa pärilikkusevihkamise totaalne nörritus – elu ise polegi muud kui pärilikkus (jah, ka õigluse pidamine elust ülemaks väärtuseks on ammune traditsioon).Kodanik Sartre ei saa oma „olematust olemusest” välja rookida isegi eellasreptiile, rääkimata siis oma vanematest. Ja viimasest haledast õlekõrrest – pärilikkuse maksimaalsest toppimisest ümber-revolutsioneeritavasse kultuuri – sai tore elujõuline lugulaul sotsiaalkonstruktivismist, mida õpitakse nüüd autoriteetide juhtimisel ilusti järele kordama.
10.1
Kõik haridusasutused on klassiühiskonnad. Teisiti ei saa.
Hariduse mootor ja põhjendus on harimata inimese halvemus haritud inimese ees. Haridusasutused
on asutused, mis tahavad teha harimata inimestest haritud inimesi.
See haiseb veel teises mõtteski kahtlaselt. Sest üks ajastu käibemoralisme on nõue jääda truuks iseendale, oma Tõelisele Minale, milline see ka poleks.
Haridus lähtub teesist: ära ole oma Tõelisele Minale truu, sest see on loll. Õpetaja dissitentlus tõestatud veel ühes punktis.
See haiseb veel teises mõtteski kahtlaselt. Sest üks ajastu käibemoralisme on nõue jääda truuks iseendale, oma Tõelisele Minale, milline see ka poleks.
Haridus lähtub teesist: ära ole oma Tõelisele Minale truu, sest see on loll. Õpetaja dissitentlus tõestatud veel ühes punktis.
10.2
Paraku on turuajastul eneseturustamise surve nii suur, et
see, kus (:)kivisildnik pöördub üsna otseste eneseülistuste kaudu, võib kaotada
oma iroonilisuse. Tööturu (ja mitte ainult tööturu, eks) nõue on ju mitmesugune
eneseturundus, CVdest motivatsioonikirjadeni. Miks just Sina peaksid selle töö,
stipendiumi, lähetuse jne saama. Eneseülistuskunst on aja nõue.
Tähtis on suuta eristada enesega rahulolu eneseturustusest.
Näitlikustan (:)õpetaja meetodil.
Näitlikustan (:)õpetaja meetodil.
[:]kunnus ütles
turul me oleme
vennad õed
konkurendid
turul me oleme
vennad õed
konkurendid
11.
(:)kivisildnik soovitab oma senine luuletamisviis hüljata. See on veel üks viis kutsumaks üles mitte olema oma Tõelisele Minale truu. Üsna ohtlik viis kusjuures. Sest loomingulist enseväljendust peetaks sageli – ja iseärnis luule puhul – oma Tõelise Mina komponendiks. Eks see enesetruuduse nõue olegi paljus romantikute pärand.
Loovusekultus on üks selle sümtomeid.
12.
Loovus on õppimise vastand.
See ei ole keerukas mõte, vaid ühiskondliku üldkultuse antitees.
Selle pärast sülitatakse see väide välja nagu Darwini õpetus ahviprotsessidel –
mitte, et see oleks jabur, vaid seepärast, et ei meeldi.
13.
Kinnitan, füüsikas on mitme sajandi jagu jalgrattaid, mis on
imelihtsad, hästi toimivad, kergesti õpitavad, aga nende isesesvaks
leiutamiseks peab olema geenius inimkondlikus mõõtkavas.
Ei maksa ka leiutada matemaatikat või luua prantsuse keelt. Õpi need ära.
[:]kunnus ütleb: tahad inimesi ärritada, õpeta neid. See on kindla peale minek.
14.
Üsna kindla peale minek on ka tsiteerimine. Seal kahtlustatakse üleoleku kehtestamist. Ometi nõuab domineeriv egalitaarsusiha iga diskussiooni mandumist erinevate, aga võrdsete arvamuste raportiks. Igaüks teatab oma arvamusest, neid respekteeritakse vastastikku viisakalt, sest kritiseerimine, argumenteerimine, tõestamine ja kõik muu, mis võiks viia ühe seisukoha (loe: arvamuse) ülimuslikkusele teise suhtes, on antidemokraatlik amoraalsus. Kuna arvamus on isiksuse väljendus ehk isiksuse osa ja isiksused on teadupärast võrdsed, siis on ka arvamused võrdsed. Punkt. Nii nagu valimiskastide juures, nii olgu kõikjal!
Ei maksa ka leiutada matemaatikat või luua prantsuse keelt. Õpi need ära.
[:]kunnus ütleb: tahad inimesi ärritada, õpeta neid. See on kindla peale minek.
14.
Üsna kindla peale minek on ka tsiteerimine. Seal kahtlustatakse üleoleku kehtestamist. Ometi nõuab domineeriv egalitaarsusiha iga diskussiooni mandumist erinevate, aga võrdsete arvamuste raportiks. Igaüks teatab oma arvamusest, neid respekteeritakse vastastikku viisakalt, sest kritiseerimine, argumenteerimine, tõestamine ja kõik muu, mis võiks viia ühe seisukoha (loe: arvamuse) ülimuslikkusele teise suhtes, on antidemokraatlik amoraalsus. Kuna arvamus on isiksuse väljendus ehk isiksuse osa ja isiksused on teadupärast võrdsed, siis on ka arvamused võrdsed. Punkt. Nii nagu valimiskastide juures, nii olgu kõikjal!
Teadmine apelleerib subjektiülesele autoriteedile, ergo see tuleb visata üle
progressiauriku parda.
15.
Tsiteerin teose avaluuletust. Siin liigub (:)kivisildnik
tihendatud vormis üle eelselgitatud ilmingute.
(:)elava klassiku suutra
ükskord hakkas õpetaja luuletamist õpetama
õpilased ent hakkasid loomalikult mörisema
/.../
õpilased ulusid kõik raamatud on head
ükskord hakkas õpetaja luuletamist õpetama
õpilased ent hakkasid loomalikult mörisema
/.../
õpilased ulusid kõik raamatud on head
(:)õpetaja ütles
kes väidab, et kõik
kes väidab, et kõik
raamatud on võrdsed
see solvab rängalt geeniusi
no see raibe ei ole hea inimene
õpilased haukusid meil pole kelleltki
õppida
(:)õpetaja ütles
isegi loll sportlane
saab aru et üks
mats suusatab
kiiremini kui teine
õpilased hirnusid me oleme loovad
/.../
/.../
õpilased kaagatasid meie oskame kirjutada
(:)õpetaja ütles
kui käima õpitakse
kui sööma õpitakse
ja sittuma õpitakse
kas siis kirjutamine saab ise selgeks?
(lk 10-12)
16.
Manduvas humanismis vastandutakse tihti spordile, öeldes, et
inimese inimlikkus on tema kõrvade vahel. Musklid ei loe. Jah, ei loe. Aga
miks? Sest me neid enam (ühelgi mõistlikul viisil) ei pinguta. Kordan, tuleb
mõtelda organitsistlikult ja protsessisotsioloogiliselt.
Kõrvadevaheline sai domineerima hakata siis, kui lihaste funktsioonist lahti saadi. Kui see asendati masinaga. Nagu võrdsus ikka – see tuleb praktilisest võrdsustamisest. Näiteks sooneutraalne tööjaotus sai muutuda ihaldusväärseks ideeks ja kõlbeliseks nõudeks alles siis, kui töö ja vastavate funktsioonide sooritamine oli juba muutunud sooneutraalseks. „Beauvoir&co tellisid õigluse huvides inseneridelt kodumasinad ja kontratseptiivid” – see on idealisti eneseimetlus. „Insenerid leiutasid kodumasinad ja kontratseptiivid ja selle kõrvalnähuna võrsus vastav õiglustunne, Beauvoir&co” – see on ilmalik arusaam.
Kõrvadevaheline sai domineerima hakata siis, kui lihaste funktsioonist lahti saadi. Kui see asendati masinaga. Nagu võrdsus ikka – see tuleb praktilisest võrdsustamisest. Näiteks sooneutraalne tööjaotus sai muutuda ihaldusväärseks ideeks ja kõlbeliseks nõudeks alles siis, kui töö ja vastavate funktsioonide sooritamine oli juba muutunud sooneutraalseks. „Beauvoir&co tellisid õigluse huvides inseneridelt kodumasinad ja kontratseptiivid” – see on idealisti eneseimetlus. „Insenerid leiutasid kodumasinad ja kontratseptiivid ja selle kõrvalnähuna võrsus vastav õiglustunne, Beauvoir&co” – see on ilmalik arusaam.
Viimasest sai Tammsaare aru enne kui kolmkümmendki oli.
[:]kinnitan: Tammsaare on meie helgeim aju siiani.
Tammsaare sai aru ka sellest, et kurjus ja õigus on sageli ühe ja sama nähtuse erinevad ilmingud.
[:]ma pole õiglane ja kuri, te tainad, ma olen õiglane ehk kuri.
[:]kinnitan: Tammsaare on meie helgeim aju siiani.
Tammsaare sai aru ka sellest, et kurjus ja õigus on sageli ühe ja sama nähtuse erinevad ilmingud.
[:]ma pole õiglane ja kuri, te tainad, ma olen õiglane ehk kuri.
[:]leebe nõuanne: õiglust soovitan kultuuriväljal,
ühiskonnakorralduse eetiliseks printsiibiks soovitan pigem hoolimist, mis on
praktilise mõistusega väestatud.
17.
17.
Selgitab Dostojevski, kuidas käib võrdsus hariduses:
„Haridust pole vaja ja aitab juba teadusest! [...] Haridusjanu on juba aristokraatlik janu. [...] me lämmatame iga geeniuse väikelapseeas. Kõik läheb ühise nimetaja alla – täieliku võrdsuse alla. „Me oleme ameti selgeks õppinud, me oleme ausad inimesed ja meile pole midagi muud vaja” – nii ütlesid hiljuti Inglismaa töölised. Vaja on vaid vajalikku – see on nüüdsest peale ülemaailmne deviis. [...]
Peaasi on võrdsus. Kõigepealt langeb hariduse, teaduse ja andekuse tase. Teaduse ja andekuse kõrge tase on kättesaadav ainult suurematele võimetele. Ärgu olgu siis mingeid suuremaid võimeid! Suuremad võimed on alati võimu haaranud ja despoodid olnud. Suuremad võimed saavad paratamatult despootideks, nad on alati rohkem laostanud kui kasu toonud; nad pagendatakse või hukatakse. Cicerol lõigatakse keel suust, Kopernikul torgatakse silmad peast, Shakespeare visatakse kividega surnuks”
„Haridust pole vaja ja aitab juba teadusest! [...] Haridusjanu on juba aristokraatlik janu. [...] me lämmatame iga geeniuse väikelapseeas. Kõik läheb ühise nimetaja alla – täieliku võrdsuse alla. „Me oleme ameti selgeks õppinud, me oleme ausad inimesed ja meile pole midagi muud vaja” – nii ütlesid hiljuti Inglismaa töölised. Vaja on vaid vajalikku – see on nüüdsest peale ülemaailmne deviis. [...]
Peaasi on võrdsus. Kõigepealt langeb hariduse, teaduse ja andekuse tase. Teaduse ja andekuse kõrge tase on kättesaadav ainult suurematele võimetele. Ärgu olgu siis mingeid suuremaid võimeid! Suuremad võimed on alati võimu haaranud ja despoodid olnud. Suuremad võimed saavad paratamatult despootideks, nad on alati rohkem laostanud kui kasu toonud; nad pagendatakse või hukatakse. Cicerol lõigatakse keel suust, Kopernikul torgatakse silmad peast, Shakespeare visatakse kividega surnuks”
[:]lindude võrdsus ei saa olla iial nii suur kui munade oma.
Sestap tendeerib võrdsuseihaleja vaistlikult üldmunasust. Munadel pole
probleeme ka laega, olgu see klaasist või must. Võrdsus on põrandal, seda
puutuvad kõik.
18.
Ilmalikustuva humanismi piinlik saladus: haritus ja vaimne
suutlikkus jaotab inimesed veel suuremasse hierarhiasse kui füüsiline suutlus.
Nulliti masinatega lihaste ebavõrdsus, esile kerkis ajude ebavõrdsus, mis on
palju suurem.
Ainus praktiline lahendus – praktiliste erinevuste praktiline
nullimine.
Idealist: vaimsed kaldteed iga vaimse trepi kõrvale!
[:]insener: isegi treppide jaoks ei jätku ressursse.
Idealist: siis peksame mõõdupuud puruks! Sest mõõt on arv ja arv on hierarhia läte!
[:]insener: isegi treppide jaoks ei jätku ressursse.
Idealist: siis peksame mõõdupuud puruks! Sest mõõt on arv ja arv on hierarhia läte!
19.
Väärtustava hierarhiseerimise vastu tuukase tihti kõrvutamist spordiga a la „ega kirjandus või haridus mingi sport ole, et mõõdad stopperi või mõõdulindiga ja teed paremusjärjestuse!”
Iroonia on selles, et õigupoolest on just spordis – inimeste hierarhiasse jaotumise tüüpnäites! – inimesed de facto kõige võrdsemad. Kiireks enesekontrolliks võtke mõni lihtsalt mõõdetav spordiala ja lahjendage maailmarekordit näiteks kümnekordselt. No neid inimesi, kes jooksevad 100m üle saja sekundi, on ikka päris vähe, eks. Või neid, kes heidavad ketast alla 7m.
Väärtustava hierarhiseerimise vastu tuukase tihti kõrvutamist spordiga a la „ega kirjandus või haridus mingi sport ole, et mõõdad stopperi või mõõdulindiga ja teed paremusjärjestuse!”
Iroonia on selles, et õigupoolest on just spordis – inimeste hierarhiasse jaotumise tüüpnäites! – inimesed de facto kõige võrdsemad. Kiireks enesekontrolliks võtke mõni lihtsalt mõõdetav spordiala ja lahjendage maailmarekordit näiteks kümnekordselt. No neid inimesi, kes jooksevad 100m üle saja sekundi, on ikka päris vähe, eks. Või neid, kes heidavad ketast alla 7m.
2013 aasta lõpus teatati, et nüüdsest riigieksami läbimiseks
piisab ühest punktist sajast. 1p ja 100p vahel on sajakordne erinevus, eks.
Sentimeeter pikem kettakaar või paar sekundit suusamaratonis
toob nagu naks sellised rahvamassid tänavale, mille kõrval ACTA-vastane protest
on köki-möki. Mis on 65000 nälgivat last 0,01% parema tulemuse kõrval
olümpiamängudel? Usain Bolt ei jookse kuigi palju kiiremini kui keskmine
tarbimisentusiast H&M’i avamisel. Aga võrrelge majanduslike ressursside
jaotust! Maailma-mastaabis ja lokaalselt.
Warren Buffet teenis aastal 2013 umbes 23000 dollarit
minutis. On ikka töökus!
20.
Lühimalt väljenduks siis ajastu sümtomtotrus järgmiselt:
Hierarhilise korralduse vastu võideldakse (kõige vähem
hierarhilist korraldust – sporti –
näiteks tuues!) edukalt seal, kus see on enam-vähem ainsana
kasulik ja vältimatult vajalik –
kultuuris ja hariduses.
Seal, kus hierarhiline jaotus on kõige halvem ja hukatuslikum – varanduslik kihistumine, globaalmajanduslikud kuristikud – seal see mürinal võimendub.
Seal, kus hierarhiline jaotus on kõige halvem ja hukatuslikum – varanduslik kihistumine, globaalmajanduslikud kuristikud – seal see mürinal võimendub.
Kultuuriväljal on postmodernism ja risoomide möll, ainelises elus kihistumine aga süveneb.
Kes tahab suuri narratiive, sellele soovitan teadustöid, ökoloogiast näiteks. Umbusu või mitte. Vahel on mõni kirjeldus pagana suur.
[:]kunnus ütleb: tõsidus ja olulisus on kolimas mujale.
Kultuurilisel imperatiivil on peenike kiri juures. Uuel Lepingul oli ka. Et see
riik ei ole sellest maailmast. Intressid on.
21.
(:)õpetaja ütles
(:)õpetaja ütles
see kas auto
sõidab või ei sõida
pole maitse küsimus
(lk 96)
[:]kunnus ütleb: igakunstiteos on ainult sedavõrd
väärtuslik, kuivõrd see ei ole maitseasi. Reptiilidel ei ole kultuuri, nemad
maitsevad. Soojaverelised õpivad. Inimene õpib. Inimene saab aru. Putukad ja
ämblikud maitsevad. Eluõigus on kõigil. Isegi neil, kes suhtuvad umbusuga
suurde narratiivi antropotseenist ja liikide väljasuremisest, mis on tuhat
korda kiirem kui looduslik foon. Maitse asi. Raiu maha viimane puu, see va
vertikaal, nah, kas maitseb pikali teisiti kui püsti!
[:]maitseorgan on seedetrakti, mitte seljaaju ülemine ots,
fakt.
22.
(:)mõned harjutused inimteele asunule
(:)mõned harjutused inimteele asunule
ürita erineda loomast
ürita erineda taimest
ürita erineda seenest
kui sa ei jõua erineda
kõigist erine pooltest
(lk 26)
[:]kunnus kordab: tõsidus ja olulisus on kolimas mujale.
Kultuuriline imperatiiv võidakse hääletada sisedemokraatlikult maitseasjaks.
***
Kogumikus „Õpetaja
ütles” on kohe alguses toodud Kivisildniku luuletamisõpetus.
8. Ma keskendun kujundiloome põhitehnikale
9. Põhitehnika on poeetiline ussiauk
10. Poeetiline ussiauk ühendab igas mõttes väga kaugeid asju
11. Nii nagu kosmiline ussiauk ühendab galaktikaid kusagil
sügavas pimeduses
(lk 9)
Tõsi, nii see käib, nii kujund sünnib. Võime luua uusi
(ootamatuid, harjumatuid) seoseid on kreatiivsuse lühimääratlus. Aga sellest
kognitiivteaduslikust truismist arusaadavalt kaugemale ei saa minna ning
algoritmina, instruktsioonina on see täiesti kasutu. Loovus on põhimõtteliselt
õpetamatu, juba definitsiooni järgi. Abraham Maslow nimetas õppimist ja loovust
põhjendatult lausa vastandlikeks – üks on kogemuste ja harjumuste omandamine,
teine nende eiramine. Loova (:)kivisildniku matkimine pole loovus, vaid
matkimine. Lühimalt: see pole õpik, vaid üleolekudemonstratsioon.
*
(:)kivisildnik on vist üks meie deemonlikumaid loojaid,
tundub, et tema kohta sobib väga hästi see, mida Dostojevski viis aastat enne
oma surma:
„Üldises mõttes on talendi omadused haruldaselt mitmekesised
ja vahel lihtsalt väljakannatamatud. Esiteks talent oblige, „talent kohustab“ – milleks? Vahel kõige
rumalamateks asjadeks. Lahendamatuna tundub küsimus: kas talent on inimese
päralt või inimene talendi päralt? Mulle tundub, niipalju kui ma olen talente,
elavaid ja surnuid, jälginud ja vaadelnud, et inimene on äärmiselt harva
võimeline oma annet valitsema ja et, vastupidi, peaaegu alati orjastab talent
oma valdaja, haarab tal nii-öelda kraest kinni (jah, mõnikord just nimelt
niisugusel alandaval viisil) ja tassib ta õigest teest hoopis kaugele“.
(„Inimene on saladus” LR 1981 nr 27-30, lk 127 )
Ta on palju tõstnud palju häält kirjanike näruse olukorra
vastu, võidelnud nende õiguste eest, nõudnud tööle vastavat tasu ja paremaid
loometingimusi. Teadagi, meil vohab amatöörlikkus, kirjutada saab ainult mingi
põhitöö kõrvalt ja see tingib paratamatult pealiskaudsust. Samas avaldamine on
läinud nii lihtsaks, et trükitakse ära meeletus hulgas kraami, mis ei küündi
isegi keskpärani.
Tugevaid ei selekteerita poputamisega, vaid karmusega, olgu
eliitväeosa või rahvusvaheline olümpiaad, raskus ja keerukus on
selektsiooniprintsiip.
Kui iga luuletuse trükki paiskamisele panna maks peale, siis ajaviitjad hoiaks asju sahtlis, (:)kivisildnik kiristaks hambaid, paneks maja panti ja värsiks edasi.
Kui iga luuletuse trükki paiskamisele panna maks peale, siis ajaviitjad hoiaks asju sahtlis, (:)kivisildnik kiristaks hambaid, paneks maja panti ja värsiks edasi.
Kohast laadi aforistlikkusega: see on üks sitase humanismi
sitane ülerakendus, et igale tahtjakestele tuleb tagada võrdne võimalus, ei,
võrdne võimatus tuleb tagada.
*
Siinkirjutaja (s. 1982) avastas Sven Kivisildniku umbes
milleeniumivahetuse paiku ja seda alternatiivse ja mässumeelse kultuurilehe
„Keskus” kolumnistina. „Ta suust tuleb puhast kulda! Iga tema lause on puhas
kuld!” mäletan filosoofiat õppima läinud klassivenna vaimustust ülikooli
esimestel aastatel. Kivisildniku esseede silmatorkavus seisneb siiani ülimalt
leidlikus ja ja paljude jaoks isegi liiga värvikas kujundikasutuses, selles
mõttes – keele elususe hoidjana – on ta poeet par excellence. Esseede lähtekohaks on valgustuslike ideedega
(„hakka mõtlema, raisk!”) tembitud rahvuskonservatiivne ja üsna sirgjooneline tervemõistuslikkus (common sense’i tähenduses, mitte Uku
Masingu välmitus sõimuterminina), mis on kategooriline ja vanemlikult nõudlik,
aga mitte peenelt eritlev, intellektuaalilikult irooniline või paradokslev,
tähendab, Kivisildnik on kõigiti rahvalik. Nõnda leidsin ma ta eest – emakeelt
elus hoidva ja kodumaa pärast hinge valutava rahvuse südametunnistuse häälena
st peaaegu arhetüüpse Isamaa Laulikuna.
Küllap selline kirjeldus paneb nii mõnegi pisut vanema
inimese imestusest kulme kergitama. Asi on põlvkondlikus erinevuses. Kui
internetis avaldati kurikuulus "Eesti Nõukogude Kirjanike Liit 1981. aasta
seisuga, olulist", olin mina põhikoolijõnglane. Üle pea vuhisesid ka kõik
kirjanduselulised skandaalitsemised ja muu taoline. Ja nii võingi nüüd öelda –
oh seda ajaloo irooniat! –, et mina (võin ehk lugeda end siin põlvkonna
esindajaks) leidsin Kivisildniku selles kujunemisjärgus ja
kultuurifunktsioonis, mida võib mutatis
mutandis nimatada handorunnellikuks, ning nüüd kirjanduslooga end pisut
kurssi viinuna tundub mulle, et enfant
terrible’ist on ajapikku saanud patriarh.
alternatiivseid meetodeid Turgenevilt:
VastaKustuta"“Minu meelest pole Raffael vaskkrossigi väärt, ja ega nemadki temast etemad ole.“
„Braavo! Braavo! Kuula, Arkadi... just niiviisi peavad tänapäeva noormehed väljenduma! Ime oleks, kui teil jüngreid poleks! Varemalt tuli noormeestel mõndagi õppida, ei tahetud ju nõmedusega kuulsaks saada, tahes-tahtmata tehti tööd. Aga nüüd tarvitseb neil vaid öelda, et kõik maailmas on rämps, – ja asi kombes. Noortel hea meel. Ja tõepoolest – enne olid nad lihtsalt tobud, nüüd aga on neist järsku saanud nihilistid.“"
(~ enne olid nad lihtsalt tobud, nüüd aga on neist järsku saanud egalitaarid)
Braavo!
VastaKustuta