Kirjutasin pisikese tutvustava nupukese EEsse Kadri Paasi
ja Katariina Krjutškova raamatule „Andrus Ansip – halva iseloomuga tark poiss”.
Kirjutan nüüd siin mõningaid väiteid pisut pikemalt lahti.
Kirjutan nüüd siin mõningaid väiteid pisut pikemalt lahti.
Et mu hämarate aukudega pisivorm oli pisut selgemaks toimetatud (võtta lõigu algusest ära "Või võtke need vuntsid varjult, varga vere kajal." ?!), siis toon selle siin ära:
See on väga hea raamat. Aga selle headusele on praktiliselt
võimatu osutada. Ka meie „kõike lubaval postmodernsusel” on tihke moraal,
millest sõltumatuse saavutamine tähendaks ühtlasi elujõuetust ja lootusetut
akommunikatiivsust. Siin lähedal on moralismi üldine paradoks. Millele
apelleerib moralism? Ikka meeleparandusele. Sellele, et hurjutamist võetakse
kuulda, sellele, et inimene parandab oma meelt. Paradoks – psühholoogiline
paradoks - on aga selles, et meeleparandajaid ei sallita. Mitte kuskil. See on
lausa kultuuriuniversaal (toetun siin ühele enimtunnustatud antropoloogile
Robert B. Cialdini). Kui oled mölakas, ole surmani, sest meeleparandus on
tuuleliplus, mida andestatakse veelgi vähem.
Kui välmida sõnaühend „endine kommunist”, siis kummale sõnale asetatakse moraalset hinnangut põlistav rõhk? Kas olulisem on „endine” või „kommunist”? Ah?
Või võtke need vuntsid varjult, varga vere kajal. Kas ei ole usutav, isegi loogiline, et isa häbeneb oma noorusaja autuid ja uljaid vägitükke ning püüab neid heastada? Paraku on meeleparandus ja paadumine samal arenguteljel ja meie, rahvas, eks, riskida ei saa.
Värvivahetuse psühho- ja sotsiogeneesi on hästi suutnud esitada Mihkel Mutt romaanis „Kooparahvas läheb ajalukku”.
Kui välmida sõnaühend „endine kommunist”, siis kummale sõnale asetatakse moraalset hinnangut põlistav rõhk? Kas olulisem on „endine” või „kommunist”? Ah?
Või võtke need vuntsid varjult, varga vere kajal. Kas ei ole usutav, isegi loogiline, et isa häbeneb oma noorusaja autuid ja uljaid vägitükke ning püüab neid heastada? Paraku on meeleparandus ja paadumine samal arenguteljel ja meie, rahvas, eks, riskida ei saa.
Värvivahetuse psühho- ja sotsiogeneesi on hästi suutnud esitada Mihkel Mutt romaanis „Kooparahvas läheb ajalukku”.
See on väga hea raamat.
*
Miks on selle headusele praktiliselt võimatu osutada?
Sellepärast, et Andrus Ansip funktsioneerib ühiskondlikus teadvuses väga
mitmetel tasanditel. Ja tasandid on kõik hinnanguliselt ülimalt laetud. On
pilke, mis näevad teda kangelasena, süüdlasena, reeturina, pöördununa,
värvivahetajana, rahva teenrina, fašistina, kaitseinglina jne. Rahulik,
võimalikult ideoloogiavaba suhtumine ja kirjeldamine osutub seda võimatumaks,
mida enam arvestame lihtsa tõsiasjaga, et teksti tähendus on dialoogilises
suhtes lugejaga ja loomulikult kõigi viimase hoiakutega.
Selgitan ühte pisut lähemalt.
Üks, mis segab poliitiku – eriti sedavõrd märgilise ja mõjuka st Poliitiku – kirjanduslikku kujutamist lihtsureliku inimesena ehk siis talle mittemüüdilise kujunemisloo andmist, on seotud poliitiku rahvapsühholoogilise funktsiooniga, mis on sellele üsna vastanduv. Nimelt poliitik on ülimal määral moraalse agentsusega, kõiki tema toimisi ja tema tegutsemisvälja tagajärgi käsitletakse eelkõige moraalsete valikute tagajärgedena. Iga liigutus on moraalne ja mitte ainult iga liigutus ja otsus, vaid ka kogu ühiskondlik eluolu on Poliitiku moraalse näoga. Lühimalt: kõik, mis on halvasti, on poliitikute süü. Klassikaline patuoina funktsioon on sellega õige lähedases suguluses (patuoinas – ohvriloom, kelle kasukasse seoti kirjad hädade ja pattudega ja kihutati siis kõrbesse surema).
Iroonilisel kombes osutas hiljuti sellele, et poliitiku üks ränk ja vaevarikas roll on olla sõimatav ning on sellega hiljutise palgatõusu justkui ära teeninud, Jürgen Ligi – mees, kes esindab ideoloogiat, mis peaks kõige külmema jäisusega sedastama, et olla solvatud ei ole töö, sest see pole tootlik (ja on poliitikud nüüd kuidagi efektiivsemalt rahva frustratsiooni piksevardaks?).
Üks, mis segab poliitiku – eriti sedavõrd märgilise ja mõjuka st Poliitiku – kirjanduslikku kujutamist lihtsureliku inimesena ehk siis talle mittemüüdilise kujunemisloo andmist, on seotud poliitiku rahvapsühholoogilise funktsiooniga, mis on sellele üsna vastanduv. Nimelt poliitik on ülimal määral moraalse agentsusega, kõiki tema toimisi ja tema tegutsemisvälja tagajärgi käsitletakse eelkõige moraalsete valikute tagajärgedena. Iga liigutus on moraalne ja mitte ainult iga liigutus ja otsus, vaid ka kogu ühiskondlik eluolu on Poliitiku moraalse näoga. Lühimalt: kõik, mis on halvasti, on poliitikute süü. Klassikaline patuoina funktsioon on sellega õige lähedases suguluses (patuoinas – ohvriloom, kelle kasukasse seoti kirjad hädade ja pattudega ja kihutati siis kõrbesse surema).
Iroonilisel kombes osutas hiljuti sellele, et poliitiku üks ränk ja vaevarikas roll on olla sõimatav ning on sellega hiljutise palgatõusu justkui ära teeninud, Jürgen Ligi – mees, kes esindab ideoloogiat, mis peaks kõige külmema jäisusega sedastama, et olla solvatud ei ole töö, sest see pole tootlik (ja on poliitikud nüüd kuidagi efektiivsemalt rahva frustratsiooni piksevardaks?).
*
Omamoodi võrdlusbaasi Õigele Eesti Mehele on andnud Jaan
Kross Ullo Paeranna isikus (täpsemalt siis: ta artikuleeris ühe eestiliku koondmütologeemi).
Sellele osutab väga tabavalt Andrei Hvostov kui kirjeldab
Eesti kirjanduse tabusid („Sirp” 12. XII 2014 ):
„Tuletagem meelde, kes on Ullo Paerand. See on inimene, kes
jääb alati ja kõiges truuks kõrgematele printsiipidele. Ta ei võta vastu isegi
Vatikani stipendiumi, sest selle eelduseks on üleminek katoliku usku, aga seda
meie Ullo ei tee põhimõtteliselt. Nii nagu ta ei tee koostööd paavsti
nuntsiusega, nii jääb tal persse pugemata Saksa okupantidele, ning, iseenesest
mõistagi, Nõukogude kommunistidele. Ullo on täielik ja absoluutne
antikollaborant.”
Ja veel:
„Põikan korraks hiljutiste sündmuste juurde, mis on
tumestanud kultuurilehe Sirp edasikestmise väljavaateid. Tahan meenutada Tiit
Hennoste esitatud nõutut küsimust kultuuriajakirjanduse väljaandja aadressil:
mis juhtus Toomas Väljatagaga? Mis juhtus, mis juhtus... Juhtus see, et Toomas
Väljataga ei ole Ullo Paerand. Ja ma tahaks teada, kes on seda Paeranda üldse
oma silmaga näinud? Igasuguseid Liiva-, tühi- ja kõdurandasid, kes muudavad
sujuvalt oma konfiguratsiooni vastavalt lainete laksumisele ja tuulekese
puhumisele, võib leida seevastu kõikjalt. No tõesti kõikjalt.
Ühtegi «rahvuslikuks sümboliks ja üldistuseks» sobivat
lihast ja luust olendit, kes püsib moraalse majakana ükskõik millise ilma ja
maruga, pole mina oma elus veel kohanud. Tahan rõhutada, et kui mõne rahva
eluloos ning seda elulugu edastavas rahvuslikus kirjanduses on olulisel kohal
okupatsioon, see tähendab võõrvõimutsemine, siis peab seal olema lahti
kirjutatud ka okupatsiooniga kaasas käiv kollaboratsioon.”
Hvostov ütleb ka, et temas „ süveneb kahtlus, et Tammsaarega
suur eesti kirjandus algas, kuid temaga see ka lõppes. Mis on «Tõe ja õiguse»
viie köite läbiv teema? See, et Andres ja seejärel tema poeg Indrek püüdlevad
elus millegi poole, teevad vigu, üritavad neid parandada, kuid eksivad
parandamise katses aina uuesti. Nad saavad selle kõige eest karistada ning
kannatavad ka nende lähedased ja kodakondsed. Andrese ja Indreku omasüülisuses
pole kahtlustki”.
Siiski. Mihkel Muti „Kooparahvas läheb ajalukku” on üsna
hästi kirjeldanud kollaboratsionismi ja värvivahetuse kujunemist (sh ka edasi
ja tagasi). Aga see on selgelt ilukirjanduseks üldistatud (kuigi palavikuliselt
otsiti prototüüpe).
Krjutškova ja Paasi raamatul seda alibit ei ole. Suure algustähendusega Poliitikule kujunemisloo andmine ja motivatsioonistiku psühhologeerimine viib ta välja tema rahvapsühholoogilisest toimimisregistrist st registrist, mille ideaal on Ullo Paerand – tüpaaž, kelle käitumine on alati moraalselt motiveeritud (ideaaliks teeb Ullo Paeranna see, et tema moraal on alati suur ja õige; ka valik kollaboratsionismile on moraalne valik, aga väike ja väär).
Kuidas aga suhtuda kas või sellisesse psühholoogilisse mehhanismi nagu ülekompensatsioon? Näiteks siis, kui häbi ja tundlikkus oma punase mineviku pärast sunnib ette võtma suuremaidki rahvuslikke manöövreid, millega ükski püsivalge hakkama ei saanud. Psühholoogiliselt täiesti mõistetav. Aga psühholoogiliselt on motiveeritud ometi inimesed, mitte poliitikud, eksju?
Krjutškova ja Paasi raamatul seda alibit ei ole. Suure algustähendusega Poliitikule kujunemisloo andmine ja motivatsioonistiku psühhologeerimine viib ta välja tema rahvapsühholoogilisest toimimisregistrist st registrist, mille ideaal on Ullo Paerand – tüpaaž, kelle käitumine on alati moraalselt motiveeritud (ideaaliks teeb Ullo Paeranna see, et tema moraal on alati suur ja õige; ka valik kollaboratsionismile on moraalne valik, aga väike ja väär).
Kuidas aga suhtuda kas või sellisesse psühholoogilisse mehhanismi nagu ülekompensatsioon? Näiteks siis, kui häbi ja tundlikkus oma punase mineviku pärast sunnib ette võtma suuremaidki rahvuslikke manöövreid, millega ükski püsivalge hakkama ei saanud. Psühholoogiliselt täiesti mõistetav. Aga psühholoogiliselt on motiveeritud ometi inimesed, mitte poliitikud, eksju?
*
Saksa rahvuseeposes „Nibelungide laul” kosib Burgundi
kuningas Gunther vägilasneiu Brünhildi. Pulmaööl tabab teda täielik
läbikukkumine: andumise asemel seob pruut ta kinni ja riputab konksu otsa.
Ometi pöördub Brünhild (ja ka autor) Guntheri poole ikka kui võimsa ja väärika
rüütli poole. Žanr on tõsine, tegu pole
iroonia või pilkega. Muistne autor ei näinud siin mingit vastuolu, sest nii
võimsus kui väärikus olid sellise kaliibriga rüütli puhul omadused, mis ei
sõltunud kuidagi kontekstist. See on õpikunäide ühest eelloogilisest
mõtlemisviisist.
Kontekstist ja
situatsioonist sõltumatut omadust nimetatakse üldiselt olemuseks. On
lihtne mõista, et olemustega opereerimine on vaimselt kõige mugavam ja vajab
kõige väiksemat pingutust ning eriti suur sääst vaimses ökonoomias tuleb
seetõttu, et ajas pidevalt muutuva
konteksti saab tähtsusetuna arvestamata jätta.
Pidev kontekstualiseerimine ja paljude erinevate tegurite
esile toomine ajab lihtsama kuulaja muidugi närvi: „Kuule targutis, mida sa
siin sõnavahutad, ütle selgelt ja konkreetselt, kuidas asi on!”
Just seda Krjutškova ja Paas ei tee (muide, see on ka üks
olulisi hea romaanikirjaniku tunnuseid), see raamat sisaldab väga palju
kontekstualiseerivat infot, mis eksplitseerib ühe inimese kujunemisloo, selle,
kuidas inimene muutub vastavalt oludele. See on aga romaanikunstiliku
konkreetsusega arengupsühholoogia, mitte kangelaslugu! Olgu peaosaliseks
positiivne või negatiivne kangelane ta peab olema muutumatu ja
kontekstualiseerimatu olemusega nagu Burgundi Gunther (või Ullo Paerand), kelle
selgroogsus ja mehisus on täiesti immuunsed saatuselöökide vastu, me valitseja
peab „seisma kaljuna”.
Veel üks kontekst on aga ka see, et raamat sattus Ansipi
üldisesse mainekujunduslikku humaniseerumisprotsessi (tuleb tahtmine öelda
humaniseerimiskampaaniasse), mis juba tema tagasiastumise eel käivitus.
Vana Siimu ei võetud sarnastel motiividel tagasi –
meeleparandus on sellises registris võimatu. Ja kui
humanistlik-individualistlik eetika annab igale inimesele just nimelt
individuaalse süüdivuse, siis mütoloogilisem maailmamõtestustasand (mis on
demokraatias võimu saavutamisel määrav!) opereerib olulisel määral hõimuliste
ja vereseoseliste kategooriatega (põlvnemisliini tuletatakse ikka meelde ning seda
ka üle mitme põlve – kontekstualiseerimaatu olemus on veres!). Selles maailmas
eetika ole indiviidipõhine, ei, vanemate patud nuheldakse laste kaela. Kaja
Kallase lunastav potentsiaal Refaormierakonnale on just selles, et
funktsioneerib armsa, suurte silmadega tütrekesena ehk kellenagi, kelles on
avalikule pilgule kõige vähem patu ja süüvõimeline. Seda on küll väga
ebahumanistlik (ja antifeministlik) välja öelda, aga Kaja Kallase nägu on Priit
Kutseri näo funktsionaalne antitees (ning see mõju on liigiülesuseni ürgne vt
Kindchenschema; esimesena visaku kivi see feminist, kes pole sheerinud ühtegi
kassipilti).
Taavi Rõivase hüppamine kangelasratsu selga tekitas nii suurt ja instinktiivset pahameelt paljus just selle tõttu, et tema müüdiline potentsiaal ja mõõde on võrratult väiksemad ja seega talumatus kontrastis (no mis kangelaslugu on tema minevik?!). Kuigi poliitilises töös ja praktikas vaevalt erilisi muutusi tuleb, sest praktiliste valikute sfäär on tal ju õige ahtake (ja ahtakesemaks ta jääb), lõviosa eelarvest on erinevate seadustega fikseeritud jne.
*
Taavi Rõivase hüppamine kangelasratsu selga tekitas nii suurt ja instinktiivset pahameelt paljus just selle tõttu, et tema müüdiline potentsiaal ja mõõde on võrratult väiksemad ja seega talumatus kontrastis (no mis kangelaslugu on tema minevik?!). Kuigi poliitilises töös ja praktikas vaevalt erilisi muutusi tuleb, sest praktiliste valikute sfäär on tal ju õige ahtake (ja ahtakesemaks ta jääb), lõviosa eelarvest on erinevate seadustega fikseeritud jne.
*
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar