„Järgmine kord kohtas Ulrich
Clarisse'i tolle sõprade pool maaliateljees, kuhu rühm inimesi oli
kogunenud musitseerima. Clarisse ei torganud selles ümbruses silma,
pigem jäi veidriku roll Ulrichile. Ta oli tulnud vastu tahtmist ja
tundis tõrget inimeste keskel, kes kuulasid hurmatult ja
kookutõmbunult. Need üleminekud armsa, tasase, leebe juurest sünge,
heroilise ja mühiseva juurde, millega muusika saab hakkama paar
korda veerand tunni sees – muusikud seda ei märka, kuna nende
jaoks on sündmus samatähenduslik muusikaga ja niisiis millegi läbi
ja lõhki suurepärasega! –, aga Ulrichile, keda sel hetkel üldsegi
ei ahistanud eelarvamus, et muusika peab olemas olema, paistsid need
niisama halvasti põhjendatud ja ootamatute juhtumusetana nagu möll
mõnes purjus seltskonnas, kes jõuab hetkega härdameelsusest
kakluseni. Ta küll ei tahtnud ette kujutada suure muusiku hinge ja
selle üle otsust langetada, aga see, mis tavaliselt kehtib suure
muusika kohta, ei paistnud talle üldse mitte teistsugune kui kapp,
milles on sees kõik hingesisud ja mis väljaspoolt on väga ilusti
nikerdatud, aga millest kõik sahtlid on välja tõmmatud, nii et
seespool on kogu sisu läbisegi pillutud. Tavaliselt ei suutnud ta
mõista, et muusika on hinge ja vormi sulam, sest ta nägi liiga
selgesti, et muusika hing, välja arvatud täiesti harv puhas
muusika, pole muud kui igaühelt laenuks võetud ja hulluks aetud
hing.
Ometi oli ta nagu teisedki pea kätele
toetanud. Ta ainult ei teadnud, kas see sündis sellepärast, et ta
mõtles Walterile, või et endal kõrvu kinni hoida. Tegelikult ei
hoidnud ta ei päriselt kõrvu kinni ega mõtelnud ka üksnes
Walterile. Ta tahtis ainult üksinda olla. Ta ei mõtisklenud sageli
teiste inimeste üle, tõenäoliselt sellepärast, et ta iseendagi
„kui isiku“ üle harva järele mõtles. Harilikult talitas ta
arvamuse kohaselt, et see, mida sa mõtled, tunned, tahad, kujutled
ja teed, võiks teatud asjaoludel tähendada elu rikastamist, kuid
see, mis sa oled, ei tähenda mingitel asjaoludel enamat kui selle
tootmisprotsessi kõrvalprodukti. Musikaalsed inimesed on aga väga
tihti vastupidisel arvamusel. Nad küll loovad asja, mille kohta
kasutavad muusika isikupäratut nimetust, kuid see asi koosneb ometi
suurimas või vähemalt neile tähtsaimas osas neist endist, nende
tundmustest, tunnetest ja ühisest elamusest. See on rohkem olemine
ja vähem nende muusikas püsimine, mis kõigist vaimsetest
tegevustest sarnaneb enim näitleja rolliga. See kõrgenemine, mille
tunnistajaks Ulrich pidi olema, äratas tas vastumeelsust, ta istus
nende keskel nagu öökull laululindude seas.“
Robert Musil „Omadusteta mees“
jah, mullegi on karu kõrva peale astunud.
VastaKustuta