Kultuuritolm ja SAPTK? Väidetav politseivägivald ja
kooseluseaduse vastaste peastaap? Neid ühendab midagi märksa enamat
sõnamängulisest irooniast. Teatud tsiviliseerumise etapil kultuurist jääbki
vaid tolm. Kasutasin neid mõitseid siin üsna spenglerlikult-eliaslikult.
Kultuur on valdavalt teadvustamatu, elav traditsioon, miski, mis ei vaja
kuidagi õigustamist ja kaitsmist.
Sotsioloogiaklassik Norbert Elias toob ühe olulise näitena
tsiviliseerumisprotsessist jõukasutuse tsentraliseerimise, koondumise riigi
monopoliks ja „kui kujunevad välja füüsilise vägivalla kasutamise
organisatsioonid ja pidevate vaenuste ja sõdade surve asemel võtavad üksikisiku
üle võimust rahumeelsete, raha või prestiiži omandamisele suunatud funktsioonide
pidevamad sunnid, hakkavad afekti-ilmingud aegamööda oma tervavust kaotama.
Käitumise ja afekti-ilmingute ebastabiilsus ei kao, kuid muutub mõõdukamaks.
Üles-alla kõikumised ei ole enam nii suured ega järsud muutused nii äkilised.
/.../ Füüsilise vägivalla monopoliseerimisega muutub ka üksikisiku füüsiline
ohustatus umbmäärasemaks; see ei ole enam nii vahetult sõltuv hetkeafektidest,
vaid allutatakse tasapisi järjest enam täpsetele reeglitele ja seadustele”.
Kui selline protsess on piisavalt kaugele arenenud (nagu see
on jõukates demokraatiates), siis kujuneb välja selline üldine afektistruktuur,
mis võtab enesestmõistetavusena seda, et kui sa seadusi ei riku, siis oled
füüsilise vägivalla eest kaitstud. See inimtüüp on keskmistatult väga seaduskuulekas
ja vastutasuks saab turvatunde.
See kõik on aga keskmistatus, üldtüübi kirjeldus – alati
leidub populatsioonis küllaga isendeid, kes on raskesti-tsiviliseeritavad. Neid
püütakse ravida, isoleerida jne.
Samuti reageerib
selline ühiskond üliallergiliselt nii omaalgatuslikule vägivallale (nt rünnak
avalikus ruumis) kui sellele, et tunnustatud jõustruktuur kasutab vägivalda
väljaspool seadust. Need mõlemad ründavad sellise ühiskonna vermitud ülimina
üht kesksemat tuuma: „Seaduste piires käituja vägivalda ei koge!”
Ja reaktsioon selle printsiibi rikkumisele on
üliallergiline. See tuleb eriti esile siis, kui vaadata asja pisutki
ajaloolises perspektiivis. Millised olid „Kultuuritolmul” toimunud „brutaalse
politseivägivalla” tagajärjed? Null hukkunut, null rasket kehavigastust, mõni
marrastus ... Tõsi rünnati ka ametlikke jõustruktuure: null hukkunut, null
rasket kehavigastust, pisut tõukimist, midagi jalavibutuse taolist...
Skandaalse intsidendi kestvus on mõõdetav minutitega...
Ajaloolise perspektiiviga vaadates oli vägivalla määr sel
sündmusel grotesksuseni naeruväärne.
SAPTK’i peamise meediakuju Varro Vooglaidi isa Ülo Vooglaid meenutab
mälestusteraamatus „Vanaisa” oma vanaisa sõnu:
„Kui mehe au on riivatud, siis seda nii ei jäeta; siis peab
juhtuma üks kahest vöimalusest; solvaja peab andestust paluma või võtma vastu
keretäie. [...] Mees austab ennast, köiki teisi mehi ja eriti naisi. Pea
meeles, et mees ei solva teisi ja muidugi ei lase ta ka ennast ja oma pruuti
solvata. Asi tuleb ära klaarida, saad aru, üksi või teiste abiga selgeks
rääkida. Vöitlema läheb mees siiski ainult pruudi pärast ja siis ka kindlasti
paljaste käte ja täie jöuga. Seda vöitlust ei tohi teised segada. Vöitlus on
aumeeste asi …”
See on elava kultuuri meenutus – vanaisa räägib lapselapsele
elutõdesid.
Tsiviliseerumisprotsess hävitab selle – vägivald muutub üha
enam riigi monopoliks (duellide traditsiooni traditsionalistid vist enam ei
mäletagi) ja sellega kaasnevad teatud muudatused ka psühholoogilises
struktuuris – au mõiste peab lendama ajaloo prügikasti, sest see on eelmise
elukorradusliku funktsioonijaotuse osa.
Õigusriigis on au atavism, relikt.
Kui au andis traditsioonilises ühiskonnas indiviidile
eelised, rohkem juurdepääsu ühiskondlikele hüvedele sh kogukondlikule võimule,
siis õigusriigis muutub au kiviks kaela. Õigus riigis jokitajad „ruulivad
täiega”, raha kühveldavad tihti kokku kõige paremini need, kes tegutsevad autult seaduse piires (täpsemalt, nende
ebaseaduslikkust ei suudeta tõestada).
Kuidas on vastanud nii mõnigi poliitikud ahastavale hüüdele:
„Kas Teil häbi pole?”. Õigusriiklikult: „Ootame ära kohtuotsuse, siis selgub,
kas mu käitumises oli midagi ebaseaduslikku.”
See on õigusriigi aluseks oleva ülla printsiibi „Seadused
kehtivad kõigile ühtemoodi!” pahupool – see seaduse-ühtemoodi kehtib nii
aumeestele kui aututele lurjustele.
Seda üleminekut kirjeldab ka A.H. Tammsaare Pearu ja Andrese
vaheliste protsessimistega. Andres oli alguses aumees, aga pidi muudkui
tunnistama, et seaduse ees jääb ta
Pearule alla. Pearu oli moodsam tüüp, Pearu oskas tõde väänata, end seaduse
silmis õigeks jätta.
Korraks veel SAPTKi murede juurde. Mis puudutab perekonda,
siis seda lammutatakse praegu küll. Sama tsiviliseerumisprotsessi loogikaga.
Pean silmast jätkuvat vägivalla koondamist riigi kätte st lähisuhtevägivalla
vastast seadust.
Soomes on pretsedent olemas, kus teismeline andis oma ema
kohtusse, sest see olla tutistanud teda, kui ta oli keeldunud koristamast. Jah,
ainult riikliku jõustruktuuri esindajal on õigus tutistada ja alles pärast
vastavat kohtuotsust.
Kuidas see perekonda lõhub? No vaevalt, et üks perekond veel
kuigivõrd õdusalt ühise laua taga istub, kui üks pereliige on teise kohtusse
andnud.
(Õigus on miski, mida nõutakse st armastuse vastand).
Pedagoogika koolitaja Godi Keller naljatles: „Rootsis on õpetajate
ja lastevanemate kohtumine selline, et õpetaja advokaat kohtub lapsevanema
advokaadiga”.
Pärast PISA testide avaldamist läbis Rootsi ühiskonda
hariduspaanika – meie tase on juba aastaid kivina kukkunud.
Riik saab anda ainult seaduslikke õigusi, aga ei au ega
häbi. Meil on õigusriik, mitte hõim...
P.S. SAPTKile on mul üks tore uudis ka. Majanduslikud
prognoosid on nii kehvad, et pensionitest ei maksa pealekasvavatel põlvkondadel
enam unistada. Riiklik ehk seaduslik pension teadupärast mõjub perekondadele
lagundavalt (nagu ka lasteaiad, saati seadusliku kohusega need igale soovijale
tagada!)
Ülalolev parastus oleks justkui Nelson Muntzi (The Simsons) sulest. Nelsoni - düsfunktsionaalsest perest Bart Simpsoni klassivend ja veits süüdimatu koolikiusausja - tunnusfraas selles multikaseriaalis nimelt ongi parastav "Haw-haw!"
VastaKustuta"Ha-haa, Varro Vooglaid ja SAPTK, saite nüüd! Elias ise andis teile üle kurgi! Ha-haa!"
No muidugi on tänapäeva allakäinud (post)õhtumaises kultuuriruumis au-mõiste "atavism". Või täpsemalt võõrkeha: postõhtumaise eliidi (eliitide eliidi!) sõnavarasse jõudis au mõistena alles XIX sajandi kespaiku (vt Merrill-Websterist jidiši mensch), ja sedagi õhemalt-kitsamalt kui see keskne mõiste germaani originaalis ja üleüldse traditsioonilises õhtumaises elutunnetuses on.
Ja vaevalt, et nad isegi seda mõistet enam kasutavad... korraks vilksatas peast läbi ja siis visati nurka kui goide rumalus.
Au mõiste ja au tunne on moodsa eliidi jaoks miski narrus, mida vaid juhm goiyser kop välja võib mõelda. Ja see seisukoht on edumeelsetes goieliitides muidugi omaks võetud.
Aga on eksitus arvata, et nende "ha-haa", kellele au-mõiste "atavism" on, peaks miskitpidi pärssima nende autunnet ja sellest autundest juhitud eluhoiakut kel see autunne ON.
Oma arust kirjeldasin rohkem seoseid kui irvitasin.
KustutaOsutades sellele, et tegu pole ainupõhjuslikult moraalse allakäigu tagajärjega, vaid bürokratiseerumise ja õigusriigistumise kõrvalnähuga samuti - tänapäeval EI TOHI (sest on ebaseaduslik) nõnda oma au kaitsta nagu seda soovitas Ülo Vooglaiu vanaisa.
Sellest, et meil pole demokraatia-, vaid aristokraatiakriis, olen varem kirjutanud:
Kustutahttp://uudised.err.ee/v/arvamus/a20ea311-ca91-41cc-a991-be90ab9d9b47
Ega ma poleks siin kihvatand, kui parasjagu poleks (ametlikus) avalikkuses loodud seesugust kanakarjakambaklikku fooni nagu see nn „kooseluseaduse“, st „homoabielunduse“ koordinerimiskeskuste (riiklise ja „erainitsiatiivi“) poolt ju loodud on.
KustutaMina, kes ma ise sarkasmipatust vaba pole, ei võta tavaliselt iroonikute ja sarkastide üle hädaldada. Ent taoliste kampaaniate ajal muutun üliallergiliseks – juba alates sellest kui ENSV ametlikud arvamusliidrid tollase Kremli kiiluvees Solženitsõni vastu laimu- ja häbimärgistmiskampaania algatasid (ja N rajoonilinna parki, spordiväljaku plangule ilmus nigu nõiaväel värvituna kiri „käed eemale Solženitsõnist“, edasi Eesti poliitvangide mõnitamistest ENSVs (praeguste „liberaalse ajakirjanduse“ omanike kaastegevusel), Hirvepargi jne jne jne päevil kuni tänaseni välja, mil nii „tõsisemad“ ametlikud arvamusliidrid kui läilalt nilbitsevad ametlikud „satiirikud“ peavad oma kohustuseks oma „ühiskondlistesse mõtelustesse“ hr Varro Vooglaiu nimi võimalikult kõveralt sisse toppida.
„Osutades sellele, et tegu pole ainupõhjuslikult moraalse allakäigu tagajärjega, vaid bürokratiseerumise ja õigusriigistumise kõrvalnähuga samuti - tänapäeval EI TOHI (sest on ebaseaduslik) nõnda oma au kaitsta nagu seda soovitas Ülo Vooglaiu vanaisa.“
Jah, muidugi. Ent seesinane moraali või „moraali“ bürokratiseerimine ja talmudistlik-legalistlik „õigusriigistamine“ ei õitse iseenesest jüsku lilleke väljal, ka pole tegu marksistlik-leeninliku „ajaloo paratamatu seaduspäraga“. Tegemist on kultiveeritud protsessiga ja selle kultiveerijaiks otse loomulikult kultuurilispoliitiline eliit. Eesti puhul siis seesama eliit, kes kasvand välja oma südametunnistuse venemarksistilike politrukkidele kätte andnud nõukogudeeesti eliidist, ja kes omaenda moraalsest iseolemisest (oletades, et neil see oli siiski oli) sujuvalt nö läänemarksistlike rabide kasuks loobunud on.
PS Seda esseed aristokraatia kriisist ma loomulikult mäletan. Väärt värk oli.