Ilmus ajalehes „Eesti Ekspress” 05.08.2015 väikeste kärbetega ja joonealuste
märkusteta
Sõnadelt tegudele ehk Kreekamaa allakäik
Aristotelese
„Poliitika” eestinduse ilmumise puhul
Mihkel Kunnus
Sokrates oli Platoni õpetaja ja Platon omakorda Aristotelese
õpetaja. See kolmik on õhtumaise mõttekultuuri aluseks. Kuna Sokrates ise
midagi kirja ei pannud, siis tihti piirdutakse Platoni ja Aristotelesega, kelle
suuruse ja mõju kirjeldamisel ei väsi kommentaatorid võistlemast, kes suudab
vägevama ülivõrde välja nuputada.
Kogu Euroopa filosoofia polevat muud, kui ääremärkused
Platoni töödele, kinnitas Alfred North Whitehead(1861-1947). Keskajal oli
Aristotelese autoriteet nii suur, et talle viidates öeldi lihtsalt Filosoof.
Tänini suurima maailmausundi katoliikluse keskne teoloog püha Aquino Thomas
ehitas kogu katoliikliku teoloogia suuresti Aristotelese filosoofiale. Katoliku
rüpest sündis hirmsa tüliga Saksamaal protestantism, millest omakorda õige
sarnaste isatapjalike tuhudega üha rohkem ilmalikustuv humanism (Selle tüli
rahvalähedasemad siirded on praegugi ülimalt aktuaalsed, tuntud näiteks kultuurisõja
nime all või nn lillaroosade ja nn sallimatute vastasseisuna[1]).
Nendest tülidest kasvas üsna orgaaniliselt (ja jälle õige
isatapjalikult) välja moodne loodusteadus – võib ehk öelda, et suurima mõjuga vaimne
suundumus inimkonna kui terviku ajaloos üldse. Suur Vene geokeemik Vladimir
Vernadski(1863-1945) välmis mõiste noosfäär, mis tähendas mõistuse läbi
tekkinud mõjutusi ja keemilisi ümberkorraldusi planeedil. Ja just
loodusteaduste teke paisutas Maa noosfääri nii (hirmutavalt ja ohtlikult)
hõlmavaks, et kliimaproblemaatikaga peavad praegu tõsiselt tegelema tänapäeva
mõjukaimad inimesed, nii Rooma paavst kui USA president. Maa on aga Universumi
osa ja seega võib öelda, et eelmainitud filosoofid on kosmiliste tagajärgedega
mõtlejad (see oli nüüd minu panus sellesse ülivõrdevõistlusesse).
Et tulla tagasi Maa ja maa peale, teeme nüüd sümboolse
märkuse: Sokrates, Platon, Aristoteles – nad kõik olid kreeklased. Veelgi
paremini töötab see saksa keeles: Sie
waren Griechen, Gottverdammt!
Täpsemaks selgituseks on paslik pöörduda suure saksa
kultuuri- ja ajalooteoreetiku Oswald Spengleri (1880-1936) peateose poole.
Tsiteerin.
”Teooria-inimesed eksivad väga, kui nad arvavad, et nende koht on suurte sündmuste eesotsas ja mitte tagatipus. See tähendab täiesti valesti hinnata rolli, mida etendasid politiseerivad sofistid Ateenas või Voltaire ja Rousseau Prantsusmaal. Riigimees „ei tea” alati, mida ta teeb, kuid see ei takista teda tegemast seda, millega kaasneb edu; poliitiline doktrinäär teab alati, mida tuleb teha, ometi on tema tegevus, kui see ei piirdu paberimäärimisega, ajaloo kõige edutum ja seega väärtusetum. Ebakindlatel ajajärkudel, nagu näiteks atika valgustusajal või Prantsuse ja Saksa revolutsiooni päevil, tuleb liigagi sageli ette ülbust, et kirjutav ja kõnelev ideoloogia, oma kohta tunnetamata, tahab süsteemidega tegelemise asemel mõjutada rahvaste tegelikku käekäiku. Kõigi oma põhimõtete ja programmidega kuulub ta kirjanduslukku, mitte mujale./.../ Platon ja Rousseau, vähematest vaimudest rääkimata, võisid ju oma abstraktseid riiklikke moodustusi konstrueerida, kuid sel polnud mingit tähtsust Aleksandri, Scipio, Caesari ega Napoleoni jaoks (nagu ka nende kavatsuste, lahingute ega reaalsete lahenduste suhtes). Targutagu need esimesed pealegi saatusest – teisi rahuldab see, et ise saatus olla”[2].
”Teooria-inimesed eksivad väga, kui nad arvavad, et nende koht on suurte sündmuste eesotsas ja mitte tagatipus. See tähendab täiesti valesti hinnata rolli, mida etendasid politiseerivad sofistid Ateenas või Voltaire ja Rousseau Prantsusmaal. Riigimees „ei tea” alati, mida ta teeb, kuid see ei takista teda tegemast seda, millega kaasneb edu; poliitiline doktrinäär teab alati, mida tuleb teha, ometi on tema tegevus, kui see ei piirdu paberimäärimisega, ajaloo kõige edutum ja seega väärtusetum. Ebakindlatel ajajärkudel, nagu näiteks atika valgustusajal või Prantsuse ja Saksa revolutsiooni päevil, tuleb liigagi sageli ette ülbust, et kirjutav ja kõnelev ideoloogia, oma kohta tunnetamata, tahab süsteemidega tegelemise asemel mõjutada rahvaste tegelikku käekäiku. Kõigi oma põhimõtete ja programmidega kuulub ta kirjanduslukku, mitte mujale./.../ Platon ja Rousseau, vähematest vaimudest rääkimata, võisid ju oma abstraktseid riiklikke moodustusi konstrueerida, kuid sel polnud mingit tähtsust Aleksandri, Scipio, Caesari ega Napoleoni jaoks (nagu ka nende kavatsuste, lahingute ega reaalsete lahenduste suhtes). Targutagu need esimesed pealegi saatusest – teisi rahuldab see, et ise saatus olla”[2].
Spengler mõistagi liialdab siin ekslikkuseni, ent suund,
millele ta osutab, on võtmeline küll. Nimelt teo ja sõna (mõtte) suhtele.
Mõtlevad ju sakslasedki tihti enne tegu, aga nagu on öelnud ülimõjukas saksa teoreetik
Karl Marx(1818-1883), filosoofid peaksid maailma mitte pelgalt kirjeldama, vaid
ka muutma. Ta ütles seda tsirka kaks ja pool tuhat aastat pärast Platonit ja
Aristotelest ja see on üks ta kuulsamaid tsitaate. Küllap seetõttu, et tegu oli
tõeliselt põrutava ideega.
Esimene kreeka vaimuga tüli norinud saksa vaim, keda siin essees mainisin, – protestantismi lähtekuju Martin Luther – oli veendumusel, et töö on inimese kui sellise hingeline kutsumus ja tööl endal on lunastav toime (mõelge siin näiteks Vargamäe Andresele). Saksa sotsioloogiaklassiku Max Weber arvates aitas see kapitalismi võidukäigule oluliselt kaasa. Karl Marx läks Martin Lutheriga samas suunas, ent kaugemale: veel vähem jumala- ja veel rohkem töökultust.
Esimene kreeka vaimuga tüli norinud saksa vaim, keda siin essees mainisin, – protestantismi lähtekuju Martin Luther – oli veendumusel, et töö on inimese kui sellise hingeline kutsumus ja tööl endal on lunastav toime (mõelge siin näiteks Vargamäe Andresele). Saksa sotsioloogiaklassiku Max Weber arvates aitas see kapitalismi võidukäigule oluliselt kaasa. Karl Marx läks Martin Lutheriga samas suunas, ent kaugemale: veel vähem jumala- ja veel rohkem töökultust.
Aristotelese „Poliitikast” rääkides mainitakse sageli, et
kõige aegunumad on selles need kohad, kus ta räägib naistest ja orjadest.
Aristotelese järgi on see loomulik ja hea, et ühed alluvad teistele, orjad
orjapidajatele, naised meestele. Väikse liialdusega võib öelda, et need kohad
on samas ka olemuslikumad. Aristotelese paljutsiteeritud määratlus inimesest
kui ühiskondlikust olendist tähendab muu hulgas just seda, et on loomulik ja
hea, et üks inimene allub teisele, et üks juhib ja teine teeb (NB! See väide
pehmendub lausa triviaalsuseks ka tänapäeval, kui taibatakse arvesse võtta
ontogeneesi st tõsiasja, et inimene sünnib ja sureb väetina ja suudab elus
püsida neil eluetappidel ainult teenindatavana ehk orjapidajana. Täiskasvanu on
väikelapse ori, kes peavad kuuletuma igale ta nõudmisele).
Populaarse seletuse järgi olevat Aristotelese koolkond saanud peripateetikute nimetuse õpetaja ja kuulajate ringijalutamise tõttu (kr. peripatein) vestluste ajal. Nad jalutasid sooja Kreekamaa päikese all ja vestlesid, orjad teenindasid neid, tõid näiteks süüa ja veini.
Nad rääkisid, et naised on loodud alluma meestele, et osad inimesed
on loomult orjad ja osad valitsejad, et monopoolne käitumine võib olla kasulik
ja röövretkedki on loomulik viis elutarvete hankimiseks.
Kreeka esiisade hääl kaigub meie ühiskonnas tänini, lihtsalt ajapikku on lisandunud uusi, protest(ant)likumaid hääli nagu „Vabadus! Võrdsus! Vendlus!”, „Kes ei tööta, see ei söö!”, „Köögitüdrukki võib riiki juhtida!”, „Occupy Wall Street!”.
Kreeka esiisade hääl kaigub meie ühiskonnas tänini, lihtsalt ajapikku on lisandunud uusi, protest(ant)likumaid hääli nagu „Vabadus! Võrdsus! Vendlus!”, „Kes ei tööta, see ei söö!”, „Köögitüdrukki võib riiki juhtida!”, „Occupy Wall Street!”.
Aristotelese „Poliitika” on armas, ehtkreekalik targutus,
ohutu nagu kiisupoju, seda ei saa kuidagi võrrelda näiteks sakslaste Marxi ja
Engelsi traktaatidega (või ptüi-ptüi-ptüi vana Hitleri enda omaga. NB! ka tema
partei oli töölispartei). Miskipärast
viimaste innukal rakendamisel hakkavad kohe kerkima ka laibavirnad (vaadake mis
juhtus, kui niigi töökate hiinlaste kätte saksa filosoofia sattus! Pea 80
miljonit laipa! Ja kuidas Marx venelastele mõjus! Phuh!).
Filosoofid on tarkusearmastajad ja nad otsivad tõde.
Teooria, mis kinnitab, et alguses oli sõna, lubab, et „te tunnetate tõde ja
tõde teeb teid vabaks”(Jh 8.32). Oponeeritakse: „Arbeit macht frei!”[3]
Kuna kumbki täieliselt võita ei saa, siis on konflikti
vältimise lahenduseks ainult lepitus. Näiteks tuleb võtta kummaltki üks keskne
voorus: kreeka vaimult mõõdukus ja saksa vaimult töökus. Emma-kumma vastu ka
patustada, ikka häda kaelas. Ole siis mis rahvusest tahes.
Igatahes tundub, et Kreeka ja Saksa konfliktil on alati väga kaugeleulatuvad ja
murrangulised tagajärjed.
[1] Näiteks SAPTK-i suvine
ringreis 20.-27. augustil keskendub just kultuurisõja teemale. Ülima
põhjalikkusega on seda konflikti kirjeldatud Thomas Manni suurromaanis
„Võlumägi”.
[2] Oswald Spengler „Õhtumaa
allakäik” 2. kd, tlk Mati Sirkel ja Katre Ligi,
Ilmamaa, 2012, lk 32-33
[3] Saksa k. „Töö teeb
vabaks!”, loosung koonduslaagri väravatel
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar