Kirjutasin väikse kommentaari Ahto Lobjaka kommentaarile "Untitled-12" asjus. Ilmus ERRi kultuuriportaalis 15.01.2016.
Kahepoolne Juuda suudlus. Untitled-12 juhtum üldiselt ja konkreetselt.
Kahepoolne Juuda suudlus. Untitled-12 juhtum üldiselt ja konkreetselt.
Üldiselt
Iga ühieluline kooslus vajab mingit kooshoidvat reeglistikku, mis suunab üksikisiku käitumist ja piirab seega tema käitumisvabadust. Rängemate elutingimiste juures suunatakse üksikisiku käitumist nõnda, et see oleks kogukonnatervikule maksimaalselt kasulik. Sel juhul määrab üksikisiku väärtuse selle kasulikkus kogukonnatervikule.
Iga ühieluline kooslus vajab mingit kooshoidvat reeglistikku, mis suunab üksikisiku käitumist ja piirab seega tema käitumisvabadust. Rängemate elutingimiste juures suunatakse üksikisiku käitumist nõnda, et see oleks kogukonnatervikule maksimaalselt kasulik. Sel juhul määrab üksikisiku väärtuse selle kasulikkus kogukonnatervikule.
Kui elutingimused on
paremad, võib sellise kasulikkusenõude keerata nulli ning siis ei
esitata indiviidile muud nõuet kui see, et ta ei kahjustaks
oma käitumisega kogukonnaterviku elujõudu. Tähendab, senikaua kui
inimene ei kahjusta teisi, võib ta ennast teostada kuidas aga
tahab.
Mehhanisme, mille kaudu
taolised piirangud realiseeruvad, on mitmeid. Üheks mehhanimiks on
näiteks avalik arvamus s.o. elav moraal. Karistus lubamatu käitumise
eest on kogukonna hukkamõist, sotsiaalse kapitali kahanemisest
paariaks kuulutamiseni. Teiseks mehhanismiks on formaliseeritud
seadus koos jõustruktuuridega. Seaduse piirangud ja moraalipiirangud
täielikult ei kattu (ega saagi kattuda, sest moraal on elav,
muutlik, süstematiseerimatum jne). Kuna meie ühiskonnas on
tsiviliseerumisprotsess (Norbert Elias) jõudnud nii kaugele, et
jõukasutus on enam-vähem täielikult riigi monopol, siis
eraalgatuslikult kohtuvõimu puudulikkust võib parandada ainult
avaliku hukkamõistuga (eraalgatuslik jõukasutus, omakohus,
lintšimine jms on selgelt keelatud). Loomulikult annab selline
ühiskonnakorraldus teatava eelise neile indiviididele, kes on
avaliku hukkamõistu ees suhteliselt immuunsed (Edgar Savisaar on
hiilgav näide). Nemad saavad vabalt jokitada. Juriidiliselt on kõik
korrektne ja punkt. Koerad hauguvad, karavan liigub edasi.
Kui keskvõim pole
piisavalt suutlik, on vabalt mõeldav ka selline moraali ja
seaduslikkuse lahknemine, kus ebaseaduslikult tehakse tegusid, mis
pälvivad avalikku poolehoidu ja kiitust. Hollywoodi filmitööstus
laseb sellistel karakteritel mõnuga liugu, aga küllap lindpriist
heategija Robin Hood on siiski ikoonilisim näide.
Niisiis formaliseeritud
seaduse ja moraali autonoomsusest võib sündida mitmeid konflikte,
kusjuures üheks väljaravimatuks konfliktiallikaks on lisaks
eeltoodule see, et ei suudeta saavutada üksmeelt selles, mida peaks
regureerima seadus ja mida mitte ja mil määral (kanepi tarvitamine,
abikaasavalik jne), ammugi ei suudeta täieliselt kokku leppida
selles, mis on moraalne ja mis mitte.
Kuigi spontaanne
arvamus kipub tihti nõudma, et (minu) moraal oleks ka (üldine)
seadus, on siiski oluline hoida eristus moraali ja seaduse vahel
silmade ees. Paljud ärritavad asjad on liiga isiklikud ja
kergekaalulised, et neid seaduseks muuta (lauakombed ja
tänavaviisakus), ent üleminek raskekaalulisteks asjadeks on paraku
siiski sujuv. Nagu looduses ikka – piirid on, aga need on hägused.
Palmid lõunas kasvavad, põhjas mitte, aga teravat joont
levikukaardile tõmmata ei saa.
Konkreetselt.
„Untitled-12“ juhtum.
Kaur Kender kirjutas
teksti „Untitled-12“.
a) Kas see on
seaduslik? Selle teeb kindlaks mõistagi vastav institutsioon ehk
kohus.
Olgu aga kohe öeldud,
et sage argument, et tekst pole midagi muud kui pelgalt tähed
paberil, ei päde, sest on küllalt tekste, mille levitamine ei ole
seaduslik.
Näiteks praegu kehtivast Kriminaalkoodeksist võib lugeda:
Näiteks praegu kehtivast Kriminaalkoodeksist võib lugeda:
§72. Rahvusliku,
rassilise, usulise või poliitilise vihkamise, vägivalla või
diskrimineerimise õhutamine
(1) Rahvusliku,
rassilise, usulise või poliitilise vihkamise, vägivalla või
diskrimineerimise õhutamise eest karistatakse rahatrahvi või
arestiga või vabadusekaotusega kuni ühe aastani.
Ei saa nõustuda ka
Ahto Lobjakaga, kui ta ütleb„vahe on vihakõne & Untitled XII
vahel see, et esimene ryndab reaalseid inimesi (tihti nimeliselt),
teine mitte kedagi“.
Ka vihakõne või §72-s
kirjeldatu võib olla üsna abstraktne, ammugi ei lähe vaja mingeid
nimesid või isegi selgelt määratletavaid vihaobjekte, et üleskutse
oleks tõhus. Näiteks kas tolerast – „Lööge nad mättasse!“
– on rahvuslik, rassiline, usuline või poliitiline kategooria?
Küsime nüüd
lähtudest teisest ühiselu korraldavast printsiibist, tähendab,
mitte seadusest, vaid moraalist, ning täpsemalt ning
spetsiifilisemalt lähtuvalt isikuvabaduse piiramise täielikust
miinimumist:
b) Kas teksti
„Untitled-12“ ilmumine oli kogukonnatervikule mittekahjulik?
Olgu kohe alustuseks
ette öeldud, et milline ka poleks vastus sellele küsimusele, saab
seda vastust alati skeptiliselt vaidlustada. Nii „ei“ kui „jaa“
on põhimõtteliselt tõestamatud (pole võimalik selline
eksperiment, kus oleks kaks identset ühiskonda, millest ühte
sisestatakse selline tekst ja teise mitte jne).
Igatahes Eesti Kirjanike Liidu listi kirjutasin selle sisulises lõimes järgmiselt:
„Selle teksti
ilmumine tegi maailma jälle nõksakese koledamaks kohaks, selles ma
ei kahtle. Üsna võimatu on ette kujutada, et mõni pedofiil laksaks
pärast selle lugemist käega otsaette ja saaks oma koletusest
teadlikuks ja asuks meeleparanduse teele (see soga, seksuaalse tuuma
hävitamisest jms apoloogia, mida Kender pärast eritas, oli ikka
väga hale ja piinlik).
Küll aga pole raske ette kujutada reaalseid inimesi, kellel see teos ja see diskussioongi haavu lahti kisub.
See tekst pole lapsporno, pole ka antiporno, see on üks vastik ilukirjanduslik tekst, mis poleks pidanud ilmuma.
Aga karistus peaks olema mis jokitajetele ikka st põlgus, mitte vangla.
Vastikult saab käituda ka seaduse piires ja nii antud juhul mu arust oligi.“
Küll aga pole raske ette kujutada reaalseid inimesi, kellel see teos ja see diskussioongi haavu lahti kisub.
See tekst pole lapsporno, pole ka antiporno, see on üks vastik ilukirjanduslik tekst, mis poleks pidanud ilmuma.
Aga karistus peaks olema mis jokitajetele ikka st põlgus, mitte vangla.
Vastikult saab käituda ka seaduse piires ja nii antud juhul mu arust oligi.“
(24.07.2015)
Rõhutada tuleks siin
ehk seda, et selle seisukoha hinnaguline osa on moraalne ja mul
puudub pädevus ja voli hinnata selle seaduslikkust.
Veel: kohus vaatab iga
seadusepügalat ja võimalikku kuriteoepisoodi isoleeritult ja
eraldi. Täiesti tavaline lahendus on see, et süüalune mõistetakse
mõnes punktis süüdi ja mõnes õigeks.
Sotsiaalse kapitali jaotamisega ning avaliku tunnustuse või hukkamõistuga nii ei ole, sel on oma mälu, oma seaduspära, omad õnnistused, omad needmised.
Sotsiaalse kapitali jaotamisega ning avaliku tunnustuse või hukkamõistuga nii ei ole, sel on oma mälu, oma seaduspära, omad õnnistused, omad needmised.
Nii kirjanikeliidu sees
kui mitteformaalsetes kogukondades on arutletud selle üle, kas peaks
Kaur Kenderile avaldama solidaarsust, kas kirjanikud peaksid
ühisrindena asuma prokuratuuri poolt „rünnatud oma“ kaitsele.
Eks arvamusi on mitmeid. On neid, kes näevad siin õhus ohtlikku
pretsedenti, on neid, kes osutavad tsunftilikule kirjaniku-aule,
mille hülgamisega Kender on ka kirjanike hulgas paariaseisuse ära
teeninud jne.
Koosviibimisel, kus jagati välja selle aastased „Sirbi“ aastapreemiad, ütles üks „Sirbi“ pikaajaline töötaja, et Kaur Kender on isiksusena nii vastik ja hoolimatu ning teisi inimesi puhtalt vahendina kasutav, et tal on kahju, et ta kaitseks kunagi sõna on lausunud. Sõnastan selle nii: Kaur Kender on (eelnevalt) olnud selle kogukonna suhtes nii solidaarsusetu, et ta ei vääri (enam) selle kogukonna solidaarsust kaitset st see kogukond ei peaks talle enam oma sotsiaalset kapitali laenama.
Koosviibimisel, kus jagati välja selle aastased „Sirbi“ aastapreemiad, ütles üks „Sirbi“ pikaajaline töötaja, et Kaur Kender on isiksusena nii vastik ja hoolimatu ning teisi inimesi puhtalt vahendina kasutav, et tal on kahju, et ta kaitseks kunagi sõna on lausunud. Sõnastan selle nii: Kaur Kender on (eelnevalt) olnud selle kogukonna suhtes nii solidaarsusetu, et ta ei vääri (enam) selle kogukonna solidaarsust kaitset st see kogukond ei peaks talle enam oma sotsiaalset kapitali laenama.
Ahto Lobjakas
kirjutab:
„Untitled XII tegi veel midagi. Möödaminnes heitis ta tumedat valgust millegi kontuuridele, mis meid täna ja siin territorialiseerib: piirab, rivistab, loeb yle, korrastab, arvab sisse ja välja. Tehniliselt on need kontuurid ôiguskaitse omad, kuid prokuratuur on vaid millegi suurema vett lôikav uim. Kirjanikku surutakse piiridesse, mis mitte ainult ei moonda seaduse sôna, vaid suruvad seadusetôlgendust diametraalselt vastassuunda seaduse vaimuga. Et tänase Eesti seaduse vaim asub Brysselis ja Strasbourgis, selles vaevalt keegi kahtleb. Sealt on pärit pôhiseaduse alusväärtuste (ôigusriik, demokraatia, pôhiôigused jne) käibivad definitsioonid. Seal elab viimase instantsi tôde Euroopa Kohtu ja Euroopa Inimôiguste Kohtu kehastatuina.“
„Untitled XII tegi veel midagi. Möödaminnes heitis ta tumedat valgust millegi kontuuridele, mis meid täna ja siin territorialiseerib: piirab, rivistab, loeb yle, korrastab, arvab sisse ja välja. Tehniliselt on need kontuurid ôiguskaitse omad, kuid prokuratuur on vaid millegi suurema vett lôikav uim. Kirjanikku surutakse piiridesse, mis mitte ainult ei moonda seaduse sôna, vaid suruvad seadusetôlgendust diametraalselt vastassuunda seaduse vaimuga. Et tänase Eesti seaduse vaim asub Brysselis ja Strasbourgis, selles vaevalt keegi kahtleb. Sealt on pärit pôhiseaduse alusväärtuste (ôigusriik, demokraatia, pôhiôigused jne) käibivad definitsioonid. Seal elab viimase instantsi tôde Euroopa Kohtu ja Euroopa Inimôiguste Kohtu kehastatuina.“
Esiteks väike ja kõrvalisem märkus. Seal ei ela mitte viimase instantsi tõde, vaid viimase instantsi õigus (lõpliku JOKKini välja, eks).
Teine ja olulisem märkus puudutab järgmist lõiku:
„Kirjanikku surutakse
piiridesse, mis mitte ainult ei moonda seaduse sôna, vaid suruvad
seadusetôlgendust diametraalselt vastassuunda seaduse vaimuga.“
Kulturoloogina tahaks
öelda lausa: „Täpselt vastupidi! „Untitled-12“ puhul ei taha
prokuratuur järgida seadust, vaid seaduse vaimu, vaimu, mis on
sündinud vajadusest piirata üksikisiku vabadust kogukonnaterviku
heaolu nimel!“.
Mõistagi saab ka hüüda: „Elagu kunst! Elagu kunst, isegi kui see
peaks maksma kogukonnaharmoonia!“, ent pole midagi
imestamisväärset, et kogukond selle hüüdja endast välja sülitab.
Edukas lahing kunstiteose autonoomia nimel võib vabalt olla Pyrrhose
võit, kuigi antud juhul oleks vist paslikum võrdlus paarimeetrise
õunapuu otsa roninud kiisukese Miffiga, kelle alla päästmiseks
nõutakse kompromissitult täiskoosseisus tuletõrjebrigaadi
kohalesõitu.
Puhtisiklikult vaatan asjale sedaviisi: kas antud teos erutab seksuaalselt pedofiili? (Ise ma vastust tõesti ei tea.) Kui erutab, siis ärgitab see lisa tahtma ja järgmisel korral ei pruugi stiimul enam pelgalt nihilistide kirjatükk olla. Sellisel juhul võiks keegi Kenderile kere peale anda küll.
VastaKustutaKui aga ei eruta, siis las ta s-k olla (see Kender) - tähelepanu ta naudib ja ilmselt elab ka praegu täiega oma märtrirolli sisse. Pole tarvis trolli veelgi toita, tal neid toitjaid niigi.
Heitsin siis ka haiglase huvi pärast üle pika aja nihilistile pilgu. Noo see Kenderil lah.-ise orgia, mis seal lahti on löödud, võib mehe lõpuks ikka päris ära kurnata... Olen nõus, et vangi Kenderit saata ei tohi! Niisuguses kurnatus seisundis tema sinnasaatmine võrdub mõrvaga - ta lihtsalt ei ela selaseid vintsutusi üle!
KustutaViha õhutamist ei reguleeri mitte Kriminaalkoodeksi 72 paragarahv vaid Karistuseseadustiku 151 paragrahv. Iseenesest pole sel küll suurt vahet, sedalaadi õigusloome on jaburdus. Mitte keegi ei suuda objektiivselt hinnata kust maalt lõpeb kritiseerimine ja algab viha õhutamine. Need süüteod võrdõiguslikkuse vastu tuleks seadustest üldse välja visata. Vähemalt selle ajani kui teadus on õppinud inimese mõtteid lugema.
VastaKustutaPadupunase Kenderi üle on muidugi hea irvitada et siis kommunist langes kommunismi ohvriks. Aga kui esimene vaimustus üle läheb, siis kirjutamise eest karistamise vastu tuleb võidelda igal juhul.
Kui me selle põrguvärava lahti teeme, et kirjutis on karistatav, siis võime üsna ruttu Euroopasse välja jõuda.
Kenderi kirjutise kohta kehtib kõik seesama mis ülejäänud kirjatööde kohta, et kui ei meeldi on igaühel võimalus see käest ära panna.
Sõnavabadus on absoluutne ja kahjuks on sellele õigus ka kommunistidel, nii vastik kui see inimestele ka pole.
Voltaire sõidaks sellise arvamusavalduse peale autorile kohe kaussi.
VastaKustutaEi, Voltaire on kirjaoskaja (feat. funktsionaalne lugemine)
Kustuta