Ilmus
ERRi portaalis 21.06.2018
Vt ka Jaan Kaplinski "Paavst Franciscuse öko-entsüklika"
Ole
kiidetud, paavst Franciscus!
Üsna täpselt kolm aastat tagasi
(18.VI 2015)a valdas paavst Francisus oma teise entsüklika „Laudato
si – „Ole kiidetud“. Nüüd on olemas selle väga
märgilise teksti eestikeelne tõlge.
Jorge Mario Bergoglio Ole kiidetud.
Laudato si. Gallus 2018. 198 lk.
Mulle tundub, et meil ollakse pigem
uhked selle üle, et mõnede uurigute järgi on Eesti üks
sekulariseerunumaid maid maailmas, ja samuti tundub, et (katoliku)
kirik kehastab enamike jaoks eelkõige tagurlikkust. Ainus koht, kus
kohalikud katoliikliku taustaga aktivistid suudavad laiemat
ühiskondlikku resonantsi tekitada, on vastuseis kooseluseadusele,
tähendab, võetakse kõige ebakonstruktiivsem, vimmakam ja
puhtformaalsem aspekt nn „traditsioonilise perekonna kaitsmise“
kujutlusest. Isegi kõige elukaugem ja naiivsem poliitpopulist ei
ürita samasugust printsipiaalsust üles näidata näiteks
abielulahutuse või abortide küsimuses. Kirikukristluse kunagisele
kõige olulisemale eksistentsiaalile ehk surmajärgsusele aga ei
apelleeri avalikus diskussioonis üldse keegi.
Seda liigutavam on näha, et katoliku
kiriku suurim autoriteet – võib ehk öelda, et maailma suurim
vaimne autoriteet – on progressiivne selle sõna parimas mõttes
ning mõistab, mis on praegusel ajal kõige olulisem. „Noored
nõuavad meilt muutust,“ kirjutab ta, „Nad imestavad, kuidas saab
keegi väita, et ta ehitab paremat tulevikku, samal ajal mõtlemata
keskkonnakriisile ja tõrjutute kannatustele“(lk 19). Küllap ma
isiklikult olen juba tsipa vana selliseks imestamiseks, miska ma saan
pigem pahaseks kui mõni ealt täiskasvanu tuleb tõsimeeli
järjekordse ideekavandiga, kuidas taas kord keskkonna arvelt
majandust kasvatada (tselluloositehas ja Rail Baltic on siin
kohalikeks musternäideteks). Tõsi, nii on tehtud
tööstusrevolutsioonist saati, aga selle traditsiooni jätkamine
tähendaks halvima võtmist konservatiivsuselt, nimelt nürimeelset
käitumisinertust, ühe haige vea tegemise jätkamist selle
põhjendusega, et sedaviisi on tehtud juba kakssada aastat tehtud.
See on sedavõrd halb konservatiivsus, et mingis mõttes on see
pseudo-, või isegi antikonservatiivsus. Eriti kui määratleda
konservatiivsust edmundburke'ilikult, tähendab hoiakuna, mille järgi
elujõuline ühiskond on partnerlus surnute, elavate ja tulevikus
sündivate vahel. Tööstusühiskond rikub sellist parnerlust seda
rohkem, mida kauem vanaviisi jätkab, sest ta ei anna edasi seda,
mille ta ise päranduseks sai, vaid jätab tulevastele põlvkondadele
tühjad maardlad, kõrbestunud maastiku ja meeletu reostuse. Paavst
Franciscus rõhutab, et „Põlvkondade vaheline solidaarsus ei ole
valikuvõimalus, vaid pigem põhilise õigluse küsimus, kuna maailm,
mille meie oleme saanud, kuulub ka neile, kes tulevad pärast
meid“(lk 133).
Kui jätta kõrvale see atribuutika, mis tuleb autori staatusest, tähendab, ohtrad viited Piiblile ja kiriklikele dokumentidele, siis võiks paavst olla mutatis mutandis üks neist rohkem kui 15 000 teadlasest, kes mullu sügisel ajakirjas „BioScience“ avaldasid hoiatuse selle kohta, et kui inimkond kurssi ei muuda, terendab tema jaoks ees katastroof. Põhjuseks on ikka elupaikade kadu ja metsade häving, reostamine ja põhjavee saastumine, kliimasoojenemine, ookeanides laienevad surnud alad, kontrollimatu inimkonna kasv ja muu selline.
Kuna tegu on ringkirjaga, mis on
mõeldud võimalikult laiadele hulkadele, siis korratakse seal üle
mitmed aabitsatarkused, mis on küll üsna lihtsalt mõistetavad, aga
paraku üsna raskelt rakendatavad.
„Keskkond on üks neist kaupadest,
mida turu mehhanismid ei suuda piisavalt kaitsta ja edendada“ (lk
156) ütleb ta ja rõhutab rahvusvahelise dialoogi vajalikkust
tulemuslikuks keskkonnakaitseks.
„Pikas perspektiivis lükkab
majanduslik ja tehnoloogiline liit kõrvale kõik, mis ei ole
vahetult seotud nendevaheliste huvidega. Parimal juhul võib selle
tulemusena oodata pealiskaudset retoorikat, kordineerimatut
heategevust või pealiskaudselt väljendatud muret keskkonna pärast,
samas kui sisuliste muutuste nimel tegutsevaid ühiskondlikke
rühmitusi vaadatakse kui romantilistel illusioonidel põhinevat
tüütust või takistust, keda tuleks vältida“ (lk 50). Kas ei
kõla see tuttavalt?
Nagu ka osutus sellele, et sageli
võivad „just üksikisikud ja kohalikud rühmitused tegelikult
midagi muuta. Nad suudavad ilmutada tugevamat vastutus- ja
kogukonnatunnet, loomingulist vaimu ja sügavat armastust oma maa
vastu ning näitavad valmisolekut kaaslasi kaitsta. Samuti paneb neid
muretsema see, mida nad lõpuks oma lastele ja lastelastele maha
jätavad. Sellised väärtused on eriti sügavalt juurdunud
põlisrahvaste juures“ (lk 148). Selliste lokaalset laadi
lojaalsussuhete olulisust keskkonnakaitses on rõhutanud ka Briti
konservatiiv Roger Scruton ning nooremast keskeast vanem lugeja ehk
mäletab isiklikultki põlisrahvusliku ja keskkonnakaitselise
aktiivsuse lahutamatut ühtepõimitust kaheksakümnendate
lõpul.
Aasta eest seda ringkirja tutvustav Jaan Kaplinski ütles, et tema „jaoks räägib paavst siin üsna sama, mida meil näiteks Valdur Mikita oma „Läänemeresoomlase viimases karjes“. Vatikani entsüklikas on koos katoliiklik teoloogia, ökoloogia ja inimkonna muistne elutarkus, millega meie uue aja ideoloogia on rängas vastuolus. Me oleme juba mitu põlve masinavärgi teenrid, mis muutub vähehaaval aina totalitaarsemaks.“ („Paavst Franciscuse öko-entsüklika – religioonil ja teadusel on meile sama sõnum“, Sirp 2. VI. 2017)
Aasta eest seda ringkirja tutvustav Jaan Kaplinski ütles, et tema „jaoks räägib paavst siin üsna sama, mida meil näiteks Valdur Mikita oma „Läänemeresoomlase viimases karjes“. Vatikani entsüklikas on koos katoliiklik teoloogia, ökoloogia ja inimkonna muistne elutarkus, millega meie uue aja ideoloogia on rängas vastuolus. Me oleme juba mitu põlve masinavärgi teenrid, mis muutub vähehaaval aina totalitaarsemaks.“ („Paavst Franciscuse öko-entsüklika – religioonil ja teadusel on meile sama sõnum“, Sirp 2. VI. 2017)
Kohtudes teadlastega novembris 2016
Paavstliku Teaduste Akadeemia koosoleku puhul, ütles Franciscus
veel: „Inimesed kaasaja maailmas on kasvanud mõeldes, et me oleme
looduse omanikud ja isandad, kel on voli seda laastada, hoolimata
tema varjatud võimalustest ja evolutsiooni seadustest, otsekui oleks
loodus inertne aine; selkombel kahaneb tõsiselt ka biodiversiteet.
On tarvis ökoloogilist pöördumist (konversiooni), kus inimesed
mõistaksid oma vastutust kõige loodu ja tema ressursside ees,
vajadust saavutada sotsiaalne õiglus ja saada üle süsteemist, mis
toodab viletsust, võrdsusetust ja hüljatust.“
Ringkirja kolmanda peatüki pealkiri
on „Ökoloogilise kriisi inimlikud juured“. Siin võib näha
dialoogi Lynn White juuniori artikliga „Meie ökoloogilise kriisi
ajaloolised juured“, selle ajakirjas Science aastal 1967
ilmunud artikliga(e.k. 2008, kogumikus Keskkonnaeetika
võtmetekste), mille lõpus White tegi ettepaneku kuulutada
Franciscus ökoloogide kaitsepühakuks. Nii on ka läinud.
„Poliitika ja äri on aga olnud
aeglased reageerima meie maailma ees seisvatele kiireloomulistele
probleemidele. Ehkki tööstusrevolutsiooni järgset maailma võidakse
mäletada küll mäletada kui üht vastutustundetumat, on siiski
põhjust loota, et 21. sajandi koidiku inimkonda meenutatakse
sellisena, kes soostus oma raskeid ülesandeid ise kandma.“ (lk
139)
Jah, paavst kõneleb lootusest.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar