Ilmus
ERRi kultuuriportaalis 06.09.2018
Meeleselguse
käsiraamat nii algajale kui edasijõudnud maailmaparandajale
Hans Rosling, Ola Rosling, Anna Rosling
Rönnlund. Faktitäius. Kümme põhjust, miks me maailmast valesti
mõtleme – ja miks asjad on paremini, kui sa arvad. Tänapäev.
2018. Tõlkinud Helen Urbanik. 319 lk
Hans Roslingi „Faktitäius“
näitab ilmekalt kui kiirelt iganeb maailmapilt kiirete muutuste
ajastul, aga annab ometi väga aegumatuid nõuandeid adekvaatsema
maailmapildi saamiseks ja selle järgi käitumiseks.
Mihkel Kunnus
Mihkel Kunnus
Hans Rosling (1948-2017) oli Rootsi
akadeemik, pikalt arstina praktiseerinud meditsiiniteadlane ja
statistik ning väga menukas teadusele ja andmetele tuginemise
populariseerija. Sel kevadel ilmus postuumselt (poja ja minia abil)
tema raamat Factfulness: Ten Reasons We're Wrong About the
World--and Why Things Are Better Than You Think ning see tõlgiti
kiiresti ka eesti keelde.
Ei saa salata, et võtsin raamatu kätte mõningase eelarvamusega ja mitte ainult seetõttu, et hiiglaslike keskkonnaprobleemide ajastul tundub alapealkirja teine pool parimal juhul naiivne. Agressiivse vähivormi tõttu ootamatult surnud populaarse inimese nimi tekitab paratamatult kahtluse, et kaubastatakse leinameeleolusid. Ka Bill Gatesi sõnades, et tegu on kõige olulisema raamatuga, mida ta on lugenud, nägin eelkõige järelhüüdu sõbrale ja aatekaaslasele. Aga pärast lugemist pidin oma arusaamu korrigeerima ja nii ei näinud ma selles, et Bill Gates kinkis selle raamatu e-versiooni kasutusõiguse igale USA kolledžiõpetajale, enam liigutavat matusežesti, vaid filantroopilist rahvavalgustust selle parimas mõttes. See on tõepoolest selline raamat, mida võiks lugeda võimalikult paljud. See teeks kindlasti maailma paremaks kohaks (vähemasti sedavõrd, kuivõrd see raamatute abil võimalik). Miks?
Tänapäeval vananevad andmed üha
kiiremini
Aastate eest koostas Hans Rosling valikvastustega testi, milles küsis erinevaid küsimusi maailma inimarengu kohta, et kui suur hulk maailma lastest on vaktsineeritud, mitmel protsendil inimestest on juurdepääs elektrile, kuidas on muutunud looduskatastroofides hukkunute arv jne. Ta pani tähele, et isegi väga haritud inimesed vastavad halvemini kui šimpansid (s.o. keegi, kes vastab huupi).
Aastate eest koostas Hans Rosling valikvastustega testi, milles küsis erinevaid küsimusi maailma inimarengu kohta, et kui suur hulk maailma lastest on vaktsineeritud, mitmel protsendil inimestest on juurdepääs elektrile, kuidas on muutunud looduskatastroofides hukkunute arv jne. Ta pani tähele, et isegi väga haritud inimesed vastavad halvemini kui šimpansid (s.o. keegi, kes vastab huupi).
Ta küsis endalt, et miks see ometi nii
on?
„Ahhaa! Taipasin! Mul on tegemist –
nii ma vähemalt palju aastaid arvasin – uuendamise probleemiga.
Minu globaalse tervishoiu tudengitel ja kõikidel teistel inimestel,
kes mu testi aastate jooksul tegid, olid teadmised, kuid need olid
vananenud, sageli mitmekümne aasta vanused. Inimeste arusaam pärines
ajast, mil nende õpetajad kooli lõpetasid“. (lk 17)
See on tõepoolest üks väga oluline
põhjus. Tööstusrevolutsiooniga alanud tehnoloogiline progress on
üha kiirenenud ja sellega käib kaasas väga paljude ühiskondlike
parameetrite kiire muutumine ja seega ka mõõdetud andmete kiire
aegumine.
Üks raamatu plusse ongi see, et ta
annab koos viidetega suure koguse värskeid andmeid maailmas
toimuvate inimarenguliste protsesside kohta. Näiteks kuivõrd
vananenud on kõigest mõnekümne aastaga maailma jaotamine arenenud
maadeks ja arengumaadeks (näiteks 1980 vaktsineeriti umbes 22%
maailma lastest, 2016 juba 88%, 1970 käis kõigest 65% maailma
tüdrukutest koolis, 2015 90%, 1965 oli keskmine laste arv naiste
kohta 5, 2017 aga kõigest 2,5, viimase kahekümne aastaga on sügavas
vaesusel olevate inimeste hulk vähenenud 29%-lt 9%-le jne).
Ometi pole „Faktitäius“ pelgalt laiendatud analoogia meie igaaastasele inimarengu aruandele.
Ometi pole „Faktitäius“ pelgalt laiendatud analoogia meie igaaastasele inimarengu aruandele.
Andmeid tuleb pidevalt uuendada, selles
pole vähimatki kahtlust. Aga sellest ei piisa. Probleem on
sügavamal.
„Ent pikkamööda hakkasime aru
saama, et tegu on millegi enamaga. Võhiklus, mida me ikka ja jälle
kohtasime, ei olnud seotud ainult teadmiste värskendamise
probleemiga. Seda ei saanud lahendada andmete selgema esitamise või
paremate õppevahenditega“ (lk 17)
Kümme põhjust, miks me maailmast
valesti mõtleme – ja miks on asjad paremini, kui sa arvad
See on nüüd osa, mida võiks nimetada
näiteks (uue) meedia lugemise koolituseks. Rosling toob välja kümme
peamist tunnetuslikku automatismi, mis koostöös (uue) meediaga
kipub meie maailmapildi kujunemist oma loogikale allutama. Selles on
tema raamatu universaalsem ja aegumatum osa.
Rosling teeb raamatu alguses põgusad
viited evolutsioonipsühholoogilistele aabitsatarkustele, sellele, et
meie evolutsiooniline pärand veab kaasas kohastumuslikku taaka, mis
drastiliselt muutunud elukeskkonnas vajab teadlikku ja pingutavat
kohaldamist. Antud valdkonda ehk siis meediatarbimisse puutuva võtab
ta kokku kujundiga „dramaatilised instinkid“ (lk 21), miski, mis
on intuitiivselt mõistetav igaühele, kes kas või korra on mõelnud
selle üle, miks Õhtulehe esikaanel on alati tragöödia ning seda
iga päev ja ka kõige leigemal ja soigemal hapukurgihooajal.
Rosling toob välja kümme dramaatilist
instinkti (neid võiks nimetada ka tõlgenduskalduvusteks,
tunnetuslikeks filtriteks, mõtteautomatismideks vms). Ta alustab
tavaliselt isikliku näitega, siis üldisema näitega, toob rea
andmeid, mis näitavad selle instinkti eksitavust ning lõpuks annab
paar head kokkuvõtlikku nõuaannet, kuidas sellist tüüpi vigu
vältida. Viimases sarnaneb ta trenniraamatuga – ei aita selle
läbilugemine ja mõistmine, vaid pidev treenimine ja praktiseermine.
Näiteks üheksas peatükk lõppeb
järgmiselt:
„Faktitäius on ... äratundmine,
kui kedagi tehakse patuoinaks, ja meelespidamine, et kellegi
süüdistamine röövib sageli fookuse teistelt võimalikelt
selgitustelt ning takistab meid tulevikus sarnaseid probleeme
vältimast.
Süüinstinkti vältimiseks olge vastu
patuoina otsimisele.
*Otsige põhjuseid, mitte kurikaelu.
Kui miski ebaõnnestub, ärge otsige mõnda üksikisikut ega gruppi,
keda süüdistada. Tunnistage, et halvad asjad võivad juhtuda ilma,
et keegi neil meelega juhtuda laseks. Kulutage oma energia hoopis
olukorra põhjustanud üksteisega seotud põhjustest või süsteemist
arusaamiseks.
*Otsige süsteemi, mitte kangelasi.
Kui keegi väidab end olevat põhjustanud midagi head, küsige, kas
tulemus oleks saavutatud ka siis, kui see isik ei oleks midagi
teinud. Jagage süsteemile tunnustust.“ (lk 211).
Rosling demütologiseerib
maailmatunnetust, ta kutsub üles olema kainemõistuslik ja
tasakaalukas. Otsida süüdlase asemel andmeid, põhjuseid, kaugemalt
tulevaid seoseid, struktuure ja süsteeme on üsna vastumeelne
inimese loomusele, see nõuab vägevat meeleparandust, põhjalikku
askeesi ja pühendunud enesekasvatust. Vähesed on selleks võimelised
ja kaduvvähesed keset valimismöllu.
Hans Rosling püüab hoida inimesi tsiviliseerumisprotsessiga pärivoolu
Pole liialdus öelda, et kiirenev
uudisvood pöörab tunnetuslikus plaanis tsiviliseerumisprotsessi
vastassuunda ja Hans Rosling püüab hoida inimesi
tsiviliseerumisprotsessiga pärivoolu. Selle väite ilmestamiseks
toon tsitaadi sotsioloogiaklassik Norbert Eliase 1939 aastal ilmunud
peateosest „Tsiviliseerumisprotsess“:
“Seal, kus ühiskondlike suhete
struktuur võimaldab üksikisikul suuremal määral hetkeimpulsside
ajel toimida kui õukonnas, ei ole vajalik ega võimalik väga
põhjalikult tegelda küsimusega, kuidas on lood teise inimese
teadvuse- ja afektistruktuuriga ning missugustel varjatud motiividel,
missugustel arvestustel põhineb tema käitumine. Ühel juhul järgneb
arvestusele arvestus, teisel juhul afektile afekt. Selline vahetu
tugev afekt jätab aga inimesele vähe võimalusi käitumiseks: teine
inimene on kas sõber või vaenlane, hea või paha. Ja vastavalt
sellele, kuidas teist afektide mustvalges pildis nähakse, ka
toimitakse. Inimene tajub kõike iseenda kohta käivana. See, et
päike paistab või parajasti müristab, et keegi teine naerab või
kulmu kortsutab – see kõik apelleerib sellise afektistruktuuri
puhul vahetult selle inimese tunnetele, kes seda näeb. Ja nii, nagu
nähtu teda parajasti sõbralikult või vaenulikult erutab, nii ta
seda ka võtab – enda suhtes kas siis sõbralikult või vaenulikult
mõelduna. Tal ei tule mõttesse, et seda kõike – välku, mis teda
peaaegu tabab, näoilmet, mis teda solvab – võiks seletada ka
kaugemate seostega, millel ei ole tema endaga otseselt midagi
tegemist. Nii looduse kui ka inimeste suhetes omandavad inimesed
ettenägelikkuse alles sel määral, kuidas süvenev
funktsioonijaotus ja igapäevane põimumine järjest pikematesse
inimahelatesse üksikisikut selle ettenägelikkuse ja afektide
suurema talitsemisega harjutab. Alles siis hakkab aegamööda kerkima
loor, mille kired on silme ette mananud, ja pilgule avaneb uus maailm
– maailm, mis kulgeb üksikisiku jaoks sõbralikult või
vaenulikult, ilma et see oleks otseselt tema jaoks sõbralikult või
vaenulikult mõeldud, sündmuste kokkusattumine, mille seoste avamine
vajab kaugeleulatuvat kiretut jälgimist.”
(II köide. Varrak. 2007. lk 320-321)
(II köide. Varrak. 2007. lk 320-321)
„Maailm on parem ja halb
üheaegselt“
Rosling ei ole vankumatusse progressi uskuv ullike. Ta ütleb korduvalt, et maailm on parem ja halb üheaegselt. „Eelmisel aastal suri 4,2 miljonit beebit. See on kõige värskem näitaja, mida UNICEF-i andmetest leiab alla aasta vanuste laste surmade kohta kogu maailmas,“ toob Rosling ühe näite ja küsib retooriliselt „Kes suudaks 4,2 miljonit surnud beebit üldse ettekujutada?“, ent kiirustab kontekstualiseerima: Just sellepärast ma seda näitajat mainisin, sest see ei ole tohutu suur: see on meeldivalt väike,“ sest veel aastal 1950 oli see näitaja 14,4 miljonit. 4,2 miljonit surnud beebit aastas on väikseim arv mõõtmisajaloos. Maailm on parem ja halb üheaegselt ning et muuta seda veelgi paremaks, või miinimumprogrammina aeglustada maksimaalselt selle muutumist hullemaks nagu kliimasoojenemise puhul „mõtleme inimeste kannatustest parem selge peaga“ (lk 127).
Selge peaga mõtlemise nõue on tal alati esikohal ja tal on ohtralt isiklikke näiteid, kus talle kui praktiseerivale arstile on see edu toonud. Kusjuures tegu pole mingi heaoluühiskonna jõukas haiglas iluoperatsioone teinud doktoriga, vaid inimesega, kes on töötanud rasketes epideemiakolletes ja maades, kus ressursid ja tehnoloogiad on ülimalt piiratud.
Rosling ei ole vankumatusse progressi uskuv ullike. Ta ütleb korduvalt, et maailm on parem ja halb üheaegselt. „Eelmisel aastal suri 4,2 miljonit beebit. See on kõige värskem näitaja, mida UNICEF-i andmetest leiab alla aasta vanuste laste surmade kohta kogu maailmas,“ toob Rosling ühe näite ja küsib retooriliselt „Kes suudaks 4,2 miljonit surnud beebit üldse ettekujutada?“, ent kiirustab kontekstualiseerima: Just sellepärast ma seda näitajat mainisin, sest see ei ole tohutu suur: see on meeldivalt väike,“ sest veel aastal 1950 oli see näitaja 14,4 miljonit. 4,2 miljonit surnud beebit aastas on väikseim arv mõõtmisajaloos. Maailm on parem ja halb üheaegselt ning et muuta seda veelgi paremaks, või miinimumprogrammina aeglustada maksimaalselt selle muutumist hullemaks nagu kliimasoojenemise puhul „mõtleme inimeste kannatustest parem selge peaga“ (lk 127).
Selge peaga mõtlemise nõue on tal alati esikohal ja tal on ohtralt isiklikke näiteid, kus talle kui praktiseerivale arstile on see edu toonud. Kusjuures tegu pole mingi heaoluühiskonna jõukas haiglas iluoperatsioone teinud doktoriga, vaid inimesega, kes on töötanud rasketes epideemiakolletes ja maades, kus ressursid ja tehnoloogiad on ülimalt piiratud.
Rousseau'likust hägust on vaba ka ta
pilk minevikku. Kommenteerides kunagist loodusega tasakaalus elamist
ütleb ta: „Tõsi, tasakaal valitses. Kuid vältigem roosasid
prille. Kuni 1800-ndateni sünnitasid naised keskmiselt kuus last.
Seega oleks rahvastik pidanud iga põlvkonnaga kasvama. See püsis
aga enam-vähem stabiilsena. Mäletate laste säilmeid endisaegsetes
surnuaedades? Keskmiselt suri neli last kuuest enne ise vanemaks
saamist, nii et ellu jäi ainult kaks last, kes pidid panema aluse
uuele põlvkonnale. Valitses tasakaal. See ei olnud tingitud sellest,
et inimesed elasid loodusega tasakaalus. Inimesed surid
loodusega tasakaalus. See oli äärmiselt jõhker ja traagiline.“(lk
87)
Hans Rosling toob näiteid ka enda elust, sellest, kuidas elasid ta enda vanemad ja vanavanemad ning seda ikka selleks, et näidata kui kiired ja drastilised saavad olla muutused. Ja kui palju muudab elusviise ja -kombeid aineline heaolu.
Hans Rosling toob näiteid ka enda elust, sellest, kuidas elasid ta enda vanemad ja vanavanemad ning seda ikka selleks, et näidata kui kiired ja drastilised saavad olla muutused. Ja kui palju muudab elusviise ja -kombeid aineline heaolu.
„Tööstusrevolutsioon päästis
miljardeid elusid mitte selletõttu, et sünnitas paremaid juhte,
vaid kuna see tootis keemilisi pesuaineid, mida sai kasutada
automaatpesumasinates.
Olin nelja-aastane, kui nägin esimest
korda, kuidas mu ema pesumasinasse pesu laadis. See oli mu emale
suurepärane päev; tema ja mu isa olid aastaid raha säästnud, et
seda masinat osta. Vanaema, kes oli uue pesumasina
sisseõnnistamistseremooniale kutsutud, oli isegi rohkem erutatud.
Tema oli kogu elu puudega vett soojendanud ja käsitsi pesu
pesnud.“(lk 209)
Inimkonna edusammude tõelised kangelased „on proosalised ja igavad,“ ütleb Rosling, „Sellest hoolimata tahan neid kiita, seega laulgem kiidulaulu globaalse arengu tunnustamata kangelastele: institutsioonidele ja tehnoloogiale“ (lk 208).
Tulipäise maailmaparandaja dramaatilistele instinktidele ei passi selline selgepilgulisus kohe teps.
Inimkonna edusammude tõelised kangelased „on proosalised ja igavad,“ ütleb Rosling, „Sellest hoolimata tahan neid kiita, seega laulgem kiidulaulu globaalse arengu tunnustamata kangelastele: institutsioonidele ja tehnoloogiale“ (lk 208).
Tulipäise maailmaparandaja dramaatilistele instinktidele ei passi selline selgepilgulisus kohe teps.
Lugeda enne valimisi!
See raamat pakub oma teema ja
näitevalikuga meeliselgindavat abi just inimühiskonna osas. Fakt on
see, et globaalses plaanis läheb inimkonnal tervikuna paremini kui
iial maailma ajaloos. See, mis Roslingu pilgu alt välja jääb
(õigemini: satub sinna ainult riivamisi), on teiste liikide ja
looduskeskkonna käekäik. See ei tee raamatut kuidagi halvemaks,
vaid lihtsalt piiritleb fookuse. Samuti jääb fookusest välja
indiviidi isiklik areng ja heaolu (selleks, komplementaarseks
paarikuks sobib hästi Jordan Petersoni 12 Rules for Life. An
Antidote to Chaos, menuk, mis kuulujärgi samuti eestindamisel).
Eriti sobilik oleks selle raamatuga
tutvuda enne valimisi, sest valimiskampaania ajal püüavad
konkureerivad parteid üksteise võidu pressida inimese
dramaatilistele instinkidele. Enam-vähem iga punkti juurde, mis
Rosling toob, saab tuua hea näite meie poliitkampaaniatest.
Näiteks esimese tõlgenduskalduvusena toob Rosling välja „Lõheinstinkti“, mille all ta peab silmas vastupandamatut kiusatust „jagada kõik kahte, sageli vastuolulisse rühma, mille vahele jääb kujutletav lõhe – tohutu ebaõigluse kuristik“(lk 26).
Samuti kalduvus kujutleda realiseerumas kõige hullemat mõeldavat stsenaariumit ja tegutseda sellest lähtuvalt ja kiirelt, kuigi selle stsenaariumi realiseerimise tõenäosus on kaduvväike.
„Kui tunneme hirmu ja aeg avaldab survet ning mõtleme halvimatest võimalikest stsenaariumitest, kipume tegema väga rumalaid otsuseid“ (lk 217).
Näiteks esimese tõlgenduskalduvusena toob Rosling välja „Lõheinstinkti“, mille all ta peab silmas vastupandamatut kiusatust „jagada kõik kahte, sageli vastuolulisse rühma, mille vahele jääb kujutletav lõhe – tohutu ebaõigluse kuristik“(lk 26).
Samuti kalduvus kujutleda realiseerumas kõige hullemat mõeldavat stsenaariumit ja tegutseda sellest lähtuvalt ja kiirelt, kuigi selle stsenaariumi realiseerimise tõenäosus on kaduvväike.
„Kui tunneme hirmu ja aeg avaldab survet ning mõtleme halvimatest võimalikest stsenaariumitest, kipume tegema väga rumalaid otsuseid“ (lk 217).
Siin meenuvad paljude viimaste aegade
paljude poliitiliste valimiseelistuste indutseerimise põhivõtted,
eks.
„* Olge ettevaatlikud lihtsate
ideede ja lahenduste suhtes. Ajalugu kubiseb visionääridest,
kes õigustasid kohutavaid tegusid lihtsate utoopiliste visioonidega.
Tervitage keerulisust. Ühendage ideid omavahel. Tehke kompromisse.
Lahendage probleeme juhtumipõhiselt.“(lk 193)
See on täpselt vastassuund moraalipaanikale ja valimiskampaania aegsele õhustikule!
See on täpselt vastassuund moraalipaanikale ja valimiskampaania aegsele õhustikule!
Väga tervistav ja hea raamat.
Soovitan!
P.S. Küllap tõlkimise kiiruse ja teadustoimetaja puudumise tõttu on sisse lipsanud mõni näpukas (nt lk 77 on „kahekordne kiirus“ seal, kus peaks olema eksponentsiaalne kasv või ruutvõrdeline seos), lk 124 dehüdrateeriva lahuse asemel rehüdreeriv lahus, lk 82 on tollid arvulise teisendamiseta sentimeetriteks tõlgitud), aga mõistmist need ei sega. Tekst on lobedalt loetav ja Roslingu anne selgitada lihtsustavalt keerukamaid nähtusi ei lähe kaotsi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar