Ilmus
Postimehe nädalalõpulisas „AK“ 22.09.2018.
Kirjutasin
ruumikitsikuses, mistõttu allikaviited ei pannud ja kärpisin välja
täpsustused (Franciscus ei toetu teoloogilises plaanis luterliku
Bonhoefferi filosoofiale, võtsin Bonhoefferilit eelkõige metafoorid
jne).
Tema
ökoentsüklikast olen kirjutanud veidi pikemalt ERRi 21.06.2018.
Franciscus
I – selle maailma paavst
Mihkel Kunnus
Paavst
on meie poole üle tulnud – sellise kokkuvõtte tegin ma mõttes
pärast tema entsüklika „Laudato si“ läbi lugemist (e.k. „Ole
kiidetud“, Gallus 2018). Ja nende samade sõnadega olen tutvustanud
seda väikest raamatut ka oma mõttekaaslastele ja sõpradele. Kes on
need meie, kelle poole ta on üle tulnud? Ei, sellega ma ei pea
silmas põliseestlasi ümber Kalevipoja, kes vapralt ristirüütleid
pillutas, ei pea ka silmas mõnda kodusemat vaenuleeri kristluse
sees. Ei osuta ka praegusele „tolerantsuse“ mõiste ümber
moodustunud rindejoonele nn kultuurisõjas, kus oma vahel piike
murravad kristluse erinevad ilmalikustumisfaasid. Ehkki sõna ise oli
olemas juba ladina keeles, muutus tolerantsus ühiskondlikuks
probleemiks Euroopas XVI sajandiil seoses religioossete lõhenemistega
ja nendest tekkinud sõdadega. Tolerantsus tähendas toona lihtsalt
seda, et kedagi ei kiusata taga usuliste veendumuste pärast.
Tolerantsuse sõdalased tahtsid seadust reformida nii, et riik ei
kaitseks mõõgaga valitsevat religiooni, nad selgitasid XI ja XVII
sajandil, et me ei peaks erinevate vaadete pärast Pühale
Kolmainsusele, armulaua sakramendile või jumalikule ettemääratusele
üksteisel kõri läbi lõikama. „Jumal ei küsi meilt viimasel
kohtupäeval meie õigete või valede teoloogiliste vaadeteke kohta,
vaid seda, kas püüdsime oma elus järgida Evangeeliumi Õpetusi,“
nagu selgitab Poola filosoof Leszek Kołakowski raamatus
„Miniloenguid maksiprobleemidest“. Ometi on Franciscus läinud
veel kaugemale. Vähemasti kui selle entsüklika järgi otsustada.
Nimelt viimane kohtupäev – üks kristliku usu keskseid
kontseptsioone – ei tule enam üldse arvesse, see argument ei vääri
isegi mainimist. Ei keelitata siin paradiisiga ega hirmutata
põrgutulega, teispoolsus ja surmajärgsus ei tematiseeri maist elu
enam üldse. Ometi on ajalooliselt olnud kristlus surmajärgsusele
orienteeritud religioon (nagu sugulasreligioonid islam ja judaism).
Eestis – ja Euroopas laiemaltki – on see üsna kodune positsioon.
Meil ei apelleeri surmajärgsusele ka kõige häälekamad ja
innukamad kristlikud sekkujad (SAPTK ei ähvarda homosid põrguga ja
eeskujulik ja kindlameelne kristlane Toivo Tänavsuu korjab maiseid
annetusi vähihaigete maise elu pikendamiseks, mitte ei panusta
lahkujate hingede eest palvetamisele, ometi on kunagi liigset leinagi
peetud patuks, uskumatuse märgiks, mis kahtleb surmajärgses
taaskohtumises lähedasega).Kui kunagi pidi kirik hoidma tähelepanu
igavestel väärtusetel ja hoiatama ajaliku ületähtsustamise eest,
siis see entsüklika keskendub täielikult siinpoolsusele, ajalikule
maailmale. Paavst on üle tulnud siinpoolsuse kaitsjate leeri ja
kaitseb ajalikku elu kogu selle liigilises mitmekesisuses.
Kui jätta kõrvale see atribuutika, mis tuleb autori staatusest, tähendab, ohtrad viited Piiblile ja kiriklikele dokumentidele, siis võiks paavst olla mutatis mutandis üks neist rohkem kui 15 000 teadlasest, kes mullu sügisel ajakirjas „BioScience“ avaldasid hoiatuse selle kohta, et kui inimkond kurssi ei muuda, terendab tema jaoks ees katastroof. Põhjuseks on ikka elupaikade kadu ja metsade häving, reostamine ja põhjavee saastumine, kliimasoojenemine, ookeanides laienevad surnud alad, kontrollimatu inimkonna kasv ja muu selline.
Oswald
Spengleri sõnadega: „Minu riik ei
ole sellest
ilmast – vaid inimene, kes jaksab mõõta kogu selle tõdemuse
raskust, võib mõista Jeesuse sügavamaid ütlusi“. Üks
sõnaosavamaid ja populaarsemaid katoliiklike apologeete Gilbert
Keith Chesterton kirjeldas aastal 1908 oma ärkamist kristlusele
järgmiselt: „Olin ennast sageli optimistiks nimetanud, vältimaks
pessimismi blasfeemilisust. Aga praegusaegne optimism on võlts ja
eemaletõukav, sest see pääab ikka tõestada, et me sobime ikka
siia maailma. Kristlik optimism aga põhineb faktil, et me ei
sobi siia
maailma. Olin üritanud olla õnnelik, öeldes endale, et inimene on
loom nagu iga teinegi, kes Jumalalt oma igapäevast toitu ootab.
/.../ Tänapäeva filosoofid kordasid mulle ikka ja jälle, et ma
olen õiges kohas, ja ma tundsin isegi sellega nõustudes masendust.
Nüüd aga kuulsin, et olen vales kohas,
ja mu hing laulis rõõmust nagu lind kevadel.“
Franciscuse
entsüklika sõnumi aga võiks kokku võtta järgnevalt – Sa kuulud
siia, sellesse maailma, see maailm on Sinu kodu, ainus kodu, ja selle
pöördumatu äralagastamine on suurim mõeldaiv katastroof. Ning
sellise hoiakuga on ta igasuguste ökoloogide, loodusteadlaste,
keskkonnakaitsjate ja teiste taoliste siinpoolsuse kaitsjate poole
„üle tulnud“. Seepärast ongi mulle – ilmalikule inimesele –
nii liigutav näha, et katoliku kiriku suurim autoriteet (võib ehk
öelda, et maailma suurim vaimne autoriteet) on progressiivne selle
sõna ilmalikus mõttes ning mõistab, mis on praegusel ajal kõige
olulisem.
Laiadelt
üldistades võib öelda, et Teine maailmasõda seadis inimkonnale
pretsedenditu nõude käituda täiskasvanulikult. Ja ma ei pea silmas
koonduslaagreid ja enneolematuid massimõrvu – liigikaaslasi on
inimene alati maksimaalse olemasoleva tehnoloogilise jõudlusega
hävitanud – , vaid esimeste tuumaplahvatustega koitma löönud
arusaama, et inimene on võimeline oma koduplaneedi keskkonda
sedavõrd kahjustama, et see võib saada kogu inimkonnale
saatuslikuks. Enne neid sündmusi oli see ettekujutamatu.
Neli
kuud enne märgilist kärgatust Hiroshimas hukati Flossenburgi
koonduslaagris Hitlerile atendaadi kavandamises osalenud 39 aastane
Dietrich Bonhoeffer, koguduseteenija ja teoloog, kes küsis eneselt
täie rangusega, mis on kristlus tänapäeval. Ta leidis,et maailm on
saanud täisealiseks, et kirik leiab end maailmast, kus inimesed
tegutsevad autonoomselt, ilma et tunneks vajadust jumaliku armu või
jumaliku tõe järele. Ta lükkas otsustavalt kõrvale „lünkade
Jumala“, Jumala, keda oli vaja selleks, et toppida kinni lünki oma
teadmistes, süütundes, kannatuses. Täiskasvanud inimene,
täiskasvanud maailm peab võtma vastutuse oma eksistentsitingimuste
eest. Me ei saa enam lükata vastutust kõiketeadva ja kõikvõimsa
Taevaisa kaela, kelle teed on äraarvamata.
„Noored
nõuavad meilt muutust,“ kirjutab paavst ringkirjas „Laudato si“,
„Nad imestavad, kuidas saab keegi väita, et ta ehitab paremat
tulevikku, samal ajal mõtlemata keskkonnakriisile ja tõrjutute
kannatustele“(lk 19). Ta rõhutab, et „Põlvkondade vaheline
solidaarsus ei ole valikuvõimalus, vaid pigem põhilise õigluse
küsimus, kuna maailm, mille meie oleme saanud, kuulub ka neile, kes
tulevad pärast meid“(lk 133). Ta räägib otsesõnu ökoloogilises
pöördumisest (176-180).
Oma
ametinimeks ökoloogide kaitsepühaku Püha Franciscuse nime võttes
osutas ta vaesusele ja ökoloogiale kui oma teenistuse tähtsaimatele
suundadele. Juhin siin tähelepanu sellele, et ka vaesus on selle
maailma asi, vaesus tähendab vilestust selle maailma mõõtude mitte
igavikulise järgi. Vaesus ja inimeste kannatused selles maailmas
lähevad talle rohkem korda kui surematu hinge saatus ja patuvabadus.
Fundamentalistid vihastaski ta välja sellega, et homoseksuaalidest
rääkides ei mõistnud ta neid hukka, vaid lausus retooriliselt:
„Kes ma olen, et olla neile kohtunik?“ (ka Eestis on meediapildis
eelkõige fundamentalistid ning nii võibki jääda mulje, et
katoliku kiriku põhiasi on võitlus homoseksuaalsusega, vaenlasega,
mida ta ei suuda oma püsivaks alanduseks ja frustratsiooniks isegi
oma pühakojast tõrjuda).
Vaesuse
eest põrgu ei lähe, homoseksuaalsuse või abielulahutuse eest aga
küll. Franciscus näeb aga vaesuses suuremat probleemi.
Kui jätta kõrvale see atribuutika, mis tuleb autori staatusest, tähendab, ohtrad viited Piiblile ja kiriklikele dokumentidele, siis võiks paavst olla mutatis mutandis üks neist rohkem kui 15 000 teadlasest, kes mullu sügisel ajakirjas „BioScience“ avaldasid hoiatuse selle kohta, et kui inimkond kurssi ei muuda, terendab tema jaoks ees katastroof. Põhjuseks on ikka elupaikade kadu ja metsade häving, reostamine ja põhjavee saastumine, kliimasoojenemine, ookeanides laienevad surnud alad, kontrollimatu inimkonna kasv ja muu selline.
„Keskkond
on üks neist kaupadest, mida turu mehhanismid ei suuda piisavalt
kaitsta ja edendada“ (lk 156) ütleb ta ja rõhutab rahvusvahelise
dialoogi vajalikkust tulemuslikuks keskkonnakaitseks.
„Pikas
perspektiivis lükkab majanduslik ja tehnoloogiline liit kõrvale
kõik, mis ei ole vahetult seotud nendevaheliste huvidega. Parimal
juhul võib selle tulemusena oodata pealiskaudset retoorikat,
kordineerimatut heategevust või pealiskaudselt väljendatud muret
keskkonna pärast, samas kui sisuliste muutuste nimel tegutsevaid
ühiskondlikke rühmitusi vaadatakse kui romantilistel illusioonidel
põhinevat tüütust või takistust, keda tuleks vältida“ (lk 50).
Kohtudes
teadlastega novembris 2016 Paavstliku Teaduste Akadeemia koosoleku
puhul, ütles Franciscus veel: „Inimesed kaasaja maailmas on
kasvanud mõeldes, et me oleme looduse omanikud ja isandad, kel on
voli seda laastada, hoolimata tema varjatud võimalustest ja
evolutsiooni seadustest, otsekui oleks loodus inertne aine; selkombel
kahaneb tõsiselt ka biodiversiteet. On tarvis ökoloogilist
pöördumist (konversiooni), kus inimesed mõistaksid oma vastutust
kõige loodu ja tema ressursside ees, vajadust saavutada sotsiaalne
õiglus ja saada üle süsteemist, mis toodab viletsust, võrdsusetust
ja hüljatust.“
„Poliitika
ja äri on aga olnud aeglased reageerima meie maailma ees seisvatele
kiireloomulistele probleemidele. Ehkki tööstusrevolutsiooni järgset
maailma võidakse küll mäletada kui üht vastutustundetumat, on
siiski põhjust loota, et 21. sajandi koidiku inimkonda meenutatakse
sellisena, kes soostus oma raskeid ülesandeid ise kandma.“ (lk
139) Loodame siis koos paavstiga, et inimkond võtab mõistuse pähe
ja ... Parandan! Võtame mõistuse pähe ja saame täiskasvanuks,
võtame ise vastutuse oma arvukuse ja keskkonnamõju eest, tulevaste
põlvkondade elutingimuste ja surma eelse elu võimalikkuse eest.
P.S.
Kahtlus on inimese pärisosa ja Jeesus, kes oli tõeline inimene ja
tõeline Jumal, kahtles veel ristilgi. Kui meie ökoloogiline
päästeprojekt siiski luhtub ja inimesel tuleb miljardite
suurusjärgus kiirkõngemist hakata harrastama, siis kuluks hädasti
ära see vana hea surmajärgsusele orienteeritud kristlus, mille edu
ja tugevus seisneski surijate nägudele naeratuse toomises.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar