Ilmus
ajalehes „Sirp“ 31.08.2018 mõnevõrra lühendatult ja
toimetatult.
Alustavate
õpetajate siniseks löödud särasilmad
Tasakaalu leidmine innustava idealismi
ja muserdava reaalsuse vahel käib paljudele alustavatele õpetajatele
üle jõu.
Muutus algab minust. Noored Kooli
10. lend. Noored Kooli SA 2018. 112 lk
Kuido Merits Kas saab vaikust!? Minu
aasta meesõpetajana. Ema&Isa 2018. 171 lk
Mihkel Kunnus
Arvustada neid raamatuid
kirjandusteostena tähendaks mööda minna olulisemast, mis neis
leida. See märkus pole päris liiane, sest Meritsa raamatust
mõningaid ilukirjanduslikke ambitsioone siiski läbi kumab, võimalik, et
siin on taotlus näidata tänapäeva noortele, et ka tema on olnud
kiimas teismeline, miska dokumentaalset laadi muljetuste sekka hüppab
mõni lehekülg, mis meenutab populaarset "Berti päevikute" sarja..
Seevastu "Noored kooli" programmi kümnenda lennu lühikirjutiste
kogumikus Muutus algab minust domineerib formaat
loomingulisuse üle pea täielikult. Eriti muidugi neil juhtudel, kui
sõna saavad õpilased (õpilane püüab ju ikka pihta saada sellele,
mida talt oodatakse ja siis ta annabki õpetaja iseloomustuseks kimbu
lauseid, mida üks viisakas ja viks õpilane õpetaja kohta annab).
Lood on väga lühikesed, sajaviiekümnele leheküljele on mahutatud
suure ja hõreda trükiga kahekümne ühe alustava õpetaja lood koos
lühiankeedi ja õpilaste joonistustega neist, lisaks veidi õpilaste
kirjeldusi konkreetsest õpetajast. Omajagu ruumi kulub ka
haridusteema kohustuslikele vormelitele, esteetilis-kõlbelistele
klišeedele, millega hästikasvatatud inimene neil teemadel rääkimist
raamistab. No umbes nii nagu sissejuhatuses: „Õpetajaid võib
nimetada meie ühiskonna arhitektideks. Nemad toetavad järjepidevalt
meie laste ja noorte arengut. Innustavad nende püüdlusi ja
kujundavad maailmapilti. Õpetajad mõjutavad seda, kui paljud uksed
on noortele elus avatud ja millise enesekindlusega nad neid uksi
avavad. Sellest, milline on praegune kool, sõltub, milline on homme
ühiskond“ (lk 9). Õpetajaskonna vananemisest on palju räägitud,
lausa hääbumisega ähvardavates toonides isegi välisekspertidelti,
miska on arusaadav, et noorte meelitamiseks kasutatakse mitmeid
vahendeid, alates eeltsiteeritu taolisest aktusepidulikkusest kuni
hollywoodilike kangelasfilmitreileriteniii.
Noored Kooli programm tervikuna ongi ju üks kampaanialik katse
astuda vastu sellele hirmutavale tendentsile.
Kuidas siis alustavatel õpetajatel
läks?
Etteruttavalt ütlen, et Kuido Meritsal
(s. 1962) ei pidanud vastu füüsiline tervis, kuid eks siingi
ole psühhosomaatilne mõõde, stressi mõju immuunsüsteemile jne.
Kui aga noorte alustajate meenutusest formaadutäited maha lahutada,
siis poksislängis väljendatult võib nende kogemuse võtat kokku
sõnadega: „nad said täiega sisse, kohe“.
Juba esimesest loost leiab kõneka
lõigu: „Võin ausalt öelda, et kogu esimese aasta tegelesin
käitumisjuhtimisega. Aimasin, et see on ilmselt mu nõrgim külg,
aga ei teadnud, et ma iga nädal pärast teatud tunde nutan, kas
salaja klassis või kodus patja. Oli tunde, kus mulle tundus, et et
ootan lõpmatuseni, et saaksime üldse alustada. Oli ka selliseid,
kus pidasin kümme minutit monoloogi, mis on hoolivus ja empaatia ja
kuidas üks ja teine käitumine mind mõjutab. Oli tunde, mil istusin
lihtsalt arvuti taga, samal ajal kui lapsed mööda klassi ringi
jooksid – võtsin oma ainukeseks ülesandeks olla kindel, et
kellegagi midagi ei juhtu. Tunniandmisest isegi ei jaksanud mõelda.
Mõnikord visati minu poole „kultuurisõnu“ (nagu üks õpilane
ropu sõna kohta ütles), mõnikord oli mürgel nii suur, et meenutas
mässu, mitte koolitundi.“ (lk 13)
Järgmisest loost: „See oli
hullumeelne aasta. Kui tunnid olid läbi saanud, istusin ja
põrnitsesin Mustamäe lumisesse pimedusse, e-kool veel täitmata,
pea valutamas ja küsides endalt, kui kaua ma veel selles rattas
jaksan joosta. Tajusin, kuidas aeg kihutab mööda ning oma lapsed ja
naine jäävad aina võõramaks.“ (lk 20) Eks ta ole. Psühholoogi
abiga sai see inimene küll jalule, aga loo lõpulõigu heroismis
näeme ka ennastsäästvamat kolleegi: „Ja siis tuli minu juurde mu
kaaslane eelmisest lennust, kes oli mulle vahel toeks, kui seda
vajasin, ja ütles: „Anri, olen nendest kahest aastast väsinud,
kevadel lahkun.“ (lk 21).
Nutmist on nendes meenutusklidudes üldse palju, on kaalulangust, perest ja sõpradest võõrandumist, kõvasti eneses ja oma vaikutes kahtlemist, abi otsimist psühholoogidelt, joogast ja muust taolisest.
Nutmist on nendes meenutusklidudes üldse palju, on kaalulangust, perest ja sõpradest võõrandumist, kõvasti eneses ja oma vaikutes kahtlemist, abi otsimist psühholoogidelt, joogast ja muust taolisest.
„Õpipäevikusse kirja pandud
kirjeldus oktoobrist 2016:
Kell on 9.40. Just on lõppenud
järjekordne tund 10. klassiga – mul on väga raske end vaos hoida,
kui nad ükshaaval mu klassist välja kõnnivad... Pisarad tükivad
vägisi silma ja ma tunnen end murtuna. Aga nemad ei tohi seda näha.
Ei, nende ees ma ei murdu! Viimane õpilane lahkub, sulgen kiiruga
klassiukse ning nutan ennastunustavalt järgnevad kümme minutit.
Miks ma olen siin? Milleks on nendel õpilastel mind vaja? Milleks
valisin selle tee, et õpetada noori, kes ei taha midagi inglise
keelest teada? Üldse õppimisest?“ (lk 132-133)
Eeltoodu kohta võiks ju kalgilt
osatada, et vitaalsed reaalõpilased saatsid tantralaagriliku
koolitustaustaga hingestatud ullikesed operatiivselt perse, aga
tegelikult on asi naljast kaugel. Võib enamikel kordadel öelda, et
taas polnud noor õpetaja üldse ettevalmistatud ja sai paraja trauma
(ma arvan, et nii võib nimetada küll olukorda, kus inimene mitu
korda nädalas nutab oma töö tõttu).
Miks siis alustavatel õpetajatel
nii läheb?
Noored Kooli lehelt võib lugeda:
„Programm on tegutsenud 12 aastat ja tunneme rõõmu, et meil on
122 vilistlast ja 40 osalejat kahe-aasta programmis. 76%
vilistlastest on leidnud oma kire ja karjäärivõimalused
haridusvaldkonnas ja 59% on jäänud tegutsema kooli (õpetajad,
koolijuhid, õppealajuhid, arendusjuhid jne).“iii
Kooli on jäänud 59% ja neistki pole kõik õpetajad.
MTÜ Alustavat Õpetajat Toetav Kooli
presentatsioonilt leiab järgmise statistika: aastas alustab ca
800 uut õpetajat, neist teisel aastal jätkab koolis keskmiselt 73%,
kolmandal aastal 61%, neljandal 55% ja viiendal 50%iv.
Ei ole just väga suur saagis.
Küllap
paar esimest aastat kulubki selleks, et jõutaks selgusele, kas
ollakse üldse sobiv inimtüüp olemaks õpetaja. Ja ega sellest vist
paremat meetodit pole kui proovimine. Aga kas peab see olema nii
julm? Kas ei saaks kuidagi nii, et alustavad õpetajad ei saaks „kohe
täiega sisse“? Kas neid ei saaks paremini reaalseks
õpetamiskogemuseks ette valmistada?
Küllap ehk saaks, aga
lähteülesanne ei ole kerge. Sest ette tuleks valmistada nad
millekski raskeks ja ebameeldivaks – ma ei ütle, et see on
õpetajatöö põhisisu, aga meeleheitele ja lahkumismõtetele ajavad
ikkagi raskused ja ebameeldivused, mitte meeldivused – aga
meelitada tuleks meeldivustega. Ja meelitada on hädasti vaja.
Õigupoolest osutab see konfliktile, või isegi vastuolule, mis
iseloomustab hariduses ilmnevaid suundumusi märksa üldisemalt kui
õpetajakoolituses. Nimelt kuidas meeldivalt harjutada inimest
ebameeldivusteks. Laiemas plaanis ilmneb see kalduvusena teha laste
maailm üha autonoomsemaks, nii öelda „jätta lastele lapsepõlv“,
mis ilmneb siis selles, et ühelt poolt on lapsed küll üha rohkem
hoitud ja kaitstud, üha rohkem negatiivseid emotsioone on nende
maailmast pagendatud (kehalises kasvatuses pole latte, mille alla
jääda, kunstiõpetuses pole läbikukkumist ja kirjandis ei ole
rumalaid seisukohti jne), aga ühtlasi tähendab see seda, et selle
maailma reeglid, milles nad kasvavad ja mis peaks olema ettevalmistus
täiskasvanueluks, lahknevad üha rohkem selle maailma reeglitest,
milles nad elama ja töötama peavad hakkamav.
Kus harjutada (töö)eluks nii vajalikke omadusi nagu kohusetunne,
enesesund ja tööharjumus, kui koolitunni ülesehituse peamised
orientiirid on lõbu, mängulisus ja põnevus?
Olles
ka ise TÜ pedagoogikakursuse läbinud ja osalenud ka õpetajataseme
magistriõpingutes, siis pean nentima, et pole vist kohanud ühtki
teist koolitust, mille sisu ja vorm oleks suuremas vastuolus.
Markantsemaks näiteks ehk see, kuidas rohkem kui sajale inimesele
peetakse korraga loengut loenguformaadi igandlikkusest ja
individuaalse lähenemise tähtsusest. Või siis see, kuidas
teadmiste kontrolliks kasutatakse elektroonilist testi, mida saab
teha piiramatul arvul kodus interneti teel, tähendab, on sooritatav
positiivsele tulemusele ka toore mehhaanilisusega proovimise teel.
Samas ma ei taha neid liialt hukka mõista, sest hiiglaslik lõhe
reaalsete võimaluste ja ideaali vahel on haridusvaldkonda saatnud
juba väga ammustest aegadestvi.
Ja
väga ülbeks ei tasu siingi minna, sest ka võime liigselt närvi
minemata täita täisformaalseid totrusi võib osutuda vajalikuks
eluoskuseks. Ja meie üha enam bürokratiseeruvas maailmas tihti
osutubki. Kui pidin sünkroniseerima oma kooli õppekava riikliku
õppekavaga, siis saadeti see mulle tagasi ja öeldi, et see pole
näidatud lõiming teiste ainetega. Kirjutasin sinna järgmise lause:
„Kursuse sisu lõimitakse diakroonselt riikliku õppekava
kursuse „Füüsika meetod” sisu läbi, sünkroonselt
maksimaalselt matemaatikaga.“ Tähendab, täiesti sisutu formaalse
iba. Toimis. Loeti sobilikuks. Ja pole ju vahet, mis täpselt on
kirjas dokumendis, mida sa kordagi kapist väljagi ei võta. Ma olen
kohanud ühtegi õpetajat, kelle probleemiks oleks küsimus, mida
õpetada. Ainealase kompetentsi vähesus võib ehk ilmneda
gümnaasiumi lõpiklassides ja sealgi harva.
Suureks komistuskiviks noorele
õpetajale kipuvad olema õpilased, kes on alamotiveeritud, õpilased,
keda see valdkond kohe üldse ei huvita.. See on tavaline, sage ja
loomulik. Arukamad õpilased säästavad end tundideks, mis neid
huvitavad. Muretsema peaks panema hoopis õpilane, kel viis päeva
nädalas, hommikust õhtuni õppeainest olenemata põnevusest
väriseb. (Alustaval) õpetajal on mõistlikum end rohkem säästa.
Närvivapustuse äärel rapsiv õpetaja on hullem kui sissemaganud
või sootuks koju jäänud õpetaja. Ning rasketel hetkedel, näiteks
kontrolltöid parandades, loe mõttes Assisi Franciscuse meelerahupalvet:
Jumal, anna mulle meelerahu leppida
asjadega, mida ma muuta ei suuda,
julgust muuta asju, mida ma muuta saan,
ja tarkust, et nendel asjadel alati vahet teha.
julgust muuta asju, mida ma muuta saan,
ja tarkust, et nendel asjadel alati vahet teha.
i https://novaator.err.ee/256437/usa-haridusekspert-eesti-opetajaskond-tundub-olevat-haihtumise-veerel
ii Raamatu
treiler: https://www.youtube.com/watch?v=RiT435QjAhg
iii https://www.vt.ee/noored-kooli/
iv http://bit.ly/2oaLuYY
vVt
Hannah Arendt „Kriisist hariduse vallas“, kogumikus Mineviku
ja tuleviku vahel. Ilmamaa 2012, tõlkinud Ene-Reet Sooviks, lk
208-235
viVt
nt Hilda Taba Kasvatus ja haridus. Ilmamaa 2015
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar