„Ilmamaa“ kirjastus
on jälle üllitanud ühe mitmel põhjusel tutvumisväärse teose.
Hilda Taba kirjutiste kogumik „Kasvatus ja haridus“ on – nagu
mitmed teised selle sarja raamatud – korraga väärtuslik nii
mõtteloo kui koduloo aspektist. Näiteks kõnealuses on
mälestuslikud artiklid sellest, kui raske oli toona saada kõigi
võimaluste maale („Immigrant, turist, üliõpilane Ameerika
väraval“ (1930), „Kitsad väravad“ (1930)), millised
ühiskondlikud tendentsid tundusid siis haritlasele pakilisimad
(„Kultuurikriisist“ (1930-31)) jne.
Edgar Krull ja Karmen
Trasberg on kirjutanud asjaliku ja informatiivse ees- ja järelsõna.
Esimene on teoreetilisemat laadi sissejuhatus, viimane eelkõige
elulugu, sest selle elu lugu on tõesti huvitav (Wikipedia ja
Viikipeedia artiklid on õige kehvakesed). Pole ju kuigi tõenäoline,
et ühest vaesest Eesti maaperekonnast, kaheksa õe ja venna kõrvalt
sirgub üks XX sajandi tuntumaid pedagoogikateadlasi. Aasta 1902 pole
ka just hellitav aeg Euroopas sündmiseks.
Kirjutasin sellest
raamatust väikse tutvustuse, mis ilmus „Sirbis“ 4.09.2015, aga
antud juhul on ilmestav lugeda tervet seda lehenumbrit, mis on
hariduse eri. Nii mõnigi artikkel osutub illustratsiooniks. Ja ka
sama kuupäeva „Õpetajate Leht“.
Ilusti on jõudnud
peavoolumõtlemisse sellised ilged klišeed nagu „ haridus on liiga
tuupimis- ja faktidekeskne, rõhku peaks pöörama loovusele ja
mängulisusele“ jne. 4.09.2015 „Õpetajate Lehest“ võime
lugeda, et TLÜ kasvatusteaduste instituudi doktorant Imbi Henno
kaitses doktoritöö „Loodusteaduste õppimisest ja õpetamisest
Eesti koolides rahvusvaheliste võrdlusuuringute taustal” ning
seda, et
„Autori uurimusest
selgus, et õpilaskesksete õpetamisviiside, sh uurimisõppe,
kognitiivsete aktiveerimisstrateegiate kasutamise ja kujundava
hindamise tõhusamal rakendamisel Eesti õpilaste loodusteaduslik
sooritus mitte ei paranenud, vaid halvenes.
Nii vähenes Eesti
õpilaste loodusteaduslik sooritus PISA 2006 interaktiivse õppe
indeksi ühikulise kasvuga 13, praktiliste tegevuste indeksi
ühikulise kasvuga 24 ning õpilasuurimuste indeksi ühikulise
kasvuga 31 punkti. Eriti kriitiliselt hindasid õpilaskesksete
meetodite kasutussagedust tippsooritajad ning nende koolide õpilased,
mille sooritus loodusteadustes oli kõrgem riigi keskmisest.“
Inimene
mõtleb, jumal naerab, laps ja loomake kogeb
Mihkel Kunnus
Hilda Taba „Kasvatus
ja haridus”, Ilmamaa, 2015, tõlkinud Ilmar Anvelt ja Katre Ligi
Kui Ameerika
Ühendriigid on maailm, siis on Hilda Taba(1902-1967) maailmanimi.
Järelsõnast võib lugeda, et „[v]ähesed teavad, et ta sündis,
kasvas üles ja sai hariduse Eestis. Kuuludes 20. sajandi tuntuimate
pedagoogikateadlaste hulka, jäi ta aga oma kodumaal aastakümneteks
tundmatuks” (lk 353).
See võib kõlada
vääritult ja tänamatult, aga ma ei loeks seda tundmatust kuigi
suureks kaotuseks kodumaa pedagoogikale (aga ainult pedagoogikale!).
Seda seepärast, et Eesti pedagoogika ja kasvatusteaduslik filosoofia
on – või vähemasti oli enne Teist Maailmasõda – nii rikkalik
ja arenenud, et seda võiski vabalt koos lihakehaga eksportida.
Ainuüksi „Eesti mõtteloo” sarjast on aus ära märkida Ado
Grenzsteini(1849-1916) „Eesti haridus” (2013) ja sellest üsna
erinev, haridusele pühendunud Peeter Põllu(1878-1930) kogumik
„Lastest tuntakse meid” (2007). Peasüü Hilda Taba kogumiku
pedagoogikaalasel „üleliigsusel” on aga auga teise trüki välja
teeninud Johannes Käisi(1885-1950) „Kooliraamatul” (1996, 2004).
Tunnuslik on ka see, et Alfred Koort(1901-1956), esimene Eesti
kutseline filosoof, pühendab pedagoogikale ja haridusfilosoofiale
terve rea artikleid (kättesaadavad näiteks sama sarja kogumikus
„Inimese meetod”, 1996).
Lisaks eeltoodule on
Hilda Taba ettepanekud ja seisukohad muutunud nüüdseks küllaltki
peavoolulisteks, tihti lausa iseenesestmõistetavusteks. Kogumik
„Kasvatus ja haridus” sisaldab seitset eesti keeles ilmunud
artiklit aastatest 1930-31, pluss üks aastast 1925 ja aastal 1932
New Yorgis publitseeritud doktoritöö The Dynamics of Education
eestindust.
Hilda Taba doktoritöö
üheks juhendajaks Ameerikas oli suur John Dewey(1859-1952)
isiklikult, pragmatistlik filosoof, kes saavutas angažeeritud
intellektuaalina nii suure autoriteedi, et käibele läks ütlemine,
et Ameerika avalikus elus pole ükski asi enne ära otsustatud, kui
John Dewey pole oma sõna öelnud. Dewey filosoofiast lähtuvat
lähtuvat kasvatusteaduslikku suunda, mida arendab ka Hilda Taba,
nimetati „progressiivseks teooriaks” ja viimast „praktiseerivaid
koole kutsutakse üldise nimega the childcentered school –
lapsele keskendatud kool”(lk 76). Kõlab tuttavalt, kas pole?
Näiteks õppimine
tegutsemise kaudu on üks John Dewey pedagoogika keskseid märksõnu.
Taba toob progressiivse teooria iseloomustuseks välja kuus punkti:
1.Vabadus kontrolli asemel, 2. Lapse algatus õpetaja algatuse
asemel, 3. Isetegevus, 4. Õppekorraldus lapse seisukohalt, 5. Loov
endaväljendus (creative self-expression) ja 6. Personaalsuse
arendamine selle sotsialiseeringu kaudu. (lk 77-83).
Üksikasjalikuma
ülevaate John Dewey pedagoogika alustest vahendas eesti lugejale
juba Alfred Koort („Inimese meetod”, lk 384-402). „Õpetaja
ülesandeks kujuneb seega sellise kasvatusliku ümbruse
organiseerimine, milles õpilane satub situatsioonidesse, kus kerkib
esile aktiivne mõtlemine ja katsetamine. Ainult säärastes
situatsioonides võime kasvatada häid distsiplineeritud
mõtlemisharjumusi, nagu vaatlusoskust, probleemide avastamist ja
tahtelist pingutust”, sest „[m]aailma olu ei avastu Dewey järgi
mitte vaiksele tegevusetule kontemplatsioonile, vaid
tundelis-tahtelisele elamusele” (lk 390).
Kõik need tänapäeval
propageeritavad õuesõpped, aktiivõpped, tegevusõpped,
probleemõpped jne käivad Dewey intuitsioonidega sama sammu. Rohkem
elulisust!
Hilda Taba doktritööst
võime lugeda nagu nagu tänasest „Õpetajate Lehest”: „Kuna
kasvatuse teadlikul juhtimisel ja planeerimisel on traditsioon
eelistanud vaid ühte õppimisse puutuvate tegurite rühma, nimelt
akadeemilist ainestikku, on õppekavad esindanud peamiselt selle
ainestiku ülevaateid, ning käsitlenud õpilaste kohtlemist ja
õppeprotsesside edaspidiseid tagajärgi üksnes niipalju, nagu näis
olevat vajalik seoses ainestiku omandamisega.
Sellisel alusel
edendatud kasvatus on kitsas kahes mõttes. Esiteks on kogemust
mõjutavate tegurite koguhulgast õpetlikuks peetud ainult sisulist
külge. Seda on teadlikult valitud ja pedagoogilisel otstarbel
planeeritud. Teiseks on igasuguse kogemussisu hulgast ainsaks
teadliku planeerimise objektiks valitud intellektuaalne akadeemiline
õpe.”(lk 307)
Ikka rohkem elulisust! Maha tuupimine, faktid ja surnud kirjasõna! Kõik õpetatav tuleb võimalikult seostada eluga, tuua rohkelt elulisi näiteid jne.
Ikka rohkem elulisust! Maha tuupimine, faktid ja surnud kirjasõna! Kõik õpetatav tuleb võimalikult seostada eluga, tuua rohkelt elulisi näiteid jne.
See kõik on väga
tuttav. Miska pedagoogikast huvitatutele soovitaks Hilda Taba asemel
lugeda deweyliku kasvatusteaduse teravat ja läbinägelikku kriitikat
Hannah Arendtilt. Artiklis „Kriisist hariduse vallas” (kogumikus
„Mineviku ja tuleviku vahel”, Ilmamaa, 2012) taandab Arendt
sellise haridusteooria „hukatuslikud meetmed” skemaatiliselt
kolmele veendumusele. „Esimene neist väidab, et on olemas
lapse oma maailm ning lastest moodustunud ühiskond, mis on
autonoomne ja tuleb niipalju kui võimalik jätta laste eneste
valitseda.”(lk 217) Lühemalt: kõik need jutud lastele lapsepõlve
jätmisest jne, mis kipuvad ignoreerima „tõsiasja, et laps on
arenev inimolend, et lapsepõlv on ajutine elujärk, ettevalmistus
täiskasvanueaks” (lk 220) ja et lapsi omapäi jättes jäetakse
nad nö kärbeste jumala mõju alla. Samuti rõhutab Arendt, et mida
erinevamad on lapsepõlves (sh koolis) kehtivad reeglid
täiskasvanumaailma omadest, seda keerulisem ja valulisem on üleminek
ühest teiste (seda üleminekuvalu on välja toodud paljudel
hariduskonverentsidel; ei ole kerge hüpata lapsekesksest ja
halastavast koolikeskkonnast, kus istuma ei jäeta, tööd saab alati
järele vastata ja puudumisega lepitakse, halastamatusse
neoliberalistlikku olelusvõitlusesse).
Teise hukatusliku
veendumusena toob Arendt välja selle, et „[m]oodsa psühholoogia
ja pragmatismiusu mõju all on pedagoogika arenenud üldiseks
õpetamisteaduseks nii, et on end osanud täielikult vabastada
õpetatava sisust” (lk 218). See probleem pole Eestis vahest nii
akuutne. Küllap seepärast, et üle poole põhikooliõpetajatest ja
ligi pool keskkooliõpetajatest on Eestis üle 50-aastased, üle 60
aastaseid on 16 protsenti ja alla 30-aastaseid vaid 7 protsenti.
Kolmas hukatuslik
veendumus ongi Arendti järgi see, „mida uusaegne maailm on
sajandeid uskunud, ning mis leidis süstemaatilise kontseptuaalse
väljenduse pragmatismis – suudetakse teada ja mõista vaid midagi
niisugust, mida ollakse ise läbi teinud. Niisuguse veendumuse
rakendus haridusele on primitiivne, kuid endastmõistetav: asendada
õppimine „tegutsemisega” niipalju kui võimalik. /---/ [Õpetaja
tuleb] alaliselt õppivana hoida, nii et ta ei annaks edasi „surnud
teadmisi”, vaid demonstreeriks pidevalt, kuidas teadmisi luuakse.”
(lk 219). Lisaks veel „omistatakse erilist tähtsust mängu ja töö
erinevuse kaotamisele, niivõrd kui see on võimalik – esimese
kasuks /---/ Nii loobutakse lapsepõlve autonoomia nimel sellest, mis
peaks last ette valmistama täiskasvanute maailma astumiseks:
järk-järgult omandatavast töö-, mitte aga mängimise
harjumusest.”(lk 219-220). Viimase üheks tunnuseks võib tuua
näiteks selle tagasisideküsitlustes ilmneva tendentsi, et isegi
ülikoolis hindavad tudengid loenguid esmalt selle kriteeriumiga, mis
just mängu puhul on primaarne – huvitavus. Õppejõududele
heidetakse harva ette ebasüstemaatilisust, õpetatava
ebarelevantsust, pinnapealsust vms. Surmapatt on ikka loengu igavus!
Arendti argumentatsioon
on muidugi põhjalik ja paari siin toodud märksõna asemel soovitan
lihtsalt sellega tutvuda.
Mis siis kannatab
progressiivse teooria, eluläheduse ja kogemuspõhisuse
rakendamisega? Lühim vastus oleks, et mõtlemine. Tsiteerin Oswald
Spenglerit:
“Kuid
alles sõnakeele mõjul kujuneb aktiivses virgeolekus välja tajumise
ja arusaamise vastandlikkus, nende vaheline pinge, mis loomade juures
on täiesti mõeldamatu, ja mida isegi inimeste puhul võiks pidada
esialgu vaid harva teostunud võimaluseks. Sõnakeele
areng kutsub esile midagi päris otsustavat: taipamine
vabaneb tajumisest.
/---/ Tajumisest
lahutatud arusaamist nimetatakse mõtlemiseks.”
(”Õhtumaa allakäik ” 2.kd, lk 21, autori kursiiv – M.K.)
Hiljem ütleb ta otsesõnu: ”Tegelikult olemegi inimesed just sel
määral, mil meie arusaamise võime tajumisest eraldub ning
mõtlemise vormis loovalt mikro- ja makrokosmose suhetesse sekkub”
(samas, lk 621).(mikrokosmos tähendab Spengleril inimese
siseelu-sisemaailma, makrokosmos välist keskkonda,
ümbrust).
Semiootikud ütleksid siin lihtsalt, et inimliku mõtlemise aluseks on sümboliline semioos. Ja taas tasub meenutada Jack Goody antropoloogia klassikasse kuuluvat uurimust ”Metsiku mõtlemise kodustamine” (e.k. 2005), mis näitab, et erinevus ”primitiivsete” ja ”arenenud” kultuuride vahel tuleb kirjaoskusest. Kiri on aga par excellence näide sümbolilisest märgisüsteemist (märgi tähendus on lahutatud tajust).
Semiootikud ütleksid siin lihtsalt, et inimliku mõtlemise aluseks on sümboliline semioos. Ja taas tasub meenutada Jack Goody antropoloogia klassikasse kuuluvat uurimust ”Metsiku mõtlemise kodustamine” (e.k. 2005), mis näitab, et erinevus ”primitiivsete” ja ”arenenud” kultuuride vahel tuleb kirjaoskusest. Kiri on aga par excellence näide sümbolilisest märgisüsteemist (märgi tähendus on lahutatud tajust).
Lühimalt:
pragmatistlik-kogemuspõhine suundumus püüab inimest iga
närvilõpmega üha kontaktsemalt „maailma sulatada”, seevastu
mõtlemine eeldab maksimaalset võimalikku eraldatust,
lahtihaagitust. See väljendub argitruismis, et mõtlemiseks on vaja
rahu ja vaikust, mitte meelelis-kogemuslikku ülestimulatsiooni.
Pragmatistlik pedagoogika rõhub mittesümbolilisele semioosile,
suurendab tajumise ja arusaamise seost, mitte ei vähenda. Selline
metoodika on ideaalne õpetamaks kõike praktilis-kehalist, auto
juhtimisest ja heegeldamisest müüriladumise ja moderntantsuni.
Abstraktse mõtlemise arendamiseks aga sobib kõige halvemini. Samuti
arendavad igasugused moodsad ja kõrgtehnoloogilised, piiksuvad ja
vilkuvad multimeedialahendused last rohkem rõõmsa pärismaalase kui
vilunud IT-spetsialisti suunas. Pole ka juhus, et Silicon Valley’s
on autismi osakaal suurusjärk kõrgem kui ülejäänud ühiskonnas:
looduse poolt kaasa antud meeleline pärsitus korreleerub
positiivselt abstraktse mõtlemise suurenenud võimekusega.
Kummatigi on Hilda Taba
tõeline PhD, ütleme, Philosophiae Doctor selle sõna parimas
etümoloogias. Väitekirja ligi kahest ja poolest sajast leheküljest
on kõva kakssada tuumakas ja nõtke filosofeerimine. Kusjuures see
on väga hea ja orgaaniline, selge ja kirglik mõttetöö. Hoolimata
suurtest juhendajatest on näha, et Taba on väga iseseisev mõtleja.
On lausa hämmastav kui vähe on selles doktoritöö kohta viiteid.
Kui ütlesin, et pedagoogikal on sellest tõlkest vähe võita, siis
see oli täpsustav kitsendus. Hilda Taba väärib avastamist nii
semiootikutel kui filosoofidel. „Kasvatuse dünaamika” on üks
parimaid holistliku filosoofia näiteid eesti keeles. Hilda Taba
kritiseerib seal põhjalikult staatilist, atomistlikku ja
dualistlikku metafüüsikat ning inimkäsitlust, elukäitlus on
selgelt organitsistlik ja evolutsionistlik (näiteks Hannah Arendt on
minu üks väheseid, kes suudab käsitleda inimest olemuslikult
ontogeneetilisena ja seda teadmist ka arvesse võtta). Inimorganism
nagu iga muu elusorganism on ontoloogiliselt arenev ja
aladetermineeritud, alati aktiivsena ümbruses (ümbruse mõiste on
Hilda Tabal väga lähedane Jakob von Uexkülli Umweltile,
omailmale). „Subjekt, mis on eraldatud objektist ja seega ka nende
ühisest vastastikmõjulisest funktsioonist, on vaid
abstraktsioon”(lk 132) kirjutab Taba. Ta ei väsi ka
demonstreerimast biheiviorismi stiimul-reaktsioon-skeemi
mehaanilisuse tobedust või psühholoogilise reduktsionismi
ekslikkust. Elu on kõige sügavamas mõttes protsess ja seda ei saa
kirjeldada staatiliste lõigetega sellest või kehana passiivses,
newtonlikus ruumis, kinnitab Taba. Samuti ei saa laboratoorsetes
tingimustes isoleerida uurimiseks üksikkogemusi, sest elu on
orgaaniliselt mäluline ja igas uues kogemuses on eelmiste jälg.
Hilda Taba doktoritööd
lugedes meenus tahtmatult üks kommentaar Jaak Tombergi
mäluteemalisest loengust, kus Henri Bergsoni käsitlus praagiti
representatiivsest argikujutlusest välja kui „liiga hea
mõtlemine”. Hilda Taba mõtlemine on samuti liiga hea, et keegi
teine peale tema suudaks selle juurest hüpata nii asise ja piiratud
dokumendi nagu riiklik õppekava juurde. Igatahes kummastav on näha,
kuidas akadeemiline töö, mille sihiks ehk viimaseks peatükiks on
„Mõtted õppekavast”, alustab keerukate mõttekäikudega elusa
ja elutu eristusest.
Olles selle raamatu tõlkija, tekkis minul küsimus - Hilda Taba räägib väga palju õpilasest ja õppekavast ning enam-vähem mitte midagi õpetajast. Kui ühed õpilased tahavad õppida demokraatlikku ühiskonnakorraldust käsitöö ja teised matemaatikaülesannete lahendamise kaudu, mismoodi neid siis õpetatakse? Lisaks oli tema raamatu tõlkimine õudne piin keelelises, just lauseehituslikus mõttes.
VastaKustutaÜks põhjus võib olla selles, et The Dynamics of Education on kirjutud väga noorena (ta polnud ju veel kolmmkümmendki!). Ja tõsi ta on, et väga paljud puudused koolis tulevad korralduslikust ökonoomikast. Heaks näiteks on ülekooliliselt ühtlustatud tundide ajad. Kui küsida, et kas see on ikka mõistlik, et I ja XII klassil on kõigil 45min tunnid, siis küllap saab väga kergelt eitava vastuse, aga korraldada igale eale sobiv tunnipikkus on praktiliselt väga raske.
KustutaSama on ka individuaalsuse arvestamisega. Taba ütleb ka ise Ameerika haridussüsteemi kirjeldades, et ükski teoreetik ei poolda standardiseerimist, aga see imbub igal poole efektiivsusnõude tõttu sisse.
Ja muidugi suur tänu tõlkimast! Stiil on väga hea ja kuidagi õige hõnguga.