Ilmus „Eesti
Ekspressis“ 30.09.2015. Toimetaja lisas järgmise päise:
„Subjektiivse mälu ja ajalooteadusliku tõlgenduse vahelist
pinget on käsitletud iivelduseni, leiab Adolf Šapiro lavastust
„Tagasitulek isa juurde vaadanud Mihkel Kunnus“.
Tsiteerisin neid sõnu öeldes Märt Väljataga („Viimasel aastakümnel on räägitud ad nauseam mälupoliitikast, mälestusmärkidest, kohustusest mäletada jne. “). Ja pealkiri on otsene tsitaat Milan Kunderalt.
Mul pole siin ühtegi oma mõtet, vannun!
Tsiteerisin neid sõnu öeldes Märt Väljataga („Viimasel aastakümnel on räägitud ad nauseam mälupoliitikast, mälestusmärkidest, kohustusest mäletada jne. “). Ja pealkiri on otsene tsitaat Milan Kunderalt.
Mul pole siin ühtegi oma mõtet, vannun!
Inimene
võitleb võimuga nagu mälu unustusega
Madis Kõiv„Tagasitulek isa juurde”
Lavastaja
Adolf Šapiro.
Osades
Lembit Ulfsak, Elmo Nüganen, Anne Reemann, Kalju Orro, Epp Eespäev,
Külli Teetamm, Piret Kalda, Rain Simmul
Esietendus 16. septembril Linnateatris
Esietendus 16. septembril Linnateatris
„Ühel päeval oli
ema jalutuskäigu ajal kaugusesse vaadanud ja öelnud: „Mis tore
väike valge küla seal on?“ Seal polnud küla, vaid piiritulbad.
Ema nägemine halvenes ja Karelil oli temast kahju.
Ent nägemishäire
tundus väljendavat midagi olulisemat: see, mis neile paistis suur,
oli ema arvates väike; need, mis nende jaoks olid piiritulbad, olid
ema jaoks majad.
Ausalt öeldes polnud
see ema juures päris uus joon. Erinevus seisnes selles, et varem
valmistas see neile nördimust. Näiteks siis, kui ühel ööl
tungisid nende riiki hiigelsuure naaberriigi tankid. See mõjus nii
šokeerivalt, nii hirmuäratavalt, et keegi ei suutnud pikka aega
muule mõelda. Käes oli august ja pirnid aias olid küpsenud. Nädal
varem oli ema kutsunud apteekri pirne korjama. Ent apteeker polnud
tulnud ega isegi vabandust palunud. Ema ei suutnud talle andestada
ning see ajas Kareli ja Marketa endast välja. Nad tegid emale
etteheiteid: kõik mõtlevad tankidele, aga tema mõtleb pirnidele.
Siis kolisid nad ära ja võtsid kaasa mälestuse ema väiklusest.
Aga kas tankid on ikka
tähtsamad kui pirnid? Aja möödudes mõistis Karel, et vastus
sellele küsimusele pole sugugi nii ilmselge, nagu ta oli alati
arvanud, ning salamisi hakkas talle meeldima ema perspektiiv, kus
esiplaanil oli suur pirn ja kusagil kaugel tagaplaanil tank, mitte
suurem kui kirilind, kes võib iga hetk minema lennata ja silmist
kaduda. Oo jaa, tegelikult oli õigus hoopis emal: tank on kaduv ja
pirn igavene.“1
„Meil polnud kuhugi
minna ja me lihtsalt jalutasime tundide kaupa tänavatel. Ma mäletan,
et üks vanamutt müüs metroo juures kirsse uduseks tõmbunud
klaaspurgis. Me ostsime ja tahtsime kuhugi istuda, kuid pärast vihma
olid kõik pingid märjad, me jõudsime ühele laste mänguväljakule,
seal oli katkine kiik. Ma panin liivakasti servale oma koti, milles
olid õpikud, istusin sellele ja tüdruk istus minu põlvedele. Sõime
kirsse, need olid küpsed, neist tilkus mahla. Kirsikivid sülitasime
alguses liiva sisse, mis oli vihmapiiskadest kananahal, täis
konisid, klaasikilde ja õllepudelikorke, püüdsime tabada mõne
lapse jäetud liivakooki, mis oli vihma käes laiali vajunud. Meie
vastas oli mäletamatute aegade tagune mälestusmärk hukkunutele -
sõduri kuju, käsi ära murtud, selles oli ta arvatavasti kunagi
hoidnud automaati – käeköndist paistis armatuur. Hukkunud sõdur
vaatas tühjade valgete silmaaukudega kuhugi üles, puude märgi
latvu, kust tuulepuhangu ajal pudenes jälle piisku. Terve käega
kutsus ta kedagi kedagi kaasa, arvatavasti meid, sest peale meie ei
olnud mänguplatsil kedagi, et kuulge, lähme, poisid, ronime nende
puude otsa, sealt on terve taevas käeulatuses! Ja siis ei sülitanud
me kirsikive enam niisama maha, vaid pigistasime need kõvasti
sõrmede vahele, nii et libedad kivid lendasid nagu kuulid otse
sõduri pihta ja jätsid kipsile – või millest ta tehtud oli –
kirsikriimud. Mahlast ja kividest olime ise ka kõrvuni määrdunud,
käed olid meil kirsimahlaga koos. Tüdruk tulistas täpselt,
paremini kui mina, ükskord tabas sõdurit otse silma. Silmavalgele
tekkis kirsist silmatera, jäi mulje, et sõdur kõõritab ühe
silmaga meie poole, et kuidas nii, mina hukkusin teie eest, ja teie
tulistate mind kirsikividega! Me naersime laginal ja läksime jälle
tänavatele hulkuma. Nüüd, palju aastaid hiljem, tean ma, et käteta
kipssõdur mõtles meile järele vaadates hoopis midagi muud: ma
hukkusin millegi olulise nimel ja enda nimel, ja kui te tulistate
sellel mänguplatsil, mis on tulvil vihma ja teie armastust, mind
kirsikividega, siis olgu pealegi, võib-olla see ongi osa tollest
olulisest.“2
1Milan
Kundera „Naeru ja unustuse raamat“, tlk Pille Kruus,Varrak,
2014, lk 45-46
2Mihhail
Šiškin „Veenuse juus“, tlk Jüri Ojamaa, Varrak, 2010, lk
365-6
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar