Ilmus
ajalehes „Sirp“ 10.08.2018 peaaegu poole lühemana.
Kiindumuspoliitika
konstruktiivne neomats seisab ilmaliku riigikorralduse eest
Roger Scruton on
poliitilise mõtlejana haruldane talent: ta on konstruktiivsuses
veenvam ja tugevam kui kriitikuna.
Mihkel Kunnus
Roger Scruton. Kuidas olla
konservatiiv. EKSA 2018. Tõlkinud Mart Trummal. 240 lk.
Kohalik ja ajalik häda mõiste
pärast
Konservatiivsusest
ei ole lihtne rääkida ainuüksi selle mõiste mitmekülgse
ülekasutatuse tõttu. Seda enam praegu, mil valimiste hõng
on juba kergelt õhus ning päeva- ja parteipoliitka on selle sõna
tähendusvälja nii ära rikkunud, et sellele mõistele neutraalselt
lähenemiseks tuleb õige palju eeltööd teha. Ometi pidi Tartu
Ülikooli Johan Skytte instituudi vanemteadur Mihkel Solvak 2017.
aasta kevadel nentima, et Eesti erakondade ja nende valijagruppide
seisukohti võrreldes on just eesti konservatiivid kõige suurem
klaster, kus juures see klaster on samas kõige kaugemal kõigi
erakondade positsioonidest: „IRL on nende jaoks olnud liiga
turuliberaalne, Reformierakond peale turu aga ka liiga sotsiaalselt
liberaalne, EKRE omakorda liiga radikaalne“i.
Keelelist segadust näitab seegi, et ainus erakond, mis
konservatiivsuse lausa oma nimesse on kirjutanud, on nii mõneski
mõttes kõige vähem konservatiivne, et mitte öelda lausa
anti-konservatiivne. Kui konservatiivsus tuleks suruda ühte
poliitilisse juhtmotiivi, siis oleks see ehk nõue „Tüüri juures
ei rapsita ega tehta järske liigutusi!“. Aga kes on meie
valimiskünnist ületavatest erakondadest kõige tulipäisem,
revolutsioonilembesem ja radikaalsem, tähendab, kõige vähem
konservatiivne? EKRE. Ma ei osuta siin sellele poliitilise
seisukohavõtuna, vaid just nimelt keelelisele segadusele tähelepanu
juhtimiseks. Olgu veel öeldud, et riigi ja erakondade väiksusest
tulenevalt on ideoloogilistel-maailmavaatelistel aspektidel pigem
väike kaal Eesti valija poliitiliste valikute tegemisel ning
valijaeelistused tulevad rohkem mujalt. Näiteks mis on Keskerakonna
ideoloogilisel programmil viga? Täitsa vinks-vonks programm, aga
peletavus tuleb korruptiivsusest, rahvuskahepalgelisusest ja muust
sellisest. Reformierakond on vastuvõetamatu sarnastel põhjustel kui
Hillary Clinton – silmaklappidega kõrkus ja (ühis)konna keetmine
tasasel tulel –, ja samuti on nende kõige kütkestavamaks
vooruseks see, et alternatiivid võivad olla veelgi(!) hullemad
(viimastel valimistel apelleeriti sellele üsna otseselt – „kui
meid ei vali, siis tulevad nemad!“). Siin on jällegi see
häda, et ka teistele erakondadele hakkab sama voorus külge kasvama
– kõige suurem pooltargument igale erakonnale tundub tähelepanu
pööramine nendelt enestelt nende alternatiividele. Samuti pole
viga ju Isamaa ideedel, aga ministrid on tihti neil nagu
loodusõnnetused ning paradoksaalsel kombel just nimelt sõna kõige
otsesemas mõttes isamaasse ehk keskkonda puutuvais asjus. Mitte
vähem paradoksaalselt on sotsid täiesti võimetud mõistma ja
empaatiliselt suhtuma ühiskonna „alandatute ja solvatute“
klassi, neisse, kelle identiteedi viimaseid „positiivseid väärtusi
ja saavutusi“ – õiget rassi, õiget rahvust ja õigelt
seksuaalsust – nad eetilise rangusega tühistavad ja relativeerivad
ning nõnda nad oma embleemvaenlasele EKREle truudust vanduma
panevad. EKRE kasutab seda muidugi küünilise mõnuga ära ja
vajutab populismipedaali põhja. Ja taas mõneti paradoksaalselt
võetakse sellel kohal, mida sõnades kõige rohkem väärtustatakse
– rahvuse elujõud –, kõige destruktiivsem hoiak, tähendab,
ärahellitava ja kõikelubava lapsevanema hoiak, mitte aga sellise,
kes lapse enese heaolu nimel ta valikute lühinägelikkust
korrigeerib ning pakub kasulikku, mitte aga tingimata meeldivat.
Heaks näiteks on suhtumine alkoholipoliitikasse, kus antakse
sotsidele mõnuga pihta, mitte aga ei tulda appi rahvast vähem jooma
panema (pealegi rahvuslik ärkamine ja karskusliikumine käisid meil
käsikäes – heas mõttes konservatiiv väärtustaks seda). Sama
lugu kordub põlevkivielektriga, millele lootmine oleks
perspektiivitu isegi siis kui kodumaa keskkonnast üldse ei hoolita
jne.
Lühimalt: meie poliitilisel maastikul on valida ainult väga halbade Brežnevi pakikeste vahel, aga sel on suhteliselt vähe pistmist ideoloogiliste maailmavaadetega, mistõttu ma katsuks käesolevas arutluses seda teemat edaspidi võimalikult vältida.
Lühimalt: meie poliitilisel maastikul on valida ainult väga halbade Brežnevi pakikeste vahel, aga sel on suhteliselt vähe pistmist ideoloogiliste maailmavaadetega, mistõttu ma katsuks käesolevas arutluses seda teemat edaspidi võimalikult vältida.
Konservatismi mõiste kitsendus
Kohe
sissejuhatuses lööb Scruton konservatiivsuse laias laastus kahte
lehte. Üheks on metafüüsiline konservatism, mis „seisneb usus
pühadusse ja ihas kaitsta seda rüvetamise eest“, ja on
empiiriline konservatism, mis on „eelkõige moodne nähtus,
reaktsioon tohututele muutustele, mille päästsid valla
reformatsioon ja valgustusajastu“ (lk 8). Käesolevas raamatus
keskendub Scruton viimasele, mistõttu saab ta veidi hiljem ka
täpsustada, et „konservatismi filosoofia, mille ma järgnevas
kokkuvõtlikult esitan, ei sõltu vähimalgi määral ristiusust“
ja „selle raamatu mõttekäik on suunatud lugejale tema usulisest
veendumustest sõltumata, kuna käsitleb elu empiirilises maailmas,
mitte usku transtsendentsi“ (lk 31).
Midagi
metafüüsilise konservatismi sarnast esindab avalikus ruumis meil
vist ainult SAPTKii
ja sellegi puhul on ühiskondliku vastukaja mõju allikad pigem mujal
kui pühaduse kaitses, nimelt poliitilise rahulolematuse õnnestunud
kanaliseerimises väga selgesse ja enamiku jaoks ülimalt
vähenõudlikku eesmärki – heteroseksuaalsusesse (see on peaaegu
nagu riiklik tunnustus kahejalgsuse eest, miski, millega väga rõhuv
enamus saab hakkama).
Seda
sümpaatsem on Scrutoni üks kesksemaid rõhutusi, et riiklik
elukorraldus peab olema selgelt ilmalik. Võib arvata, et see koht
nn. „Pariisi manifestis“, millele üks koostaja ja allakirjutaja
ongi Roger Scruton, on just nimelt tema kirjutatud: “Meil
tuleb nõuda, et religioossed pürgimused loetaks olemuslikult
religiooni, mitte poliitika – ja veelgi vähem bürokraatia valda
kuuluvaks. Meie poliitilise ja ajaloolise toimejõu tagasisaamiseks
on täiesti möödapääsmatu, et Euroopa avalik elu muudetaks jälle
ilmalikuks“ iii.
Raamatu esitlusel rõhutas just seda kohta manifestis ka Hardo Pajula
ja tema eestvedamisel käesolev tõlge üldse ilmus. Arvan samuti, et
sellesse punkti koondub tõesti midagi väga võtmelist. Võib
vaielda selle üle, kuivõrd kohane on tsitaadis sõna „jälle“,
aga religioossete pürgimuste institutsionaliseeritusel on kahtlemata
määrav roll kõnealustes hoiakutes.
Võib
öelda, et see on üks viis väljendamaks vastuseisu utopismile.
Samuti võib leida üsna kongeniaalse sõnastuse Leszek
Kołakowski miniesseest „Kuidas ollakonservatiiv-liberaalne sotsialist?“, kus
ta ütleb, et üks konservatiivi määratlev tunnus on olla
arvamusel, et „valgustusfilosoofia eelarvamus, nagu oleksid
kadedus, edevus, ahnus ja agressiivsus kõigest ühiskonna puudulike
institutsioonide tagajärg ning et need nähtused kaovad, kui neid
institutsioone põhjalikult muuta, ei ole üksnes ebausutav ning
vastuolus kogemustega (ja mil moel siis, pagan võtaks, kõik need
institutsioonid tekkisid, kui nad on tõelise inimloomusega nii
kangesti vastuolus?), vaid on ka hukatuslik ühiskondlikule
teadvusele. Loota, et vendlust, armastust ja omakasupüüdmatust on
võimalik institutsioonide abil tekitada, tähendaks sama, kui
despotismi kehtestamise kava käes hoida.“ Kindlasti väärib
siinjuures (ja eriti Eesti kontekstis) ka ära tuua Kołakowski
täiendus, et „silmakirjalik ja absurdne on täiusliku ja
konfliktideta ühiskonna loomise võimatusest järeldada, nagu
oleksid kõik ebavõrdsuse olemasolevad vormid paratamatud ja kõik
kasu teenimise vormid õigustatud. Ajaloofilosoofiline pessimism,
millest kummaliste arutluste tulemusena järeldatakse, et
progressiivne tulumaks on häbiväärne ja skandaalne, äratab
samasugust kahtlust nagu ajaloofilosoofiline optimism, millele oli
rajatud Gulagi arhipelaag“iv.
Oluline on tähele panna,
et need Kołakowski märkused pole oma praktilises rakenduses
sümmeetrilise võimsusega: esimene tõmbab täielikult maha üht
laadi lootuse, teine jätab pelgalt ukse lahti ühe asise probleemi –
ainelise kihistumise – mõningasele leevendamisele.
„Ent
„totalitaarne kiusatus““, kirjutab Scruton Jean-François
Revelile viidates, „ei ole kuhugi kadunud. See on kiusatus
kujundada ühiskond ümber sel moel, et võrdsus kehtestatakse
ülevalt, heatahtliku sotsialistliku riigi poolt, mille häid
kavatsusi ei saa kunagi kahtluse alla seada, sest keegi ei tea,
millised on need kavatsuses teoks tehtuna [minu
rõhutus – M.K.]“(lk 72).
Selle sama kiusatuse
eest hoiatab ka Karl Popper raamatu „Avatud ühiskond ja selle
vaenlased“ eessõnas, vastates küsimusele, miks on
tsivilisatsioonivastased mässud nii populaarsed ja miks köidavad ja
ahvatlevad utopistlikus sotsiaalfilosoofiad nii paljusid
intellektuaale: „Kaldun arvama, et põhjuseks on see, et nad
pakuvad väljendust sügavale rahuolematusele maailmaga, mis ei
küüni, ega saagi küünida, meie kõlbeliste ideaalideni ning
unistuseni täiuslikkusest“v.
Essees „Ideaali
püüdlus“vi
meenutab Isaiah Berlin sarnast äratundmist tuues täiendavalt juurde
veel selle aspekti, et lisaks ideaalide eneste saavutamatusele
tunduvad need ideaalid olevat kultuuriti ühismõõdutud.
Tänapäevasemalt öelduna: liberaaldemokraatlikud idealistid ja
Islamiriigist unistajad kakuvad ühiskondlikku tekki täiesti
erinevates suundades.
Siin võib nüüd
Uku Masingu kombel pahurdada, et “ikkagi on inimeses see naiivne ja
tobe usk, et ühiskondlik kord midagi parandab sääl juures. Et see
kaotaks haigused kuidagi või vanaduse. See on nonsenss täiesti. /…/
elamistingimuste muutmine ei muuda veel mööduvusi”vii
ja jõuda tõdemuseni, et „mõistuse antud mõistuslik rahu ei ole
muud midagi, kui rahulolek rahulolematuse paratamatusega“. Mõnede
moekamad mõtlejad on sama mõrult nentinud, et maailma lõppu on
lihtsam ette kujutada kui kapitalismi lõppu. Kui keegi näeb neis
ütlustes täielikku
käegalöömismeeleolu, siis ta ongi Scrutoni raamatu „Kuidas olla
konservatiiv“ sobiv lugeja. Sest scrutonlik konservatiiv ütleb, et
riik ei ole kõik, riik ei ole isikliku heaolu tagaja, sest ta seda
juba tehniliselt, psühholoogilise paratamatuse tõttu olla ei saa,
vaid riik on pelgalt inimelu ühe aspekti, nimelt ühiselulise
aspekti osaline
korraldaja. See on küll väga oluline aspekt, aga kaugeltki mitte
kõik. Mitte olukord pole lootusetu, vaid lootus on mujal (nõnda
võinuks väljenduda ka Uku Masing).
„Konservatism ei
pea oma ülesandeks korrigeerida inimloomust või kujundada seda
mingi ideaalse ratsionaalse valikutegija kontseptsiooni järgi. Ta
üritab aru saada, kuidas ühiskonnad toimivad ja püüab neile luua
ruumi, mis on vajalik nende edukaks toimimiseks. Tema lähtepunkt on
inimisiksuse süvapsühholoogia.“(lk 152)
Metafüüsiline
radikalism, Inimsuse religioon ja konkreetsuse antiutopism
Küllap üksjagu sellest
argikonservatismist, millele osutas eespool Mihkel Solvak, tuleneb
siinse rahvastiku lähiajaloost ja vanuselisest koosseisust, aga
maailmavaateliste baassuundumuste kaardistamiseks võtaksin appi
skeemi, milles kolmnurga tippudesse asetaksin kristluse erinevad
ilmalikustumisastmed.
Ühte nimetaksin Markus Järvi sõnu kasutades metafüüsiliseks
radikalismiks. Järvi
näeb sellel olulisi
kokkupuutepunkte Scrutoni määratletud „metafüüsilise
konseravatiivsusega“, ehk sellise maailmavaatega, millest Scruton
siin raamatus ei räägi.
Marek Tamm kasutas umbes selles suunas osutamiseks ka mõistet
uusreaktsionäärlusviii.
See maailmavaade panustab tahtelis-moraalsele pingutusele ja pole
intellektuaalselt kuigi nõudlik. Viimast öeldes ma vähimalgi
määral ei pilka ega aasi, see on selle maailmavaate üks suurimaid
voorusi ja ka kütkestavuse allikas. Intellektuaalne nõudlikkus on
väsitav, tüütu ja elitaarne ning ei saa olla ühegi massiliikumise
eeldus. Nii saab Markus Järvi öelda: „konservatiivi elu
tehtud tänapäeval väga lihtsaks: tuleb seista kõige
elementaarsemate tõdede kaitsel lõpuni. Tuleb päevast päeva
korrutada seda, mis alles hiljuti oli iseenesest mõistetav. Abielu
on ühe mehe ja ühe naise vaheline liit. Perekonna moodustavad
abikaasad ja nende järglased. Sündimata laps on inimene ning tema
tapmine on täiesti välistatud. See on kuritegu. On olemas mehed ja
naised, kõik teised sooidentiteedid on haiglased väljamõeldised.
Inimesele kuulub tema ausa tööga hangitud eraomand, mida riik ega
keegi muu ei saa endale krabada. Eelnevatele elementaarsetele
väidetele peaksid olema kõik end konservatiivideks nimetada
soovivad isikud võimelised alla kirjutama ja mitte lihtsalt – nad
peavad olema võimelised neid põhimõtteid avalikult esitama ja
kaitsma. Kui nad seda ei tee, siis nad pole konservatiivid.
Konservatiiv on tänapäeval see, kes julgeb keset kultuurilist
hullumaja püsti tõusta ja öelda: “Aitab küll!” Aitab.“ix.
Eriti viimases hüüatuses peegeldub
igati inimlik suutmatus hallata üha ägedamat infovoogu ja
konkureerivate maailmanägemuste argumentatsioone, igatsus kindlate
ja väga lihtsate tõdede järele.
Sellest kraad ilmalikumat vaadet
nimetaksin Ilmar Vene eeskujul Inimsuse religiooniks. See
on siis selline maailmavaade, milles Jumal on juba kadunud, aga
inimese jumalikkus, mis lõikab ta järsult ära kogu muust
loodusest, on veel alles. Jumalikkusele maisete mõõdupuudega ligi
ei pääse, miska ei saa maisete mõõdupuudega pääseda ligi ka
inimese loomusele ja selle ühele kõige poleemilisemale atribuudile
– täielikule võrdsusele indiviiditi. Sellest poleks lugu midagi,
aga teadmise ülim autoriteet on antud just nimelt maisuse
positiivsele kaardistajale ehk teadusele. Ja mis juhtub, kui püüame
Inimest teaduslikult määratleda? Ilmar Vene sõnadega: „juba
ette võime olla kindlad iga järjekordse katse ebaõnnestumises.
Sest kui paindlikuks ja hõlmavaks me [inimese ]definitsiooni ka ei
muudaks – alati võib ilmuda oponent, kes mõnele erilisele
puuetega inimolendile viidates küsib: kas siis tema inimene ei
olegi? Ja säärast küsimust kardetakse kõige rohkem; me ju teame,
et niipea, kui vihje inimestevahelisele erinevusele on langenud, jääb
fašismini veel ainult kiviga visata. Siin kohtume uusaja
põhivastuoluga kogu ulatuses: inimsuse religioon seab end
otsustavalt vastu (loodus)teaduslikule üldsuundumusele./---/
Oleme
ju inimesed, igaüks osake praegusest ülimsusest, ja mis kõige
tähtsam: võrdväärne ja ülejäänute suhtes võrdsete
võimalustega osake. Näpuga näitama hakata, et see või too isik on
ilmselges halvemuses, saab ainult (nagu üteldi Prantsuse
Revolutsiooni ajal) inimsuse vaenlane“.
/.../ Ehk mäletatakse veel kuulutusi,
nagu „kommunistlik partei eitab igasugust religiooni”? Hägu
pisutki hajutamaks, katsume vähemalt tagantjärele nimetada asju
nimepidi: kommunistlik partei, inimsuse religiooni algelisima vormi
kaitsja, ei tunnistanud arenenumate sõsarilmingute eluõigust.
Algelisus tulenes revolutsioonilisest vaimust ja revolutsioonilise
mõtlemise järjekindlusest. Kas on siis tõesti raske mõista,
kellena geneetika ilmub inimsuse religiooni paistel? Pärilikkuse
osatähtsus pole mingi saladus; seda ei tõenda mitte ainult
rahvatarkused, vaid ka igapäevane visuaalsus („nagu isa suust
kukkunud”), kuid seni, tänu avaldumise ebamäärasusele, on alati
jäänud suur tõlgendusvabadus. On aga ebamäärasus muudetud
pärilikkuse õpetuseks, siis „Inimese” vabadus kaob, ta muutub
paratamatuse orjaks, lühidalt: inimsuse religioonile antakse
surmahoop“x.
Inimsuse
religiooni näidisesindajaks võib tuua neil teemadel ikka sõna
võtva Rein Raua. Artikli „Veel kord geneetilise ja
kultuurilise piirist“ (Sirp 29. VI 2018) juhtlõik võiks
olla lausa õpikunäide: „Väide, et ühed inimgrupid on teistest
mõnedel aladel paremad oma geneetilise koodi tõttu, ei ole siiski
teaduslikku kinnitust leidnud“. Esiteks on see teaduslikust
seisukohast vale. Loomulikult saab tõsikindlusnõude keerata nii
põhja, et piisavalt kindel pole miski peale Descartes'i kuulsa
stardipaku, aga pärilikkuse mõju paremusele „mõnedel aladel“
(olgu selleks maratonijooks või intelligentsus) on teaduslikult nii
kinnitatud kui kindlalt neid asju üldse teaduslikult kinnitada saab.
Teiseks peegeldub siin see, et Rein Raua teadmised pärilikkusest on
väga pinnapealsed, sest kasutab mõisteid väga lohakalt, antud
juhul geneetilist koodi geenide tähenduses (geneetiline kood on
vastavussuhe RNA koodonite ja valke moodustavate aminohapete vahel
ning on kõigil inimestel – ja peaaegu kogu elul Maal – täpselt
sama). Kolmandaks see ekslikkus ja pinnapealsus ei ole üldse
olulised, sest selle artikli näol pole tegu (loodus)teaduslikus
dispuudis osalemisega, vaid artikliga, mis kaitseb Inimsuse
religiooni (loodus)teadusliku üldsuundumuse eest, hoiab alal
pärilikkuse avaldumise ebamäärasust. Näitata, et Rein Raud siin
teaduslikus mõttes eksibxi,
on sama kasutu ja lootusetu kui bioloogi katse teha katoliiklastele
selgeks, et elu ei alga munaraku ja seemneraku ühinemiselxii.
Eks
ülekordamist vääri seegi, et kummalegi religioossele ontoloogiale
toetuvat moraali (loodus)teadus ranges mõttes ei õõnesta, sest ta
seda – Hume'i gilotiini nimel – õõnestada ei saagi. Ei
abordivastasus ega antirassism vaja filosoofilises mõttes teaduse
tuge, need on moraali-ideed. Psühholoogilises mõttes see nii lihtne
ei ole, sest nagu osutasid Berger ja Luckmann oma kuulsas raamatus
„Tegelikkuse sotsiaalne üleehitus“ väärtused sotsiaalse
kommunikatsiooni käigus nö asjastuvad, reifitseeruvad,
ontologiseeruvad. Mistõttu tajutaksegi selliste ontoloogiate
teaduslikku rünnakut nende väärtuste rünnakuna, mille
kommunikeerimist see ontoloogia toetab. Ja kohe kindlasti toimib
järjepidev teaduslikkus ja rangelt ilmalik arutlemine üpris
tõhusalt igasuguse utopismi vastu. Siin tuleb muidugi kohe taas
rõhutada, et jah, jälle on küsimus tõsikindluse määras, ja on
neidki, kes ikka püüavad konstrueerida näiteks igiliikurit,
panustada poliitikas piiramatule kasvule piiratud ruumis, rääkimata
siis vähem ilmselgetest võimatustest nagu ehitada
keskkonnasõbralikku Krafti menetlusel toimivat tselluloositehast või
inimnäolist sotsialismi. Ja siin ongi see koht, kus võiks öelda,
et Scrutoni esitatud empiirlise konservatismi nõue, et
„religioossed pürgimused loetaks olemuslikult religiooni, mitte
poliitika – ja veelgi vähem bürokraatia valda kuuluvaks“ saab
eelmistega võrreldava maailmavaatelise kaalu. Väga laias laastus on
religioossed pürgimused sellised lootused ja igatsused, mille
realiseerumise kaine mõistus välja naerab, mis aga selle
väljanaermise siiski üle elavad. Musternäiteks on muidugi
surematus, aga ühiskondlikumal tasandil on need mingid ebamäärased
õndsused, Vabaduse, Võrdsuse ja Vendluse päikseline harmoonia
jms., kokkuvõtlikult: kõigi praeguste hädade eitus. Positiivne
programm on aga naeruvääristumise kaitseks mähitud täielikku
abstraktsusesse ja ebamäärasusesse, ja just selle tõttu neid „häid
kavatsusi ei saa kunagi kahtluse alla seada, sest keegi ei tea,
millised on need kavatsuses teoks tehtuna“(lk 72). Seepärast
nimetaksingi seda maailmavaadet – Scrutoni „empiirilist
konservatismi“ – konkreetsuse
antiutopismiks, sest
selle antiutopism kasvab välja konkreetsusest, elu proosast,
praktilisuse vaimust.
Hea
näide konkreetsuse antiutopismist on praegune intellektuaalne
superstaar Jordan B. Petersonxiii,
kelle veendumused on välja kasvanud metoodilisest süvenemisest
inimpsüühikasse ja XX sajandi totalitaarsete režiimide tekke- ja
toimemehhanismidesse. Oma praktilistes nõuannetes on ta samuti
matemaatilisuseni konkreetne. Kui talle öeldakse, et oma ideaalses
pensionipõlve nähakse ennast päikeserannikul rannatoolis
margariitat limpsimas, siis konkretiseerib ta selle unistuse
pilbasteks – mitu margariitat, mitu päeva järjest jne. Kui oma
tuleviku lähisuhet kujutlev noor hüüab kuraasikalt,
et „partner
on lihtsalt inimene ning ühtegi muud kitsendust polegi“ ning
endalt tuleb heita kõik piirangud ja ahistavad normid, sest ainult
„neist kastidest vabanedes saame olla tõeliselt vabad ning
tõeliselt meie ise. Ja mitte lihtsalt olla, vaid ooh-la-la-la!“xiv,
siis noortele praktiseeriva psühholoogina nõu andev Peterson
on vastumürgina maksimaalselt konkreetne ja näitab matemaatiliselt,
et kui vähe mahub ühte noorusesse viie-aastaseid proovisuhteid
jnexv.
Äramärkimist väärib veel ehk ka see, et nii mõnegi
maailmavaatelisema küsimuse puhul võivad sellest skemaatilisest
kolmikust kaks moodustada ebaõdusa liidu (unholy
alliance) kolmanda vastu. Näiteks
seisukohani, et sealiha ei tohi süüa, saab jõuda laiendades
kantiaanliku nõuet „ära kohtle kedagi pelgalt vahendina, vaid näe
temas eesmärki iseeneses!“, aga ka mõnda traditsioonilist
metafüüsilist radikalismi pidi - „Siga on rüve loom ja tema
söömine patt!“.
Vastuseis
samasooliste paaride adoptiivõiguste vastu võib tulla
metafüüsilisest radikalismist „See on patt ja rüvedus!“, või
ettevaatlikust konkreetsuse antiutopismist – see õigus peaks jääma
realiseerimata, sest on kardetavasti vastuolus lapsele sobivate
arengutingimustega, mille hulka kuulub näiteks varjatus maailma
eest, samasoolise paari bioloogiline mittevanemlikkus on alasti nii
lapse enese kui avalikkuse ees, mis tõttu on see nagu vanemate
kuulsus, mis „tungib sisse nelja seina vahele, trügib sisse nende
isiklikku ruumi ja toob eriti tänapäeva tingimustes kaasa
avalikkuse armutu pilgu, mis hõlmab kõike asjassepuutuvate isikute
eraelus, nii et lastele ei jää enam turvalist kohta, kus nad
võiksid kasvada“ ja kõikjal, kus inimelu on sel moel „maailmale
järjekindlalt avatud, ilma et seda kaitseks eraldatus ja julgeolek,
hävineb tema eluterve olek (vital
quality)“xvi.
Samas on töötab konkreetsuse antiutopismi jõusta(ta)v (loodus)teaduslik üldsuundumus vastu paljudele metafüüsilise radikalismi ontoloogilistele väidetele ja seega ka moraalinõuetele, mis neile toetuvad – abordikeeld, samasooliste abielu, homoseksuaalsuse nakkavus, indiviidide jaotumine rangelt kahte soosse jms.
Samas on töötab konkreetsuse antiutopismi jõusta(ta)v (loodus)teaduslik üldsuundumus vastu paljudele metafüüsilise radikalismi ontoloogilistele väidetele ja seega ka moraalinõuetele, mis neile toetuvad – abordikeeld, samasooliste abielu, homoseksuaalsuse nakkavus, indiviidide jaotumine rangelt kahte soosse jms.
Ning
vastupidi: metafüüsilise radikalism ja inimsuse religioon loovad
vahel ühisrinde loodusteaduste vastu, eriti, mis puudutab inimese
kirjeldamist ja selle (loodus)teaduse autoriteeti kehtestada
ontoloogiaid, mis võivad kahjustada armsaks saanud sotsiaalseid
konstruktsioone.
Empiiriline
konservatism kui konkreetsuse antiutopism
Edmund
Burke'i Seltsi ellukutsuja Hardo Pajula määratles hiljuti seltsi
ühe keskse eesmärgina vastuseisu totalitarismi-ilmigutele, tulgu
selleks siis impulsid paremalt või vasakult tiivaltxvii.
Antitotalitarism ja antiutopism on orgaaniliselt seotud, võiks
öelda, et totalitarism on utoopia riikliku realiseerimise katse
kõrvalnähe, sest „selleks, et panna tegema inimesed võimatut,
tuleb rakendada nende suhtes piiramatut võimu“(TPTxviii,
lk 15). Totalitaarsed tendentsid imbuvad sisse heade kavatsuste ja
vaidlustamatute sihtide kaudu (heaks näiteks siin on kommunismi
kaitsmine sellega, et eesmärgid olid õilsad ja üllad). Ja et need
sihid on unistustena vaidlustamatud, siis on totalitaarste ilmingute
vältimiseks oluline, et ei püütaks kirjutada neid sisse
bürokraatlikkesse mehhanismidesse. Kuna inimsuse religioon lükkab
põhimõtteliselt tagasi inimese teadusliku määratlemise (sest
kuidas ka inimest ei mõõdaks, mis tahes mõõdupuul
ei ole nad võrdsed, ei indiviiditi ega mõne tunnuse alusel
grupeerituna), siis see soosib utopistlikku kujutlust, et saab
konstrueerida mis tahes lahendusi, sest pole olemas inimloomust, mis
sellele vastu hakkaks (unistatagu siis Fourier' falantseeridest või
hipikommuunidest, mis on kestlikumad kui noortelaager ohtra
kärakaga).
IQ
reaalne mõõdetavus võiks aga ka natsipunnidel junni jahedaks
võtta, karta on, et sotsid teeks neile ära. Aga ka vastupidi,
agressiivsusega kompenseeritakse selliseid puudusi, mida sots ravida
ei suuda. See on üsna nurjatu probleem.
Scruton alustab
raamatut isikliku kujunemislooga ning meenutades oma isa sotsialismi
„mitte majandusõpetusena, vaid selles mõttes, et lihtsatele
inimestele tuleb tagastada maa, mis neile kuulus“ ning ka enda
mõjutatust oma lapsepõlvekodust, aga pärast kohalikku
humanitaargümnaasiumi ja teel Cambridge'i Scruton teadis „juba, et
teooriatel on tegelikkuses vähe tähtsust. Väljamõeldised on
märksa veenvamad kui tõsiasjad ja veel palju veenvam mõlemast on
igatsus olla kaasa haaratud massiliikumise solidaarsuslainest, mille
lõpus terendab vabanemise lubadus. Minu isa rahulolematus oli
tõeline ja hästi põhjendatud. Ent tema lahendused olid
unistuslikud“(lk 13).
Siin
oleme jõudnud ühe kõige konstitueerivama kohani konkreetsuse
antiutopismis. Selle võiks sõnastada nii: probleem pole hädade ja
probleemide tuvastamises, vaid just konkreetsetes lahendustes,
täpseminigi – lahenduste konkreetsuses.
Kuna ühiskondlikud probleemid on tihti ülimalt keerulised ja
kompleksed, siis tormakad lahendused teevad asja väga sageli
hullemaks. Ja kuna vastuseisu mingile lahendusviisile aetakse tihti
sassi vastuseisuga eesmärgile, mida taotletakse, siis on tülid
kerged tulema.
Scruton
tuletab meelde, et Marxi järgi pärast proletariaadi diktatuuri riik
kaob, sest selle järgi pole vajadust, kõike omatakse ühiselt,
tööjaotus kaob samuti ja iga inimene saab elada vastavalt kogu oma
soovide ja vajaduste spektrile „„ta peab hommikul jahti, püüab
pärastlõunal kala, on õhtul karjas ja kirjutab pärast õhtusööki
kirjanduskriitikat,“ räägitakse meile Saksa
ideoloogias. Väide, et see jutt
on „teaduslik“, mitte utopistlik, on tagantjärele vaadates
lihtsalt naljakas. Need Marxi märkused jahipidamisest,
kalapüüdmisest, hobiaiandusest ja kirjanduskriitikast jäävadki
tegelikult ainsaks katseks kirjeldada, mismoodi eraomanduseta elu
võiks välja näha; ja kui peaksite küsima, kust tuleb jahipüss
või õngeritv, kes toob kohale jahikoerad, kes hoiab korras jahionni
või kalatiiki, kes viib ära lüpstud piima ja sündinud vasikad ja
kes avaldab kirjanduskriitiku artiklid, lükatakse säärased
küsimused asjakohatutena kõrvale ja öeldakse, et kõik need
küsimused saavad tuleviks lahendatud viisil, mis hetkel teisse ei
puutu.“(TPT, lk 15).
Ehk
see näide tegi arusaadavamaks, miks võtsin kõnealuse eluhoiaku
tähistamiseks sõnapaari „konkreetsuse antiutopism“, sest just
konkreetsuse tuhandepealine termiidiparv närib läbi igasugused
utopistlikud unelmad, mitte mingi üksik suure algustähega
abstraktne kurjuseprintsiip (Kapitalism, Patriarhaat jms). Isegi nii
leebe ja iseenesestmõistatav ühiskondlik hüve nagu võrdsete
võimaluste nõue võib võtta kiirelt utoopilise varjundi (mis
omakorda bürokratiseerudes totalitaristliku iseloomu) kui seda ei
väljendata enam eituse kaudu st diskrimineerimise keeluna. Sest ka
võrdsed võimalused on lõppsihis religioosne pürgimus, võimatuse
soovimine maa peale, sest on ju arusaadav, et iga konkreetne võimalus
on mingit laadi tegutsemisvõimalus ja see koosneb nii tegutseja
välimistest kui sisemistest võimalustest. Sisemiste võimaluste
ebavõrdsust saaks tasandada välise ebavõrdsusega. Aga, noh, see
oleks väline ebavõrdsus ehk miski, mis kohe silma torkab ja osade
õiglustundele vastu hakka. Vähe sellest, väliste võimaluste
ebavõrdsus saab ka seesmisi ebavõrdsusi võimendada: alates
sellest, et heasse kooli saamise eeldus on andekus kuni selleni, et
silikoontuuningust lõikab suuremat kasu just aeroobikaprintsess,
mitte maavillane mötakas. Igatahes täiesti võrdsed võimalused
oleks neil inimestel, kes sünniks ühel ajal st ühel kuupäeval,
ühes kultuurilis-geograafilises kohas, ühe ja sama geneetilise
pagasiga – see on tehniliselt täiesti võimatu. Sellisele
konkreetsuse halastamatusele viitab näiteks suur
proosalisuseülistaja ja anti-unistaja Milan Kundera oma viimases
teoses, kus üks tegelane kommenteerib eri ajastutel sündinud
inimeste kujutlust Stalinist märkusega: „Inimesed saavad elu
jooksul kokku, lobisevad, arutlevad, tülitsevad ega saa aru, et nad
pöörduvad üksteise poole kaugelt, igaüks oma vaatetornist, mis
asuvad aja eri punktides“ ning hiljem teine tegelane osutab
tänavale sõnadega: „Vaata neid kõiki! Vaata! Vähemalt pooled
neist keda näed, on inetud. Kas inetu olemine on ka inimõigus? Kas
sa üldse tead, mida tähendab kogu elu inetust kanda? Hetkegi
puhkamata. Ka oma sugu ei ole sa valinud. Ega oma silmade värvi. Ega
oma sajandit. Ega oma maad. Ega oma ema. Mitte midagi sellest, mis on
oluline. Õigused, mis inimestel võivad olla, puudutavad üksnes
tühiseid asju, mille nimel pole vähimatki mõtet võideldaega
mingeid vägevaid „Deklaratsioone“ kirjutada!“xix.
Abarham Maslow arutleb: „Mida rohkem
me sotsiaalset ebaõiglust vähendame, seda enam leiame selle
asenduvat „bioloogilise ebaõiglusega“, mida kinnitab tõsiasi,
et imikud sünnivad maailma erineva geneetilise potentsiaaliga. Kui
me jõuame sinnani, et anname iga imiku heale potentsiaalile
täisvõimaluse, siis tähendab see ka kehva potentsiaali
tunnistamist. Keda me süüdistame, kui laps sünnib viletsa südame,
nõrkade neerude või neuroloogiliste kahjustustega? Kui saame
süüdistada ainult loodust, siis mida see tähendab looduse enese
poolt „ebaõiglaselt“ koheldud indiviidi eneseaustuse jaoks?“xx
Kui
minna konkreetseks, siis alati lisandub looduslik-geneetilisele
(eba)õnnele ka sotsiaalne ning kui Maslow jättis küsimuse, mis
siis saab, retooriliselt õhku, siis Scruton võtab seda küsimust
tõsiselt, sest tema
konservatismi kui „maailmavaate lähtepunkt on inimisiksuse
süvapsühholoogia“(lk 152).
Ja
Scruton vastab: „Vimm ei ole hea tunne ei subjekti ega objekti
jaoks. Ent meie eesmärk peaks olema korraldada oma ühiselu nii, et
kellelgi poleks põhjust vimma tunda: elada üksteist vennalikult
abistades, aga mitte nii, et kõik oleks ühesuguselt nudilt
keskpärased, vaid nii, et igaüks võiks oma väikestes edusammudes
toetuda teiste koostööle. Sel kombel elades ehitame kanalid, mille
kaudu vimm iseenesest ära voolab: tavad, annetused, külalislahkus,
ühine kultus, patukahetsus, andestus ja tavaõigus, kõik need
asjad, mis peale totalitaristide võimuletulekut koheselt ära
kaovad.“ (TPT, lk 26).
Seisukoha
võib sõnastada ka järgmiselt: kuna inimeste vaheline ebavõrdus,
mis psühholoogiliselt avaldub vimma, kadeduse või ebaõiglustundena,
on tehniliselt likvideerimatu (ainuüksi sünniaegade ja -paikade
ebavõrduse tõttu), siis ei tohi selle likvideerimise üritust
lugeda poliitika – ja veelgi vähem bürokraatia valda kuuluvaks.
Loota, et vendlust, armastust ja omakasupüüdmatust on võimalik
institutsioonide abil tekitada, tähenab sama, kui despotismi
kehtestamise kava käes hoida.
Samuti
ei suuda õigluse absolutiseerijad tähele panna seda, et kuigi
ebaõiglus võib olla võimas vimmageneraator, siis õiglus ise pole
kuigi tõhus vimma leevendaja. Lühimalt, harva muutub inimene
leebeks ja rahulikuks, kui märkab, et ta on oma raisus elus ise
süüdi, et teda on koheldud n.ö. õiglaselt, vastupidi, just see
võibki marru ajada, et naaber on õigusega paremas positsioonis.
Lühimalt: vimma tühjakslaadimine ei õigluse-ebaõigluse skaala
vaateväljas väljas. Empiirilise konservatismi lähtepunkt on
inimisiksuse süvapsühholoogia.
Pärispatt
ja ontogeneesi needus
„Pahempoolse eluhoiaku alustoeks on pärispatu eitamine; inimloomuse metafüüsiliselt jäädav riknemine pehmendatakse keskkondlikuks, ajutist laadi moonutustööks. Täie selgusega juhindub sellest tõekspidamisest juba suhtumise põhjendaja, Rousseau ise: „Emile’i“ autor kordab, et nood, kes laste kujunemist kõige rohkem mõjutavad, teenrid, tallipoisid ja muud majakondsed, isandaist sootuks kõnelemata, on puha kaabakad, kuid samas pole kahtlust inimloomuse jumalikkuses. Seesama hoiak kordub iga kutsumusliku maailmaparandaja puhul.“xxi
„Pahempoolse eluhoiaku alustoeks on pärispatu eitamine; inimloomuse metafüüsiliselt jäädav riknemine pehmendatakse keskkondlikuks, ajutist laadi moonutustööks. Täie selgusega juhindub sellest tõekspidamisest juba suhtumise põhjendaja, Rousseau ise: „Emile’i“ autor kordab, et nood, kes laste kujunemist kõige rohkem mõjutavad, teenrid, tallipoisid ja muud majakondsed, isandaist sootuks kõnelemata, on puha kaabakad, kuid samas pole kahtlust inimloomuse jumalikkuses. Seesama hoiak kordub iga kutsumusliku maailmaparandaja puhul.“xxi
Pisut
lepitavat selgitust võib saada ka Joseph Ratzingerilt, hilisemalt
paavst Benedictus XVI-lt: „Pärispatu asukohta tuleb otsida just
sellest kollektiivsest võrest, mis on iga üksikeksistentsi vaimne
etteantus, mitte mingist bioloogilisest edasikandumisest üksikult
eraldiseisvalt isikult teisele. Pärispatust rääkimine tähendab
just seda, et ükski inimene ei saa enam alustada nullpunktist,
status integratisest’est
(= ajaloost täielikult puutumatuna). Ükski ei ole enam rikkumatus
algseisundis, mil võiks vaid ennast vabalt teostad ja oma õnne
kavandada. Igaüks elab selles seoste rägastikus, mis on osa tema
eksistentsist“xxii.
Võib
ka sõnastada nii – iga inimene on paratamatult ja ühesuunaliselt
ontogeneetiline. Minu arust on Hannah Arendt üks
sügavamalt elu mõistnud poliitiline mõtleja, kes on üsna
aksiomaatiliselt adunud, et inimkond on pidevalt voolav paljuline
eluprotsess, mis koosneb ühekordselt
tõusvatest-kestvatest-vajuvatest ja osaliselt hargnevatest
ontogeneesidest, alati on ühiskonnas igas vanuses inimesi ja vanus,
eriti oma äärealadel, on väga määrav mis tahes suutlusele. Kui
see äratundmine on mõistmisena juurdunud, mitte pelgalt kinnitava
allkirja saanud isoleeritud faktiväide, siis on võimatu võtta
ühiskondlikku lepingut (Hobbes, Rousseau) millegi enamana kui väga
halva metafoorina, nii halvana, et see eksitab rohkem kui seletab.
Institutsioon, mis aitab kaasa inimeste kujunemisele
lepinguvõimeliseks, on kool, see on institutsioon, mis ühe
perekonnafunktsiooni osaliselt delegeerib riigile (aga on
selles osas võimsam ja komplekssem kui üksi pere enam üksi
suudaks). „Hariduse tuumaks on sündivus, tõsiasi, et inimesed
sünnivad siia maailma [rõhutus originaalis – M.K.],“xxiii
sõnastab Hannah Arendt inimese parandamatu ontogeneetilisuse, ehk
millegi, mille pärast kõik rousseau'istid Foucault'ni välja
instinktiivselt jälestavad kooli ja näevad selles eelkõige
repressiiv-asutust. Arendt selgitab: „Seepärast on usk, et kui
soovitakse luua uusi olutingimusi, tuleb alustada lastest, jäänud
Euroopas peaasjalikult türanliku loomuga revolutsiooniliste
liikumiste monopoliks, mis võimule tulnuna võtsid lapsed vanematelt
ära ning tegid neile lihtsalt ajupesu. Hariduse koht ei ole
poliitikas, kuna seal tuleb alati teha tegemist nendega, kes on juba
haritud. /.../ Kui keegi tahab luua uut poliitilist korda hariduse
abil, siis jõuab ta paratamatult koletule Platoni vaimus
järeldusele: rajatavast riigist tuleb pagendada kõik vanemad
inimesed“xxiv.
Roger Scruton rõhutab mitmes kohas, et
leping ei kõlba kohe kuidagi elava kogukonna mudeliks.
„Me võime ette kujutada lepingul
rajanevat ühiskonda ainult juhul, kui näeme selle liikmeid
võimelistena vabaks ja vastutustundlikuks valikuks, mida leping
nõuab. Ent on vaja teatud kindlaid tingimusi, et inimolenditest
kujuneksid ratsionaalsed valikutegijad, kes on suutelised võtma
endale kohustusi ja pidama kinni lubadustest ning kelle suhtumine
üksteisesse rajaneks vastutustundel. Teekonnal sellise hoiaku poole
saavad inimestele osaks hoopis teist laadi kohustused– kohustused
vanemate vastu, perekonna vastu, elukoha ja kogukonna vastu, kelle
hoolitsusest nad kõik on sõltunud ja ilma kelleta inimloomast ei
saaks kujuneda inimisiksus. Need kohustused ei rajane õiglusel nagu
kohustused, mis tulenevad täiskasvanud inimeste vahelistest
tehingutest.“(lk 38-39) Sest täiskasvanuid on alati pelgalt osa
elavast ühiskonnast ja tulevaste põlvede häälte sisu saab ainult
oletada.
Lähme
konkreetsemaks: Scruton ja Eesti
On
palju riike ja ühiskondi, mis on nii erilised, et mingid tendentsid
ja võimalikkused joonistuvad neis eriti teravalt välja. See
erilisus võib olla väga innustav, aga samas täiesti ebapädev.
Näiteks Island on küll veel väiksem kui meie, aga tema
geopoliitiline staatus ja naabriprobleemid on nii teised, et
paljudeks võrdlusteks ei kõlba kuidagi. Nagu USA
kodakondsuspoliitika toomine Eestile eeskujuks või ülirikka
ülitiheda asustusega Jaapani raudteevõrgu kõrvutamine Eesti
raudteega.
Scrutoni
konservatiivsus peaks Eestisse sobima päris hästi, kuigi mõned
kokkulangevused on väga erinevate juurtega. Näiteks kui Scruton
hoiab kinni oma keelest, siis on see truudus ühele maailma suuremale
ja mõjukamale keelele, aga eestlasele on oma keel ülitähtis vaat
et vastasmärgilisel põhjusel.
Väga sümpaatne ja resoneeriv on Scrutoni paigaga seotud kodukesksus. „Konservatiivid kirjutavad alla Edmund Burke’i sõnastusele, mille järgi ühiskond on partnerlus elavate, veel mitte sündinute ja surnute vahel; nad usuvad pigem kodanikuühendustesse naabrite vahel kui riigi sekkumisse ning tunnistavad, et kõige olulisem asi, mida elavad saavad teha on jääda paikseks, rajada endale kodu ja anda see kodu edasi oma lastele“ (lk 121).
Väga sümpaatne ja resoneeriv on Scrutoni paigaga seotud kodukesksus. „Konservatiivid kirjutavad alla Edmund Burke’i sõnastusele, mille järgi ühiskond on partnerlus elavate, veel mitte sündinute ja surnute vahel; nad usuvad pigem kodanikuühendustesse naabrite vahel kui riigi sekkumisse ning tunnistavad, et kõige olulisem asi, mida elavad saavad teha on jääda paikseks, rajada endale kodu ja anda see kodu edasi oma lastele“ (lk 121).
Rajada
oma kodu ja anda see edasi oma lastele – kes seda ei taha? Eks ikka
kosmopoliit, linlik ilmakodanik, „nõndanimetatud vurle, see matsi
otsekohene vastand,“ kirjutab meie rahvuslik tüvikirjanik aastal
1927, seevastu „mats on traditsiooniline, püsiv, visa, alahoidev.
Mis tal on, sellest peab ta kinni, sest selle on ta omandanud mitte
uisapäisa, vaid tasa ja targu, oma loomu ja tarvete kohaselt. Tema
armastab isegi seda, mille käes ta kannnatab ja millega peab verist
võitlust. Euroopas on kõige matsilisem rahvas inglased. Tema
püsivus ja alalhoidlus on otse imetlusväärne. Seega on arusaadav
tema valdav mõju maailmas. Vurle ei ripu kõige hingega millegi
küljes ja tema tunneb vaevalt võitlust elu ja surma peale. Parem
paneb ta hõlmad vöö vahele ja läheb Brasiiliasse või
Austraaliasse. Vurle seab end iga tuule järele, puhugu ta idast või
läänest. Üleöö saab temast venelane, sakslane või inglane.xxv“
Keel
põses võib öelda, et Roger Scruton on briti neomats. Meie
neomatslikku vaimu kannab praegu ehk eredaimailt Valdur Mikita, kelle
teosed on korraga ülimalt konkreetsed ja oikophiliast
kantud ja samas ka pretsedentitult populaarsed.
„Me
oleme paljude vajadustega olendid ja meie suurim vajadus on kodu –
koht, kus me leiame kaitset ja armastust,“ kirjutab Scruton
ehtmatslikult (lk 204) ja annab taas ühe defineeriva määratluse:
„Konservatism on kiindumuse poliitika. Me oleme kiindunud
asjadesse, mida me armastame ja soovime neid kaitsta lagunemise eest.
Aga me teame, et nad ei saa kesta igavesti. Seni tuleb meil uurida
võimalusi, kuidas me saaksime neid säilitada läbi kõigi muutuste,
mis neil paratamatult tuleb läbi teha, nii et meie elu kulgeks
endiselt hea tahte ja tänumeele vaimus“(lk 45).
Siin on ehk ka üks
koht, kus tuleb esile üks nõrkus Scrutoni teoorias. Tõsi, see on
nõrkus, mida on raske vältida. Nimelt ühes eluetapis on inimene
loomuldasa vurle, mitte mats. See on siis, kui noor lendab välja oma
vanematekodust ja otsib ise kohta, kuhu jääda. Meie ühiskonna häda
on muidugi see, et on väga palju tegureid, mis suruvad peale selle
eluetapi võimalikult pika püsimise, ainuüksi pidev vajadus liikuda
ühest (töö)kohast teise jms.
Ilmalikkuse
heroism
Miks
ta järjekordne reaktsionäär ei ole? Sest ta hoiab maised
võimalikkused ja religioosset laadi igatsuses rangelt lahus ning ei
räägi mingi kuldajastu taastamisest (kuldse mineviku ihalus on
samuti üks utopismi vorm, aga konstruktiivse kujutlusvõime päästva
ähmasuse asemel on samas funktsioonid ähmane ja idealiseeriv
ajalooteadvus). Küllap tuleb Scrutoni järjepidev ilmalikkus kõige
paremini esile selles, et ta ei näe looduses jumalikku korda,
taustakonstanti, mille võib ühiskondlikest aruteludest välja
jätta, vaid sellisena nagu me konkreetselt praegu, XXI sajandi
alguses eest leiame, tähendab, antropotseeni ja kiiretesse
kliimamuutustesse seiseneva hapra ökosüsteemina.
Keskkonnatemaatikale on selles raamatus pühendatud terve peatükk ja
seegi on vaid mõne asepekti referatiivne kokkuvõtte mahukast
monograafiast „Kuidas võtta planeeti tõsiselt. Keskkonnateadliku
konservatismi juhtum“ (How To Think Seriously About The
Planet. The Case For An Environmental Conservatism.
Oxford University Press 2012). See on ehk koht, kus joonistub
teravaimalt välja Scrutoni sügav erinevus võrrelduna kõigi nende
pahurate tarikatega, kes tahavad, et asjad „lihtsalt oleks nii nagu
nad kogu aeg on olnud“, tähendab, nii nagu nad on juhtumisi
harjunud, põlistagu see siis autostatud kesklinna, plasitiktaarat
või pinnalähedast põlevkivi aegade lõpuni.
„Termodünaamika teine seadus ütleb meile, et entroopia alati kasvab ja iga süsteem, iga organism, iga spontaanne korrastus hajub lõpuks juhuslikkuses. Kas ei ole konservatiiv lihtsalt keegi, kes ei suuda leppida selle tõega? Ma saan vastata, et inimlike asjade kaduvus ei tee konservatismi kasutuks – mitte rohkem kui on kasutu meditsiin lihtsal põhjusel, et „lõppude lõpuks oleme me kõik surnud”, nagu Keynes on tabavalt väljendanud. Pigem tuleks meil tunnistada lord Salisbury tarkust oma filosoofia napisõnalises kokkuvõttes ja nõustuda, et „viivitus on elu”.“(lk 45)
„Termodünaamika teine seadus ütleb meile, et entroopia alati kasvab ja iga süsteem, iga organism, iga spontaanne korrastus hajub lõpuks juhuslikkuses. Kas ei ole konservatiiv lihtsalt keegi, kes ei suuda leppida selle tõega? Ma saan vastata, et inimlike asjade kaduvus ei tee konservatismi kasutuks – mitte rohkem kui on kasutu meditsiin lihtsal põhjusel, et „lõppude lõpuks oleme me kõik surnud”, nagu Keynes on tabavalt väljendanud. Pigem tuleks meil tunnistada lord Salisbury tarkust oma filosoofia napisõnalises kokkuvõttes ja nõustuda, et „viivitus on elu”.“(lk 45)
Selges ja seetõttu
sügavalt traagilise alatooniga keskkonnateadlikkuses ning
koduarmastuses on tema sarnasus Mikitaga, kelle hoiatus kaduvate
maavanaemadega sulguvast ajauksest ja läänemeresoomlase viimane
karje on samuti: „Viivitus on elu!“.
Kuidas
lugeda Scrutonit?
Soovitaksin
Scrutoniga tutvumist alustada just raamatust „Kuidas olla
konservatiiv“. Teine tõlge, mis sellega samal ajal ilmus ja on
pealkirjastatud õige eksitava ja peletava liivakastisõjakusega –
„Tolad, petised ja tülinorijad. Uusvasakpoolsed mõtlejad“ –,
sobib rohkem neile, kes on juba tuttavad seal käsitletavate
autoritega. Tõsi ees- ja järelsõna, täpsemini siis peatükid „Mis
on vasakpoolsus?“ ja „Mis on parempoolsus?“, on jällegi väga
head kokkuvõtted. Väga sümpaatne ja dialoogivõimalusi avav on
see, et ta toob esile suurte ühiskondlike tendentside –
rahvusluse, sotsialismi, kapitalismi, liberalismi, multikultuursuse,
keskkonnateadlikkuse ja internatsionalismi – tõed ja
positiivsused, pühendades igaühe konstruktiivsuste välja
toomisele terve peatüki. Samuti on omal kummalisel kombel Scruton
väga aktuaalne mõtleja, eristudes selgelt stereotüüpsest
konservatiivist kui kellestki, kes silmaklapistatult hoiab kinni
maailmast ja väärtussüsteemist, mida juba mõnda aega enam ei ole
olemas (kui üldse on olnudki). Eredaimalt peegeldub see
keskkonnateadlikkuses, aga ka pikkades arutlustes sellest, millised
muutused toob kaasa sotsiaalmeedia. Selles peitub Roger Scrutoni
talendi haruldus, nimelt vastupidselt üldlevinud ühiskonnakriitikute
tüpaažidele on Roger Scruton konstruktiivse arutlejana märksa
tugevam kui kriitikuna.
iMihkel
Solvak: Palju erinevaid konservatiive. Postimees. 22. VI 2017
iiPortaali
„Objektiiv“ 1.juuni 2018 nädalakommentaaris Markus Järvi seda
üsna otsesõnu ka kinnitab ja osutab Scrutoni samale erisitusele.
http://objektiiv.ee/nadalakommentaar-konservatiivsuse-talumatu-kergus/
iiiTõlge:
http://objektiiv.ee/pariisi-manifest-euroopa-millesse-tahame-uskuda/
iv
Raamatus
„Revolutsioon kui ilus haigus“, tõlkinud Hendrik Lindepuu.
2014. Muide, Edmund Burke'i Seltsi sarja esimest raamatut
arvustades soovitab Märt Väljataga see essee lülitatada koolide
kohustusliku kirjanduse hulka. Kirjutan alla. Netis saadaval:
http://mihkelkunnus.blogspot.com/2015/01/revolutsioon-kui-ilus-haigus.html
vKarl
Raimund Popper „Avatud ühiskond ja selle vaenlased“ 2010,
tõlkinud Ene-Reet Soovik, lk 21-22
viBruno
Mölderi tõlkes kättesaadav kogumikus Kaasaegne poliitiline
filosoofia Tartu 2002
viiUku
Masing Budismist. Ilmamaa. 1995. lk 72
viii
Marek Tamm „Uusreaktsionäärne mõtlemine“. Vikerkaar.
2016 nr 10-11 saadaval:
https://kultuur.err.ee/314440/marek-tamm-uusreaktsionaarne-motlemine
ix
http://objektiiv.ee/nadalakommentaar-konservatiivsuse-talumatu-kergus/
xIlmar
Vene Pahustumine ehk Uusaja olemus. Ilmamaa. 2002 lk 267-8
xi
Seda tehti nii „Sirbi“ kommentaariumis kui sotsiaalmeedias, aga
konkreetselt „intelligentsus on kõige kõrgema päritavusega
käitumistunnus“ nagu refereerib rahvavalgustulikult Tuul Sepp
Postimehes 27. VI 2018 „Intelligentsus kaasasündinud või õpitud“
xiiSelle
näideks sobib hästi väitlus Toomas Vooglaiu ja Toivo Maimetsa
vahel Akadeemias nr 1 2009
xiii
Vt nt Mihkel Kunnus „Kes kardab Jordan Petersoni?“ Sirp
13. IV 2018 või
http://mihkelkunnus.blogspot.com/2018/04/kes-kardab-jordan-petersoni.html
xiv
Kapiuksed valla: arutlusi homo-,
bi- ja transseksuaalsusest. Toimetanud
Brigitta Davidjants. MTÜ Eesti Gei Noored, 2010.
lk 60
xvRobert
Musil kujutab seda konflikti „Omadusteta mehes“ järgmiselt:
„Kui Diotima rääkis ilust, rääkis Ulrich
rasvkoest, mis nahka toetab. Kui Diotima rääkis armastusest,
rääkis Ulrich aastagraafikust, mis näitab sündide arvu
automaatset tõusu või langust. Kui Diotima rääkis suurkujudest
kunstis, hakkas Ulrich peale laenude ahelaga, mis neid kujusid
omavahel seob. Tegelikult juhtus alati nõnda, et Diotima hakkas
rääkima nii, nagu oleks jumal pannud inimese seitsmendal päeval
pärlina maailma-merikarpi, mispeale Ulrich meenutas seda, et
inimene on hunnik punktikesi kääbusgloobuse väliseimal koorel.
Polnud päris lihtne läbi näha, mida Ulrich sellega taotles –
ilmselt pidas ta silmas toda suuruse sfääri, millega Diotima end
seotuna tundis, ja ennekõike tajus Diotima seda solvava
paremini-teadmisena. Ta ei suutnud taluda, et tema nõbu, kes kord
juba oli tema jaoks koletislaps, tahtis midagi paremini teada kui
tema, ja nõo materialistlikud vastuväited, millest Diotima midagi
ei mõistnud, kuna too võttis need arvutamise ja täpsuse alamast
tsivilisatsioonist, vihastasid teda rängalt. – „Jumalale tänu
on veel inimesi,“ vastas Diotima talle kord teravalt, „kes
suurtest kogemustest hoolimata suudavad uskuda lihtsat!“
(Omadusteta mees 1.kd.
EKSA 2006, lk 309)
xvi
Hannah Arendt „Kriisist hariduse vallas“, kogumikus Mineviku
ja tuleviku vahel. Harjutusi poliitilise mõtte vallas. Ilmamaa
2012. tõlkinud Ene-Reet Soovik. lk 223
xvii
https://www.err.ee/845796/vaata-uuesti-otse-uudistemajast-intervjuud-hardo-pajulaga
xviii
Roger Scruton Tolad, petised ja tülinorijad. Uusvasakpoolsed
mõtlejad. EKSA 2018. Tõlkinud Hardo Pajula 374 lk
xixMilan
Kundera Tühisuse pidu Varrak 2016. Tõlkinud Triinu Tamm, lk 31,
114
xxi
Ilmar Vene Trotsija. Katse mõista Uku Masingut. Ilmamaa lk
35
xxii
Joseph Ratzinger Sissejuhatus kristlusesse Tartu 2006.
tõlkinud Kersti Rist. lk 208-9
xxiii
Hannah Arendt „Kriisist hariduse vallas“, kogumikus Mineviku
ja tuleviku vahel. Harjutusi poliitilise mõtte vallas. Ilmamaa
2012. tõlkinud Ene-Reet Soovik. lk 209
xxivSamas
lk 212
xxv
A.H. Tammsaare „Avalik kiri kirjanik A.H. Tammsaarele“. Kogutud
teosed nr 17, 1990, lk 278-9
Here at Karanpccrack, you will get all your favourite software. Our site has a collection of useful software. That will help for your, Visite here and get all your favourite and useful software free.
VastaKustutakaranpccrack
Freemake Video Converter Crack
I am very thankful for the effort put on by you, to help us, Thank you so much for the post it is very helpful, keep posting such type of Article.
VastaKustutaExposure X7 Crack
aSc TimeTables Crack
Bakhtiari & Harrison
VastaKustutaSan Diego investment fruad lawyers at Bakhtiari & Harrison are focused on the representation of San Diego, California based clients in FINRA arbitration, litigation, and related legal services in matters involving the securities industry. The firm’s partners have extensive experience in securities, employment and regulatory matters.