Ilmus
ajakirjas Looming nr 10 2018
Tempus
fugit.
Maavanaema surm ja täiskasvanulikkuse läbikukkumine
Mihkel Kunnus
Mihkel Kunnus
In memoriam Linda
Kunnus 5.II.1925 – 21.IV.2017
Mida teha, kui maailm äkki kokku
kukub? Millised on valikud, kui seinast ei tule enam ühel päeval
elektrit, pangaautomaadist raha ega kraanist vett, mobiiltelefonid on
tummad, supermarketite uksed on teadmata ajaks kinni kiilunud ning
bensiinijaamade voolikuis on lõppenud haisev ollus, mis paneb
pöörlema maakera?
Instinkt ütleb, et siis tuleks haarata hädapärased asjad ning katsuda jõuda kiiresti maale, vanaema juurde.
Instinkt ütleb, et siis tuleks haarata hädapärased asjad ning katsuda jõuda kiiresti maale, vanaema juurde.
Valdur Mikita. „Vanaemad,
ökoterrorism ja globaalne katastroof“i
Ma täpselt ei mäleta mitmendal
Radisson Blue Sky korrusel oli see tuba, mille aknast välja vaadates
sain isalt telefonikõne ja teada, et maavanaema, mamma on surnud.
Hetk ise on mõistagi eredalt meeles. Pealegi õhtuse merevaate ja
surmateate ajaline kokkulangevus mõjub lausa kunstilise liialdusena.
Nii nagu kunstilise liialdusena mõjub
nende aegkultuuriliste punktide kaugus, mida see kõne ühendas.
Mamma suri kollases maamajas Valgamaal, väikeses talus, kus ta oli
algusest lõpuni käinud kogu oma elukaare. Tallinnasse polnud ta
sattunud, aga merd oli näinud küll. Jõmpsikana küsisin ja ta
ütles, et sattus enne sõda korra Pärnu ja nägi ära. Muidu oli
vanaema terve elu täiesti paikne, lausa taimne, sest lehm pole mingi
lõhekonservi peal elav nunnukiisu, kelle saab käsipuuriga reisule
kaasa võtta.
Ma viibisin selles peenes hotellis,
kuhu eraviisiliselt vaevalt kunagi satuks, sest olin parasjagu
korraliku eurorahastusega SA Innove koolitusel. „Õpetaja –
hariduse kõneisik“. Üle Eesti kandieerijate hulgast valiti välja
üheksa, kes võiks oma isikuga populariseerida õpetajaametit, eriti
noorte hulgas. Esimene õpiväljund tunnistusel: „õppija teab, mis
on maine, kuvand ja bränd, kuidas need kujunevad ja kuidas
isikubrändi teadlikult kujundada“. Eks ta ole. Kuidas seletada
isikubrändi maavanaemale? Seda koolitust? „No see on midagi
enesekiitmise treeningu moodi...“ Mis ühisosa on haisva
enesekiitusel ja liftikõnel? Mis ühendab õige hashtagi
valimise oskust teadmisega, et lehma pasandamise korral aitab harilik
tedremaran? (koolituse läbinuna võin muidugi öelda: mina!).
Minu haridustee on kokku kestnud umbes
kakskümmend kolm aastat, mammal neli talve. Meie haridus oli Hitler
ja Stalin, ütles ta enda ja papa kohta. Meie jaoks olid nad ikka
mamma ja papa, mitte vanaisa ja vanaema (mu ema poolsed vanavanemad –
linna vanaema ja linna vanaisa – surid, kui olin veel päris
pisike).
Hotellis õhtusöögil vaatasin
mõtlikult seda kunstipäraselt määritud taldrikut (prantsuse köök)
ja õhukesele basaldikillule asetatud leiba, mille mundris ettekandja
lauale oli toonud. Basaldikillul oli pruunikas chia-seemnetega
moodustis, milleks töö kaotanud leib oli moondunud esteetiliste
kapriiside keeristuultes, küllap umbes seda laadi jõudude käes,
mis olid teinud sarnaselt töötuks jäänud karjavalvurist ja
jäljekütist puudel-chihuahua. Ka see evelinilveslik
rukkikeeks oli mamma küpsetatud leivast sama kaugel nagu Radisson
Blu Sky hotell väikesest kollasest talumajast Valgamaal. Papa ja
mamma küpsetasid leiba papa laotud kiviahjus. See oli selline
klassikaline leiavaahi (puud sisse, tuhk välja, taigen sisse, leib
välja). See polnud väga vana, ei pärinenud sõjaeelsest ajast,
minagi mäletan kui papa selle ladus, aga et ta selle ladus, näitab
truudust harjumuspärasele (elektrist sõltumatule!) tehnoloogiale.
Leiva hind oli miski, mida mamma alati
küsis, kui külas käisime. See polnud niivõrd siiras huvi, kuivõrd
omamoodi rituaal. Kuulnud summa, vangutas pead ja rääkis, kuidas
Pätsu ajal maksis kilo leiba sama palju kui kilo rukkijahu.
Taignasse läks kuus osa jahu ja neli osa vett, kaks osa vett auras
küpsetamisel ära ja see kaks, mis sisse jäi, oligi pagari kasum.
Olen näinud sarnase retsepti järgi tehtud leiba kaubanduses küll
(„Ei ole lisatud suhkrut! Naturaalse juuretisega! Ei ole lisatud
pärmi! Ainult rukkijahud!“). Mamma ja papa andsid mulle alati
pätsi kaasa ja ülikooliajal oli see mõnus närimine. Päts
tähendas paari-kolme kilo ja see polnud mingi kohev õhku ja vett
täis pehmik, vaid tihe kamakas, mis säilis kaua ja mille lõikamine
oli rohkem tükkide murdmine.
Lisaks uduna silme ette kerkivate
mälestustele andsid nähtavale tähendusi ka keskkonnaeetikuprillid.
Tõsi, keskkonnaeetika on lihtsalt loengukursuse nimi, mida
Maaülikoolis olen mõnda aega lugenud. See sõna on ise nii ebamugav
ja eksitav, et distantseerun sellest selgesõnaliselt juba
avaloengus. Keskkonnaeetika on surnult sündinud laps,
puhtintellektuaalne konstruktsioon. Selle sünniajaks oli juba
täiesti selge, et samal viisil keskkonda suhtumise jätkamine kätkeb
endas nii teiste- kui enesetappu, nii praeguste kui tulevaste
liigikaaslaste kahjustamist, eluvõimaluste võtmist, tähendab,
keskkonda tõsiselt suhtumise põhjendamiseks ei lähe vaja mitte
mingit erieetikat. Igatahes, ka keskkonnaeetikuprillide läbi paistab
selline suur ja luksuslik hotell hukatussuundumuste koondsümbolina.
Iga liigutus kõneleb siin raiskamisest ja värdjalikkuseni
võimendunud hügieenist, juuksekarv saadab roa prügikasti, linu
pestakse kange keemiaga ka pärast ühekordset ööd, „põlluramm“
desinfitseeritakse enne kanalisatsiooni saatmist ning sussidki on
ühekordse kasutusega, mis siis veel hambaharjad. Prügikaste
tühjendatakse masinlikult, isegi kui see tähendab üksiku vatipadja
mässimist prügikotti. Võimalik, et parim keskkonnaeetiline
õppetund inimesele olekski see, et ta kuu aega ei tohiks prügi
välja viia ja oleks sunnitud eluruumi oma jääkidega jagama.
Mu maavanaema elamises prügi
praktiliselt ei tekkinudki ja samuti olen veendunud, et vähemasti
tema köök ei oleks läbinud ühtegi moodsat hügieenistandardit,
mitte üheski aspektis. Küllap oli see üks põhjus, miks nad papaga
nii vanaks elasidki, mõlemad üle üheksakümne. Nad ei norinud oma
keskkonna ja naaberolenditega tüli, isegi kui viimasteks olid
mikroorganismid. Seda ei maksa segi ajada naiivse
ökosentimentaalsusega. Mesilastarru kippuv kährik löödi silmi
pilgutamata maha (koer hoidis kinni), rotid ja mutid püüti lõksu
ja toorest nisu lätsutav metssiga sai halastamatult tinauba (papa
enese valatud jämedaid haavleid). See sama papa, kes pani pesakasti
isegi kakule, lõi jänesele käeservaga kõrvade taha ja lõikas pea
otsast ning siga sai saksa täägi kõrri (see ei olnud poliitiline
žest, puhas pragmaatika). Nende juures sain ma ka teada, kust tuleb
mõiste „tormas ringi nagu peata kana“. Selle talu toodang oli
meie perele suureks toeks iseseisvumise taastamise metsikutel
aegadel. Sel ajal, kui linnatänavatel tõsteti inimesi tossudest ja
teksadestki välja, nahktagist rääkimata, olin mina maal nagu
vanajumala selja taga ning vitsutasin toitu, mis kuuluks tänapäeva
standardite järgi Kalamaja eksklusiivkohvikute saavutamatusse tippu,
nii mahe ja öko ning nii käsitöö-, et võin olla enam-vähem
täiesti kindel, et seda polegi võimalik tänapäeva Tallinnas
saada. Näiteks, käsivändaga koorelahutaja abil saadud koorest
käsitsi tehtud või, kusjuures lehm oli käsitsi lüpstud ja lehma
heingi käsitsi tehtud. Nii totaalset käsitöölikkust enam ei
kohta.
Niisiis meeleolu õhtusöögilauas
muutus paratamatult melanhoolseks, oleks rohkem vaimujõudu, võinuks
öelda kelnerile, et kogu see peenutsemine ja glamuur ajab mind
oksele, ma olen täiesti tasakaalust väljas, ehk saate tuua mulle
ühe suure lehmakoogi savitaldrikul, eelistatult paar päeva päikese
käes laagerdanud, sellise, mille peal on kena koorik, mille aukude
taga elavad igasugused huvitavad mutukad, mu lapsepõlvesõbrad. Või
vähemalt viige minema see ilge pärlmuttervaas, ma isegi ei saa aru,
kas suurlinlik esteetiline atakk on oma mürksinises vormis tabanud
siin kullerkuppu või karikakart.
See raskemeelsus ja melanhoolia ei
tulnud tühjale kohale, vaid asendas juba eesolnu. Koolituse
sihtgrupiks olemine ei lasknud seda unustada. Kes on õpetaja?
Kultuurilises mõttes on õpetaja mustertäiskasvanu, keegi, kes
juhatab inimesi turvaliselt maailma, mis neile on tuttav ja kodune,
aga juhatatavatele mitte. Tundsin, et kehastan halvimas mõttes veel
ühte veel ühte ajastu hukutavat suursuundumust. Selleks on
täiskasvanulikkuse läbikukkumine. See koolitus kestis päris
kaua, seitse kuud. Ja kui koolitusele minnes töötasin veel
õpetajana, siis käesolevaks hetkeks oli juba ilmnenud, et ma enam
ei saa. Kehtiva kriminaalkaristusega inimene ei saa töötada
sellises ametis. Ega juhtkonnale mu minek meeldinud, sest
füüsikaõpetajaid pole kuskilt võtta. Õpilased tahtsid algatada
allkirjade kogumise, aga ma ütlesin, et see pole hea mõte. Olin
neid ise õpetanud ebaõiglusele julgelt vastu hakkama ja seda kõige
mõjuvamal kombel, tähendab, eeskujuga. Küllap nad nägid selles
ebaõiglust, et pean lahkuma (või vähemasti pidasid oma kahjutunnet
riivatud õiglustundeks), aga vähemasti selle ameti kohalt oli mu
abstraktne, mittejuriidiline süü suuremgi kui konkreetne ja
juriidiline. Õpetaja töö ja mõju peamiseks legitimeerijaks on
see, et ta on selles maailmas eluoskustelt kompetentsem, et ta saab
ausalt öelda, tulge minu järel, siis saate hakkama, siis ületate
eluraskused. Olla autoriteet, tähendab olla kompetentsem ja samal
pool rindejoont.
Täiskasvanulikkuse läbikukkumine kui
koondkujund on mind aga kummitanud palju varem, kui ise seda
raskekujuliselt kehastama hakkasin (muidugi mitte alla andes, vaid
uuesti stardipakkudele asudes). Isegi sedavõrd, et olen pidanud
kohaseks keskkonnateemadest rääkides täiskasvanute nimel
teatraalselt vabandada: „Head noored, mul on kahju, aga teile jäid
heitgaasid ja ülekuumenev planeet! Meile sai energia, põlevad tuled
ja mürisevad mootorid, teile tuhamäed! Palun täiskasvanute nimel
andeks!“ Nähtus ei puuduta ainult looduskeskkonda. Minu arust on
see paslik silt ka neti- ja sotsiaalmeediale. Iga au on seisuseau ja
oma seisuse normide rikkumist häbenetakse. Häbi on aga tunne, mida
tuntakse teiste pilkude ees. Laste juuresolekul on täiskasvanul
olnud häbi väga nõmedalt käituda. Kui tee on autodest tühi, siis
ma ei oota lubavat foorituld, vaid jalutan üle. Aga kui teisel pool
teed on foori taga samal ajal laps, siis ma ootan lubava tule ära.
Taolise eristuse kaotas sotsiaal- ja netimeedia ära. Täiskasvanud
laamendavad, ropendavad, räuskavad ja sõimavad laste silme all,
päevaportaalide õieli madalsisust rääkimata. Jah,
täiskasvanulikkuse läbikukkumine on päris mitmemõõteline
kokkuvõte.
*
Järgmine kord, kui isa helistas,
mõlgutasin parajasti tööst, sest isaks saades ei saaks ma enam nii
askeetlikult ja nii väikse käibega elada (oma majapidamise
tasuvusarvutsed olin teinud ikka nii, et õpilastel oleks, millest
eeskuju võtta). Naise rasedus polnud „tööõnnetus“. Kuigi ise
olin kõhklev oma mitmekülgses madalseisus, siis naine ei mallanud
enam hetkegi oodata. Tema elustsenaarium kippus vägisi võtma
feministliku propagandaunelma tunnusjooni – lapsi pole, magister
cum laude, esimene doktorantuuris, õppejõudude soosing ja
hiilgavad väljavaated akadeemiliseks karjääriks, lühimalt, mu
naist haaras eksistentsiaalne õud.
Isa kõne tuli õigel ajal, sest ta
kutsus tööle appi. Ta koondati mõne aja eest RMKst vanuse tõttu
(s. 1950), sest kedagi ju koondama pidi. Aga hea spetsialist tööta
ei jää. Alltöövõtjana teeb ta üht-teist edasi. Sel korral oli
tööks liinikaitsevööndi markeerimine. Eesti Energia on otsustanud
liinikaitsevööndit laiendada (metsa võetakse selle käigus kõvasti
maha, sest liinide kogupikkus on suur).
Mina kõnnin ultrahelisaatijaga liini all ja isa vastuvõtjaga liini kõrval ning markeerib piirjoone ja kirjutab üles liinikaitsevööndisse jäävate puude arvu, liigi ja suuruse. Või no mis nii väga kõrval – neljakümne meetri kaugusel. Kummalegi poole liini nelikümmend meetrit, tähendab, hektar liinialust maad iga sajakahekümne viie meetri kohta.
Liinid läbivad Eestit risti ja põiki, lähevad üle kõigi pinnavormide. „Käsk on vanem kui meie,“ ütleb isa pidulikult ja seob tüki markeerimislinti meetrikõrgusele rabamännile. Mõistagi pole isegi riiklikud suurfirmad nii sõgeduseni masinlikud, et hakkaks saatma harvestere rappa, kus pole isegi küttepuule lootust. Selles maastikuosas oleme infokogujad ja kaardistajad. Isa on elupõline metsamees, juba papa oli. RMKs töötas ta taksaatorina, inimesena, kes kaardistas pidevalt metsade seisu ja sisestas need andmebaasi. Tema elueal tulid metsadesse jäljed, mida seal iial pole olnud, harvesteri jäljed. Harvesteri laastustöö on võimas, sest masin ise on pööraselt võimas. Samuti ei tasu teda mingi poolesuutäiese langikese pärast ringi vedada. Harvester on nagu hüperkratt, kes nõuab tööd ja palju, suuri tükke, sest muidu ei tasu ära, masin ei tohi seisma jääda, sest kolm tilka verd on liisingulepingu all ja kui harvester jääb seisma, siis viib pank su hinge.
Mina kõnnin ultrahelisaatijaga liini all ja isa vastuvõtjaga liini kõrval ning markeerib piirjoone ja kirjutab üles liinikaitsevööndisse jäävate puude arvu, liigi ja suuruse. Või no mis nii väga kõrval – neljakümne meetri kaugusel. Kummalegi poole liini nelikümmend meetrit, tähendab, hektar liinialust maad iga sajakahekümne viie meetri kohta.
Liinid läbivad Eestit risti ja põiki, lähevad üle kõigi pinnavormide. „Käsk on vanem kui meie,“ ütleb isa pidulikult ja seob tüki markeerimislinti meetrikõrgusele rabamännile. Mõistagi pole isegi riiklikud suurfirmad nii sõgeduseni masinlikud, et hakkaks saatma harvestere rappa, kus pole isegi küttepuule lootust. Selles maastikuosas oleme infokogujad ja kaardistajad. Isa on elupõline metsamees, juba papa oli. RMKs töötas ta taksaatorina, inimesena, kes kaardistas pidevalt metsade seisu ja sisestas need andmebaasi. Tema elueal tulid metsadesse jäljed, mida seal iial pole olnud, harvesteri jäljed. Harvesteri laastustöö on võimas, sest masin ise on pööraselt võimas. Samuti ei tasu teda mingi poolesuutäiese langikese pärast ringi vedada. Harvester on nagu hüperkratt, kes nõuab tööd ja palju, suuri tükke, sest muidu ei tasu ära, masin ei tohi seisma jääda, sest kolm tilka verd on liisingulepingu all ja kui harvester jääb seisma, siis viib pank su hinge.
Keskkonnaeetika pole metsnikke kunagi
häirinud. Juba papat sunniti raiuma tema raiumisvõimuse viimasel
piiril. Ta oli sõjavangis sunnitööl. Ja nagu hommikust õhtuni
töötamise eetika õelaks pilkeks polaarjoone lähedal. Neist
pigistati tõesti viimast. Tänapäeval valitseb toonaste
tingimustega võrreldes kõikjal sotsiaaldemokraatlik totalitarism ja
tööliste paradiis. Papale anti hädapärased riided, hädapärane
toit ja ainsaks ellujäämisvõimaluseks, napiks
ellujäämisvõimaluseks – töö. Raiu oma elu eest! Kui papa
laagrist välja surema visati, siis kaalus ta koos riietega alla
viiekümne kilo ja lühike mees ta polnud. Ometi ei suutnud nad ka
hulgakesi kuigivõrd metsaökosüsteemi kahjustada.
Metsaökosüsteemi ei suutnud
kuigivõrd kahjustada ka mu isa oma kaaslastega. Kuigi tema
tehnoloogia oli juba märksa parem. Mu isa hüüdnimi oli Tööröövel
ja onu üleriiklikku raievõistluse võitja, tööeetika nagu
Vargamäe Andresel. Üsna väikeste poisikestena olime vennaga isal
metsas kaasas ja abiks, sikutasime oksi lõkkesse õhtupimedani,
rampväsimuseni ja rohkem. Metsaökosüsteemi ei kahjustanud me
kuigivõrd, sest jalamees lihtsalt ei suuda juuri puruks muljuda,
mullastiku kapillaarsust rikkuda, hiigellanke lõigata, hooligu ta
siis keskkonnast või mitte. Ja ka kõige karmimad ja endast vähem
hoolivad mehed on siiski võrdlemisi ilmastikutundlikud, samuti
vajavad nende silmad päikesevalgust. Alles harvester muutis kõik.
Inimraiuja on nüüd kabiini turvalises ja õdusas mikrokliimas,
väliskeskkonnast isoleeritud ning tööks midagi arvutimängulaadset.
Töö ei nõua enam võimet end piitsutada, keerukaid käelisi oskusi
ja suurt füüsilist vastupidavust, vaid pelgalt introvertsust,
valmidust töötada pikalt üksinduses istudes. Harvester sobib
samuti tsivilisatsiooni sümboliks. Reaalsus on turvaliselt klaasi
taga ja laastustööd saab teha nupuvajutusega, öö läbi, sest
tehisvalgus on kaasas.
Seekord sattusime hõredale
asustusele, põllud ja talud. Mõtlesin mõrult, et Mikita
maavanaemade surmasaadik on igati sobiv amet inimesele, kel on head
teadmised taimedest, kes seaduse järgi õpetada ei tohi ja kes enam
liialt muretsema ei pea, mis hulgad tast arvavad. Eks need liinid
olid nõukogude ajal veetud nii nagu Aafrika jaotati
koloniaalvõimude poolt riikideks, tähendab, joonlauajoontega
kaardil ja punkt. Kui mõni talu ette jääb, siis häda talule. Nüüd
liinikaitsevöönd laienes ja sellesse jäävad puud läksid
mahavõtmisele.
Isa märkis üles iga mahavõetava puu, selle liigi, kõrguse ja tüve läbimõõdu rinna kõrguselt (seda mõõtsin mina) ja nii kogu kaitsevööndi ulatuses.
Ühtegi meest me ei kohanud, ühtegi noort ei kohanud, ainult maavanaemad. Mõnel vedeles isegi mänguasju hoovil. Üldiselt oldi leplikud või resigneerunud. Eriti üks, venekeelt kõnelev, see suhtus meisse nagu tsaari esindajatesse, aga oli ka selgelt häirituid, ühel valgusid silmad vett täis ja hakkas paluma, et tal mees surnud ja need on mehe istutatud puud ja lõigaku siis pool, ainult latv, kui nii väga lõikama peab. Isa seletas, et meie ainult kirjutame üles ja tähistame ega lõika ise midagi, tema on pensioneerunud taksaator, kes teeb alltöövõttu. Ja et need, kes lõikama tulevad, ei puutu ka õigupoolest asjasse, vaid on teise firma alltöövõtjad. Mis on tõsi. Puude surmaotsused langetatakse kabinetirahus, kus otsustamist ei häiri võra majesteetlikkus ega omaniku veekalkvel silmad.
Isa märkis üles iga mahavõetava puu, selle liigi, kõrguse ja tüve läbimõõdu rinna kõrguselt (seda mõõtsin mina) ja nii kogu kaitsevööndi ulatuses.
Ühtegi meest me ei kohanud, ühtegi noort ei kohanud, ainult maavanaemad. Mõnel vedeles isegi mänguasju hoovil. Üldiselt oldi leplikud või resigneerunud. Eriti üks, venekeelt kõnelev, see suhtus meisse nagu tsaari esindajatesse, aga oli ka selgelt häirituid, ühel valgusid silmad vett täis ja hakkas paluma, et tal mees surnud ja need on mehe istutatud puud ja lõigaku siis pool, ainult latv, kui nii väga lõikama peab. Isa seletas, et meie ainult kirjutame üles ja tähistame ega lõika ise midagi, tema on pensioneerunud taksaator, kes teeb alltöövõttu. Ja et need, kes lõikama tulevad, ei puutu ka õigupoolest asjasse, vaid on teise firma alltöövõtjad. Mis on tõsi. Puude surmaotsused langetatakse kabinetirahus, kus otsustamist ei häiri võra majesteetlikkus ega omaniku veekalkvel silmad.
Üldiselt olid memmed jutukad ja
rääkisid heal meelel oma puude lugusid. Isa rääkis aga vastu
liikide lugusid.
„Mihkel, mõõda see ... pirn?! On see alles jurrakas pirn!“
„Ca 35! See on üks pagana suur pirn, tõesti.“
„Ei tea, kui vana see puu on?“
„Oi, väga vana. See on kohe talu ehitamise ajast. Mujaltki käidi siin korjamas, näe, siin neid mitu. Sellised väiksed, millest kompotti tehti. See on mu isa istutatud, neli põlve on siit söönud.“
„Nojah, see puit jääb igatahes teile. Pirnist saab asju nikerdada, kvaliteetpuit. Kas see on see Tartu sort?“
„Mihkel, mõõda see ... pirn?! On see alles jurrakas pirn!“
„Ca 35! See on üks pagana suur pirn, tõesti.“
„Ei tea, kui vana see puu on?“
„Oi, väga vana. See on kohe talu ehitamise ajast. Mujaltki käidi siin korjamas, näe, siin neid mitu. Sellised väiksed, millest kompotti tehti. See on mu isa istutatud, neli põlve on siit söönud.“
„Nojah, see puit jääb igatahes teile. Pirnist saab asju nikerdada, kvaliteetpuit. Kas see on see Tartu sort?“
Mõni pärn ja tamm oli nii jäme, et
pidi kahekesi mõõtma, sest üksi ei saanud mõõdulinti ümber.
Äkki ka Eesti Energia ikkagi usub kliimasoojenemist, sest see peab
olema ikka vähemalt troopiline tsüklon, mis neljakümne meetri
kauguselt selliseid puid kõrgepingeliinidesse virutaks.
Taluõued olid elavaks tõendiks Kalevi
Kulli kreedole, et aias olgu ainult põlisliigid. Liigirikkus oli
väga suur ja läbipõimunud. Mõnes kohas takerdus isagi, ometi
tunneb ta taimi väga hästi.
Kujund Mikita maavanaemade
surmasaadik, hakkas kohe esimese talu juures kummitama. Sisuliselt
käisime talust tallu (oli ka selliseid väiksemaid, suvilalaadseid
elamisi) ja teatasime, millises ulatuses see peagi lagedaks
tõmmatakse. No kellele see meeldiks. See töö on veel hullem kui
kohtutäituri oma. Sammusime talust tallu, nöörsaapad jalas, pikad
pussid oksteraiumiseks vööl, minu käes pika toki otsa pandud
ultrahelisaatja. See oli nagu vikat Surma õlal.
Pole liialdus ka öelda, et kõrgepingeliini postis on midagi sakraalset, eriti neis hiiglaslikes nurgapostides, mis on nagu vähendatud Eiffeli tornid. Seal all seistes ei ümbritse sind vaikus, vaid moodsa aja gregooriuse koraal – kõrgepinge liinide lakkamatu, ähvardav, lausa numinoosne undamine.
Pole liialdus ka öelda, et kõrgepingeliini postis on midagi sakraalset, eriti neis hiiglaslikes nurgapostides, mis on nagu vähendatud Eiffeli tornid. Seal all seistes ei ümbritse sind vaikus, vaid moodsa aja gregooriuse koraal – kõrgepinge liinide lakkamatu, ähvardav, lausa numinoosne undamine.
Käid talust tallu ja teatad, millised
puud jäävad uute piirjoontega hukkamistsooni, ning nimetad end
mõttes Mikita maavanaemade surmasaadikuks ja tunned sealjuures oma
neelatud halemeelsuspisaratest mingit kummalist esteetilist naudingut
– nii vist kunst lohutabki.
*
Ajauksed muudkui sulguvad ja sulgunud
oli ka see. See ei tulnub šokina. Olin vanaema juba pikalt ette
leinanud, sest vanaisa suri üks talv enne, suvel 2016 ja nad olid
abiellunud 1949. Kuuekümne seitsme abieluaastaga kasvab päris
kokku, eriti talus, kus loomad hoiavad sunnismaisena. Ja kui üks
sureb, hääbub ka teine kiirkorras.
Matus oli luterlik. See üllatas mind,
aga ainult korraks, sest tuli meelde, et vanaema oli usklik. Või
vähemasti nii oli ta kunagi kaude öelnud. Ega see ju jutuks ei
tulnud, sest lapsed ja lapselapsed oleme kõik paduilmalikud ja välja
see ka kuidagi ei paistnud. Risti seinal polnud ega piiblit öökapil.
Kirikus ta ei käinud. Võimalik, et see oli papa pärast, abikaasa
Johannese pärast. Oli viimane ju Waffen-SSi relvagrenader, veregrupp
kaenla alla tätoveeritud, „musta märgiga valge lind“ ja pidi
„olema madalam kui muru“ nagu ütles matusetalitust läbiviiv
kirikuõpetaja, kes on ühtlasi ajalooõpetaja. Rääkimine hõbe,
vaikimine kuld, oli igatahes praktiliseks eluprintsiibiks. Või pigem
praktiliseks ellujäämisprintsiibiks. Igasugune kurtmine oli ka
nulli keeratud. Vanaema ei hädaldanud kunagi, imestas, rääkis
kaasa, aga üldiselt oli suhtumisega, et mis teab tema neist uue aja
asjadest. Kui Ott Sepp mängis „Tujurikkujas“ Jumalat, siis küll
ütles, et nii poleks pidanud tegema, aga see oli ka kogu kommentaar.
Kuigi ta pärines väga vaestest
oludest (see väike kollane maja ehitati isa kõrval saunas elades),
oli neil siiski vähemalt üks raamat, mis oli soetatud juba õige
ammu. Uus ja Vana Testament, 1739. Tähendab, eesti kirjakeele
kanoniseerinud piiblitõlge. Selle pärandas ta mulle juba mõne
aasta eest.
Ja see tohutu lüpsmine. „Lehmal ei
ole pühapäeva,“ ütles ta ikka. Lehmade kaupa randmemaratoni,
päevast päeva (õigemini poolööst, esimeseks lüpsiks ärgati
viie paiku). Eredalt on meeles, kuidas ta tõmbas udarast otse tassi
ja ma jõin seda. Ja mis kõige uskumatum, ma mäletan, et mulle
maitses see (praegu tekitab mõtegi sellisest vahutavast lehmakuumast
piimast kerget iiveldust).
Ja kurja kuke käest päästis mu ära.
Mu esimene tõsisem fight oli kurja kukega ja ma olin selgelt
alla jäämas. Vanaema tuli reha käes ja kukele säru.
Isiklik nostalgia võib maalida olnust ühekülgse pildi. Seda sobib ehk tasakaalustama üks seik, mis juhtus vist eelmisel aastal Liivi muuseumis. Oli olnud soe suvepäev, aga päike oli juba puulatvades, vestlesime kolmekesi omavahel: mina, ökoloog ja looduskaitsetegelane Kristjan Piirimäe ja Valdur Mikita. Rääkisime nii ühest kui teisest, kui Kristjan Piirimäe küsis, kas saaksime talle tulla appi heina tegema. Kristjan peab loomi ja on mitmes asjas eeskujulikult, lausa hobuseni madaltehnoloogiline. Mikita pihtis siis oma heinategemistraumat ja õigupoolest on mul ka see trauma.
Heinategu ei ole mingi tuule pealse maa idüll, see on lämbe, higine, täis kehale kleepuvaid heinapepresid ja parme, see on väga raske ja ebameeldiv töö (tõsi, suurima töötrauma sain vist ikka hämaruseni tolmuses ühistulakas heinapakke loopides). Heinateokogemusete vahetamine ei tähendanud meile vastastikusi pajatusi helgest lapsepõlvest, pigem oli see meeste omavaheline armidega praalimine.
Lehmaorjus on ränk, väga ränk orjus. Aga tõsi on ka see, et täiskasvanuks saada tähendab saada orjaks. Ja kui ori on liiga kange sõna, siis teenija. Jätkusuutliku ühiskonna standardinimene pole vaba indiviid, vaid teenija, enamasti oma laste (ja/või raugastunud vanemate) teenija. Inimese elu alguses (ja elu lõpul) on teiste hoolitsus hädavajalik, tähendab, ollakse teenindatavad. Inimene ei sünni vabaks, nii saab mõelda ainult oma lapsepõlve elust maha lahutav ülbe aadlik. Inimene sünnib teenindatavaks, et saada teenijaks.
Vanaema lüpsis lehmi ilma puhkuseta,
hullemgi veel, ilma puhkuse lootuseta, päevast päeva ämbrite
kaupa. Ma isegi mäletan neid kaadreid iseseisvumise taastamise
ajast, kus Savisaar seletab midagi šabotaažist võilao uste juures.
Meil oli samal ajal võid mitmekiloste kamakatena. Võimalik, et
peenem nina ütleks tänapäeval, et sellel on „lauda maitse“
juures. Sest see oli algusest lõpuni käsitöö. Mamma kurnas selle
läbi riidelapi ja jahutas allikas (see ei ole kunstiline liialdus,
majast paarikümne meetri kaugusel on allikas, sest maja ise on
kinnikasvanud järve, turbaõõtsiku kaldal), papa lahutas koore ja
koorest tehti võid.
Võib öelda, et nad sõltusid uuest
riigikorrast sama vähe kui eelmisest, sest isegi leivavili tuli oma
põllult. Selle sõltumatuse hinnaks oli väga ränk ja lakkamatu
töö.
*
Kaido Kama arutleb: „Töötasin
kunagi kaitseministeeriumis ja tegelesin mobilisatsiooni teemaga.
Mistahes kriisi puhul on tänapäeval esmatähtsaks küsimuseks,
kuidas kaitsta tsiviilelanikkonda olukorras, kus tavapärane
tarbimisahel ja taristu enam ei toimi. Veel eelmise sõja ajal
riigivalitsejatel seda probleemi polnud. Talud oli autonoomsed
üksused, mis suutsid ise lahendada kõik oma toitlustus-, varustus-
ja energeetikaprobleemid. Suhteliselt väikesearvulisel linnarahval
oli maal “tagala” — sugulased, kelle käest sai tuua mune ja
kartuleid. Ja kelle juurde sai viimases hädas ka linnast
põgeneda—just nii käitus suur osa Tallinna elanikest kohe pärast
märtsipommitamist. Maainimeste eluspüsimise pärast polnud
riigivalitsejatel vaja muretseda. Pigem vastupidi — nende käest
sai ikka ja jälle võtta sõjapidamiseks vajalikku ressurssi.
Tänapäeva vähesed maainimesed enam nii autonoomsed pole. Järjest
vähem on neid, kes ise endale kartuli kasvatavad, ja veel vähem
neid, kes siga või lehma peavad. Kui omal ajal viidi sööki talust
linna, siis praegu toovad ka maainimesed omale toidukraami linna
suurpoest. Ühesõnaga — inimkond pole kunagi olnud nii haavatav
kui praegu ja seda hoolimata kõikvõimalikest tehnika ja tootmise
saavutustest. Pigem ikka nende saavutuste tõttu. Selle tõttu, et
suurem osa inimkonnast sööb naftast tehtud porgandeid. (NB! Üksjagu
naftat kulub ka nende porgandite üle maailma laiali vedamise peale.)
Me võime koostada ükskõik kui täiuslikke kriisireguleerimise
plaane. Aga juba sellest tekib täielik kaos, kui lihtlabane elekter
ära kaob. Rääkimata siis veel olukorrast, kui peaks lakkama pidev
kaupade vedu ühest maailma otsast teise.“ii
Nii ütleb ka Valdur Mikita, et
„selle veidra analoogmaailma
alalhoidmise mõte, millest me ise ei pruugi kuigi selgelt aru saada.
Aga kui peaks käima „suur pauk“, on see võib-olla ainuke
võimalus, mis pakuks inimesele pelgupaika. /.../ Ja maavanaemasid ei
maksaks teps mitte alahinnata. Ühel heal päeval võib see vaikiv,
peaaegu nähtamatu matriarhaat selle maailma vägevad oma võluriiki
tagasi kutsuda.“
***
Mis puudutab aga selle lapse (ja
järgmise) alanud elukaart, siis see katkes peagi pärast
embrüogeneesi. Kujutlen teda ütlemas nagu tänapäeva noored
ütleks: „Cut the crap, kuhu mul tulla?! Fuck it!“
ja tõmbas „juhtme“ seinast. Nagu G. E. Lessing kirjutas sõbrale
oma vastsündinud ja varalahkunud pojast: „Minu rõõm oli vaid
üürike: ja ma loobusin tast nii vastumeelselt, sest pojast! Sest
tal oli nii palju mõistust! Nii palju mõistust! /.../ Kas polnud
see mõistus, et teda tuli siia maailma kiskuda raudsete tangidega?
Et ta nii kiiresti selle puudulikkust märkas? – Kas polnud see
mõistus, et ta esimesest võimalusest haaras, et siit uuesti minema
saada?“
Aga võib-olla hoopis oli ta laps, kes
viiski ellu oma vanemate unistuse, mis neil täitmata jäi.
Nii vist kunst lohutabki.
iValdur
Mikita „Vanaemad, ökoterrotism ja globaalne katastroof“.
Postimees 26. III 2013
iiKaido
Kama „Pärimuskultuur kui ellujäämisõpetus“. Akadeemia
2013, nr 12
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar