Ilmus
ERRis 08.01.2018
Eeva Park „Minu kuninglikud
kaelkirjakud“ Hea Lugu 2018, 160lk
Tagakaanelt võib lugeda: „Kirjanikud
omavahel“ on raamatusari, milles kümme eesti kirjanikku
kirjeldavad olnud ja olevat kirjanduselu loojate omavaheliste suhete
kaudu. See on sari andekatest ja omanäolistest Eesti inimestest.
Huvitavad isiksused, kes on aegade jooksul omavahel põrkunud,
armastanud, vihanud ja leppinud. Erakud ja suhtlejad, riigimehed ja
katlakütjad, loojad ja nende muusad, kostitajad ja külalised, aga
kõik ka kirjanikud, kelle sõna kõlab luules ja proosas."
Kuigi Eeva Pargi raamat „Minu
kuninglikud kaelkirjakud“ kuulub just nimelt sellesse sarja ja Eeva
Park on lausa „geneetiline kirjanik“, julgen öelda, et see
sarjakirjeldus selle raamatu kohta ülekohtuselt pisendav. See teos
ei ole sugugi kitsalt kirjanike siseringi asi. Kujutan ette, et
sellel raamatul on väga lai kõnetuspotentsiaal. Eeva Pargi (s
1950), ta sugulaste ja kaaskondsete elu on olnud nii tähendusrikas,
et sellest on saanud dokumentaalses ja mälestuslikus vormiski panna
kokku teose, milles esitlub unversaalne inimsaatus konkreetses
elukäigus ja seda parima romaanikunsti vääriliselt. See on üks
neid paradoksaalseid olukordi, kus erakordsus ühendub
representatiivsusega, üldinimlikkusega.
See raamat on loetav väga kergelt, ka
lihtsalt ajaviitena. Aga samas on siin otsivamale vaimule ka väga
palju mõtteainet. Kergelt loetavas tekstikoes on rebendeid, millesse
piiludes võib uppuda neist avanevasse maailma. Võtame näiteks
järgmise lõigukese: „Vanaisa majapidamises olid need loomad, mida
kolhoosnikue lubati: lehm, mullikas, kanad, lambad, siga. Aias
õunapuude vahel kasvatati viljagi, sest maad – põldu – ju enam
polud. Heinagi tehti kust sai, kõik kraaviperved kraabiti üle, sest
vanaisa majapidamisest pidi söögikraami jätkuma ka meile kõigile,
kes me seal suvel pika söögilaua ümber istusime ja sügisel suurte
toidukoormatega linna sõitsime.“ (lk 52-3)
Kui pööraselt kaugeks ja võõraks,
kui raskesti ettekujutatavast maailmast on see kirjeldusekatke
pärit!
Või siis selline:
Või siis selline:
„Mingit dramaatilist tuha
päheraputamist Debora [Vaarandi] ei harrastanud. Ta kinnitas, et oli
alati – igas olukorras – toiminud oma veendumuste järgi, kuid
ega me sellesse teemasse ülearu ei süüvinudki. Üks lugu, mida ta
meenutas, oli aga vägagi otseselt kommunistliku parteiga seotud.
Nimelt olid kaks vene madrust üritanud teda vanalinna treppidel
röövida ja vägistada. Päris viimasel hetkel katkise näo ja
lõhutud riietega pakku pääsedes avastas Debora, et koos muhvi ja
kotiga oli kadunud ka tema parteipilet. Just seda – parteipileti
kaotust –, mitte jõhkrat kallaletungi, meenutas ta kui tõelist
katastroofi. Nimelt ei järgnenud sellele intsidendile mitte
süüdlaste kinnivõtmine ega vabandav kaastundeavaldus, vaid hoopis
parteiline noomitus, mis oli siis kommunistile väga karm karistus.“
(lk 31)
Ei ole kindel kui suurt mõistmist
Debora tänapäeva feministide hulgas leiaks, sest lisaks eelöeldule
ütles ta Eeva Pargile sedagi „et tal on – kogu kurbusest
hoolimata – hea meel, et tal laps oli, ning et emaks saamise ja
olemise kogemuseta jääb naisel – inimesel – maailma mõistmine
paratamatult puudulikuks.“(lk 24)
Või kas ei kajastu
okupatsioonikogemuse kunstiline kontsentratsioon ilmekalt selles
lausekatkes, kus ta kirjeldab lapsepõlveseltsilist, väikest Roti
nimelist koera, „kes millegipärast alati ainult kolmel jalal ringi
lidus ja kodus üldse toitu ei puutunud, vaid meie Pääsküla
naabritelt lõbusate trikkidega maiuspalu välja lunis, [Roti] ajasid
vene sõdurid üsna pea ühel varakevadisel päeval (sügavas Põllu
tänava rattaroopas, kust ta jooksu pealt välja ei suutnud hüpata)
kogu ümbruskonna laste silme all suure naeru saatel sõjaväe
veoauto ratta all surnuks“ (lk 59)
Samas käib elu ikka omi mustreid
mööda, on (sari)abielu(probleemi)d ja vastastikused lapseröövid
lahutatud abikaasade vahel.
Vilja Kiisler kirjutab:
„Eeva Park joonistab oma ema,
luuletaja Minni Nurme ilmasambakuju välja nõtke ja liigutavana.
Nurme toimetab poolmüütilise esiemana, kes ei karda ei keravälku
ega Aadu Hinti, suudab vabakutselise heitlikus elus ära toita viis
last, hoiab kindla käega teel Halli Ruuna nimelist autoloksu ja
säilitab imelikult rõõmsa meele koos mõistatusliku
mõtlikkusega.“
(„Kirjanduse kollane“ Postimees 7. XII 2018)
(„Kirjanduse kollane“ Postimees 7. XII 2018)
Nii on. Mootoritehnikast teadlikumale
võin täpsustuseks öelda, et Hall Ruun polnud mingi autoloks, see
oli midagi palju ettearvamatumat ja deemonlikumat, see oli Moskvitš
400. Võhiklikumale lugejale võin öelda, et taolisega sõitmine on
midagi raskejõustiku ja seiklusspordi vahepealset, ja et sel oli
mõjuvaid põhjusi, miks „naine oli autoroolis tol ajal üsna
haruldane“ (lk 56). Ja keskne põhjus võib-olla polnudki saadana
patriarhaat, mis Lääne kultuuri Willendorfi Veenusest saati punase
niidina läbib ja tänaseni aina võimsamaid tuure võtab, vaid
näiteks see, et seda tuli vändast käima lüüa (raskejõustiku
komponent) ja tõenäosus jõuda sihtpunkti oli kulli-kirja küsimus
(seiklusspordi komponent). „Tänu Ruunale tundsime meiegi varsti
igat maanteeveerset oja, kust sai ikka ja jälle tühjaks visisenud
radiaatori jaoks vett võtta“ (lk 57)
Raamatus küll seda ei mainita, aga sel mudelil puudub salongiküte ja klaasipuhastil polnud eraldi elektrimootorit nagu tänapäevastel, vaid selle pani tööle sama mootor, mis autot ennastki (sic!). Sellest johtus oluline viga: just vihma ja lumega, kui aeglaselt pidi sõitma, töötas ka klaasipuhasti mootori madala töökiiruse tõttu aeglaselt ning ei jõudnud esiklaasi puhtana hoida. Jälle objektiivne fakt ja ajastu kunstiline kujund korraga.
Raamatus küll seda ei mainita, aga sel mudelil puudub salongiküte ja klaasipuhastil polnud eraldi elektrimootorit nagu tänapäevastel, vaid selle pani tööle sama mootor, mis autot ennastki (sic!). Sellest johtus oluline viga: just vihma ja lumega, kui aeglaselt pidi sõitma, töötas ka klaasipuhasti mootori madala töökiiruse tõttu aeglaselt ning ei jõudnud esiklaasi puhtana hoida. Jälle objektiivne fakt ja ajastu kunstiline kujund korraga.
„Ema rääkis, et tal oli sõidutundi
minnes alati mure, et ta ei jõua sealt enam elusana koju tagasi,
ning iga kord autojuhtimist õppima minnes rivistas ta kõik oma
lapsed üles ja suudles neid hüvastijätuks.“(lk 56)
Oluliseks teemaks on ka reetmine ja
seda väga mitmel tasandil ja erineva kujundlikkuse astmega, osalt
muidugi ajastust lähtuvalt. Lisaks inimhinge reetlikkusele,
soodustas seda reetmist (ideede, riigi, vanemate, kodumaa, perekonna
jne).
*
„Siis aga selgus, et esmasündinu oli sünnitusmajas vahetusse läinud ja teine ema nõudis kohtu kaudu (siis juba aastaseks saanud) laste vahetust“(lk 125).
*
„Siis aga selgus, et esmasündinu oli sünnitusmajas vahetusse läinud ja teine ema nõudis kohtu kaudu (siis juba aastaseks saanud) laste vahetust“(lk 125).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar