Ilmus
ajalehes „Postimees“ 25.01.2019 kärbituna ja toimetatuna.
Selle
teksti kirjutamisega läks mul kiireks ja ette antud maksimaalpikkus
sai täis enne kui jõudsin analüüsini. Eks oma osa on sellel, et
alustasin eelmärkustest, kus tõin punkt haaval välja, miks selline
kõrvutamine väga palju valijat ei aita (selline algus ei ole ka kirjutajale kuigi hea enesemotivaator). Asjalikuma ülevaate saab
Ott Karulinilt sama kuupäeva „Sirbist“.
Parteide
valimisprogrammidest ja natuke kultuurist neis
Mihkel Kunnus
Mihkel Kunnus
Miks
võrrelda valimisprogramme?
Valmisprogrammide
kõrvutamine on üks tore kujutlusvõimeharjutus, selline
humanitaarne sudoku. Valimisotsuse kujunemisel on nende roll üsna
väike ja üldjooneline, ammugi siis mingite kitsamate valdkondade
kõrvutus. Seepärast teeksin meeldetuletuseks mõned ülisemad
märkused. Valimisprogramme ei tasu ülearu tõsiselt võtta, sest:
a)
Üks väheseid asju, milles kindel võib olla, on see, et pärast
valimisi tulevad koalitsioonikõnelused ja seega on ette teada, et
mitte ühtegi erakonda ei ähvarda oht, et ta peab kõik oma
lubadused ellu viima. Vastutus on ette välistatud. Iga
koalitsioonipartner saab oma valijatele öelda, et meie küll
tahtsime, aga vaat nemad, kellega me oleme sunnitud koalitsiooni
minema, ei lasknud. Mul on miskipärast tunne, et kultuurivaldkond on
üks kergeima südamega ohverdatavaid valdkondi sealjuures.
b)
Programm võib olla kena ja maailmavaadegi sümpaatne, aga ometi võib
n.ö. valitsusteenus olla täiesti talumatu kvaliteediga.
Keskerakondlik Tallinna linnavalitsus (vähemasti Savisaare aegne) on
siin musternäiteks. Keskerakonna ametlik ideoloogia on ju täiesti
kena vasaktsentrism, aga tulemus oli massiivse korruptsiooni ja
vankumatult lojaalse (suuresti venekeelse) valjaskonna tõttu päris
hull.
c)
„Täiesti arvestamata jääb valimiste juures tahtmise
intensiivsus. Statistika inimese kohta suudab seda faktorit niisama
vähe arvesse võtta kui teadmist, kogemust ja muud selle sarnast.“
(Erik Kuehnelt-Leddihn „Demokraatia analüüs“ §62).
Eks praegu ole määravam mingi vastumeelsuse, mitte tahtmise
intensiivsus, aga põhimõte jääb samaks. Ületamatu vastumeelsus
võib olla mõne religioosse tabu rikkumise vastu (näiteks
kooseluseadus) või keskkonna pöördumatu kahjustamise vastu üha
aktuaalsemaks muutuva ökoloogilise kriisi tingimustes (näiteks Rail
Baltic praegu kavandataval kujul). Samuti võib protest kurdi
teerullipoliitika suhtes olla nii intensiivne, et kõik muud
lubadused muutuvad selle kõrval tühiseks.
d)
„Parteide valimisprogrammid olid kunagi makulatuur niipea, kui nad
paberile trükiti, ning sellest staatusest pole nad pääsenud. Pigem
vastupidi, maad võtval sotsiaalmeediaajastul liigutavad valijate
masse üha rohkem lubadused, millega neilt võetakse ära seda, mida
nad tegelikult tahavad. Vaadake Brexitit, lugege Donald Trumpi
säutse. Programmidega on meie ajale kuju andvatel sündmustel üha
vähem pistmist,“ kirjutas Ahto Lobjakas arvamusloos „Eesti
poliitilise komberuumi ärataks vaid kõva raputus“ (PM
16.01.2018). See võimaldab osutada kahele asjale. Esiteks sellele,
et Ahto Lobjakal on siin õigus. Ja teiseks sellele, et üha tähtsam
on see, kes ütleb, mitte see, mida öeldakse. Ahto Lobjakas on
suurepärane näide autorist, kelle tekstide suhtes võetakse üha
sagedamini hinnnang ilma teksti lugematagi. Sarnaselt on ka
parteilise kuuluvusega.
e)
Valimisprogrammides on omajagu populismi. Populismil on erinevaid
versioone ja raskusastmeid. Aga antud juhul on puutuvad asjasse siis
need juhud, kui lubatakse vastastastikku välistavaid asju, võimatud
asju, tühje sõnu jms. Tühjad sõnad on igasugused parendamised,
süvendamised, jätkamised ja muu taoline aga ka lubadused teha
midagi targalt, mõistlikult või nutikalt.Vastastikku välistavad
asjad paigutuvad reeglina erinevate valdkondade vahele aga on
üldjoontes sellised, mis lubavad samaaegset säästmise ja
kulutamise suurendamist, väiksemat maksukoormust ja suuremat
ümberjagamist, ka majanduskasvu ja keskkonnasäästlikkuse samaaegne
lubamine on võimatu, kui sellega ei käi komplektis õige
radikaalsed kontseptuaalsed muudatused. Võimatustega torkavad
ennekõike silma muidugi valimisloosungid, aga see on juba omamoodi
traditsioon, võimatus võib olla sisulis-loogiline nagu näiteks
Keskerakonna puhul – ei saa olla õiglast riiki kõigle, sest pole
ühtset arusaama õiglusest (seepärast üldse ongi erinevad parteid,
et inimeste arusaamad õiglusest on tihti radikaalselt erinevad).
Võimatus võib olla konkreetsetest oludest tulenev, näiteks
Reformierakonna kombel paremat tulevikku saab lubada ainult küünik
või informeerimata sinisilm. Eesti 200 loosungi lühikriitika kõlaks
umbes nii: lühinägelike pikk plaan ei ole tegelikult pikk plaan,
vaid parimal juhul lapsik unistus (mis tulevikuhorisondi taustal on
kasumlikud Tartu Arena ja Rail Baltic praegu kavandataval kujul?! See
eeldab ikka päris kangelaslikku enesepimestust nii demograafiliste,
majanduslike kui ökoloogiliste prognooside suhtes!).
d)
tundub, et need valimised toetuvad rohkem kui eelnevad tõmbejõudude
asemel tõukejõududele. Mitte ei meelitata enda juurde, vaid
hirmutatakse alternatiividega. Määravaks on pigem intensiivne
vastumeelsus millelegi suhtes, kui vastupandamatu lubadus ja ära
meelitamine. Seetõttu üritatakse võtta imagoloogiliselt mingi
erakonna antiteesi vorm. Ilmekaim on muidugi Reformi- ja Keskerakonna
dueti asendumine sotside ja EKRE duetiga, täpsemalt siis SDE katse
olla mitte-EKRE, kuigi valimiskasti ääras on kõik erakonnad peale
EKRE mitte-EKREd (või rangemalt võttes kõik need, kes on
välistanud koalitsiooni EKREga) ja vastupidi.
Võrdlevaid
tähelepanekuid kultuuripoliitikast
Olgu
kohe öeldud, et alljärgnev pole võrdlev analüüs, vaid pigem
praktiseeriva kultuuri-inimese katse selles üldsõnalises
lugemisvaras orienteeruda ja mõningaid tähelepanekuid jagada.
Tundub,
et mõni asi tehakse üsna kindlalt ära ja seda hoolimata sellest,
kes saab võimule. Näiteks olemasolevate kultuuriväärtuste ja
loomingu digiteerimist lubavad praktiliselt kõik erakonnad. Ja see
on hea. Vabaerakonna lubaduseks oli ka kogu avaliku raha eest loodud
digikraami tasuta e-laenutus, sellele saab ainult takka kiita. Aga
milline konkreetselt e-loomingu õiglane autoritasu, mida nad ka
lubavad, jääb selgusetuks. Taoline lubadus on ka rohelistel.
Mitmel
korral peeti ka vaevaks rõhutada raamatukoguvõrkude tähtsust ja
laulu- ja tantsupeotraditsiooni suurt rolli, aga need seisukohad on
küllalt elementaarsed ja sellised, mida keegi ei vastusta.
Eestikeelse
teaduse toetamine leidis samuti üldist toetust.
Hoolimata
suhtelisest üldsõnalisusest võib siiski öelda, et
maailmavaatelised värvingud tulevad esile küll. Näiteks sotsid
lubavad igale lapsele sajaeurost kultuuriranitsat (võimalust selle
summa eest omal valikul kultuuriasutusi külastada) ja
sõidukompensatsiooni keskustest kaugemal elavatele lastele
(Reformierakond lubab tasuta külastusi riigimuuseumidesse kuni 19.
eluaastani). Isamaa aga rõhutab eraalagatuse ja erarahastuse
tähtsust. Seda lubavad ka teised, aga eks eraalgatus peagi tulema
eraalgatuslikult, miska riigil pole siin teha muud, kui astuda eest.
Näiteks muuta annetused Kultuurkapitalile maksuvabaks (sotside
lubadus).
Olen
nõus Ott Karulini märkusega (Sirp 25.I 2019), et Isamaa lubadus
tundub veidi vastuoluline, sest ühelt poolt kinnnitatakse,
et „kultuuri arengu aluseks on isikuvabadus ja inimeste soov ennast
teostada“ ning „ainult vabalt arenev looming on mitmekesine ja
tugev“, mistõttu seisab Isamaa „vastu igasugustele vaba sõna
ja vaba mõtte tsenseerimise katsetele“, aga samal rõhutatakse,
„et riikliku toetusega peab kaasnema ka tulemus“. Et sellist
rõhutust peetakse vajalikuks, teeb ettevaatlikuks. Liiga vähe
fantaasiat läheb vaja, et kujutada ette käratust: „See pole
kunstiline tulemus, vaid üks järjekordne purkis**mine! See pole
looming vaid Lääne laguse importimine!“ Niisamuti nagu EKRE
lubaduses „Jätkame ja suurendame eesti kultuurielu valdkondade
riiklikku toetamist nii moraalselt kui materiaalselt“ mõjub
riiklik moraalne tugi pigem ähvardavalt kui kutsuvalt, mida iganes
see ka konkreetselt ei tähendaks. Keskerakond mainib ära nii
kirikute väärtustamise kui rahvusliku ja etnilise mitmekesisuse,
koos vabadusega integreeruda. No vaevalt, et paremini annakski
sõnastada keskteed kohalike venelaste ja eestlaste huvide vahel.
Eesti
200 alustab oma kultuuriplatvormi viitega Jakob Hurda soovitusele
saada vaimult suureks. See on liigutav, sest Margus Tsahkna viimane
üleskutse IRLis – saada ikka hoopis lihalt suureks – oli korraga
piinlikum ja utoopilisem. Eesti 200: „Praegusajal on rahvuskultuuri
jätkusuutlikkus suuresti seotud võimega globaliseeruvas
virtuaalmaailmas ellu jääda, kuid meie eesmärk ei peaks olema
mitte pelgalt ellu jääda, vaid luua midagi enamat, luua
virtuaalruumist eesti kultuuri võimendi!“ Siin jään kõhklevaks,
sest virtuaalruum pigem võimendab globaliseerumist ja ühtlustumist,
Matteuse printsiip ja Pareto jaotus panevad end maksma ka siin –
seal, kus on sinna antakse. Juba meie praegune põlvkond
loodushuvilisi eristab pahatihti Madagaskari leemureid paremini kui
künnivarest ja hakki. Me suudaks luua halenäruse Uus-Hollywoodi,
aga siiski maailma parimat Eesti kultuuri. Sestap mina näen trumpi
just tugevamas pinnasesse juurdumises, mitte suuremas sõltumatuses
sellest. Aga nii öeldes olen selgelt valinud poole matsi ja vurle
vastanduses ehk vastasseisus, mis on poliitikas üha teravam ja
määravam.
Kui
sotsid lubavad Tallinna linnahalli asemele kaasaegset ooperi- ja
koverentsikeskust ja transporditoetust kaugemal elajatele, siis on
see linliku mõtlemise või vurleliku mentaliteedi ilming. Sama
üldhoiak kumab läbi ka Eesti 200 rahvusvahelistumisidees.
Vastandtendentse võib märgata EKREl, kes lubab näiteks
regionaalseid toetusi, Vabaerakond, kes toob eraldi väärtusena
välja pärandmaastikud – see on matslus par excellence,
põhimõtteline kolimatus, need
on väärtused, mida ei saa
ruumiliselt teisaldada ega digiteerida), ja kõige
originaalsemalt rohelised, kes viimase punktina kaheteistkümnest
annab järgmise lubaduse: „Reguleerime põliskultuuridest
pärinevate psühhedeelsete loodussaaduste rituaalse kasutuse –
potentsiaalselt positiivse sotsiaal-kultuurilise mõjuga kombestiku,
mis on viimastel aastakümnetel levinud Euroopasse ja üle maailma.“
Meelelaad,
mis sünnitas selle lubaduse – julgen arvata, et kõige
originaalsem lubadus üldse sel aastal –, väärib aga sügavamat
järelemõtlemist igal juhul. Sest heaolu, mis on paljuski
psühholoogiline fenomen, tuleks maksimaalselt lahti haakida
ainelisest tarbimisest ja tootmisest. Üha ägedamaks muutuva
keskkonnakriisi taustal pole vist anakronistlikumat (et mitte öelda
kuritegelikumat) ettepanekut, kui soovitus loovisikutel – või
kellel iganes – minna tootvale tööle.
Rohelisi
ja vabakaid ühendab veel see, et tahavad kultuuri rahastuse lahti
haakida tubaka-, alkoholi- ja hasartmängu aktsiisist.
Ainus,
kellel võis näha mingit vihjet realistlikule arusaamale
tulevikuhorisondist, millele vähegi adekvaatne pikk plaan võiks
toetuda, oli Piret Ränil Elurikkuse erakonnast, kui ta vastas Kanuti
Gildi saalis toimunud ürituse Poliitikapidu ankeedile. Aga see võib
olla ka poliitikasse astuja kogenematus, mis pole jõudnud veel
loomlollakat optimistimaski ette tõmmata, et muudkui lubada paremat
tulevikku.
Üldjoontes
olen aga jällegi nõus Ott Karuliniga (Sirp, 25.01.2019), et
loosungite tasandil osatakse kultuuri ning ennekõike hariduse ja
majanduse kokkupuutepunkte välja tuua, kuigi veenvat tegevusplaani,
laia haardega kultuurikäsitlust ei ole veel ühelgi erakonnal. Aga
see pole kindlasti etteheide. Kui riik hakkasks väga jõuliselt ja
otsustavalt kultuuritegevust korraldama, siis midagi head sealt ei
tuleks. Parim on seista eesti keelse hariduse elujõulisuse eest ja
sellelt pinnalt võrsub ka Eesti kultuur. Ekspordist ja
loomemajandusest on siin raske rääkida, eestikeelsuse turg on alati
väike. Meie kultuur on ja jääb meile väga kalliks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar