Vastumürk
otsustusvõimele ja meeleselgusele
„Bioeetika võtmetekste. Antoloogia“
koostanud Kadri Simm, tõlkinud Kalle Hein. TÜ Kirjastus. 2018. 408
lk
Mihkel Kunnus
Tihti arvatakse, et filosoofid aitavad
vastata keerulistele küsimustele. Pole midagi ekslikumat.
Filosoofiks saavad ikka need, kes tendeerivad vastassuunas. Nad mitte
ainult ei jäta vastuseta keerulisi küsimusi, vaid õõnestavad ka
lihtsate küsimuste lihtsaid vastuseid. Nad nimelt kipuvad näitama,
et lihtsad küsimused pole sugugi lihtsad. Filosoofid armastavad
tõde, aga tõde on keeruline ja ei anna ennast kätte. Normaalsed ja
teovõimelised inimesed eelistavad tõele alati selgeid
tegutsemisjuhiseid. Ja tegutsema peab, sest muidu tuleb nälg, külm
ja surm. Selleks, et enam-vähem tõhusaid tegutsemisjuhiseid meeles
pidada ja järglastele edasi anda, piisab müüdist ja loost. Pidev
kahtlemine ja tõsikindluse tagaajamine võib müüdi küll ära
lõhkuda, aga vaevalt midagi funktsionaalset asemele annab. Ometi on
pikas perspektiivis elujõulisemad need inimpopulatsioonid, kes endi
hulka sündinud kutsumuslikke tõeotsijaid liiga operatiivselt maha
ei löö, vaid jätavad ka neile nurgakese ja vahel võtavad neid
pisut kuuldagi.
Bioeetika võtmetekstide antoloogia
lugemine tekitas lausa härdust. Võimalik, et oma osa mängib
valimiseelne aeg ja halb harjumus aeg-ajalt sotsiaalmeediasse
põigata. Lahknevus arutlusviiside mõistuspärasuses ja
argumentatiivsuses on nii suur, et analüütilise filosoofia
traditsioonides kirjutatud artikkel mõjub nagu ekskursioon loomaaeda
või paleontoloogiamuuseumisse. Seal näeb eluvorme, kes on välja
surnud või vabas looduses enam ei eksiteeri. Huvitav on kujutleda,
et kunagi kõndisid sellised olendid maal, huvitav on kujutleda, et
kunagi või kusagil on aset leidnud argumentatsioon sellisel
ratsionaalsuse tasemel. Demokraatlik valimisüsteem aga ilmestab
hästi paindliku ja nüansseeritud mõtlemise täielikku abitust
toore elulise olukorra ees, kus tuleb teha üks valik, mis
automaatselt ja täielikult välistab kõik teised ja punkt. Siin
aitab lõpuni minev lihtsustusmehhanism, mitte aga eristusvõime
vohamine.
Olgugi, et see eetikasse puutuvate artiklite antoloogia on kasutanud oma valdkonna kitsendamiseks sõna „bioeetika“, mis võib assotsieeruda eelkõige bioloogiaga ja seeläbi kõigega, mis elusasse puutub, siis tegelikult on see läbini inimese keskne kogumik. Ei tegeleta siin teiste liikide ega keskkonnaga. See ei ole etteheide, vaid täpsustus (kogumik „Keskkonnaeetika võtmetekste“ ilmus samas kirjastuses aastal 2008 ja selle pdf on guugeldamisi vabalt kättesaadav). Kuusteist artiklit jagunevad enam-vähem võrdselt järgmisteks teemadeks: abort, eutanaasia, organidoonorlus, reproduktiivtehnoloogiad ning tervishoid ja sotsiaalne õiglus. Tuuakse välja levinumad poolt ja vastuargumendid, kuid seda kõike ilmaliku maailmapildi ja analüütilise filosoofiatraditsiooni raames. Suureks väärtuseks on raamatu koostaja Kadri Simmi asjatundlik järelsõna.
Olgugi, et see eetikasse puutuvate artiklite antoloogia on kasutanud oma valdkonna kitsendamiseks sõna „bioeetika“, mis võib assotsieeruda eelkõige bioloogiaga ja seeläbi kõigega, mis elusasse puutub, siis tegelikult on see läbini inimese keskne kogumik. Ei tegeleta siin teiste liikide ega keskkonnaga. See ei ole etteheide, vaid täpsustus (kogumik „Keskkonnaeetika võtmetekste“ ilmus samas kirjastuses aastal 2008 ja selle pdf on guugeldamisi vabalt kättesaadav). Kuusteist artiklit jagunevad enam-vähem võrdselt järgmisteks teemadeks: abort, eutanaasia, organidoonorlus, reproduktiivtehnoloogiad ning tervishoid ja sotsiaalne õiglus. Tuuakse välja levinumad poolt ja vastuargumendid, kuid seda kõike ilmaliku maailmapildi ja analüütilise filosoofiatraditsiooni raames. Suureks väärtuseks on raamatu koostaja Kadri Simmi asjatundlik järelsõna.
Kogumik on kindlasti hea algus neisse
teemadesse süvenemiseks, siit leiab peamised argumendid ja toeka
viitestiku edasi uurimiseks. Küll oleks hea, kui seda rohkemad
inimesed loeks, sest analüütilise filosoofia traditsioon on hea
väljendusselguse treening ning see on toimiva diskussiooni
seisukohalt ülioluline oskus. Ja see on selline oskus, mille taseme
tõstmine on igale indiviidile oluline. See on nagu tervislik
toitumine või tervisesport ehk miski, mida ei saa tööjaotuse
alusel efektiivsemaks muuta või spetsialistidele või masinatele
delegeerida. Siin peab igaüks ise asja ära tegema. Unistus
mõistuspärasemalt arutlevast rahvast on muidugi see, mis ta on –
unistus. Aga üleskutseid see ei väära. Ikka maksab jutlustada ja
näidata eeskujuga, et maksab toituda tervislikumalt, teha sporti ja
arutleda võimalikult mõistuspäraselt ja püüda väljenduda
selgelt
Mõistagi elu läheb ikka omateed ja
iga kogenud poliitik teab, et väljapeetud argumendist kaugelt
tõhusamad on nii absurdsed loosungid kui ohtrate ruutmeetritega
näopilt avalikus ruumis.
Samuti on nii abordiküsimuses kui
karusloomakasvatusega seonduvas aru saadud, et palju tõhusaim
argument ei käi läbi mõistuse, vaid läbi (visuaalse) taju. Pikad
mõistuslikud argumentatsioonid ei oma murdosagi sellest
veenmisjõust, mida teeb näiteks tööstuslikus loomakasvatuses
filmitud video näitamine või foto hilise abordi „tootmisjääkidest“.
Muide, ses kogumikus on abordiküsimuses nii pooldajad kui vastased
nõus vähemalt ühes, selles, et isa on nii tähtsusetu tegelane, et
teda pole mõtet isegi mainida. Ses mõttes kaasaegne värk. Aga
muidu on kaks arborditemaatikasse puutuvat teksti kogumiku kõige
vanemad, nii-öelda oma valdkonna klassikasse kuuluvad (Judith Jarvis
Thompsoni „Abordi kaitseks“ 1971 ja Michael Tooley „Abort ja
lapsetapp“ 1972), ülejäänud artiklid on siiski üsna hiljuti
kirjutatud, sest biotehnoloogilised arengud on nii kiired, et loovad
reaalajas muudkui uusi eetikaprobleeme.
Näiteks Michael Sandel kirjutab
artiklis „Täiuslikkuse vastu“, et „ehkki mõned väidavad, et
geneetiline täiustamine pisendab inimese kui iseseisva toimija
rolli, heites kõrvale vaevanägemise, on tegelik probleem vastutuse
plahvatuslik kasv, mitte vähenemine. Sedamööda, kuidas alandlikkus
taandub, paisub vastutus heidutavatesse mõõtmetesse. Me paneme
vähem juhuse ja rohkem oma valiku alla. Vanemad peavad hakkama
vastutama oma lastele õigete tunnuste valimise või valimata jätmise
eest“ (lk 302-303). Mu arust on sellele vähe osutatud.
Religioossete doktriinide suur trump on just nimelt see, et see
vabastab isiklikust vastutusest, liigne vastutustunne võib teotahte
ja tegutsemisvõime täiesti kinni kiiluda. Näiteks
paljunemisküsimuses on väga mugav lükata vastutus Jumala tahte või
igaveste väärtuste kaela. Ja seda öeldes olen ma märksa vähem
narritav kui mulle meeldiks. Suurte religioonide suur voorus on just
nimelt see, et võtab üksikisikult vastutuse koorma ja päästab
kohustusest võtta ise vastu eksistentsiaalsed otsused. Ei nõua
mingit intellektuaalset või moraalset pingutust, et deklareerida
nartsissistliku paatosega, et elu on püha ja punkt, ning see,
milliseid kannatusi see endaga kaasa võib tuua, on täiesti
teisejärguline. Sellest hoolimata vastutustundest üksinda kaugelki
ei piisa, sest vastutustundel kui sellisel puudub igasugune loovus ja
rakenduslikkus nii meditsiini- kui õigustehnilises vallas. Samuti on
meditsiinitehnoloogiline areng ka ise abitu moraalsete dilemmade
lahendamisel. Näiteks
Laura M. Purdy artikkel „Asendusemadus:
ekspluateerimine või võimestamine?“ algab järgmise lõiguga:
„Rasedus on barbaarne,“ kuulutas
Shulamith Firestone (1970:198) uue naisliikumise esimestel
joovastavatel päevadel; ta ootas pikisilmi aega, mil tehnoloogia
vabastaks naised bioloogilise paljunemise rõhuvast painest. Ent
samal ajal kui reproduktiivsed valikuvõimalused aina avarduvad, on
mõned feministid hakanud uuenduste keelamiseks koostööd tegema
konservatiividega. Mis toimub?“ (lk 239).
Seda, mis toimub, peab hea lugeja kogumikust ise järele uurima. Ei ole siin mingit vastuporisemist.
Seda, mis toimub, peab hea lugeja kogumikust ise järele uurima. Ei ole siin mingit vastuporisemist.
Küll aga sobib lõpetuseks pöörduda
inimelu alguse probemaatikalt selle lõpu problemaatikale. Ka siin
ebaõnnestub inimesel loomulikkuses püsida, ka siin, ütleme, kukub
ta loomana läbi. Ja kui mõnel väiksel ja erandlikul
inimpopulatsioonil see õnnestub, siis tekitab see, ütleme,
häiritust. Näiteks Yuval Noah Harari toob oma hittaimeraamaus
„Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“ (Imeline Ajalugu 2017) küll
ühe näite aché'dest,
hõimust, kus täiskasvanute vahel esines vägivaldsust väga harva,
kus piiritu lahkusega jagati kõike vähest, mida neil oli, kus üle
kõige hinnati sõprust ja häid suhteid ja „nende jaoks oli laste,
haigete ja vanade tapmine sama, mis meie jaoks abort ja eutanaasia“,
näiteks „kui keegi vanem naine oli rühma jaoks koormavaks
muutunud, hiilis üks noorematest meestest tema selja taha ja lõi
talle kirvega pähe.“ (lk 75-76). Harva võib kohata nii asist
darvinistlike printsiipide ja kogukondliku moraali ühtelangemist,
igatahes nendega koos elanud antropoloogide sõnul „nad naeratasid
ja naersid pidevalt, neil ei olnud juhti ja hierarhiat ning
domineerida üritanud liikmeid üldiselt välditi“(lk 76).
Eutanaasiaküsimus kerkib ikka aeg-ajalt esile. Ja ka praegu, ühe
konkreetse inimese, nime ja näoga kaasmaalase raske haiguse ja
sellest tuleneva otsuse tõttu. eutaasiateema ühiskondlikku Küllap
üks episood „Pealtnägijas“ ärgitab kaasa mõtlema rohkem kui
terve virn filosoofiaraamatud sel teemal. Eks asi ole selles, et iga
üksikelu – ja surm on just sellise konkreetse üksikelu lõpp,
mitte surm üleüldse – on nii unikaalne ja nii paljudest
teguritest koosnev, et seda ei anna kuigi hõlpsalt üldprintsiipide
alla mahutada. Seepärast soovitan üle lugeda „Tõe ja õiguse“
kolmanda osa lõpu. A.H. Tammsaare on meisterlikult kujutanud ühte
sellist situatsiooni kogu selle eksistentsiaalses komplekssuses ja
ränkuses ning konkreetsuses
ja partikulaarsuses, milleni abstraktselt arutlev mõistus iial ei
küündi.“Aga kus on see, kes
ütleb, miks oigab, tihub ja niuksub Vargamäe Mari, nagu oleks temas
korraga koos inimene, laps ja koer? Kus on, kes vaigistaks ka tema
valud, lõpetaks tema vaeva?“ küsitakse seal. Mari ainuke õhkamine
on, et „ometi kord tuleks surm. Aga surm ei tule.“ Ja Vargamäe
Mari palub linnast valuvaigisteid toonud Indrekut, „palub isegi
härdamalt kui jumalat, et ta võtaks temalt ta valud, võtaks
jäädavalt. Mari tahab, et Indrek annaks talle pulbrit aina rohkem
ja rohkem, et ta annaks, nii et kohe aitaks.“ ja „Ta kustunud
silmad vahtisid mustadest pealuukoobastest õudse tungivusega
Indrekule otsa ja ta krimpsus surnud huuled sonisid härdalt:
“Indrek, ma tahan surra! Ma tahan Jussi juurde, et saaks ta lõõg
täis! Aita mind, Indrek, kui sa võid! Aita mind, patust! Aita mind
mu küljevalu pärast! Aita mind selle kivi pärast, mis sa siis
kardulimaal viskasid! Aita, mu patulaps!...”“. Siin on näha
konkreetsus ja isiklikkus, mille ees analüütiline filosoofia on
täiesti jõuetu, ammugi siis tema robustsem ja juhmim veli,
juriidika. Sellises olukorras ei konfroteeru vana ja uus argument,
vaid Vana ja Uus Testament.
„Indrek,
kes istus ema voodi ees, langes kummuli, haaras kondise käe, kattis
seda suudlustega ja palus härdalt:
“Halasta,
ema! Halasta oma lapse peale!”
“Ei,
Indrek,” vastas ema. “Vargamäel pole halastust, Vargamäel
peab.”
Indrek hoidis veel
tükk aega kondist kätt, lootes, et ema muudab ehk oma meelt, aga
kui see mangus üksisõnu edasi, vannutades poega peaaegu hullumeelse
hardusega, tõusis see viimaks voodi eest ja ütles:
“Ema,
ma teen seda selle kivi pärast. Teen, et sa enam ei kannataks. Teen
täie teadmisega meeletut kurja.”“
Mis toimus sel
hetkel Indreku sees? Indrek oli väga haritud, kodus nii filosoofias
kui teoloogias, agaei meenunud talle siin Kant ega Nietzsche, Jeesus
ega Jahve. „Mõtted ahmisid endasse nagu poole maailma ja selles
vilksatas uppunud Kristi, mingisugune lõõtsutav koer, kel ripneb
roosa keel suust, noormees, kelle kätt ta surub kramplikult, vimmas
vanamees, kes ütleb: tehtud on ainult see, mis tehakse teistele,
pikk, kuivetanud viltuse suuga vanahärra, kellele tahetakse ajada
selga kindralimundrit, jalutu sõdur, kes räägib Mandžuuriast,
surnukeha reel punasekirju aukliku vaiba all, isa oma könksus
kätega, needes kõike, mis olnud talle tänini suurimaks elutoeks,
noor neiu pika musta laua ees, paludes südameverd, noormees, kes
tapab oma jumalat küünlajupi valgusel, palja peaga vanamees
talvises tuisus, toppides talle tasku viit vene rubla, kui ta läheb
eesti jumala vastu. Indrek isegi ei tea, mis vilksatas kõik sel
silmapilgul tema mõtteis. Tundus, nagu teeks ta kogu oma eluarvet,
pealegi veel pöörase kiirusega, sest ema ootab, lausudes:
“Tee,
kui mind armastad!”
“Armastan,
ema,” kinnitas Indrek, ja alles nagu nüüd ta taipas esimest korda
oma armastuse suurust ja oma ammuste tegude tulemuste raskust, mis
vaevas teda nagu kuri vanne.
“Siis
on kõik hea, Indrek,” ütles ema imelise selgusega, “sest
Vargamäel on armastust rohkem vaja kui kurja eest hoidmist.”
Ema vaikis. Ka
Indrek ei lausunud sõnagi, nagu peaks ta kogu oma jõu hoidma
tarvilikuks toimetuseks, mis muidu võiks jääda tegemata. Alles
siis, kui ta võis parema käe pista ema padja alla pea
kergitamiseks, kuna ta pahemaga hoidis sisseantavat rohtu, lausus ta:
“Noh,
ema.”
“Jeesukese
nimel, poeg,” vastas Vargamäe Mari ja võttis Indrekult rohu
vastu.“
Need olid Vargamäe Mari viimased sõnad.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar