Ilmus ajalehes „Postimees“09.02.2019. Kirjutatud suuresti detsembris 2018 st on pisikesi
aegumisi, näiteks praeguseks on kõnealune raamat väljas olnud juba
aasta ja müünud üle kolme miljoni eksemplari.
Kuidas ma Soomes
ilmakuulsa Jordan Petersoni loengut kuulamas käisin
Mihkel Kunnus
Küllap nooremapoolsem või lihtsalt
uue meediaga sina peal olev seltskond ei vaja selgitust, kes on
Jordan Peterson. Teistele võib alustuseks öelda, et tegu on 1962.
aastal sündinud Kanada psühholoogiaprofessoriga, kellel on lisaks
kõrgele renomeele oma teadusvaldkonnas paarkümmend aastat
kliinilist praktikat, ning kes on viimase aastaga tõusnud
rahvusvaheliseks superstaariks. Tema viimast raamatut, mille võib
žanrilt liigitada eneseabisse („12 reeglit eluks: vastumürk
kaosele“), on vähem kui aastaga müüdud üle kahe ja poole
miljoni eksemplari ning tõlkelepingud on tehtud umbes poolde sajasse
keelde ja paljud neist juba realiseeritud. Tema tähelennu
tehnoloogiliseks aluseks võib lugeda internetiplatvormi Youtube,
videode jagamise veebikeskkonda, kus ta loengute ja vestluste
salvestused on leidnud kümneid miljoneid vaatamisi. Olgu hinnang
tema sõnumitele milline tahes, tema mõjukust ja resoneeruvust
eitada ei saa.
Tavaliselt
alustatakse Jordan Petersonist kirjutatud ülevaateartikleid sellega,
et loetletakse üles terve rida fraase, millega teda on
iseloomustatud, näiteks „kõige mõjukam avalikkusele tuntud
läänemaailma intellekuaal“ (The New York Times) või
„intellektuaalne šarlatan“ (Müürileht), aga sellesse
meetodisse tuleb suhtuda üha suurema skepsisega, sest mingi sõnavõtu
avaldatuse fakt ei eelda juba mõnda aega mingitki kvaliteedi- või
allikakontrolli läbimist, rääkimata siis sellest, et väljendid
võivad algses kontekstis olla vägagi teise tähendusega.i
Ja see tsitaadivalik, millega peetakse heaks teda alustuseks
tutvustada, kõneleb seepärast märksa rohkem ülevaate tegija
suhtumisest ja maailmavaatest kui Jordan Petersoni omast, miska
soovitaks temaga tutvumiseks kindlasti kärpimata otseallikaid.
Näiteks Youtube'i riputatud loenguid ja tema kodulehel toodud
materjale (seal on üksjagu ka intervjuude transkriptsioone).
Üks sagedasemid epiteete, millega
teda tutvustatakse – ta on jõudnud ka paljudesse
rahvusringhääligutesse – , on controversial,
vastuoluline. Tõlgiksin selle siiski polariseerivaks, sest ta ei
räägi kuidagi enesele vastu ega ole seesmiselt vastuoluline või
paradokslev. Ta lihtsalt kipub tekitama auditooriums polariseerivaid
reaktsioone (muide, kes või mis praegu ei kipu?). Teda imetletakse
ja põlatakse, armastatakse ja vihatakse. Seda osalt seetõttu, et ta
käsitleb teemasid, mis on tänapäeval ideoloogiliselt ülitundlikud
(perekonnamudelid, soorollid, kasvatus, indiviidi ja ühiskonna
suhted, sõnavabadus jne), aga samas on tema vaated raskesti
paigutatavad harjumuspärastele rindepooltele (vasak-parem,
liberaalne-konservatiivne jms).
Näiteks
Tauno Vahteri kirjutatud ülevaate (Eesti Ekspress 26. IX 2018)
päises kasutatakse Jordan Petersoni kohta väljendit
konservatiivsuse eestkõneleja. See on korraga õige ja vale.
Poliitiliselt vaatelt on ta ise end nimetanud klassikaliseks briti
liberaaliks ja kõige teravamalt vastandub ta mis tahes
kollektivismile (olgu selle aluseks klass, etnos vms) ja mis tahes
totalitaristlikele ilmingutele (tulgu need paremalt või vasakult
tiivalt). Näiteks kui ta käest küsiti, mis ta arvab sellest, et ta
kodumaa Kanada just kanepi legaliseeris, siis ta vastas, et ammu oli
aeg ja et alkohol on palju ohtlikum. Ja ta teab, millest ta räägib,
sest uurimused alkoholi mõjust (sealhulgas selle seos
agressiivsusega) on olnud üks ta akadeemilisemalt tunnustatumaid
uurimisvaldkondi. Samuti peab ta homoabielu mõistlikuks sotsiaalseks
eksperimendiks, sealhulgas lapsendamisõigusega, sest kuigi me ei tea
veel, kuidas see lastele mõjub, et vanemad on samasoolised, on ta
veendunud, et „kaks vanemat on alati parem kui üks“.
Juba nende paari napi näitega peaks tema „vastuolulisus“ kenasti esile paistma. Kanepi legaliseerimine ja arhailisest patu mõistest loobumine homoseksuaalsuse üle arutlemisel on midagi, mida konservatiivsusega selle sõna tavakeelses tähenduses hästi ei suudeta siduda, samas ta ei kiida egalitaarprogressiivselt kõiki peremudeleid heaks. Ja siin ongi konks. Meenutagem või seda protestikisa, mis oli seotud Aasta Ema statuudiga, milles oli abielunõue ja mis nõnda diskrimineerivat ja alavääristavat üksikemasid. Jordan Peterson aga ütleb, et väikelapse kasvatamine on väga raske ja kohutavalt kurnav asi ja kui seda peab üksi tegema, siis muutuvad inimlikud nõrkused eriti ohtlikuks kasvatusprotsessile. Unetus, nälg, halb tööpäev, pohmell, tüli kellegagi – ühest sellisest proosalisest tegurist võib vabalt piisata, et vanema käitumine lapse suhtes muutuks täiesti ebaadekvaatseks ja on väga vajalik, et sellistel hetkedel oleks juures teine täiskasvanu, kes sekkuks. Ema peab hoolitsema vastsündinu eest ja isa samal ajal sama tähelepanelikult ema eest sel kõige raskemal perioodil, ütleb ta ning lisab kohe, et me ei tohiks kindlasti olla vaenulikud ja tõrjuvad üksikemade suhtes, kellest paljud mitte ainult ei rühma vapralt ja ennastsalgavalt väga rasketes oludes, vaid on sageli enne seda pidanud omal jõul välja rablema brutaalsest paarisuhtest. „Aga see kõik ei tähenda nagu oleks kõik perekonnavormid võrdselt elujõulised. Sest nad ei ole. Punkt.“ (lk 142ii) Viimase kinnitamiseks toob jälle rea uuringud. Pole liialdus öelda, et ta on tõeline tuumikpere kaitsja ning seda positiivselt st näidates tuumikpere plusse võrreldes selle alternatiividega, mitte aga materdades inimesi, kellega bioloogiline juhuslikkus traditsiooniliselt ringi käinud pole.
Juba nende paari napi näitega peaks tema „vastuolulisus“ kenasti esile paistma. Kanepi legaliseerimine ja arhailisest patu mõistest loobumine homoseksuaalsuse üle arutlemisel on midagi, mida konservatiivsusega selle sõna tavakeelses tähenduses hästi ei suudeta siduda, samas ta ei kiida egalitaarprogressiivselt kõiki peremudeleid heaks. Ja siin ongi konks. Meenutagem või seda protestikisa, mis oli seotud Aasta Ema statuudiga, milles oli abielunõue ja mis nõnda diskrimineerivat ja alavääristavat üksikemasid. Jordan Peterson aga ütleb, et väikelapse kasvatamine on väga raske ja kohutavalt kurnav asi ja kui seda peab üksi tegema, siis muutuvad inimlikud nõrkused eriti ohtlikuks kasvatusprotsessile. Unetus, nälg, halb tööpäev, pohmell, tüli kellegagi – ühest sellisest proosalisest tegurist võib vabalt piisata, et vanema käitumine lapse suhtes muutuks täiesti ebaadekvaatseks ja on väga vajalik, et sellistel hetkedel oleks juures teine täiskasvanu, kes sekkuks. Ema peab hoolitsema vastsündinu eest ja isa samal ajal sama tähelepanelikult ema eest sel kõige raskemal perioodil, ütleb ta ning lisab kohe, et me ei tohiks kindlasti olla vaenulikud ja tõrjuvad üksikemade suhtes, kellest paljud mitte ainult ei rühma vapralt ja ennastsalgavalt väga rasketes oludes, vaid on sageli enne seda pidanud omal jõul välja rablema brutaalsest paarisuhtest. „Aga see kõik ei tähenda nagu oleks kõik perekonnavormid võrdselt elujõulised. Sest nad ei ole. Punkt.“ (lk 142ii) Viimase kinnitamiseks toob jälle rea uuringud. Pole liialdus öelda, et ta on tõeline tuumikpere kaitsja ning seda positiivselt st näidates tuumikpere plusse võrreldes selle alternatiividega, mitte aga materdades inimesi, kellega bioloogiline juhuslikkus traditsiooniliselt ringi käinud pole.
Toodud näide on
hea ka selles mõttes, et illustreerib kujukalt ta arutlusviisi. See
on järjekindlalt pragmatistlik ja empiristlik, maakeelsemalt öelduna
argine, proosaline ja teaduslik. Ta ei vehi erinevate
prokrustese-sängilike pühadustega (nagu traditsioonilised
konservatiivid) või reaalsusega ühildamatute üllaste ideaalidega
(nagu vasakprogressiivsed õiguslased), vaid lähtub positivistlikest
andmetest ja parimatest empiirilistest teadmistest ning need lüngad
teadmistes, mida meetriline teadus täita ei suuda, täidab
traditsioon ja müütidesse settinud inimkonna kogemused. Ühendatuna
Jordan Petersoni suure praktilise psühhoteraapiakogemuse ja
karismaatilise isiksusega annab eelöeldu talle suure konstruktiivse
väe, mistõttu tal ongi väga suur ja tänulik auditoorium. Tema
populaarsus on isegi nii suur, et pole põhjendamatu kartus, et
kvantiteedi jätkuv kasv toob ühel hetkel muutuse kvaliteedis ja
tema andunumad fännid moodustavad kultuse ning seda hoolimata
sellest, et ta kesksed sõnumid on maksimaalselt antikultuslikud. Kui
tüüpiline kultusfiguur nõuab jäägitut kuuletumist ja vabastab
jüngrid isikliku vastutuse koormast, siis Jordan Peterson jutlustab
vastupidist – ta ütleb, et võta oma elu eest ise vastutus, sest
vastutus ja kohustuste vabatahtlik omaksvõtt mõtestab elu. Ja
inimesse ehitatud vajadus mõtestatuse järele või „tähenduse
instikt“ ongi üks põhjus, miks ta on nii populaarne, oletab ta.
Inimesed on olnud viimased aastakümned püsival õigluse ja
õiguste-dieedil, aga see ei suuda isiklikku elu mõtestada.
Mõtestatus tuleb isiklikust vastutusest, sõnab psühholoog.
Igatahes käisin
ühel „osadusüritusel“ ka ise kohal ja annan nüüd väikse
ülevaate. Kuna paar kuud on möödunud, pole see enam reportaaž
(kuigi tegin teadlikult vastavaid märkmeid), vaid pigem mälestus.
Ära lase oma lapsel teha midagi,
mis muudab ta sinu jaoks ebameeldivaks
Helsingi 4.november 2018
Olgu kohe öeldud, et mis tahes suurele ühistundele ehitatud massiüritused pole minu rida. Ma pole käinud ühelgi laulupeol ega rokk-kontserdil ja mõnel meeleavaldusel, millel olen osalenud, olen tundnud end väga ebamugavalt. Omaalgatuslikult poleks läinud ka sellele üritusele, aga naine kinkis meile piletid.
Tegu oli raamatuesitlustuuriga, mis hõlmas pea kahtesadat linna. Juba 5. novembril oli ta Stockholmis, 6. Kopenhaagenis, 7. Birminghamis, 9. Oslos, tähendab ka füüsiline vorm ja stressitaluvus on tal võimas. Kuna Helsingi üritus müüdi minutitega läbi, siis lubas ta nädala pärast teha seal kordusürituse. Ta on tõesti ülipopulaarne.
Ka saali sisenemine meenutas rohkem
ööklubisse trügimist kui akadeemilist üritust, ikka pikad
järjekorrad, turvamehed, käelindid.
Loengu juhatas sisse Dave Rubin, USA
ühiskonnavaatleja ja vestlussaate „The Rubin Report“ juht.
Maailmavaatelt on Rubin nimetanud end „klassikaliseks [Briti]
liberaaliks“ nagu Jordan Petersongi, aga lisedes juurde, et USAs
tähendab see paljudes küsimustes konservatiivsele positsioonile ehk
progressiividega opositsiooni sattumist. Ühtlasi on ta homoabielus,
aga avalikult ameeriklane ning viimast demonstreeris ta igasuguse
häbi ja sündsustundeta, tähendab, astus lavale huilates ja
entusiastlikult aplodeerides. Tõeliselt liigutav oli näha, et
selline barbaarne käitumine sumbus kiirelt hõimuvellede
tuhandehäälsesse mõminasse, mitte aga ei haaranud kaasa. Samuti
sai lipitsev väide, et helsinglased on kõige paremini riietuv
rahvas, vastu saalitäie iroonilist mühatust.
Jordan Peterson tuli lavale siiski
päris korraliku aplausi saatel. Ta oli pikk, kõhn, päevitunud ja
riietatud elegantsesse kolmeosalisse ülikonda, kuid kõnnakus oli
midagi ehmatavalt raugalikku. See aga kadus peagi kui ta end soojaks
rääkis ja hoo sisse sai. Siis tegi ta päris kiireid ja nõtkeid
liigutusi ja hüppeidki (näiteks matkis mängiva koera kehakeelt).
Raamat, mida ta esitles, koosneb
kaheteistkümnest peatükist nagu pealkirjastki aimata võib. Seekord
oli loengu sisuks suuresti viies peatükk, viies „elureegel“ –
„Ära lase oma lapsel teha midagi, mis muudab ta sinu jaoks
ebameeldivaks“iii.
See on üks kahest peatükist, mis puudutab (väike)laste
kasvatamist. Ta alustas sellest tabust, mis keelab üldse välja
öelda nagu laps võiks olla tüütu ja vastik, saati oma laps. Ta
tõi ridamisi näiteid alustades triviaalsematest nagu lapse kohatu,
lärmakas ja väljapressiv käitumine kaubanduskeskustes, aga
rõhuasetus jäi siiski sellele, kui oluline on sotsialiseerida laps
neljandaks eluaastaks. Kui laps pole neljandaks eluaastaks
sotsialiseeritud, võib paljudel juhtudel rong juba läinud olla –
ontogenees on pöördumatu ja mõned arenguaknad sulgunud. Ja see on
kohutav saatus lapse jaoks, sest siis ei taha teised lapsed temaga
mängida, ta ei sümpatiseeri täiskasvanutele jne. Tõenäosus, et
teda ootab õnnetu elu või lausa kriminaalistaatus kõrgeneb
märgatavalt. Kuna Jordan Peterson on töötanud ka lastehoius, siis
on tal näited varnast võtta. Ta rõhutas müramise (rough and
tumble) tähtsust kehalise arengu ja agressiooni integreerimise
seisukohalt ning isa olulisust seal juures. „Statistiliselt
rääkides on kaheaastased kõige vägivaldsemad inimesed. Nad löövad
jalaga, käega, hammustavad ja võtavad teiste asju,“ kirjutab ta
(lk 126), ning on naiivne ja romantiline öelda, et pole halbu lapsi,
on ainult halvad vanemad. Mis ei tähenda, et lapsed oleks kuidagi
halvad moraalses mõttes, vaid seda, et sotsialiseerudes otsivad nad
aktsepteeritava käitumise piire. Rousseaulikule kujutelmale seab ta
sümboolselt vastu primatoloogi ja etoloogi Jane Goodalli
tähelepanekud meie lähisugulaste käitumisest. Samuti väljendas
Jordan Peterson väga suurt respekti psühholoogi ja neuroloogi Jaak
Panksepa suhtes („Ta oleks pidanud saama Nobeli preemia!“), kelle
katsed rottide mänguga on olnud neuropsühholoogias murrangulised
(muidugi mõista me ei jätnud hiljem Petersonile rõhutamast, et
oleme pärit samast linnast, kust Pankseppki) ning aitanud mõista
moraalsete tunnete algupära ja kujunemist individuaalse arengu
käigus. Siin on nüüd jälle hea koht osutamaks ühele
maailmavaatelisele põhjusele, miks ta paljudes võõristust tekitab.
Jordan Peterson on sügavalt loodusteadusliku maailmapildiga,
sügavalt darvinistlik ning viimase all pean silmas seda, et ta näeb
inimese ja teiste liikide vahel evolutsioonilist pidevust. See pole
sugugi valdav maailmapilt, pigem haruldanegi. On näiteks üsna raske
ette kujutada, et Rein Raud või Ahto Lobjakas, Varro Vooglaid või
Markus Järvi osutaks moraaliküsimuste juures uuringutele, mis on
teostatud šimpansite või rottidega. Primatoloog Frans de Waal –
iseloomustaks teda kui rahvusvahelist Aleksei Turovskit – ristib
selle inimese hüppelist erinevust uskuva maailmapildi sapiselt
neokreatsionismiks. Ta ütleb, et neokreatsionism „seisneb selles,
et see tunnistab evolutsiooni, ent ainult poolenisti. Selle keskne
tõekspidamine on, et põlvneme ahvidest küll keha, aga mitte
mõistuse poolest. Otsesõnu väljaütlemata eeldab see, et
evolutsioon seiskus inimpea juures. See idee on jäänud valdavaks
paljudes sotsiaalteadustes, filosoofias ja humanitaarteadustes.“iv
Teravamaks näitlikustamiseks poeksin
viimaste aastate ühe tuntuima aimekirjaniku Yuval Noah Harari selja
taha ja tsiteeriks ta kommentaari USA iseseisvusdeklaratsiooni
kuulsaimale lausele („Me peame iseenesestmõistetavaks tõde, et
kõik inimesed on loodud võrdsena, et Looja on neile andnud teatud
võõrandamatud õigused, mille seas on õigus elule, vabadusele ja
õnne poole püüdlemisele“). Harari osutab, et võrdsuse idee on
kristliku algupäraga, see on idee sellest, et Looja on andnud igale
inimesele hinge, mis Looja ees on võrdne. „Mida aga tähendab
väide kõigi inimeste „võrdsusest“ siis, kui me ei usu Jumala,
loomise ja hingede kristlikku müüti? Evolutsioon tugineb
erinevustele, mitte võrdsusele. Iga inimene kannab endas mõnevõrra
isesuguseid geene ning keskkond, mis meid sünnist saadik ümbritseb
ja mõjutab, ei ole samuti kõigi jaoks sama. Selle tagajärjel
arenevad meis erinevad omadused, mis annavad meile erinevad
võimalused ellu jääda. Seega tuleks „loodud võrdsena“ tõlkida
bioloogia keelde kui „arenenud erinevana“.“
Nii tõlgib ta terve selle lause ja
saab tulemuseks: „Me peame iseenesestmõistetavaks tõde, et kõik
inimesed on arenenud erinevana, et nad on südinud teatud muudetavate
omadustega, mille hulka kuuluvad elu ja püüdlemine naudingu poole.“
Harari lisab kohe, et „niisugune arutluskäik võib võrdsuse ja
inimõiguste eest kõnelejad marru ajada“v.
Eks ajabki. Ajab ka Jordan Peterson, mistõttu ta vaenajad kasutavad
materdamiseks ja diskrediteerimiseks kõikmõeldavaid vahendeid
alates lihtlabasest laimust ja pahatahtlikust kontekstualiseerimisest
fotovõltsinguteni.
Kummatigi see konflikt on
pseudoprobleem, sest Peterson võtab müüte väga tõsiselt. Müüt
on talle kõike muud kui anakronistlik jamps, mille teadus on
põrmustanud. Tema ühed populaarseimad loengud on just nimelt
müütidest, täpsemalt piiblilugudest ja nende psühholoogilisest
relevantsusest. Lood Vana Testamendi Jumalast on kirja pannud
psühholoogiline realist, ütleb ta. Ta teotub siin palju Carl Gustav
Jungile, Freudist lahku löönud õpilasele ja kolleegile, kes on,
muide, samuti tunnistanud, et „minu kogemused
inimeste osas olid mulle õpetanud kõike muud kui usku loomulikku
inimlikku headusesse ja kõlblusesse. Ma tundsin iseennast küllalt
hästi, et teada: erinesin loomast nii-öelda ainult graduaalselt.“vi
Viimane tähendab jällegi neokreatsionismi eitust.
Igatahes rott on palju rohkem isiksus
kui sinu närune mudel isiksusest, lõõpis Jordan Peterson loegul ja
jutustas Jaak Panksepa katsetest rottidega, näiteks sellisest,
kuidas Panksepp tegi kindlaks, et kui lasta suurem ja väiksem rott
kokku mängima – sotsiaalsete loomadena on rotid väga
mänguhimulised – siis suurem rott laseb alati väiksemal rotil
mingi hulga müramisi võita, sest muidu kaob väiksemal mängutuju.
Taoline spontaanne (moraali)reegliloome iseloomustab ka laste mängu.
Siin viitas Peterson muu hulgas Šveitsi arengupsühholoogile Jean
Piaget'le ning rääkis, miks on lastel oluline olla omaealistega
koos – see sugulastab teda lähedalt sotsiaalkonstruktivismi mõiste
loojate Peter Bergeri ja Thomas Luckmanniga – ja Peterson on
arutlenud koos sotsiaalpsühholoog Jonathan Haidtiga, millised
muutused isiksusestruktuuris on tulnud sellest, et sündivuse
langemisega on lastel õdesid-vendasid vähe ning nende osakaal
sotsialiseerumisel seega langenud.
Loomulikult pudenes sekka küllaga
nõuandeid, mille tõttu on tema räägitut nimetatud triviaalseks ja
puhttervemõistuslikuks, näiteks, et kasvatamisel on distsipliin ja
karistused vältimatud, aga peaks olema minimaalsed, ülehoolitsus ei
mitte kaitse, vaid teeb nõrgaks jmt. Viimane väide on aga jälle
vähemasti potentsiaalselt vastuolus mõne ideoloogiliste
suundumustega. Raamatu üheteistkümnes reegel kõlab nimelt
järgmiselt: „Ära sega last, kui ta sõidab rulaga“. Rulasõit
sümboliseerib siin mõõdukalt ohtlikku tegevust. Laps paneb end
proovile, harjutab kukkumiste ja katkiste põlvede läbi sitkust. Kui
kirjeldada lastekasvatust läbi arhetüüpide, siis ema-arhetüüp
ütleb, et mees tagagu lapsele ohutu keskkond, „tapku madu, mis on
aias“, isa-arhetüüp ütleb, et laps peab sitkeks saama, ise maost
jagu saama (sest madusid on ka mujal kui koduaias ja kunagi peab laps
niikuinii temata hakkama saama). Arhetüüpse isa õpetussõnu aga
peetakse üha enam poliitiliselt ebakorrektseks, ohvrisüüdistamiseks
või macho-kultuuriks. Lihtne näide: kui Mangi kaasuse puhul
söandas mõni öelda, et probleem on ka selles, et on nii palju
ullikesi, kes Mangi juurest abi otsivad, siis oli feministide
hädakisa suur. Ikka ohvrisüüdistamine jms. Ometi oli tegu igati
arusaadava isa-arhetüüpse nõuandega – kuna kõik mangid on
kaotamatud, siis tuleb ka naistel saada sitkemaks. Üldisemalt: kuna
iga keskkonda ja ruumi ei saa muuta täiesti turvaliseks, siis tuleb
inimesel endal saada selliseks, kel oleks turvaline võimalikult
paljudes kohtades ja situatsioonides. Tungiv soovitus kasutada
rattalukku ei tähenda ju rattavarguse õigustamist või
ohvrisüüdistamist. Või teise kujundiga: kui arhetüüpema ütleb,
et sa oled armastuväärne pontsakana nagu sa oled, siis arhetüüpisa
julgustab trenni minema ja kaalu langetama. Isa- ja ema-arhetüübid
on mõistagi komplementaarsed, aga Lääne avalikus diskursuses on
ema-arhetüüpne hoiak sedavõrd domineerima hakanud, et Jordan
Petersoni sõnad ajavad korraga paljusid raevu ja leiavad väga
laialdast positiivset ja tänulikku vastuvõttu. Igaks juhuks tuleb
üle rõhutada, et Eestis pole veel lood sugugi kuigi hullud
(Peterson tõi näite, kuidas tema poja koolis keelati lastel maast
lume võtmine, kuna sellest saab teha palli ja teist visata ...).
Teravkeeled on isegi lõõpinud, et
Jordan Peterson on Kanada moodus maailmalt Justin Trudeau eest andeks
paluda. Igatahes hea osutus Petersoni populaarsuse põhjusele on
Mihkel Muti viimase raamatu lõpumõte:
„Vahel külastab mind õnnestava
kahtluse vari. Äkki on suur osa sellest, mis ümberringi toimub,
lihtsalt show? Inimese õigus "valida" endale ise sugu,
rahvuse kuulutamine konstruktiks, äärmusfeminism, niinimetatud
poliitkorrektne kunst ja paljud muud – nendega on nagu vanasti
kommunistliku ideoloogiaga igapäevases elus. Kõik
koogutasid-noogutasid tõsise näoga või koguni tagusid endale vastu
rinda, ajades avalikkuses "õiget" juttu, aga sisimas olid
enam-vähem normaalsed inimesed edasi. Ainult vähesed võtsid seda
värki siiralt ja neid vaadati nagu veidrikke. Kõik teadsid, kuidas
asjad tegelikult on, ja lihtsalt mängisid reeglite järgi. Äkki on
praegu samamoodi? Keegi ei julge uuest põhiliinist kõrvale kalduda,
ammugi mitte sellele avalikult vastu astuda, sest teavad, et neist
sõidetaks sel puhul teerulliga üle. Seetõttu nad kordavad oma ridu
nagu näitlejad, kellelt keegi ei oota, et tekst kajastaks nende endi
sisimaid veendumusi. Aga tegelikult on inimesed siiski inimesteks
jäänud. See oleks tõesti suur lohutus.“vii
Muide, loeng lõppes tantsuga. Üks
kuulaja ütles, et Jordan Peterson oli lubanud tänaval tantsida, kui
raamat müüb miljon eksemplari ja praeguseks on müünud juba üle
kahe [13.01.2019 seisuga üle kolme]. Jordan Peterson imestas
põgusalt selle lubaduse üle, aga siis krabas Dave Rubini tantsule
ja tegi temaga mõne kelmika, aga täiesti traditsioonilise
tantsukeeru.
i
(Üks isiklik näide siia. Ma
lausa võpatasin kui Czesław Miłoszi „Jahimehe aasta“ tõlke
esitlusel Poola suursaatkonna kultuuriatašee Sławomira
Borowska-Peterson ütles Hendrik Lindepuu kohta, et „teda on
nimetatud Eesti Poola kuningaks“, nimelt nõnda olin ma ise
Hendrik Lindepuud nimetanud tema juubeliintervjuus „Postimehele“,
seda aga pidulik-humoorika viitega Juhan Liivile ja muheda
meelelaadiga tõlkija suveräänsele positsioonile Poola tekstide
eestindamisel. Ja sealt see suureline kujund plehku pani.)
iiJordan
Peterson „12 Rules For Life. An Antidote To Chaos“ Allen Lane
2018
iiiDo
not let your children do anything that makes you dislike them
ivFrans
de Waal „Kas oleme küllalt nutikad mõistmaks, kui nutikad on
loomad?“ Varrak 2018, lk 146
vYuval
Noah Harari „Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“. Tlk Anu Põldsam,
AS Äripäev. 2016. lk 146-148
vi
Carl G. Jung „Mälestused, unenäod, mõtted.“ Tlk
Leo Metsar. Eesti Raamat, 2017, lk 72
viiMihkel
Mutt „Kõik on hästi. Mõtted II“ Fabian 2018 lk 191
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar