Ilmus
ERRi kultuuriportaalis 22.01.2019
Inimesem
kui inimene
Maimu
Berg Meie
hingede võlad
Hea Lugu 2018. 224 lk
Mihkel Kunnus
Mihkel Kunnus
Pärast
„Hingesugulaste“ lõpetamist oli ta tõesti arglik ja on alles
hiljem õppinud seda teost nii kõrgelt hindama, nagu see kahtlemata
väärib. Siiski on ta kiitusele vastuvõtlik ja laseb ennast
meelsasti veenda, et ta on meistriteose loonud, kuigi ta selles veel
hetk tagasi kõvasti kahtles. Muidugi ei tohi unustada, et tema
tagasihoidlikkusega käib paaris iseteadlikkus, mis ulatub lausa
nõmeduseni. Ta on võimeline oma kummalistest kalduvustest, oma
loomuse nõrkustest ja raskustest rääkima ja siira ilmega lisama:
„Need pole muud kui minu vägevate eeliste pahupool.“ Ma kinnitan
teile, kes seda kuuleb, jääb seisma, suu lahti, ja sellel inimesel
hakkab nii suurest lihtsameelsusest peaaegu õudne, kuid tuleb
tunnistada, et just erakorralised vaimuanded koos erakorralise
naiivsusega ongi see, mis kutsub esile maailma vaimustuse.
- Thomas Mann „Lotte Weimaris“
- Thomas Mann „Lotte Weimaris“
Loomingulisusest
ja loovusest padratakse mis tahes humanitaarsääri valdkonnas
nõrkemiseni. Eriti, mis puudutab tööhõivet või pedagoogikat.
Need igikorduvad ja lõppematud tiraadid loovuse tähtsusest
hariduses ja töös on äravahetamiseni ühesugused ja sedavõrd
nürimeelsed ja pinnapealsed, et neid võiks genereerida
arvutiprogramm. Õnneks elu ja haridus sest zombikoorist ei hooli.
Loovaid inimesi on igas inimpopulatsioonis haruldaselt vähe ja see
on hea. Harva taibatakse, mis on selle isikuomaduse sisu ja hind.
Juba mõned head sajandid tagasi hoiatas Helvetius lapsevanemaid, et
need oma võsukesi liialt ei kasvataks, nimelt suured anded ja
mõistuslik käitumine olevat peaaegu vastandlikud omadused (hoiatus
on suuresti asjatu, sest kasvatuse roll on siin väike). See
intuitiivselt üsna hästi hoomatav tõsiasi on nüüdseks juba
korduvalt ka sotsiaalpsühholoogide poolt empiiriliselt tõestatud ja
kokku võetud tõdemusse, et head õppedukust koolis ei ennusta kõige
paremini mitte see vaidlust äratav IQ, vaid enesevalitsus ja
allumine, teisisõnu: etteantud süsteemi ja esitatud nõuete
kuulekas järgimine, mitte vaimne võimekus ja loovus. On ju loovuse
üks sagedamini esile toodavaid tunnuseid lausa vastupidine – võime
murda etteantud süsteemist ja mõttemustritest välja.
Tsiteerides
Abraham Maslow'd: „Kui mõttetegevusel on üldse mingi tähendus,
siis definitsiooni järgi on see loovus, ainulaadsus, vaimukus ja
leidlikkus. Mõtlemine on tehnika, läbi mille inimene loob midagi
uut, mis omakorda tähendab, et mõtlemine peab olema murranguline
selles mõttes, et satub aeg-ajalt vastuollu sellega, mida on juba
järeldatud. Kui see vastandub vaimsele status quole, siis on
see harjumuse või mälu või juba õpitu vastand sel lihtsal
põhjusel, et see peab definitsiooni järgi vastanduma
sellele, mida me oleme juba õppinud. Kui meie eelnevalt õpitu ja
meie harjumused töötavad hästi, saame reageerida automaatselt,
harjumuslikult, tuttavalt. See tähendab, me ei pea mõtlema. Sellest
vaatenurgast vaadatuna on mõtlemine õppimise vastand, mitte üks
õppimise tüüp. Kui meile lubataks väike liialdus, siis võiks
mõtlemist defineerida peaaegu kui võimet murda oma harjumusi
ja eirata oma varasemaid kogemusi.“(„Motivatsioon ja
isiksus“ Mantra, 2007, lk 364-365)
Võime
eirata varasemaid kogemusi sobib aga ühtlasi eufemistlikuks
määratluseks õppimisvõimetusele, et mitte öelda rumalusele.
Pealegi n.ö. süsteemist pigem kukutakse kui murtakse välja. Kui
tuua üks vihjeline kujund bioloogiast, siis rõhuvalt valdav osa
„loovast“ geeni-kopeerimisest ehk ebaõnnestunud matkimisest
(kopeerimisest) ehk mutatsioonidest on organismile kahjulikud, kui
mitte saatuslikud. Isikuomadusena võib loovust vaadelda suutmatusena
püsida ühiskondlikes tugistruktuurides, arengupsühholoogiliselt
võib seda aga vaadelda kui teatud infantiilsust, ühe juveniilfaasi
komponendi möödumatust.
Maimu
Berg vestleb Vaintsa mälestusega: „Kui te Matiga meie kehvas
korteris istusite, Mati põrandal soolaga üle puistatud
keedukartulit mugides ja sina mingis kohmakas imelikus lamamistoolis,
millest ma tekkide ja patjade abiga katsusin vormida tugitooli, siis
ma muidugi ei mõelnud teie geniaalsusele. Enamjaolt olite te tüütud,
lapsikud, epateerivad ja teesklevad. Sina iseloomustad Unti: „Unt
on salakavalam, kui arvatakse. Ta pole primitiivne, sensuaalne
hüsteerik, ta on keerulisem.“ Muidugi oli Unt keerulisem, mul ei
tulnud kunagi pähe teda primitiivseks pidada, aga mitte ka
salakavalaks. Unt oli sümpaatne poisike, igavene titt, armas ja väga
andekas. Aga pueriilsus olemuses, pehme nunnu välimus ei tähenda
tingimata primitiivsust mõtetes.“ (lk 205-206). Jah, ei tähenda.
Isegi vastupidi, tihti pueriilne olemus on lausa mitteprimitiivsete
mõtete eelduseks ja hinnaks. Geeniuse tarkvara passib pahatihti
kõige paremini raudvarale, mis leiab just sellise vimmaka
iseloomustuse – igavene titt. See sobib ühtlasi kujundlikuks
kokkuvõtteks inimese evolutsioonilisele kujunemisloole,
neoteenia-aspektile selles. Homo sapiens sapiens on oma
eellase igavene titt, juveniilvormis suguküpsuse saavutanud
arengupeetus.
Arengupeetusel
võib olla suuri esteetilisi väärtusi. Ka kunstlikult esile
kutsutus aregupeetusel. Hinnati ju kunagi väga kõrgelt kastraatide
heledat, meheikka jõudmata häält, mille saamiseks oli piinarikka
operatsiooniga üks arenemistee ära lõigatud.
Eelöelduga ei taha ma teha muud, kui tuletada meelde loovuse hinda (küsimuse, kas kool peaks tegelema arengu või arengupeetuse toetamisega, jätaksin mõneks teiseks korraks).
Eks
Maimu Berg tea sest hinnast nii mõndagi.
„Väljas
oli hakanud sadama. Läksin mäest alla, tänavatel levis sooja tolmu
imal lõhn, mis algava suvevihmaga ikka kaasas käib. Tahtsin sind
armastada, lihtsalt, ilma Spiel'ideta, ilma alati sisse sadada
võivate külalisteta, ilma sinu ja enda edevuseta, ilma sinu
armukadeduseta, ilma enda pealiskaudsuseta, ilma sinu pilketa, mis
tegelikult varjas su argust. Tahtsin olla truu. Tahtsin usaldada,
uskuda. Tahtsin saada sinuga palju lapsi. Minu lapsik soov, mis
lootusetu armastus. Vihm tihenes, äike lähenes, varsti vett lausa
kallas. Mööda rentsleid jooksid ojad pori ja prügi edasi kandes.
Kiskusin kingad jalast ja pistsin jooksu.“ (lk 81-2)
Ka
edevus on nimekirjas, jah, see käib tihti komplekti juurde.
Thomas
Mann paneb juuksuri hoole all viibiva Goethe pähe näiteks järgmised
mõtted: „Juuksur püüab mulle mu edevuses mett mokale määrida.
Vaevalt ta mõtleb, et on erineva formaadi ja impetus'ega edevust, et
edevus võib olla sihipärane tegutsemine, tõsiselt mõtlik
enesekaemus, autobiograafiline furoor, kõige pakilisem uudishimu
sinu füüsilise ja moraalse olemuse vastu, looduse avarate ning
seletamatute käikude ja pimedas toimunud protsesside vastu, mis on
tulemuseks andnud selle olendi, kes sa oled ja keda maailm uudistab,
– niisiis ei mõju Carli meelitussõna meie iseloomulikku olemust
puudutades kerge, pinnapealse enesekergitusena ja -kõditusena, nagu
ta arvab, vaid õnnelike ning raskete saladuste häiriva
meeldetuletusena. Ma olen puust, millest loodus on mind valmis
nikerdanud. Punctum. Olen, nagu olen, ja elan, pidades meeles ütlust,
et vaistu varal jõuame kõige kaugemale, otse tundmatusse. Õige
küll, tubli küll. Ja kogu see suure rõhu panemine
autobiograafilisele ettevõtmisele? See ei sobi kokku resoluutsuse
printsiibiga. Ja mis puutub arengusse, didaktilisse kujunemisloosse,
kuidas sünnib geenius (mis on juba teaduslik edevus), siis põhiosa
etendab siin ikkagi uudishimu arengu, olemise substatsi vastu, mis on
saanud teoks ja kujuneb elu resultaadiks.“
Tsiteerisin
jällegi Thomas Manni romaani „Lotte Weimaris“, kuna seal õiendab
Mann arveid oma suure armastuse Goethega, ning geniaaluse ja
lapsikuse seos on üks tuikavamaid teemasid selles.
Vaino
Vahingu looga on seal kokkupuutepunkte ja laiemadki kattuvusi
küllaga. Resoluutsuse printsiip ja teaduslik edevus.
Mann
sai Goethele vaadata siiski turvaliselt distantsilt, Maimu Berg aga
oli Vaino Vahinguga lausa abielus, ühes ajas, ühes ruumis. Maimu
Berg näeb Vahingut ja Unti lähemalt kui ehk psüühilise
integraaluse kohalt otstarbekas: „Kaks maapoissi. Kaks pooljumalat.
Kaks kirjanikku. Kaks igavest poisikest. Kaks kompleksides vaevlevat
mehikest. Kaks argpüksi. Kaks naeruväärselt edevat inimest. Kaks
teineteist imetlevat ja kadestavat poolt, mis parimatel hetkedel
moodustasid üsna täiusliku terviku, kui kummagi suur egoism sulas
ühisesse vaimususesse, sarnastesse arusaamadesse, võrratusse
dialoogi“ (lk 159-160).
Ometi
võib Maimu Bergi teadvus ja sisekõne olla ikka veel nii paljuski
dialoog Vaintsaga ja selle jäädvustus trükisõnasse moodustab
raamatust lõviosa. Käesolevast tutvustuses olen käsitlenud sellest
ainult ühte tahku, mis on ülimalt ebaõiglane kitsendus ja
lihtsustus, sest raamatu kunstiväärtuslikum osa on parimas mõttes
psühholoogilises realismis, inimlike tõuke- ja tõmbejõudude
dialektikas. Maimu igatses kunagi lihtsust, truudust, armastust ja
lapsi, aga Vaintsa takerdus lapsikusse loomingulisse faasi, mis
nakatas lõppeks ka Maimu.
Käesolev
tutvustus kõike muud kui kongeniaalne, nii stiililt kui
meelelaadilt. Küllap on see osalt seetõttu, et autor ja arvustaja
on väga erinevad inimesed, alates ainuüksi põlvkondlikust
kuuluvusest või soost, aga ka näiteks visuaalsuse osatähtsusest.
Maimu Berg on inimeste välimuse, jume, soengu ja eriti riietuse
suhtes väga tähelepanelik (see on anne, mis siinkirjutajal puudub
pea täielikult) ja moeajaloolisi fragmente on siin küllaga.
Seepärast soovitaks kindlasti ka Asta Põldmäe arvustust viimasest
„Loomingust“ (nr 1. 2019). Tsiteerin sealt lõpetuseks paar
lõiku:
„Autor
ei suuda kuidagi maha salata oma sarmi, kui see tal õnnekombel
olemas on, olgu sihiseade nii range kui tahes! Teos tuikab elust ja
vaimusärast. Maimu Berg on ellu armunud inimene. Raamatu ülesehitus
on lihtne. Esimene jagu „Mandariinpart“ on loomult alajaotus „...
ja teised“ ning järgnev, kolm korda pikem osa peamiselt epitaaf
Vaino Vahingule (mahutab see muidugi ka meenutusi meie tänastest
kaasteelistest, kuid nende kõneksvõtt tuleb siiski seotud olemisest
nimetatuga). Ja pöördumise intensiivsus ei jäta teist võimalust
kui sinavorm.
/.../
Süü
süüks ja võlg võlaks, igas umbejooksnud ühenduses on see osa,
mida kumbki pool enese veaks loeb, ikkagi määratlematu ja täiesti
isikliku tunnetuse ning ehk teadmise asi, keegi teine seda kõrvalt
päris täpselt mõõta ei saa. Kahetsust, et tema ise, Maimu,
võinuks olla parem, on autor raamatus, nagu öeldud, mitmel korral
avaldanud, sellega mitte liiale läinud, kuid see heliseb kaasa. Ent
mis siiski väga tugeva ja puhta põhihelina raamatut läbib ja
märkamata jääda ei saa, on sügav kahjutunne teisega toimunu
pärast, tema lühikeseks jäänud anderikka elu pärast. See on enam
kui kurbus, see on aus ja valus lein. On suur asi suuta teisest
inimesest sel moel kahju tunda“(lk 147-8).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar