Ilmus ajakirjas „Teater. Muusika.
Kino“ 05.2019
Saalomoni ring –
Brechti kõõritusefekt, loomalikult!
Mihkel Kunnus
Bertolt Brecht „Kaukaasia kriidiring“
Lavastaja
ja dramaturg: Tiit
PaluTõlkija:
Laur
KaunissaareKunstnik:
Eugen
TambergHelilooja:
Gija
KantšeliMuusikajuht:
Ele
SonnValguskunstnik:
Margus
Vaigur (Endla)Videokunstnik:Janek
Savolainen
Osades:
Marian
Heinat, Merle Jääger, Piret Krumm, Aivar Tommingas, Andres Mähar,
Karl Laumets, Ott Sepp, Jaanus Tepomees, Reimo Sagor ja bänd
Paluks alljärgnevat teksti mitte
pidada teatriarvustuseks (ega neid alustusridu katseks end välja
vabandada). Sest kui seda nõnda käsitleda, siis on pettumus kerge
tulema. Mu teatrikogemus on väike ja teatriarvustusigi olen lugenud
pigem vähe ning erialaspetsiifiline kompetents puudub pea täiesti.
Vahel võib aga vale silt tekitada sellise ootuse, mis võib
mõttetult rikkuda asja, mis adekvaatsemalt sildistatult oleks
täiesti omal kohal. Söandan oletada, et nõnda on nii käesoleva
teksti kui ka etendusega, millest see inspireeritud.
„See oli üks väga vahva noortekas,
superhea kooliteater, aga ma ei saa aru, miks ta draamana välja oli
reklaamitud,“ oli mu vahetu mulje pärast etendust. Mu naine
nõustus selle hinnaguga (ta oli kaasas ka kui ema-lapse suhte
ekspert). Teatri kodulehel on kirjas „Bertolt Brechti draama mägede
ja lauludega“. Aprilli-juuli mängukavas on kirjas „kaunis ja
poeetiline lugu õigusest ja õiglusest“. Ka see on minu arust
eksitav määratlus. Huumor, mida tükk sisaldas õige ohtrasti, oli
päris ägedas reesuskonfliktis kõigega, mis vähegi
traditsioonilisema arusaama järgi on kaunis ja poeetiline. Teise
vaatuse alguses pikalt väldanud Azdaki elutarkused stiilis „Kurvast
persest rõõmsat peeru ei tule“ oli nagu Leo Luksi pikk
improvisatsioon „Sitatorni“ hiilgeaegadest. Kauniks ja
poeetiliseks seda ei nimetaks, aga suvetuuridel võiks taolise
jämekoomikaga rahvast naerutada küll. Eriti kui kaasa löövad
sellised nimed nagu Ott Sepp ja Merle Jääger. Samuti olid kostüümid
(eriti teises vaatuses) kohati sellised, mis on väga sarnased selle
tulemusele, kui mõned lihtsad noormehed „libistavad kõvasti õlli“
ja mõtlevad seejärel „miskit kino teha, no täiega“, püksid
kaenla alla, talvemüts suvel pähe ja ühed korralikud nõukaaegsed
kaitseprillid ette. Suvetuuril „rokiks see saja pasaga“.
Mu ees istus pool tosinat noort –
silma järgi kuskil 9.-11. klassi ealist – ja nende reaktsioonidest
võis välja lugeda püsivat vaimustust. Olgu siin üle kinnitatud,
et kui ütlen, et tegu oli väga vahva noortekaga, siis ma ei
pisenda, vaid katsun määratleda. Teatri osaks peaks ju olema ka
pealekasvava põlvkonna koolitamine teatripublikuks ning selleks
tundus see lavastus imehästi sobivat. Näitlejatöö oli
suurepärane, muusika võrratu ja lavakujundus väga leidlik. Ses
mõttes viis pluss ilma igasuguse irooniata. Tiit Palu oli teinud
siin lavastuste Astrid Lindgrenit (kirjanik, kelle teostel on olnud
väga suur roll väga paljude inimeste vaimses arenguloos).
Sobivust nooremale eale markeerib hästi
ka see, et karakteritel oli moraalne ambivalentsus üsna maha
keeratud, head olid ikka üsna üheselt head ja pahad olid ikka üsna
üheselt pahad. Laval võitles hea ja kuri ja headus võitis nagu
ühes moralitees või kasvatuslikus muinasloos peakski.
Tõsi, Brechtilt oleks oodanud midagi
muud, aga häda ootusele sel juhul. Pealegi võib brechtiliku aspekti
viia ju ka metatasandile: lähed otsima Brechti juurest moraalset
ambivalentsust, traditsiooniliste käsitluste kahtluse alla seadmist,
erandite, nüansside ja komplitseerituse esile toomist ning siis, vat
nätaki! Ei ole midagi, et Brecht on Brecht, saad hoopis sellise
selguse ja ühemõttelisusega pikki piilumist, et pead jälle oma
kultuuriväljal orienteerumise kaardi ümber joonistama.
„Brecht soovis vabastada teatri
psühholoogia kammitsatest. Ta pidas tundest tähtsamaks mõtet,“
on kirjas kavalehel. Selle tükiga oli igatahes teisiti. Mõtet oli
siin õige vähe, aga kõik muu oli suurepärane.
Osalt võib olla siin aegumise
mõjudega. Kui tükile nime andnud keskne dilemma – kumb naistest
on lapse tegelik ema? – võis ehk piibliloole vastupidist lahendust
saades mõjuda omal ajal jahmatavalt, siis tänapäeval, mil
vanemlike õiguste äravõtmine bioloogilistelt vanematelt on üks
kohtulik standardprotseduur teiste seas, ei pane see kulmugi
kergitama. Takkapihta veel siis, kui lavastus annab üheselt suunava
tausta – võõrasema on hästi üheselt hea ja õilis,
ennastohverdav ja teeniv, empaatiline ja teiste nimel kannatav;
pärisema on aga samavõrd üheselt moraalset hukkamõistetav –
vaid välisele särale ja võimule keskendunud egoist, kes vajab last
pelgalt vahendiks päritud varanduse kätte saamiseks. Lahendus on
õnneks noorusidealistlik ja muinasjutuline. Võidutseb õigus ja
õiglus. Selgelt ja üheselt. Ihulikult karsked ja vooruslikud
armastajad saavad samuti kokku ning vahepealsed raskused, mis lasid
õiget kõverana paista, saavad ületatud.
„Kohutav on kiusatus, mis heategudele
kutsub“
Selle tsitaadi kirjutasin kohe
ettenduse alguses oma märkmikku (arvustuselubadusega etendusel olles
on mul alati märkmik põlvedel). See jäi ka ainsaks sissekandeks
märkmikku, sest seda intellektikarku rohkem vaja ei läinud. Ka
Pille-Riin Purje pealkirjastas oma tuvustuse samale aformismile
viidates („Headuse kohutav kiusatus“ PM 5. III 2019). Kui
jutustaja need tähendusrikkad sõnad lausus – ja veel Aivar
Tomminga karismaatilise, arhetüüpselt elutarga kuju suu läbi –
siis võttis see südame põksuma küll. Mõtlesin, et ahhaa! Väga
huvitav, kuidas siis siin ja millises formaadis lahti harutatakse
headuse deemonlikkus, fenomen, mille lahkamise ja kujutamisega nägid
suurt vaeva sõnameistritest suurimad (viimaste all pidasin silmas
eelkõige Dostojevskit, Nietzschet ja Thomas Manni).
Ja mis oli etenduses see „headuse
kiusatus“, mis võib painata inimsüdant rängemini kui uni
rampväsinut? See oli Gruše hoolitsusinstinkt! Instinkt, mis on nii
tugev ja valdav kõigi kõrgemate eluvormide hulgas, et see ületab
vabalt liigipiiregi. Lugusid sellest, kuidas ühe liigi esindaja
adopteerib teise liigi noorisendid, on küllaga nii mütoloogias kui
dokumentalistikas, internetist võib leida neid hulgim. Selle
käitumismustrite kompleksi võib vallandada näiteks piiksuv
häälitsus või proportsioonid, mida võib maakeeli kutsuda nunnuks.
Liikide võrdleva käitumisteaduse etoloogia üks alusepanijaid,
Nobeli preemia laureaat Konrad Lorenz nimetas seda Kindchenschemaks.
Selle psühholoogiline mõju on võimas ja robustne, võiks öelda
isegi psühholoogiliselt toores ja mehaaniline. Sellel ei ole midagi
pistmist empaatiaga kui võimega panna end teise olendi nahka.
Empaatia, mis ei ole triviaalne nunnutustung, vaid võime aduda
adekvaatselt teise olendi psüühilist seisundit, afektistruktuuri ja
motivatsoonistikku, on väga kõrget kognitiivset võimekust ja
ressursse eeldav psüühiline funktsioon, seevastu nunnutamistung on
evolutsiooniliselt väga vana ja robustne mehhanism, see on nii
robustne, et selle vallandavad mõned väga lihtsad päästikud, mida
pole kuigi raske täiesti kunstlikultki luua. Suurepäraseks näiteks
on igasugused nunnud kaisunukud, mida lapsed täiesti siiralt
nunnutavad, aga on ka küllalt selliseid, kus Kindchenschema
on paisutatud juba groteski (näiteks Hello Kitty jms). Juhin siin
tähelepanu sellele, et see käitumismuster käivutub ka täiesti
elutu objekti peale – tähendab, sel pole vähimatki pistmist
selle seesmise maailma adekvaatse tajumisega! – ja piisab, et sel
on üldjoontes õige kuju ja välimus. Arengupsühholoog Susan Pinker
on teinud üpris brechtilikult kummastava osutuse (oma väga heas
raamatus „Sugude paradoks“, mida soojalt soovitan (e.k. Pegasus
2010)) öeldes, et väikesed lapsed on kõige õudsema iseloomuga
inimesed üldse, nad nõuavad pidevalt tähelepanu, nõuavad
pidevalt, et keegi nendega tegeleks ja neid teenindaks ning on sel
juures täiesti tänamatud ja nad veel lõhuvad, kiusavad, sakutavad,
löövad ja hammustavad, aga magav laps on lihtsalt midagi nii
nunnut, et talle andestatakse hetkega kõik (muide, eks see toimib ka
loomeretseptsioonis – mis lubatud Leonardo DiCapriole (väga
selgelt väljenduv Kindchenschema), pole lubatud Nikolai
Valujevile ( Kindchenschema puudub
pea täiesti)).
See mehhanism on kaugelt vanem kui
inimliik ja näiteks kassid on suurepärane näide vastavast
koevolutsioonist, kus üks liik on lausa kohastunud teise, ütleme,
nunnu-nišši (näiteks kass näugub ainult inimestega
suhtlemiseks-manipuleerimiseks, liigikaaslastega suhtlemisel ta seda
ei tee), ning ei pea olema sotsiaalmeediaekspert tõmbamaks
paralleele stiilis kassid on naistele sama, mis meestele porno.
Selles mõttes oli selles etenduses headuse funktsiooni pandud üks
õige robustselt töötav lihalik tung. See „headuse kiusatus,“
millega Gruše arutleva mõistusega varustatud enesealalhoid võitles,
oli konflikt evolutsiooniliselt ürgsema ja hilisema
motivatsioonikihistuse vahel ja peale jäi ürgsem, kujundlikumalt –
see oli primaadi võit inimese üle.
Autori biograafia ehk õigustab veel
ühte märkust. Kommunistliku partei manifest on mu arust suurepärane
dokument rumala mõistuse kiusatusest. Rumala mõistuse all pean
silmas osavat insenerlikku intellekti, mida ei koorma liigne
inimloomuse tundmine, ja mis selles vabaduses, mida annab inimloomuse
piirangute mittetundmine, loob loogiliselt laitmatud, kui
praktiliselt teostamatuid utoopiaid.
Milline eriliselt mehelik rumalus on kujutleda õnnelikku inimühiskonda, mille üheks koostisosaks on kõige laste riigistamine peale sündi, see tähendab laste ja emade lahutamine!
Milline eriliselt mehelik rumalus on kujutleda õnnelikku inimühiskonda, mille üheks koostisosaks on kõige laste riigistamine peale sündi, see tähendab laste ja emade lahutamine!
Kommunismisümpaatiatega Bertolt
Brechti rumaluses on omajagu soospetsiifiliselt isast juhmust. Sestap
on ta näidendid huvitavateks antropoloogilisteks dokumentideks.
Eriti kui võimalus vaadata etendust koos kuuendat kuud raseda
naisega.
Kuna tehnoloogiline progress on teinud
bioloogilise vanemlikkuse tuvastamise õige hõlpsaks ja üheseks,
siis oleks ehk aktuaalseim viis näidendit ajakohastada see, et Gruše
oleks kirjutatud geiks. Sest küsimus lapse ontoloogilisest
staatusest ajal, mil igasuguse veresideme rõhutamine on tabu ja seda
peenemaltki kui inimsuse religiooni robustsema versiooni –
kommunismi – võidupäevil, on igati aktuaalne. Kes on laps, kui ta
pole oma liha ja veri? Mis funktsioon on lapsel näiteks veresidemest
lahutatud sooneutraalsete eellaste A ja B juures? On „oma laps“
on seal veel midagi enamat kui universaalõigustega vürtsitatud
progressiivne kategooria omandi ja lemmiklooma vahel? Muide, koer,
üks meie armastatumaid lemmikloomi kassi kõrval, on kõige truum
liik, ta on selliseks aretatud (soovitan siin eesti keeldegi tõlgitud
Konrad Lorenzi raamatuid „Kuningas Saalomoni sõrmus“ ja „Inimene
leiab sõbra).Suhe kassidesse on pisut teine, see on rohkem midagi
platoonilise zoofiilia taolist. Kasutame teise liigi esindajat ühe
õrnusvajaduse rahuldamiseks ja kass on koevolutsioneerunud
maksimaalselt nunnuks. Õnneks on see vastastikune,
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar