Ilmus ERRis 19.04.2019
Kuidas šimpansikarja
jälgimine tappis noore hipi
Frans de Waali populaarteadusliku
teose tõlge on üks parimaid inimolemust puudutavaid raamatuid, mis
viimasel ajal eesti keeles on ilmunud
Frans de Waal Kas oleme küllalt
nutikad mõistmaks, kui nutikad on loomad?
Tõlkinud Olav Renno ja Tiina Randus. Tänapäev, 2018. 382 lk
Tõlkinud Olav Renno ja Tiina Randus. Tänapäev, 2018. 382 lk
Mihkel Kunnus
Kirjastus
„Tänapäev“ alustas 2016. aastal väga sümpaatse
loodusraamatute sarjaga – „Looduse lood“. Selle akadeemiline
raskusaste on üsna kõikuv ja ka teemadering päris lai. Näiteks
Katharina Vestre raamat „Esimene saladus“ on tore, sajakonnale
leheküljele mahtuv kerge ja ladus ülevaade inimese üsasisesest
arengubioloogiast, meie ühe tuntuma folkloristi Marju Kõivupuu
„Loomad eestlaste elus ja folklooris“ on erinevalt teistest aga
spetsiifiliselt kohaliku ainesega ja läbini humanitaarvaldkonda
kuuluv. Seevastu sarja kõige nimekamaks autoriks võib pidada
Hollandist pärit etoloogi, väga paljude akadeemiliste tunnustega
pärjatud USA ja Hollandi Teaduste Akadeemia liiget Frans de Waali.
Ühtlasi on ta midagi rahvusvahelise Aleksei Turovski taolist –
hea sulega ja laialdaste teadmistega loodusteadusliku taustaga
haritlane (Youtube'ist võib leida ka rea tema loenguid ja TEDx-e).
De Waali teos „Kas oleme küllalt nutikad mõistmaks, kui nutikad
on loomad?“ on lasteraamatulikust pealkirjast hoolimata üks
viimaste aastate sügavama filosoofilise – ja pole ka liialdus
öelda teoloogilise – haardega teos, mis eesti keeles ilmunud.
Marek Tamm alustab selle raamatu
tutvustust nõnda:
„Võimalik, et kõige olulisem ülesanne, mis inimkonnal ees seisab, on ümber mõtestada enda ja loomade (ehk laiemalt – teiste eluvormide) suhted. Tõepoolest, tänapäeval on raske leida tähtsamat küsimust kui see, kes on loom (ja sellest johtuvalt– kes on inimene?). Ehk nagu Darwin tõdes juba 1838. aastal: „See, kes mõistab paaviani, võib metafüüsikale anda enam kui Locke.”“ (Postimees 22. II 2019)
„Võimalik, et kõige olulisem ülesanne, mis inimkonnal ees seisab, on ümber mõtestada enda ja loomade (ehk laiemalt – teiste eluvormide) suhted. Tõepoolest, tänapäeval on raske leida tähtsamat küsimust kui see, kes on loom (ja sellest johtuvalt– kes on inimene?). Ehk nagu Darwin tõdes juba 1838. aastal: „See, kes mõistab paaviani, võib metafüüsikale anda enam kui Locke.”“ (Postimees 22. II 2019)
Kes ma olen? Kes
on inimene? De Waali „Kas oleme küllalt nutikad...“ on raamat
neile, keda huvitavad kõige sügavamad tasandid neile küsimustele
vastuseid otsides. Lähendusastmeid saab olla õige mitmeid, aga ikka
kipuvad olema ühtedeks peamisteks vastusteks olema päritolu, ning
sugulusuhted ja -laadid. Kujundlikult võib öelda, et de Waal asub
ilmaliku ajastu teoloogia eesliinil, ta kuulub paradigmasse, kus
mütoloogiline loomislugu on asendunud üha suuremal määral
evolutsioonilise kujunemislooga. Ütlen üha suuremal määral, sest
see protsess pole ei hüppeline ega lõpule jõudnud ja ammugi mitte
valdav. Isegi paljudes akdameemilisemates ringkondades on valdavaks
ikka mingi neokreatsionistlik maailmavaade. Selle peletisliku mõise
loob Frans de Waal selles samas raamatus. Neokreatsionism „seisneb
selles, et see tunnistab evolutsiooni, ent ainult poolenisti. Selle
keskne tõekspidamine on, et põlvneme ahvidest küll keha, aga mitte
mõistuse poolest. Otsesõnu välja ütlemata eeldab see, et
evolutsioon seiskus inimpea juures. See idee on jäänud valdavaks
paljudes sotsiaalteadustes, filosoofias ja humanitaarteadustes“ (lk
146).
Rahvusehelise aimemenuki autor Yuval
Noah Harari kirjutab samast äratundmisest lähtuvalt oma hittteoses
„Sapiens. Inimkonna lühiajalugu“(Imeline Teadus 2017): „Näib,
et inimese käitumise määravad ära pigem hormoonid, geenid ja
sünapsid, kui vaba tahe – ehk need samad jõud, mis määravad ära
ka šimpanside, huntide ja sipelgate käitumise. Meie õigus- ja
poliitilised süsteemid üritavad selliseid ebamugavaid tõdesid
üldiselt kalevi alla peita. Siiski oleks aeg otse küsida, kui kaua
suudame me hoida püsti seina, mis eraldab bioloogiat õigusest ja
politoloogiast“ (lk 308). Olgu veel öeldud, et Harari ei tegele
siin mingi pimeda determinismi jutlustamise või inimese
masinlikustamisega, vaid pigem – ja eriti selge ja metoodiline on
ses asjas de Waal – teiste liikide hingestamisega,
inimesestamisega. Viimast ei tasu segamini ajada pimeda
antropotsentrismiga, see tähendab teatud eeldusliku pimedusega,
mille puuduste paljastamisele kulutab de Waal palju energiat. Ta toob
ridamisi näited, mis on konstrueeritud teadvustamata eeldusel, et
katseloom on nagu inimene (näiteks antakse haaramisvõimet eeldav
ülesanne loomale, kel puudub haaramisvõimeline jäsegi, tehakse
peegeltesti elevandile, aga nii suure peegliga, mis on paras
inimesele jne). „Keerukas eesmärk on leida katsemoodused, mis
sobiksid looma iseloomu, huvide, kehaehituse ja tajuvõimetega. Kui
satume silmitsi negatiivsete tulemustega, peame pöörama täit
tähelepanu erinevusele motivatsiooni ja tähelepanuvõime vahel.
Põrkasime selle probleemi otsa, kui uurisime näotuvastamist
šimpansite juures. Tol ajal oli teadus kuulutanud inimese
ainulaadseks, kuna olime nägude eristamises hulga osavamad kui mis
tahes teised primaadid. Mitte kedagi ei näinud häirivat tõsiasi,
et teisi primaate on kontrollitud enamasti pigem inimnägude kui
nende liigikaaslaste nägude põhjal“(lk 27).
De Waal ütleb,
et antropoeitus (antrophodenial) on samasugune viga nagu
antropotsentrismgi ja „meie terminoloogia peaks austama ilmseid
evolutsioonilisi seoseid“ (lk 36).
De Waal lähtub
arusaamast, et inimlikkus – mida iganes selle sisuks siis me ka ei
pea – ei saanud tekkida kuidagi hüppega ja ei kusagilt, meie
tunnetus, meie psüühika, meie sotsiaalsed tungid ja kõik muu on
sama evolutsiooniline nagu meie väliselt vaadeldav kehagi. Ning
samal moel kannab see kõik endas kaasa evolutsioonivanust
ülesehituslikku ja funktsionaalset mälu.
Õigupoolest on
de Waal päris edukalt juba lammutanud seina, „mis eraldab
bioloogiat õigusest ja politoloogiast“ ja seda juba aastal 1982
ilmunud raamatuga „Šimpanside poliitika“, kus ta kirjeldas
šimpanste võimusuheteid ja seksuaalkäitumist. Talle enesele
üllatuslikult osutus raamat väga menukaks ja mitte ainult
kaasprimatoloogide hulgas, vaid see tõlgiti paljudesse keeltesse ja
näiteks USA esindajatekoja spiiker pani selle värsketele
kongresmenidele mõeldud soovitusliku kirjanduse nimistusse. Raamatu
sünnilugu väärib siin autori enese sõnadega edasi andmist.
„Kui ma 1975. aastal hakkasin Burgersi loomaaias vaatlema maailma suurimat šimpansikolooniat, polnud mul aimugi, et töötan selle liigiga terve oma elu. Puust taburetil istudes ja metsase saarel umbkaudu 10000 tundi primaate vaadeldes polnud mul ühtlasi aimu, et sellist luksust ei naudi ma enam kunagi. Samuti ei teadnud ma, et mul tekib huvi võimusuhete vastu. Neil päevil olid üliõpilased veendunud riigivastased ja mul olid selle tõendamiseks õlgadeni juuksed. Me pidasime ambitsioonikust naeruväärseks ja võimu kurjuseks. Minu šimpansivaatlused aga pand mind kahtlema idees, et hierarhia on on vaid kultuuriline institutsioon, sotsialiseerumise tagajärg, nähtus, mille saaks iga hetk minema pühkida. Näis, et see on siiski sügavamalt pärit. Mul polnud mingeid raskusi leida samu tendentse ka kõige hipilikumatest organisatsioonidest. Reeglina juhtisid neid noored mehed, kes õrritasid võimu ja jutlustasid võrdsust, kuid neile polnud mingi probleem teisi käsutada ning kamraadide pruute üle lüüa. /.../
Minu täheldatud
sotsiaalsete manöövrite mõistmisel bioloogiateemalisest
kirjandusest kasu ei olnud, seepärast pöördusin Niccolò
Machiavelli poole.“(lk 197-198)
Machiavelli 400
aastat tagasi kirjutatud tähelepanekud võimumängudest inimeste
vahel osutusid šimpansite juures väga tabavateks ja nii ka
Machiavelli „Valitseja“ ootamatult heaks abimeheks „tõlgendamaks
šimpanside metsasaarel nähtut, ehkki olen üsna kindel, et Firenze
filosoof ei näinud oma ideedele ette säärast rakendust.
Šimpanside seas on hierarhia kõikjal. Kui toome väljast tuppa kaks emast – nagu katsete puhul ikka tehakse –, on üks valmis ülesandega pihta hakkama, teine aga passib eemal. Teine emane ei kipu preemiat haarama ega puutugi mõistatusekasti, arvutit ega üldse midagi, mida kasutame. Ta võib olla sama agar kui teinegi, kuid ta on „ülema“ suhtes aupaklik. Nende vahel eile pinget ega vaenulikkust ning väljas rühmas võivad olla nad parimad sõbrad. Aga üks emane lihtsalt on teisest üle. Isaste seas seevastu käib võim pidevalt käest kätte. Liikumise aluseks ei ole vanus ega ükski muu omadus, vaid selle eest tuleb võidelda ja seda tuleb konkurentide eest kiivalt kaitsta.“(lk 198-199).
Šimpanside seas on hierarhia kõikjal. Kui toome väljast tuppa kaks emast – nagu katsete puhul ikka tehakse –, on üks valmis ülesandega pihta hakkama, teine aga passib eemal. Teine emane ei kipu preemiat haarama ega puutugi mõistatusekasti, arvutit ega üldse midagi, mida kasutame. Ta võib olla sama agar kui teinegi, kuid ta on „ülema“ suhtes aupaklik. Nende vahel eile pinget ega vaenulikkust ning väljas rühmas võivad olla nad parimad sõbrad. Aga üks emane lihtsalt on teisest üle. Isaste seas seevastu käib võim pidevalt käest kätte. Liikumise aluseks ei ole vanus ega ükski muu omadus, vaid selle eest tuleb võidelda ja seda tuleb konkurentide eest kiivalt kaitsta.“(lk 198-199).
Loomulikult ei
saa me šimpanse jälgides avastada, „milline on inimene
tegelikult“. Mitte ühegi liigiga võrreldes ei saa (tuvastatud
nähtus võib ju olla ka liigispetsiifiline erinevus), küll aga saab
teisi liike tähelepanelikult jälgides ja uurides tuletada
üldisemaid seaduspärasusi, mis heidavad valgust ka meie enda
olemusele. Kusjuures tegu ei pea sugugi olema evoutsioonilise
lähisugulusega, tähendab sellega, et põlvnetakse ühisest
eellasest ja ollakse säilitanud eneses mingi sama tunnus. Analoogiad
võivad tekkida ka siis, kui erinevad loomad arenevad teineteisest
sõltumatult samas suunas (seda nimetatakse konvergentseks
evolutsiooniks). Näiteks nägude äratundmise võime herilastel ja
primaatidel tekkis teineteisest sõltumatult ja põhineb vajadusel
tuvastada rühmakaaslasi (lk 92).
De Waali
miinimumnõue uurijale on lihtasti sõnastatav, aga sageli raskesti
teostatav: „Minu arvates peaks igaüks, kes kavatseb korraldada
katseid loomade tunnetuse alal, esmalt veetma paar tuhat tundi
jälgides liigi spontaanset käitumist.“ (lk 74). See on parim
vahend igasuguste stereotüüpsete eelarvamuste vastu, millega
inimese kujutlus loomadest – eriti tänapäeva linnastunud maailmas
– on raskelt üle koormatud. See on see mõtlemisega piirduja laisk
sõgedus, mida Uku Masing iseloomustas kui katset kärbse mõistest
tuletada kärbse jalgade arvu. Kas pole näiteks kurisoosne, et
praegugi väga populaarne ja laialdaselt tuntud aktiivselt
publitseeriv filosoof Peter Singer peab vajalikuks ühes oma tuntumas
teoses „Loomade vabastamine“ (Animal Liberation, 1975) pikalt
tõestada, et ka loomad tunnevad valu ja kannatavad?
Muide, eelmisel
suvel kohtasin Anne kanali ääres õngitsevaid poisikesi, kellele
nende kalastusõpetaja (!) oli öelnud, et kalad ei tunne valu. Miska
nad lihtsalt lõbustasid end sellega, et koukisid kalu konksuga veest
ja loopsid siis puruks kistud suuga tagasi.
Kui üldised inimõigused on
ilmalikustuva kristluse kaunimaid õisi, siis sõna otses mõttes
tööstuslikuks paisutatud sadism teiste liikide suhtes on selle
inimerilisuse religiooni üks kõige võikamaid moraalseid lubavusi.
Milan Kundera lakoonilises
sõnastuses:
„Inimkonna tõeline moraalne eksam, see kõige põhilisem (mis on paigutatud nii sügavale, et meie nägemisvõime sinna ei ulatu) seisneb tema suhtumises nendesse, kes on antud tema meelevalla alla: loomadesse. Ja siin on inimest tabanud täielik krahh, nii põhjalik, et just sellest tulenevad kõik ülejäänud.
„Inimkonna tõeline moraalne eksam, see kõige põhilisem (mis on paigutatud nii sügavale, et meie nägemisvõime sinna ei ulatu) seisneb tema suhtumises nendesse, kes on antud tema meelevalla alla: loomadesse. Ja siin on inimest tabanud täielik krahh, nii põhjalik, et just sellest tulenevad kõik ülejäänud.
Üks mullikas lähenes Terezale, jäi
seisma ja vahtis teda kaua oma pruunide silmadega. Tereza tundis
teda. Kutsus teda Marketaks. Meeleldi oleks ta nimed andnud oma
kõikidele mullikatele, kuid ei suutnud. Neid oli liiga palju. Kunagi
ammu, kindlasti veel enne neljakümnendaid aastaid, olid kõikidel
lehmadel selles külas siin nimed olnud. (Ja kuna nimi on hinge
tähiseks, siis võin ma ütelda, et Descartes’ist hoolimata oli
neil hing.) Aga siis tehti küladest suur kooperatiivne vabrik ja
lehmad elasid ära kogu oma elu kahel ruutmeetril lehmalaudas.
Sellest ajast peale pole neil enam nimesid ja neist on saanud
„machinae animatae.“ Maailm on andnud õiguse
Descartes’ile.“ (Olemise talumatu kergus, Monokkel 1992, lk 175)
Neis paaris eeltoodud lõigus on ehk kõige paremini välja joonistatud kõnealuse teose teoloogiline aspekt, see, kuidas ilmalik moraal on läinud end ületava kaastunde teed (umbes nõnda nagu seda on kujutanud Dostojevski oma romaanide jeesuslikes protagonistides), samas kui kiriklik fundamentalism üritab tänapäeval üha ägenevas vanatestamentlikkuses kogu pühaduse püksi ära mahutada.
De Waali teose heaks täiendajaks on samas sarjas ilmunud Karseten Brensingi „Loomade mõistatus,“ mis on de Waali teosega üsna kongeniaalne, kuid sõltuvalt erialaspetsiifikast (Brensing on saksa merebioloog) hästi täiendav. Eriti, mis puudutab näiteid. See on samuti väga hea raamat, mida kindlasti soovitan.
Kuna nad mõlemad on teadlased, siis moraalne mõõde on nende teostes pigem kõrvalteemaks, kuid kaheldamatult olemas.
De Waal räägib,
et pärast loengut tullakse vahel tema juurde ja küsitakse: „Aga
mida siis ikkagi tähendab olla inimene?“.
„Lause alustamine aga-ga on kõnekas, kuna lükkab kõrvale kõik sarnasused, et jõuda ülitähtsa küsimuseni ehk mis siis meid eristab. Tavaliselt kasutan vastamiseks jäämäe metafoori, mille kohaselt on meie ja meie primaatidest sugulaste vahel suur hulk tunetuslikke, emotsionaalseid ja käitumuslikke sarnasusi. Ent sel jäämäel on ka tipp, mis hõlmab mitut tosinat erinevust. Loodusteadlased püüavad haarata kogu jäämäge, samas kui ülejäänud akadeemiline ringkond rahuldub tipu vahtimisega.
„Lause alustamine aga-ga on kõnekas, kuna lükkab kõrvale kõik sarnasused, et jõuda ülitähtsa küsimuseni ehk mis siis meid eristab. Tavaliselt kasutan vastamiseks jäämäe metafoori, mille kohaselt on meie ja meie primaatidest sugulaste vahel suur hulk tunetuslikke, emotsionaalseid ja käitumuslikke sarnasusi. Ent sel jäämäel on ka tipp, mis hõlmab mitut tosinat erinevust. Loodusteadlased püüavad haarata kogu jäämäge, samas kui ülejäänud akadeemiline ringkond rahuldub tipu vahtimisega.
Läänes ollakse
sellest tipust ammuaegu ja lõpatult lummatud. Meie ainulaadsuse
tunnuseid peetakse alati positiivseteks, isegi õilsateks, ehkki
poleks raske leida nende sest ka mõningaid ebameeldivaid. Me otsime
alati ühte suurt erinevust, olgu selleks vastanduvad pöidlad,
koostöövõime, huumorimeel, ehe altruism, seksuaalne orgasm, kõne
või kõri ehitus.“ (lk 149-150)
No siin üldistab de Waal muidugi pisut
liiga käristult. Kardan, et ta peaks seda „ülejäänud
akadeemilist ringkonda“ enne paar tuhat tundi nende spontaanses
käitumises jälgima (muide, seda on teinud näiteks
teadmissotsioloogid Bruno Latour ja Steve Woolgar, kes juhtumisi
lähtusid just nimelt samast hoiakust, mida soovitas de Waal st
jälgisid laboris askeldavaid teadlasi nende spontaanses ja
loomulikus käitumses. Tulemusid sarnanesid märkimisväärselt de
Waali ja Machiavelli omadele, kujundlikult: laboris töötavat
teadlasi ja šimpanse eristab omavahelises suhtluses peamiselt kittel
ja artikuleeritud kõne). Ometi tabab de Waali kärsitu üldistus
suures osas märki. Selle on akadeemiliselt korrektseks, tsitaatide
ja viidetega varustatuks formuleerinud Tartu Ülikoolis sellesisulise
doktoritöö kaitsnud Silver Rattasepp („The Human Mirror: A
Critique of the Philosophical Discourse on Animals from the Position
of Multispecies Semiotics“ ehk siis maakeeli „Inimese peegel:
filosoofilise loomadiskursuse kriitiline analüüs paljuliigilise
semiootika positsioonilt“ TÜ 2018)
Kui peaksin soovitama raamatud
inimloomuse tundma õppimiseks, siis viimasel ajal eesti keeles
ilmunuist soovitaks just nimelt Frans de Waali, Brensingi „Loomade
mõistatust“ ja Harari raamatut „Homo sapiens. Inimkonna
lühiajalugu“ (Harari hilisemad teosed on üksjagu nõrgemad, aga
seda käitletava ainese – tuleviku – tõttu).
Inimloomust on aga kasulik tunda. Mitte
ainult seetõttu, et„Poliitikas ei tuleks lähtuda mitte
inimmõistusest, vaid inimloomusest, millest mõistus moodustab vaid
ühe ja kaugeltki mitte suurima osa“ (Edmund Burke), vaid ka
seetõttu, et oleme ise inimesed ja meie lähedased on inimesed.
Näiteks inimbeebil, nagu paljudel teisel imetajabeebidel on
kandmisrefleks (Karsten Brensing,“Loomade mõistatus“ lk 49):
„Refleks vallandub enamikul imetajatest ja võimaldab vanematel
pojad kiiresti kindlasse kohta viia. Teadmiseks kõigile isadele ja
emadele, kes langevad meeleheitesse, kui nende beebi, kes kätel
kandmise ajal on täiesti rahulik, hakkab uuesti nutma, kui ta
voodisse panna: see on tal täiesti loomulik, sest kandmisrefleks
enam ei vallandu. Tegelikult võib ka kätel kandmisest loobuda, sest
selle probleemi põhjust – nälga, janu või täistehtud mähet –
see ei kõrvalda. Oleme ju kõik lihtsalt väikesed loomakesed.“
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar