Ilmus 05.04.2019 EPLi
arvamusküljel
Mis on Ruuben Kaalepi tehtud käemärgi tegelik tähendus?
Mihkel Kunnus
Mis on Ruuben Kaalepi tehtud käemärgi tegelik tähendus?
Mihkel Kunnus
Natsimärgist
Vastne riigikogu liige Ruuben Kaalep
tegi ametivande andmisel käega žesti ja peagi rullus üle
sotsiaalmeedia võimas vulgaarsemiootika laine. Kas tegu on
natsi-märgiga või mitte?
Selle selgitamiseks on enne hea üle korrata semiootika ehk märgiteaduse baasteadmised.
Esiteks tuleb rõhutada, et märgi
tähendus ei ole märgi omadus (nagu mass või pikkus-laius on keha
omadused), vaid suhtlusakti mõõde. See tähendab, et kõik
vaidlused selle üle, mis on mingi märgi tegelik tähendus,
on juba eos valedel alustel. Märkidel ei olegi iseseisvat
tähendust, mis oleks suhtlusaktist eraldi. Märk ise polegi midagi
muud kui suhtlusprotsessi osa.
Teiseks tuleb rõhutada, et märgi
tähendus sõltub kontekstist, ütleme, märgi tegijast ja märgi
nägijast. Näiteks märkide või sõnade tähenduse suhtelisust
teadvustavad ka rahvuskonservatiivsed inimesed päris hea meelega,
kui on vaja seletada, et sõnal „neeger“ pole eesti keeles
ajalooliselt halvustavat tähendust olnud, või et Lihula monumendil
kujutatud SS-mundris mees ei tähendanud austusavaldust
natsi-režiimile, vaid meil, eestlastel, on sel teine tähendus ja
meile tähendab see vabadusvõitlejat.
Kolmandaks tuleb ka öelda, et iga
sõnum on mitmeselt kodeeritud. Näiteks üks tasand kodeerib lause
sisu, teine selle, millena seda lauset tuleb võtta (naljana,
ähvardusena, faktiväitena jne).
Neljadaks. Erinevatele vastuvõtjatele on märk erineva tähendusega ning üks ja sama märgi kasutaja võib korraga saata välja erinevaid sõnumeid sõltuvalt märgi adressaadist.
Küllap on kõige tulemuslikum vaadata seda konkreetset žesti konkreetses kasutuses.
Niisiis on kõige esmasem märgi lahti
seletamise struktuur järgmine: kui A näitab B-le C, siis see
tähendab D.
Näiteks, kui Ruuben Kaalep teeb
OK-žesti, siis Sinise Äratuse kambajõmmidele (ja teistele, kellele
ütleb midagi 4chan jms) tähendab see iroonilist viidet
valgete ülemvõimu tunnistamisele. Nad näevad seda ja itsitavad
vandeseltslaslikult pihku. Enamikele inimestele, kes selle
spetsiifilise koodiga kursis pole, tähendab see lihtsalt OK-žesti –
„kõik on korras“. Natsikütid aga teavad ka seda koodi, mille
järgi tähistab see žest sinise ärataja käega näidatuna valgete
ülemvõimu taaskinnitust ning nad ärrituvad. NB! Märgil ongi
siin mitu tähendust ja seda sõltuvalt vastuvõtjast.
Sekundaarsed koodid
Sekundaarsed koodid
Jääb üle küsida veel teisese koodi
järele. Miks Ruuben Kaalep selle žesti tegi? Ei andud ta ju selle
märgiga mingit erilist infot (a la „Revolutsioon algab sel ajal ja
sel kohas“), vaid tegi just sellise kelmika märguande. Sellega sai
ta korraga lüüa meeldivalt klaase kokku kambajõmmidega ning
ühtlasi naerda näkku natsiküttidele. Kui viimased lärmi tõstavad
– mida nad kindlasti teevad – siis saab aga jällegi näidata, et
vaadake, see on ju sõgedus, natsikütid on peast puhta lollakad,
näevad tavalises OK-žestis natsi-märki. Ja et enamikule inimestele
see ongi pelgalt OK-žest, siis nad siin nõustuvad Kaalepiga
ja tulevad teda kaitsmagi ning trolliv meediaoperatsioon on
õnnestunud.
Ja oligi.
Kui foto selle žestiga FB-s levis,
siis nii mõnigi Kaalepi mõttekaaslane väljendas rahulolu, vastates
kinnitati üle sõnumi mõistmist (nt „Top kek!“ - otsene
viide subkultuurile, kust Ruuben Kaalepi taktika pärineb. Ja kui
Mikk Salu artiklid EE-s muud ei tõestanud, siis vähemalt seda, et
Kaalep on selle subkultuuriga kindlasti ja lähedalt tuttav),
Selliste sõnumite suhtes tundlikud vasakpoolsed reageerisid omakorda
protestiga ning lõviosa inimestest, tähendab mass, teatas
veendunult, et selle märgi tegelik tähendus on ju see, et
kõik on korras, ning toppisid oma FB-vood täis erinevaid fotosid
sellest, kuidas erinevad lugupeetud inimesed seda žesti teevad. Ka
see on igati ennustatav ja loomulik käitumine. Hispaania filosoof
José Ortega y Gasseti sõnadega: „Mass on iga säärane inimene,
kes ei hinda ennast – kas heas või halvas mõttes – eripära
alusel, vaid tunneb end „nagu kõik“ ega valuta sellest hoolimata
südant; kes tunneb end mõnusasti, tundes, et on teistega
ühesugune“. („Masside mäss“, Vagabund, 2002, lk 15). Mass
tunneb, et nii, kuidas nemad selle märgi tähendust tajuvad, ongi
õige, et see ongi tegelik tähendus. See on mõistagi
semiootiline kanapimedus, aga mis parata.
Selles mõttes võttis Ruuben Kaalep siin PR-operatsiooni maksimumpunktid. See oli väga õnnestunud trollimine, meediatähelepanu kaaperdatud nagu naks.
Selles mõttes võttis Ruuben Kaalep siin PR-operatsiooni maksimumpunktid. See oli väga õnnestunud trollimine, meediatähelepanu kaaperdatud nagu naks.
Aga tasub teha veel mõned tausta avavad märkused.
Punkar Kaalep
Mingis mõttes on tähelepanuväärne
ka see, kus ta oma vigureid tegi. Kui traditsioonilisemas mõttes
konservatiivset eluhoiakut iseloomustab muu hulgas aukartus väärikate
institutsioonide ees, siis noort Kaalepit see ei iseloomusta. Ta
vigurdab Eesti riigi ühes tähtsaimas institutsioonis ametivannet
andes (NB! vande andmine on seotud pühadusmõõtmega). See käitumine
iseloomustab rohkem punk-mentaliteeti, demonstratiivset
mittehoolimist ühiskondlikest tabudest ja korrast.
Ma arvan, et Ruuben Kaalep ei sobi
hästi riigikokku, sest ta on veel liiga noor ja ebakompetentne ning
samuti tundub, et ta ei saa hästi aru, kuidas kuskil sobib käituda.
Ta ei taipa, millised tagajärjed ta naljadel ja rollimängudel
võivad olla. Eriti ohtlikud on igasugused natsi-naljad
välissuhtluses ning Venemaa on iga sellise kingituse eest väga
tänulik, mis võimaldab Eestit näidata väikese natsiriigina.
Vanemad parteikaaslased peaksid teda üksjagu kantseldama. Ometi on
Ruuben Kaalepi poisikeselikud üleannetused mitmes mõttes palju
ohutumad asjad, kui näiteks Peeter Ernitsa täiesti külma näoga
teadlik valetamine (sellele osutas ka Urmas Vaino viimases „Suud
puhtaks“ saates) ja muu taoline.
EKRE postmodernistlikkus
EKRE imagoloogia juures tuleks tähele
panna ka seda, et tegu on de facto vägagi postmodernistliku
kooslusega, kus on uus ja vana segamini nagu puder ja kapsad. EKRE
koloriitsemad mõjutajad mängivad oma identiteediga sama loovalt ja
disainivalt kui sõgedaimad vikerkaarlased oma seksuaalsuse ja sooga.
EKRE kehandiks on hulk endisi rahvaliitlasi, maa soola selle sõna
parimas tähenduses, need on lõviosas tublid ja asjalikud inimesed,
märgiline on aga seegi, et aupresidendiks on piltlikult öeldes
valgete juustega suurkolhoosnik (et mitte öelda ekskommunist),
esiotsas kaks disainitud identiteediga „musta kaabut“ –
trumpiliku populismi eeskujulikd õpilased. Neid toetab
kodanikuühendus SAPTK, kus paar kohalikku eesti meest on ennast
nietzscheaaliku tahtega Ibeeria ristirüütleks disaininud.
Identiteedid virdavad ja vulavad nii, et vähe pole! Noorteliikumist
veavad USA-netikogukondadest innukalt õppivad punkarid, kellel vana
nahktagi asemel on pintsak ja kukeharja asemel korralik soeng.
Tuleb rõhutada ka seda, et pungil on
elujõulises ühiskonnas oma funktisoon. See peabki ärritama, pilku
värskeks lööma, uinumist takistama.
Klanitud ja viisakas välisvorm
võimaldab korrumpeerida palju tõhusamalt, sest väliselt on kõik
korrektne ja sujuv. Praegu hakatakse unustama, miks liikumine Aitab
Valelikust Poliitikast kunagi ellu kutsuti, kuidas Sirpi on juba
korralikult räsitud ja suukorvistada püütud, kuidas täitevvõimu
tegevuses juba oli ideoloogiline panetumine ja kuidas
personalipoliitika juba põlistas teatud negatiivseid suundumusi.
Seepärast ma ka tervitan virila näoga praegust koalitsiooni (kuigi
minu isiklik valiku saanud erakond ei ületanud künnistki), sest see
on praegustest kehvadest valikutest parim. Muidugi konservatiivusega
pole EKRE-l suurt midagi pistmist. EKRE on kõrvakiil klanitud vormi
taga toimuvale roiskumisele. EKRE toimib mõnes mõttes nõnda Pussy
Riot Putiniga lähedalt kokku mängivas Vene õigeusu kirikus.
Igati viks, viisakas ja
poliitkorrektselt kombeline Reformierakond on hunt lambanahas. EKRE
on aga pigem lammas hundinahas. Tekitab hirmsalt ärevust ja lärmi,
aga tegelikult üsna kahjutu loom ning üheselt paremaid alternatiive
meil selle valimistulemuse pealt võtta ka polnud. Ning öeldes, et
EKRE on lammas hundinahas, kardan, et see kujund on palju tabavam kui
mulle meeldiks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar