Kuna
alljärgneva teksti avaldamine on ajakirjanduses toppama jäänud,
siis pistan selle autori loal siia.
Rail Balticu „maaletooja“ kõverpeeglis maailm
Rail Balticu „maaletooja“ kõverpeeglis maailm
Endel
Oja, majandusdoktor
Ainult
nii saab kirjeldada emotsioone, lugenud Tartu Postimehes 23. märtsil
ilmunud artiklit „Kristjan
Kaunissaare: Rail Balticu rahastamine seisab tugeval vundamendil.“
Artikli autor, olles töötanud tänaseks juba mitu aastat Rail
Balticu (RB) koordinaatorina Majandus - ja
Kommunikatsiooniministeeriumis, peaks teadma kõiki selle projektiga
seotud elementaarseid fakte. Kuna ta neist suurt osa, mis tekitavad
põhjendatud kahtluse selle „projekti“ vajadusest Eestile,
järjekindlalt eirab, siis siinkohal temale ja lugejatele asjakohane
faktivärskendus.
Esiteks
- siiamaani ei ole keegi ümber lükanud Eesti spetsialistide
kollektiivi (P.Humal, K.Lambot, I.Paul, R.Vibo) poolt juba 2018.a.
jaanuaris RB tasuvusanalüüsis leitud 4 miljardi euro suurust viga,
mille tulemusena kogu RB projekt tegelikult ei vasta EL
kaasrahastamise tingimustele. Enamgi veel - MKM ja Rail Baltic
Estonia OÜ on järjekindlat eiranud kõiki ettepanekuid RB
tasuvusanalüüsile sõltumatu auditi tellimiseks. Miks? Muide, Taani
firma COWI analüüs näitas juba 2007.a., et RB
sotsiaal-majanduslikult kõige elujõulisem variant ei ole mitte uue
1435 mm laiusega raudtee rajamine Muugalt Iklani ja edasi Riiga,
vaid olemasoleva 1520 mm raudtee rekonstrueerimine trassil
Tallinn-Tapa-Tartu-Valga -Riia kiirusele 160 km/t. EL
andiski Eestile selle teemaga edasiminekuks 2007.a. 1 miljoni euro ja
Eesti riik pani juurde sama summa. Mida selle raha eest telliti, on
teadmata. 2008. aasta detsembris otsustas Euroopa Komisjon anda 9,3
miljonit EUR toetust Tartu-Valga piiriülese lõigu
rekonstrueerimisele maksumusega 34,3 miljonit EUR. Sellest hoolimata
toimetas „uue Rail Balticu“ lobigrupp omasoodu edasi ja 2010.
aastal tellis seekord Läti Transpordiministeerium Briti
uuringufirmalt AECOM töö, et otsustada, mitte kas, vaid juba kuhu
oleks Balti riikides otstarbekas rajada uue, 1435 mm rööpmelaiusega
otsetrass Muugalt Poola piirini. Tähelepanu: selle töö
lähteülesandes olid Tartut läbiv trass ja olemasolev 1520 mm
rööpmelaius välistatud,
seega reaalsete alternatiivide võrdlemisest töö tellija loobus,
teades suurepäraselt fakti, et samal aastal jõustunud EL määruses
konkurentsivõimeliseks kaubaveoks kasutatava Euroopa
raudteevõrgustiku kohta loeti Eestis vastavaks kaubaveo koridoriks
Tallinn-Tartu-Valga lõik.
Teiseks
- K.Kaunissaare väidetes prevaleerivad seisukohad „ ...Euroopa
Liidu prioriteet“, „...Euroopa raudteevõrgustiku arendamine“
jms. Sõnagi pole juttu sellest, millist lisaväärtust võiks
Eestile tuua Baltimaade olemasoleva raudteesüsteemiga mitteühilduva
RB raudteeniidi rajamine 2 miljardi euro eest paralleelselt juba
olemasoleva raudteega (mis vajab olulisi investeeringuid), Via
Baltika maanteega (mis vajab 4-realiseks ehitamist) ja mereteega.
Tuletagem siinkohal meelde, et kui näiteks rekonstrueerida
olemasolev 1520 mm Tallinn-Pärnu raudtee kiirusele 160 km/t, siis
jõuaks reisija Tallinnast Pärnusse 20 minutit hiljem kui RB-ga. Kas
see 20 minutit on ikka „Euroopa proriteet“, mille eest Eesti
peaks välja käima miljard eurot oma maksumaksja raha?? Lisaks on
tänaseks selgunud, et loodetud kaubavooge Arktika mereteelt Soome
kaudu saabuma ei hakka, veoautode koormad RB-le ei koli ja Venemaalt
Hiina kaupu RB-le samuti saabuma ei hakka. Keegi ei hakka ka sõitma
15 tunniga ja pileti maksumusega 150 eurot Berliini, nagu RB välja
pakub. Milleks meile siis see raudtee? Ka Vabadussõda, kus Eesti
kasutas edukalt soomusronge, on tehnoloogiline minevik.
Kolmandaks
- K.Kaunissaare nagu unustaks ära, et kõik Eestis elluviidud
suuremad ehitus-ja taristuprojektid on võrreldes prognoosituga
oluliselt kallinenud. RB
maksumuse prognoosides on toimunud alljärgnevad „arengud“:
2016.a. mai 3,68 miljardit eurot, 2016.a. oktoober 5,0
miljardit
eurot, 2017.a. aprill 5,9 miljardit eurot. Eesti trassi maksumuse
järjekordne prognoos tõusis 2018.a. oktoobris 1,3-lt miljardilt
eurolt 1,6 miljardi euroni ehk 23%. Seejuures prognoositakse
investeerimisprojekti maksumust, millel puudub ehitusprojekt, st.
ükski ehitaja ei ole antud numbrite paikapidavust kinnitanud. Tõde
kipub olema, et planeeritav ehitus osutub peale reaalsete
hinnapakkumiste saamist oluliselt kallimaks. Kui palju?
Järelemõtlemiseks: KUMU ehitusmaksumuseks planeeriti 33 miljonit
eurot, tegelikuks maksumuseks kujunes 47 miljonit eurot, kallinemine
42%. ERM-i maksumuseks planeeriti 37,8 miljonit eurot, tegelikuks
maksumuseks kujunes 63 miljonit eurot, kallinemine 67%, Reidi tee
maksumuseks planeeriti 29 miljonit eurot, odavaim hinnapakkumine oli
40 miljonit eurot, kallinemine 38%. Eesti idasuuna kontrolljoone
ehitamismaksumus peale reaalsete ehituspakkumiste saamist erines
prognoositavast koguni 2,5 korda! Euroopa Kontrollikoda (tervitusi
Juhan Partsile!) tõi ühes oma auditis välja, et kõigil
19 auditeeritud raudteelõigul täheldati projekti olulist
kallinemist.
Kas
K.Kaunissaare koos RB „maaletoojetega“ tõesti arvab, et EL
muudkui maksab kinni lõviosa RB jätkuvast kallinemisest, kui see
suure tõenäosusega reaalsuseks osutub? Kõike seda ilmselt teades
on RB „maaletoojad“ asunud rakendama strateegiat: „asume
hoogsalt kulutama, et edaspidi oleks projekti peatamine keerulisem!“.
Neljandaks
– Eesti riigi omaosaluse raha, mis eeltoodut arvestades on vähemalt
1 miljard eurot, tuleb laenata,
mis negatiivse kõrvalmõjuna viib alla riigi edasise laenuvõime,
pärssides seeläbi tõeliselt vajalike investeeringute tegemist.
Sellise
suurusjärguga
omafinantseeringu
eest saaks rekonstrueerida kõik Eesti raudteed kiirusele 160
km/tunnis, mis oleks nii kaupade kui elanike transportimiseks
optimaalne ja hulk raha jääks veel ülegi. Samal ajal kiratsevad
olemasolevad ühendusteed, mitte ainult raudteevõrk. Näiteks
kruusateedele katete ehitamise mahud on 2017.a. 125 km ja 2018.a
planeeritavalt 80 km, kusjuures kruusateid on Eestis 4876 km.
Tallinn-Tartu maantee rekonstrueerimine 4-realiseks meenutab juba
põlvkondadeülest epopöad. Teede
Tehnokeskus AS andmetel oli riigiteede akumuleerunud remondivõlg
2018.a. ca. 840 miljonit eurot. Kahel viimasel EL
finantseerimisperioodil on teehoiu investeeringuid (eriti põhiteedel)
suures osas rahastatud EL vahenditest suurusjärgus ainult ca. 30
miljonit eurot aastas. Järgmisel finantsperioodil teede rahastamise
võimalused EL toetusfondidest vähenevad oluliselt ja asemele tuleb
leida uus rahastamismudel või rahastamisallikad.
Viiendaks
- K.Kaunissaarel ei ole teadmata, et EL uuel eelarveperioodil väheneb
EL toetusraha Eestile 40% , st. praeguse perioodi 4,5 miljardi euro
asemel saame 2,7 miljardit eurot,
kusjuures Eesti kavatseb ise EL eelarvesse maksta 1,25 miljardit
eurot, seega “puhas” EL toetus on ainult 1,45 miljardit eurot.
Ca. 85% RB ehitamise kuludest langeb just sellesse perioodi, mis
tähendab, et Eestil kuluks RB-le selle “maaletoojate” juhtimisel
üle poole kogu järgneval eelarveperioodil EL-st saadavast
rahastusest. Arvamus,
nagu saaks Eesti RB tarvis EL abi väljastpoolt seda summat, on
tagasihoidlikult öeldes ebakompetentne. Kokkuvõttes – läbinisti
väär on K.Kaunissaare kõiki tema etteasteid läbiv kinnitus, nagu
poleks Rail
Balticu tõttu ka teised vajalikud projektid tegemata jäänud.
Vt.https://meieeesti.postimees.ee/6471395/priit-humal-rail-balticut-ei-anta-meile-kingituseks.
Täna
ei ole veel hilja tagasi pöörduda mõistliku RB lahenduse juurde
ilma, et Eestile sellest EL-i ja naabritega probleeme tekiks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar