Ilmus ERRis 26.03.2019
Matside
mäss
Mihkel Kunnus
On olemas nähtus, mis nii või teisiti
mängib nüüdse Euroopa ühiskondlikus elus tähtsaimat osa. See on
matside tulek sotsiaalsele võimutäiusele. Kuivõrd matsid kui
sellised ei pea juhtima ega saagi juhtida omaenese eksistentsi ja
veel vähem valitseda ühiskonda, tähendab see, et Euroopa elab
praegu läbi kõige sügavamat kriisi, mis võib tabada rahvaid,
riike ja kultuure. Niisuguseid kriis on ajaloos esinenud rohkem kui
kord. Selle füsiognoomia ja tagajärjed on tuntud. Samuti on teada
selle nimi. Seda nimetatakse matside mässuks.
Sellise
lõiguga algab hispaania filosoofi José Ortega y Gasseti 1930.
aastal kirjutatud teos „Masside mäss“. Asendasin lihtsalt
ajakohastamise huvides massid matsidega. Aga see pole pelgalt
sõnamäng - Eesti praeguse poliitika üks keskseid probleeme on just
nimelt probleemid matslusega.
Matslik käitumine poliitkultuuris
See, et EKRE tulek poliitareeni
suurmängijate hulka on normaliseerinud matsliku käitumise
poliitkultuuris, on minu jaoks päevselge. Ja ma ei ole selle
arvamusega üksi. See kurb tõsiasi ei vaja mingit paljastamist.
Närivaks küsimuseks jääb aga see, kas EKRE suudab
poliitmaastikule tuua ka matslikkuse positiivsed aspektid. Esmapilgul
tundub, et lootust on vähe (Rail Balticu küsimus võib saada siin
määravaks).
Küllap selleks, et rääkida
matslikkuse positiivsetest aspektidest, tuleks esmalt meelde
tuletada, et see sõna pole alati olnud ühemõtteliselt negatiivse
alatooniga. Kuidas muidu saanuks see olla populaarne nimigi?
Positiivne mõõde on ehk kõige paremini säilinud tuntud
laulusõnades: „Mats alati on tubli mees, /ei kedagi ta pelga,/ ei
kummarda ta saksa ees,/ ei tõmba küüru selga“. Siin tähendab
see siis eneseväärikust. See kujund elab ja kõnetab.
Näiteks algab üks vägagi teemakohane
kolumn nõnda: „Kas Eesti poliitikul oleks üldse julgust selg
sirgu ajada ja Brüsseli bürokraatidele mingis küsimuses, mis Eesti
huvidega ei ühti, lakooniliselt teatada, et meil on lihtsalt nõnda
kombeks ja teisiti ei saa? Või tõmmataks selg sellises
hüpoteetilises olukorras lihtsalt küüru, arutleb Mihkel Mutt.“ (PM 8. XI 2017)
Eesti ja Euroopa vahekord on meie
identiteedis üks võtmemõõtmeid, selles pole kahtlust. Gustav
Suitsu üleskutse saada eurooplaseks ja jääda eestlaseks tuikab
siinse süvahoovustes tänini, erimeelsused on eelkõige euroopluse
ja eestluse vahekorras ja laadis.
Mats ja Tammsaare
Matsi kujundit kasutas selle mõõtme
kaardistamiseks kodanik Anton Hansen oma avalikus kirjas kirjanik A.
H. Tammsaarele, tähendab iseendale.
„Sina [s.t A. H. Tammsaare – M.K.]
tahaksid nähtavasti oma vargamäelasi üldinimlikkuseni upitada
mitte sellega, et otsid neis euroopalikku, vaid et laskud nende
niinimetatud voorustesse ja pahedesse sinnamaale, kus kaob Vargamäe
ja ka Euroopa ja algab lihtsalt inimene, homo sapiens. Selleks
oled Sa nähtavasti kandvaks ideekski valinud võitluse loodusega,
võitluse, mis ei piirdu inimesega, vaid millest võtab osa kogu elav
organism. Vististi pole ka see juhuslikult sündinud, et võitlust
loodusega peab Sul talupoeg. See oleneb Sinu arusaamisest
eurooplusest. Sina arvad nähtavasti, et Euroopa, eurooplane,
eurooplus pole koguni mitte mõni inglise plaaster, mille võib
kleepida haigele kohale. Tema pole ka veevärk, mille võib saada
inglise raha ja oskusega. Ta pole ka euroopalik koolide korraldus,
mida arvatakse võivat muutumatult tarvitusele võtta, nii et tõstame
jütsid keset Euroopat ja eurooplust. Ta pole ka näovärv, mille
tõttu meie daamid üleöö näivad lendavat üle piiri läände.
Eurooplus pole ka see, kui mõni meie minister ihub hammast metsade
peale, sest Euroopas olla metsad juba hävitatud. Vähe leidub neid,
kes taipavad või kel huvigi taipamiseks, et eurooplust ei saavutata
üldse mitte Euroopale järele ahvimisega, vaid sellega, et õpime
niisama intensiivselt mõtlema, tundma ja töötama, nagu seda on
teinud eurooplane. Ei ole tulu Euroopa eeskujust kunstis ja
kirjanduseski, kui me seal ei omanda eurooplase intensiivsust,
tõsidust ja sügavust. Sügav ja intensiivne saab aga olla mitte
võõrsilt laenatud asjus ja aineis, vaid selles, mis meil kõige
põlisemat.
/.../
Muidu on tooni andev nõndanimetatud
vurle, see matsi otsekohene vastand. Mats on traditsiooniline, püsiv,
visa, alahoidev. Mis tal on, sellest peab ta kinni, sest selle on ta
omandanud mitte uisapäisa, vaid tasa ja targu, oma loomu ja tarvete
kohaselt. Tema armastab isegi seda, mille käes ta kannatab ja
millega peab verist võitlust. Euroopas on kõige matsilisem rahvas
inglased. Tema püsivus ja alalhoidlus on otse imetlusväärne. Seega
on arusaadav tema valdav mõju maailmas. Vurle ei ripu kõige hingega
millegi küljes ja tema tunneb vaevalt võitlust elu ja surma peale.
Parem paneb ta hõlmad vöö vahele ja läheb Brasiiliasse või
Austraaliasse. Vurle seab end iga tuule järele, puhugu ta idast või
läänest. Üleöö saab temast venelane, sakslane või inglane. Aga
seda ainult keele, riiete, mööbli või näovõõba poolest. Oma
sisemises olemuses pole ta ei see, teine ega kolmas, sest tema on
ainult vurle – loomutuse ja vormituse kehand.
Sellelt seisukohalt vaadeldes meie
kunsti ja kirjandust saab ilmsiks: meil on pahatihti tooniandjaks
vurle (psühholoogiliselt muidugi). Vähesed tunnevad huvi
intensiivsuse ja süvenemise vastu, aga igale uuele moele või
lipukirjale joostakse järele kinnisilmi ja ummisjalu. Ning seda
kõike euroopluse tähe all. Nagu tähendaks euroopastumine
vurlestumist.“ (KT kd 17, lk 277-279)
Siin tuleb tähele panna seda, et kuigi
tsitaat algab päris pingestatud ja tõrjuva kirjeldusega sellest,
mis eurooplus ei ole, siis Tammsaare on selgelt euroopluse poolt.
Positiivne eurooplusest tähendab talle tunde- ja mõtteintensiivsust,
mis on ühendatud enesele truuks jäämisega. Kui ta ütleb, et
inglased on „kõike matsilisem rahvas“, siis on see üheselt
tunnustav ja see on tunnustus nende vankumatule enesetruudusele. Ei
ole vaja matkida Euroopa sõgedaid moetrende ja nende vigu (nagu
näiteks metsade hävitamine).
EKRE puhul – eelkõige juhtkonna
tasandil – teebki mulle muret see, et seal näib olevat esindatud
ainult negatiivne osa matslusest, aga positiivset aja nagu noaotsaga
taga. Olgu kohe ka öeldud, et püüd ahvida katoliiklikku Poolat või
sootuks teise ajalooga Ungarit pole parem, kui püüd ahvida
Suur-Britanniat või Rootsit (Hitleri imetlemine ja neonatslus on aga
kadakasaksluse konkurentsitult kõige debiilsem vorm).
Kui jääda Tammsaare kujunditele
truuks, siis võib kõrvalepõikena öelda, et EKRE on jõudnud
„Pearu tegemisega“ nii kaugele, et Andreski on hakanud valskusega
õigust nõutama ning see on päris hirmus langus. EKRE oma valskuse
ja propagandametooditega on korrumpeerinud avalikku diskursust
sellega, et on kiskunud nii-öelda valge meedia enda juurde alla.
Nõnda, et saab kohati juba põhjendatult rääkida selle
kallutatusest.
Vurlelikkuse positiivsus
Ma ei olnud kuigivõrd traumeeritud,
kui sai teatavaks, et koalitsiooni hakkavad sepistama Keskerakond,
EKRE ja Isamaa, ja seda seepärast, et nihe sellest masendusest,
mille tekitas kujutlus Keskerakonna ja Reformierakonna
koalitsioonist, polnud märkimisväärne. Reformierakonna puhul,
eriti Taavi Rõivase ja Kaja Kallase aegse puhul, on selgelt tooni
andnud vurle, tähendab globalistlik koogutamine ja linlik mõttelaad (olgu öeldud, et tüübilt matse leidub kõigis erakondades, näiteks
Jürgen Ligi ja Andrei Hvostov on mu arust üsna matslikud tüübid
ja võimalik, et just selle pärast nad üksteist eriti ei talu).
Veel tuleb rõhutada, et ka
vurlelikkusel on oma positiivne mõõde. See on teatud paindlikkus,
etiketitundlikkus, viisakus, tolerantsus ja avatus. Sellesse
koonduvad näiteks ka erinevad tudengivoorused. Just tudeng on see,
kes peabki olema avatud kõigile uuele, kellel ei ole ega saagi olla
pikka kiindumust kodupaika, sest pikalt pole ta veel maailmas
olnudki, saati teadlikult. Lisaks õhutab paardumisiga
rännuinstinkti
(see inbriidingut vältiv mehhanism on paljudel liikidel) jne.
Oleks päris hirmus, kui tudengid
poleks tolerantsed, poleks avatud meelega ja ei nuusiks saba liputava
elevusega kõiki teisi tõuge ja krantse. Samal ajal ei saa sellest
tudengitolerantsusest teha riiklikku poliitikat, eriti veel
meiesugune väikeriik, mis on de facto ühe pisikese
rahvakillu reservaat Ida ja Lääne piiril. McDonaldsi-sallivus
kõlbab ainult linnadesse, aga riik peab olema ka maa, eriti Eesti
riik.
Kui ülikoolid võivad paljudes
allharudes olla kõigi ülikoolid, siis liikumise Kõigi Eesti
tegelastelt tahaks küll küsida, et kellele ja mis õigusega te mu
esivanemate maad laiali jagate. Ülikoolikampus ja kodumaa on
erinevad asjad. Kui kodu poleks eksklusiivne kontseptsioon, ei saaks
kellelegi külla minna, eks.
Eriti teravaks muutub see seoses nende
kõigi teiste liikidega peale inimese (soovitan tungivalt lugeda
Karula Vana esseed „Karudele õigus“)
ning vägagi tõenäolise ökoloogilise kollapsi valguses (ja sama tungivalt Kaido Kama artiklit „Pärimuskultuur kuiellujäämisõpetus“).
Rail Baltic kui indikaator
Rail Baltic on mitmel tasandil
indikaatoriks. Praegu planeeritaval kujul saab Rail Balticu heaks
kiita ainult vurlelik mentaliteet, pinnaline õlakehitus ja
ükskõiksus, mis peab Eesti maad Tallinna ja Euroopa vahelise sõidu
akna taguseks taustavaateks.
Eesti maa on
neile põhimõtteliselt see, mis paistab aknast, kui rong Tallinnast
Riiga kihutab. Kui räägitakse nagu muuseas, et Eesti on vaja
Euroopaga ühendada, aga mõeldakse selle all seda, et Tallinnast
peaks võimalikult väikse häiritusega poolmüütilisse
Päris-Euroopasse jõudma, nõnda et see neetud rabaväli, mis
õnnetuseks Tallinna ja Päris-Euroopa vahele juhtunud, liialt kaua
akna taga ei välguks. Nagu Põlva ja Põltsamaa polekski Euroopa. Ja
kui ongi, siis mingi puhtkartograafilise atavismina.
See, millise tuima ja kurdi
järjekindlusega üritatakse Rail Balticu projekti kohalikele
pärismaalastele söödavaks „kommunikeerida“, toob meelde
ilukirjandusliku Eurokuratooriumi, mille projektid muu hulgas
„püüdsid ette näha võimalikke riikidevahelisi pingeid, ühe või
teise rahvuse kadumisega seotud valulike protsesside minimeerimist ja
muud taolist“ (Mihkel Mutt „Eesti ümberlõikaja“).
Muide, Rail Balticu tõttu võib tulla
järgmine Mahtra sõda. Sest nagu algupärane johtus sellest, et
matsid olid õppinud lugema ja said ise järele kontrollida, mida
tsaari uued seadused tegelikult ütlesid, ning nägid, et kohalikud
mõisahärrad omavolitsevad, siis on nüüdki juhtunud, et mõned
kohalikud matsid (nagu näiteks Humala Priit ja Lamboti Karli) on
lugema õppinud ja kontrollivad Brüsseli tsaari ukaasid oma silmaga
üle ja näevad, et kohalikud saksad ajavad taas pärismaalastele
puru silma.
Eelkirjeldatud protsessi on väljast
poolt väga hästi ja konkreetsete arvandmetega kirjeldanud
inimgeograaf, Tartu ülikooli Pärnu kolledži direktor Garri Raagmaa
artiklis „Ääremaa maksab eliidile kätte“ (LOE!) . Üldistatumalt on
sellest omakorda rääkinud ka Hardo Pajula prantsuse geograaf ja
sotsioloog Christophe Guilluy raamatu „Prantsusmaa perifeeria“
toel artiklis „Euroopa sügis“.
Prantsusmaa on praegu eriti aktuaalne
näide, sest kollavestide mässud käivad seal ikka veel, ka praegu,
nende ridade kirjutamise ajal (st 24.06.2019), ning ei näita vaibumise märke.
„Globaliseerumisest võidavad rikka maa rikkad ja vaese maa
vaesed,“ resümeeris Pajula Heckscher-Ohlini mudeli toel ühes avalikus loengus.
Meie vaestele tähendab see „võit“ võimalust minna Soome parema
palga peale. Sellest võidavad Soome rikkad, Soome tööandjad.
Koju tahaks!
„Ääremaal ei ole hoolimata aastaid
leierdatud juttudest tööjõupuudusest piisavalt tasuvaid töökohti.
Kanditi töötab 10–25 protsenti inimestest välismaal. Samas on
neil pendeldamisest kõrini. Koju tahaks! Vildakas aktsiisipoliitika
on Lõuna-Eestis sulgenud kohalikke poode. Joomine pigem kasvanud.
Piinlik on Lätis käia! Riiki on üha vähem: haldusreform viis
otsustamise kaugemale, maavalitsused kaotati, suleti koole ja
päästekomandosid.
Kalasilmsed ametnikud annavad mõista,
et parem, kui ääremaal elaks loomad: lendoravaid, kurgi ja konni on
ju vaja Euroopale näidata. Loodus tungibki peale: riigi hundid on
talumeeste lammaste ja koerte kõri kallal, riigi põdrad-hirved
närivad ära kuuse-männinoorendikud ja RMK nõuab selle eest veel
jahimeestelt trahvi. Vägev! Kas ääremaa inimese tulevik ongi oma
rahanatuke Tallinna kinnisvarahaidele viia?“ kirjutab Raagmaa
õigusega.
Jah, selles ongi see konks. Koju
tahaks! Kapitalil pole kodumaad, aga kodul on. Matsluse tuumaks on
paigatruudus, põhimõtteline teisaldamatus, inimolemise taimne
aspekt. „E-Eesti“ on kui õel pilge, sest see „e“ ei täheda
siin muud, kui järjekordset lahtihaakimist maast ja paigast.
Seepärast on ka ilmekas, et keskkonnakriis jõuab vurlelikku
teadvusesse selle paigatu aspekti kaudu – süsihappegaasi
kontsentratsiooni kaudu, mitte elupaikade kadumise või lagaraiete
näol.
Et kodumaa ja koht on tähtis ja
hingele lähedal, seda näitab ainuüksi Valdur Mikita teoste
populaarsus, sest Mikita on paigatruuduse laulik par excellence,
positiivse matsluse koondkuju.
Ometi ei korrumpeeri EKRE-t niivõrd
vurlelikkus – see kergemeelsus, juuretus, amorfsus ja vormitus –,
vaid hoopis üks kohutav võltsvorm – kadaklus. Ja, rõhutan, seda
jällegi eelkõige juhtkonna tasandil.
See on tahtmine olla pigem mõisnik või
senjöör, mitte peremees oma kodus. Kui konkreetsemaks minna, siis
võiks käesolevat sõnavõttu ajendanud mure väljendada õige
kokkuvõtlikku kujundiga: EKRE pole aus matsipartei ja seda eelkõige
seetõttu, et seal, kus neil peaks olema alati naeratav ja heatahtlik
Valdur Mikita, on neil alati hukkamõistev ja morn Varro Vooglaid.
Välgi metsade asemel on Vatikan ja kääksuva laudaukse asemel
kirikukatoliiklik seksuaalneuroos.
Oswald Spengler ütleks selle kohta
pseudomorfoos. Ja see on traagiline nähtus. Katoliiklane, eriti
fundamentalistlik katoliiklane, ei saagi tunda end Vargamäel õdusalt
ja see teeb kurjaks. Maarahva põhjendatud rahulolematust on aga
lihtne kanaliseerida ja nii võibki rahvajuhi rolli sattuda täiesti
vale inimene, selline, kes peab peeglisse vaadates oma kõrkuse kuma
pühapaisteks.
Näiteks, kas pole hämmastav, millise
iseenesestmõistetavusega kärgib Varro Vooglaid peapiiskopi kui
poisikesega ja tema kriteeriumitele mittevastamise eest saab
Vooglaiult mööda püha kuppu Rooma paavstki. Ja näol on tal ikka
sama grimass, mis mõisahärral, kes näeb sõnnikusi jalajälgi oma
häärberi paraadtrepil. Nii mastaapse kõrkuse (superbia)
loodimiseks on tõesti teoloogilised atribuudid kohaseimad.
Ja mis importkommetega vehib Markus
Järvi? Objektiivi uudis- ja arvamustoimetaja Facebooki nimi on
praegu Martin Wolfgang Vaher, enne oli see pikalt Martin von Vaher.
Viimane on eriti ilmekas. SAPTK-i poisid on pesueht kadakad. See on
matsluse pseudomorfoos, võltspõlisus, tahe kaaperdada endale võõras
traditsioon. Põrumine on see kristlasenagi, igas supiköögis on
mõõtmatult rohkem Jeesuse kohalolu, kui neis hoolikalt klanitud
pintsakutes ja mantlites ning roosikrantsidega palve-etendustes
Vabadusristi ees.
Muide, kui need SAPTKi väärikusenarrid
peaksid kellelegi taas duellikutse esitama, siis soovitan relvadeks
sõnnikupomme – esteetiline ülitundlikkus on nende Achilleuse kand
ja hästi käinud põlluramm mõjub kadakasakslasele nagu küüslauk
vampiirile.
Ettepanekuid?
EKRE juhtfiguuridel soovitaksin
tungivalt leida eneses üles matslikkuse positiivsed tahud. Meie
poliitmaastikul vohavat vurlelikkust oleks väga vaja tasakaalustada
konstruktiivse matslikkusega. Lugege Mikitat ja Tammsaaret!
Praegu ja peagi valitsuses olijatele
tahaks aga meelde tuletada, et selles radikaliseerumist ja terrorismi
käsitlevas bukletis, mis äsja omavalitsustele saadeti, on viimane
aste enne seda, kui asjad ohtlikult kurjaks lähevad, pettumine
vägivallatu võitluse võimalustes. Selleks, et seda ei juhtuks,
peab olema võimalik vägivallatult võidelda. See tähendab
sõnadega, argumenteeritult, ratsionaalselt (Rail Balticu küsimuses
on valitsus väga halvasti käitunud). Mõistliku arutelu ruum peab
säilima, õigusriigist tuleb kümne küünega kinni hoida. Tammsaare
on öelnud, et kui ei aita sõnad, siis aitab muusika või rusikas.
Matsid, kinnitan, ei ole teps musikaalsed.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar