Ilmus ajalehes „Müürileht“, märts, 2019..
Tõde ja õigus 2019. režissöör
ja stsenarist Tanel Toom
Tanel Toomi suurim õnnestumine on
see, et ta ei moraliseeri, vaid teeb meile kõrgemal tasemel seda,
mida tegi Taani prints Hamlet, kui palkas näitlejad oma onu meelt
lahutma.
Mihkel Kunnus
Käesolevate ridade kirjutamise ajaks
on Tanel Toomi „Tõde ja õigus“ vaevalt pool nädalat kinolevis
olnud, aga juba on ajalehed arvustusi ja muljeid täis kirjutatud,
sotsiaalmeediast rääkimata. Hinnangud kõiguvad õlale patsutavate
kiidusõnade ja ülistuste vahepeal. Üldpilt on nii üheselt
positiivne, et see teeb isegi Valdur Mikita kunagisele
populaarsuskiirendusele ära. Siis leidus ikka mõni üksik
surmtõsimeelne ajaloolane, kes nina krimpsu tõmbas, aga praegu on
väike (ja õigustatud) närimine mõne tehnilise detaili juures
tulnud oma ala suurelt asjatundjalt Tiina Lokiltii,
kuid ka tema hinnang on tervikuna selgelt tunnustav. Ja las nii
ollagi. Ühinen iseäratsemata kiidukooriga. Ei pea igalt poolt ja
nui neljaks mingeid puudusi otsima, truism, et täius on ajalikus
maailmas saavutamatu, pole kuigi konstruktiivne kriitika. Eriti, kui
arvestada seda, kui raske ülesanne on siin võetud – teha
populaarne film rohkem kui viiesajaleheküljelisest filosoofilisest
romaanist. Ning taga hullemaks! Romaanist, mille ees seisab veel
hiiglaslik vall kultuuriklišeesid ja samaväärne hulk vimma oma
kunagise kirjandusõpetaja vastu. Kui ei saa mässata
kolmekümneaastase pangalaenu vastu, siis vähemasti va tüviteksti
vastu saab ja vat, ei loe, vat, ei meeldi!
Üks suuremaid teeneid on ainuüksi
moodsast tehnoloogiast tulenev. Kardan, et omajagu sellest
stereotüübist, et siis oli siinne elu toonidelt selline nagu
Sarneti „Novembris“, tuleb sellest, et meie kirjandusklassika
mõjukamad eksraniseeringud on mustvalged ja-või halva valgustusega
liikuvad varjupildid. Ning siis muidugi need rusuvad Herald Eelma
illustratsioonid tuntuimatel „Tõe ja õiguse“ trükkidel. Tanel
Toomi „Tõde ja õigus“ andis Vargamäele (ja minevikule) värvid
tagasi! Jah, ka siis oli muru ikka roheline, päike kollane ja
inimestel suvepalavuses põsed punased (ja muidugi võrratu
näitlejavalik ja -töö! Võrratu grimm!).
Teadupärast on „Tõde ja õigus“
tervikuna üsnagi autobiograafiline, aga film on tehtud esimest osast
ja eelkõige Andres Paasi lugu. Paralleele tänapäevaga on väga
mitmel tasandil, mõni juhtumisi õige argisel tasandil. Näiteks
seda õrna naeratust, mis ilmub Andrese suule pärast viimase
„eluasemelaenu“ osa maksmist, raamib juba hallisegune habe. See
on miski, mis on taas aktuaalne. Taas, sest nõukogude ajal seda
polnud. Keda huvitab faktuaalne alus, siis sellele võib soovitada
Karl Mihkla raamatut „A.H. Tammsaare elutee ja looming“ (Tartu,
1936), see on Anton Hanseni poolt ka üle vaadatud. Kirjaniku
isa „Peeter Hansen maksis Tammsaare-Põhja talukoha eest,
mis anti jüripäeval 1872.a. tema valdusse ja kasutusse,
ostu-müügilepingu järgi 2325 hõberubla. Lepingu sõlmimisel tasus
ta 250 rubla, mille ta Vastsemõisa mõisas ja kodutalus oli kogunud.
A. 1874 maksis Hansen ära 250 rbl. ja 1876. a. – 300 rbl.
Ülejäänud 1475 rbl. tasumine ühes 5% lisamaksuga toimus hoolimata
summa suurusest lepingus ettenähtud korras 1881. a.” (lk 21)
Laenu aitas tasuda see, et vahepeal suri kirjaniku onu ja pärandas
500 rubla. Kirjaniku vanaisa “talu orjuse- ja maksukoormatis
mõisale määratu suur. Kirjaniku vanaisa talu, mil oli maid 17
taalrit ja 11 rootsi tengat, pidi aastas tegema maksu- ja abiorjust
181 päeva hobusega ja 146,5 päeva jalgsi ning maksma kümnist: 1,75
vakka rukkeid, 1,5 vakka otri ja kaeru, 10 naela ropsitud linu, 2
naela linast lõnga, humalaid ja võid, 0,5 lammast, 1 koti, 2 noort
kana, 1 veiselõa ja 12 muna”(lk 10). Kirjaniku ema Ann läks
mehele teadmisega, et Peeter Hansen (on mees, kes oma kätetööga
võib naist igal pool toita“ (lk 13). Seda on hea meeles hoida,
kui püütakse igasuguste moekate postkolonialismiteooriatega mängida
ning loodida valge mehe süüd ka toonierinevustega kaukasoidsuse
sees, ent ka meeldetuletuseks, et kuigi Tammsaare ei heroiseerinud ja
põlistanud protestantlikku tööeetikat, vaid polemiseeris sellega,
toimus see madin tema noorusajal märksa madalamatel Maslow püramiidi
astmetel.
Ajatumad paralleelid puudutavad aga
inimushteid ning inimsuhete kujutamine kogu nende keerukuses on
filmis ikka üle keskmise hästi välja tulnud ning küllap seda just
seetõttu, et Tanel Toom ei moraliseeri. Nii nagu romaanis, on ka
filmis tegelased elavad inimesed, mitte statistid mingis
idealistlikus skeemis. Moralistlikud kunstiteosed aeguvad ruttu, aga
need, mis suudavad inimolemusest destilleerida välja mõne olulise
essentsi, saavad klassikaks. „Plektrummis“ väljendab Toom üsnagi
otsesõnaliselt sama suhtumist kui Tammsaare, kui viimane ütleb, et
„kirjanik peab oma kujusid kõiki ühesuguselt armastama. Hamlet
või Lear pole kirjaniku südamele lähedasemad kui Falstaff või
Jago, Ophelia või Desdemona armsamad kui leedi Macbeth“iii.
Tanel
Toomi suurim õnnestumine ongi see, et ta ei moraliseeri, vaid teeb
meile kõrgemal tasemel seda, mida tegi Taani prints Hamlet, kui
palkas näitlejad oma onu meelt lahutma. Suur kunstnik abstraheerib
inimloomuse arhetüübid ja see, kes paistab rohkem hea või kurjana
– näiteks kas Mäe Andres või Oru Pearu – iseloomustab rohkem
juba loomingut tarbiva ajastu mentaliteeti kui neid karaktereid
endidiv.
Näiteks kui „Postimehe“ kultuuritoimetaja kirjutab: „Jõhker
perevägivald oli raamatus elunorm. Toom ei hakka seda fetišeerima,
kuid teemast ta mööda ei vaata, Andrese ja Mari vahel toimuv on üks
filmi võtmestseene,“v
siis kõneleb see palju rohkem meie praegusest ajastust kui Tammsaare
teosest või isegi viidatavast stseenist filmis. Stseen on aga
tabanud Tammsaare osutust hästi, sest see on üks võtmestseene ka
raamatus (kus, muide, jõhker perevägivald ei ole elunorm), mistõttu
oma kuulsas avalikus kirjas kirjanik A. H. Tammsaarele ütleb Anton
Hansen muu hulgas: „Sa lased inimesi kurjasti tarvitada niihästi
piiritust kui piiblit ja kepi asemele paned enamasti mõne peenema
riistapuu. On see kõlbluse süvendamine? Pealegi kannatavad Sul
peksjad mõnikord rohkem kui peksetavad.“vi
Ja see on stseen, kus peksev Andres kannatab rohkem kui pekstav Mari
(vt Tõde ja õigus I, ptk XXX), aga küllap isegi osutus
võimalikkusele, et Andres nõnda Jussi surma pärast süümepiinades
hulluvat Marit kuidagi lunastab, käib praegusel ajastul üle
lubatava kujutlusvõime määra ning selline psühholoogiline realism
peab poliitkorrektsuse eest kunsti sisse varjuma ning sõnatu film on
siis turvalisemgi kui kirjasõnavii.
„Müürilehe“
progressiivne lugeja võiks tähelepanu pöörata ka sellele, kui
elutruult on nii Tammsaare kui Toom edasi andnud seksuaalsesse
konkuretntsi puutuvat, (seda enam, et moekas feministlik diskursus on
selle teguri suhtes kanapime, kuna nõutab kõikjal tuimast inertsist
rindejoont sugupoolte vahele, mitte aga sugupoolte sisse). Näiteks
kuidas tunneb end Juss tajudes oma alguses oma alaväärtuslikkust
mehena (sest Mari ei tunnusta teda kui meest) ja seejärel
allajäämist „vägevamale isasele“, ja kuidas vormuvad seal
juures Mari valikud ning kuidas nii Mari kui Andres püüavad hakkama
saada süüga, mis tuleneb teiste, sotsiaalsete instinktide vastu
patustamisest. Filmi
on küllalt raamatutruult suudetud üle kanda nende evolutsioonilise
süvamehhanismide psühholoogilised peegeldused karakterite
motivatsioonidünaamikas.
Olgu Mari või Andres, nende hinge säsi
on tunnetes ja lootuses, tajutud süüs ja igatuses, mitte aga
halastamatus tões ja ranges õiguses, mis ainult kurjaks ja kalgiks
teeb. Käesoleva aasta esimese kahe kuu sees on juba kaks korda
inimvood Tallinna tänavail õiguse kurjusest üleskihutatuina
liikunud. „Tõde ja õigus“ on igati aktuaalne küll. Ikka ja
alati.
iTanel
Toom saates „Plekktrumm“ 18. II 2019 ETV2
iihttps://kultuur.err.ee/912692/tiina-lokk-toes-ja-oiguses-jaab-puudu-professionaalsetest-teadmistest
iii„Kirjanikud
ja intelligentsed naised“, Kogutud teosed nr 17, Tallinn,
1990, lk 412
ivMihkel
Mutt on võrrelnud „Pearu-inimeste“ ja „Andrese-inimeste“
hulkade vahekorra muutust ajas vt Meedia mu meedia Tallinn
1996 lk 163-167
vHendrik
Alla „Kas me SEDA filmi tahtsimegi?“ Postimees 20.II.
2019
viKogutud
teosed nr 17, lk 280
viiKui
valuliselt suhtus Tammsaare füüsilisse vägivalda tuleb hästi
välja näiteks artiklis „Ajad ja olud“ (KT nr 16, lk 404-411),
kus ta analüüsib pikalt „vabastusdokumenti“ „Eestima
Tallorahva Seädmissed“.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar